De ce mă rog pentru Alexandru Vişinescu

    3

    Dintre toți temnicerii din închisorile prin care a trecut în 17 ani, soţul meu, liderul ţărănist Ioan Bărbuş, spunea că Alexandru Vişinescu a fost cel mai rău. Tocmai de aceea fusese ales pentru închisoarea cu regim de exterminare de la Râmnicu Sărat. Nu se mulțumea « să aplice regulamentul » – şi aşa dur şi inuman – dar mai adăuga chinuri şi de la el. Fotografia lui de comandant al închisorii îl arată stând la birou, cu un stilou în mână (ehei!), mulţumit de el însuși, ca să afle acum, la 90 de ani, că ceea ce considerase el momentul lui de apogeu, i-a adus o pedeapsă grea, de 20 de ani, pentru tratamente inumane. De sigur, întârzierea judecății e o greşeală a societății noastre democratice sui generis, dar aşa se face dreptatea de când lumea. O spune un dicton latin din vechime : Sero, tamen tardis, pedibus poena venit. (Târziu şi cu paşi obosiți, pedeapsa tot a venit.)

    Elsa Barbus Totuşi, ce să înţeleagă acest bătrân care crezuse că-şi făcuse datoria, chiar şi cu asupra de măsură ? Destul că şi-a amintit, chiar în cursul procesului (şi aşa am aflat şi noi), că Victor Rădulescu-Pogoneanu – unul din cei cărora le-a grăbit moartea – îi spusese că « va răspunde». Nu pentru că şi-a făcut datoria, ci pentru cruzimea cu care i-a chinuit pe deţinuţi. Pentru fapte pentru care n-ar putea exista iertare, dacă nu ne-ar fi dobândit-o Cristos, prin jertfa lui pe cruce. Iar noi, care am învăţat de la El rugăciunea Tatăl Nostru, nu putem să nu iertăm, ca să fim şi noi iertaţi. De aceea există instituţia Justiţiei, ca să se facă dreptate, nu răzbunare.

    Cred că nu este și nu va fi tratat cu brutalitate, ci cu omenie (aș zice, chiar cu o simpatie de ”breaslă”) ; nu va fi liber să circule, dar va duce o existenţă liniştită, cu asistenţă medicală, la nevoie. Va putea primi vizite şi pachete. Dar mă gândesc la “ceva mai bun”, cum le spusese sfântul Pavel Corintenilor (I Cor.12,31) – dacă şi-ar îndrepta gândul spre Dumnezeu! Dacă și-ar aduce aminte că, atunci când era mic, mama sau bunica îi vorbise de bunul Dumnezeu, de Cruce și de Înviere, de Maica Domnului! Dacă în singurătatea de acum, “și-ar veni în sine”, ca şi fiul risipitor (Luca,l5.7), şi ar trăi, împreună cu Biserica, pregătirea pentru Sfintele Paști! Câtă pace și câtă mângâiere i-ar aduce credinţa! Ar fi aproape ca şi tâlharul din dreapta, cucerindu-și veșnicia înainte de capătul drumului! Ca cel a sosit în cel din urmă ceas, ascultând de îndemnul Sfântului Ioan Gură de Aur, fără frică pentru întârzierea sa!

    În închisoare, reușisem să ascund în tivul bluzei o medalie miraculoasă a Sfintei Fecioare. Nu o priveam, dar atingeam din când în când mica iconiță de metal ieftin – și mi se părea că e cea mai mare comoară : îmi aducea aminte de Cer! Nu mai contau mizeria din jur și grosolăniile gardiencelor. Şi mă gândesc, cât ar putea fi de fericit Alexandru Vişinescu, dacă și-ar accepta suferinţa de acum, ca o ispășire pentru răul făcut, cu gândul la iertarea şi la iubirea lui Dumnezeu.

    Pentru asta mă rog. Pentru că există un strop de sfințenie pentru Alexandru Vişinescu. Jertfa Crucii a câștigat, pentru el personal, pentru fiecare clipă din trecutul lui, pentru toate ororile de care i-a spus Victor Rădulescu-Pogoneanu că va răspunde, iertarea deplină şi fericirea sufletească.

    publicat și pe episcopiabucuresti.ro

    Print Friendly, PDF & Email

    3 COMENTARII

    1. Buna ziua,

      Onorabila doamna,

      Generozitatea, taria de caracter si puterea dvs. de a ierta sunt calitati la care cu totii ar trebui sa aspiram.

      Insa poate ca marinimia sufletului dvs. e demna de o cauza mai buna. Desigur, fiecare om are dreptul la un drum al Damascului, dar ma tem ca sperantele dvs. cu privire la cainta personajului sunt doar wishful thinking.

      Pe de alta parte, poate ca ar trebui sa ni-l amintim si pe Nicolae Steinhardt, care il cita pe Matei:

      „<>. Atâta doar că mai toţi oamenii o citează trunchiat: nu aruncaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor. Dar Hristos nu a grăit numai atât ci a completat: ca nu cumva să le calce în picioare şi, întorcându-se, să vă sfâşie pe voi.

      Aşa, întocmai, fac şi ne-oamenii. Căci lumea se împarte în oameni şi ne-oameni. Aceştia din urmă răsplătesc binele ce li s-a făcut atacându-şi şi sfidându-şi binefăcătorii. Ni se cere de aceea multă atenţie.

      Bune şi frumoase sunt bunătatea şi mărinimia, dar nu faţă de oricine. Nu-i drept şi cuminte să ne lăsăm înşelaţi, batjocoriţi şi exploataţi de ne-oameni. Bunătatea „şi mărinimia nu se confundă cu orbirea, prostia şi naivitatea. Naivitatea, zicea Leon Daudet, e bună şi frumoasă la prunci, la copii, la tineret. Oamenilor maturi şi bătrânilor le sade bine să fie inteligenţi, înţelepţi, prudenţi, călăuziţi de ceea ce vechile noastre texte bisericeşti numesc atât de pertinent: trezvie.

      Niciodată bunătatea şi mărinimia nu trebuie sa se prefacă în acea jalnică şi absurdă slăbiciune care să îngăduie ne-oamenilor să calce în picioare cele sfinte şi mărgăritarele.”

    2. Pe de alta parte, poate ca ar trebui sa ni-l amintim si pe Nicolae Steinhardt, care il cita pe Matei:

      „Nu daţi cele sfinte câinilor, nici nu aruncaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor, ca nu cumva să le calce în picioare şi, întorcându-se să vă sfâşie pe voi”. Atâta doar…

    3. Domnule Coman,

      Din textul de mai sus nu reiese câtuși de puțin că autoarea ar minimaliza proporțiile crimelor lui Vișinescu. Dimpotrivă.
      Și mai reiese foarte clar că ea consideră pedeapsa penală primită de Vișinescu la proces drept justă și necesară.

      Crimele lui Vișinescu sunt monstruoase, iar sancțiunea omenească este așa cum este, tardivă, disproporționat de blândă față de fapte, și incapabilă de a readuce la viață pe cei omorâți, de a le reda sănătatea celor schilodiți, de a le anula tuturor anii de chin, de batjocuri și de despărțire de cei dragi, de absență din familiile lor și din societate, de a reda României elitele masacrate și împiedicate, timp de decenii, să slujească țara asta cu toată capacitatea pe care o aveau și cu toată îndreptățirea, așa cum ar fi fost normal.
      Justiția de astăzi poate doar să dea un exemplu, să arate că cine comite asemenea crime nu ar trebui să fie niciodată sigur că nu le va plăti, chiar și mult mai târziu. Și să restabilească, oficial, în societate, raportul dintre jigodii și eroi.
      Iar asta, atâta cât este, e foarte important.

      Articolul spune clar, crimele sunt crime, se cuvine să fie pedepsite de justiție, și e bine că e așa.
      Așadar, apelul Dvs la trezvie o fi justificat în vreun alt context, dar nu este adecvat sub acest articol.

      Comentariul Dvs ar fi putut fi adecvat, ați fi putut să spuneți că aruncă mărgăritare în fața porcilor, iar asta antrenează riscul ca porcii în chestiune să folosească oportunitatea creată astfel pentru a călca în picioare și mărgăritarele și pe cei care expun aceste mărgăritare copitelor porcești, în cu totul alte condiții:

      Dacă, de ex, articolul ar fi spus, ca Adam Michnik despre Jaruzelski și Kisczak (generali comuniști super-criminali), că Vișinescu avea dreptate, în felul lui, că și el a slujit România, dar puțin altfel decât victimele sale – că așa a înțeles el lucrurile, era un om de stânga, și chiar dacă nu suntem de acord, fiecare cu adevărul lui.
      Dacă ar fi spus, ca mulți dăștepți de pe contributors sau de pe diferite situri legionaroide, că și așa n-are rost să-l mai băgăm acum pe Vișinescu la pușcărie, și așa e prea puțin, și așa e nesemnificativ.
      Dacă ar fi spus, cum se vorbea în anii 90, că „toți suntem pătați”, așa că mai bine am face „reconcilierea națională”, am înceta „vânătoareade vrăjitoare” de tip pct. 8 de la Timișoara – altfel spus, să acceptăm ca tagma vișineștilor și ilieștilor are dreptul să ne conducă în continuare.

      Dar nu e cazul.
      Ceea ce spune articolul despre rugăciune și iertare este în alt plan.

      Citatele din Scriptură nu sunt numai referințe culturale – sunt și asta, dar atunci când vorbim de spiritualitate, nu putem să le ignorăm dimensiunea spirituală.
      Rugăciunea nu este un act de magie. Dacă mama se roagă pentru Vișinescu, asta nu înseamnă că îl scoate din pușcărie și îl face deputat, sau bogătaș, sau model în societate. Adică, rugându-se pentru el, i-ar aduce succes lumesc unui criminal, agravând astfel răul. Cum poate rugăciunea să fie spre rău? Ce fel de teologie e asta?

      Rugăciunea este pentru mântuirea sufletului acestui nenorocit. E greu de închipuit cum poate o astfel de rugăciune să fie călcată în picioare și chiar să fie întoarsă împotriva celui care se roagă.
      Citatul din Sf. Matei nu poate fi scos din context și folosit spre anularea restului Evangheliei, care vorbește peste tot de iertare, de mila lui Dumnezeu, de bucuria Cerurilor pentru întoarcerea unui păcătos – pentru că Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului (moartea în sens spiritual, adică osânda veșnică), ci ca acesta să se întoarcă și să fie viu (adică, să se mântuiască).

      Rugăciunea este adresată lui Dumnezeu. Nu acționează fără EL. Puterea, decizia, sunt la EL. El stabilește ce face cu acea rugăciune. Rugăcinea nu e un act de putere omenească, efectul ei asupra realității nu este unul direct, el depinde de Dumnezeu. Când ne rugăm, ne bazăm pe credință – adică pe încrederea în El, în Cuvântul lui, în făgăduința pe care a dat-o, că ne va auzi – „cereți, și vi se va da”.
      Dar să nu uităm că Dumnezeu e Stăpânul, nu e peștișorul de aur, care îți împlinește dorințele așa cum le formulezi. Nici n-ar fi bine. Nu toate cererile oamenilor sunt spre mântuire. Din fericire, Cel care ia deciziile dispune de o înțelepciune infinită.

      Mântuitorul, același care a spus cuvintele despre mărgăritarele aruncate în fața porcilor, ne-a învățat să iertăm și să ne rugăm pentru dușmani. El este Cel care, pe cruce, ne-a iertat pe noi toți, cei careL-am răstignit prin păcatele noastre. El a decis să-l ierte pe tâlharul din dreapta, care făcuse și el crime monstruoase, dar s-a căit în ultimele minute de viață, și a cerut iertare. Acum, îl cinstim printre sfinți, în calendarul bisericesc.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here