Tov. Rogozanu şi antiamericanismul de salon

    29

    Minunata noastră Românie este profund antiamericană. Naţiunea numără în rândurile sale mulţi deştepţi educaţi cu Zeitgeist, Michael Moore (omul şi opera nemuritoare) şi alţi profeţi ai „eliberării” post-moderne anti-imperialiste ori intoxicaţi cu prostiile de la televizor („cu televizorul aţi minţit poporul!”). Desigur, de cu totul altă opinie sunt… antiamericanii.

    Asemenea celorlalţi fraţi ai săi, antiamericanismul românesc este cu atât mai fascinant cu cât este incredibil de incoerent. Curios lucru, românii noştri cred că pot trăi cu „credit doar cu buletinul” şi şi-au făcut nenumărate împrumuturi pe baza sporurilor (!) pe care le primeau la nişte salarii mici, dar sunt siguri că toţi americanii-s graşi şi proşti şi Saddam Hussein a fost o nefericită victimă a unui texan fundamentalist numit Bush (un nebun sinistru însetat de petrol şi sânge de arab). Tot ei îl înjură la fiece pas pe imperialistul american – căde-i-ar bomba-n ocean! – pentru tot ce nu merge în lume („americanii-s de vină, f***-i în gură să-i f*t!” spunea o melodie de altă dată), dar se lasă repede doborâţi de mânie când vine vorba de Yalta şi lipsa de voinţă a SUA. Gâtuiţi de indignare, acuză trădarea americană şi vânzarea Estului către Uniunea Sovietică, dar le trece repede. Apoi se declară revoltaţi că guvernul criptosocialist al democrat-liberalului Boc nu iubeşte „oamenii” şi se atinge de minunatul sistem economico-social instituit de Partidul Comunist Român şi odraselele sale iliesciene, încercând să aplice în năpăstuita noastră Românie metodele „capitalismului sălbatic din Statele Unite”.

    În această atmosferă de „pro-americanism sufocant”, to’ar’şu coleg al lu’ Ernu-iubitorul-de-URSS [1] (în comunism era bine şi frumos pentru că la coadă puteai să socializezi şi să te îmbogăţeşti spiritual; în capitalism doar mori sufleteşte*) simte că nu mai poate să o ducă prea mult. E atât de scârbit şi sătul de victimizarea pro-americanilor, de această „filozofie rudimentară conservator-proamericană” care „pluteşte” deasupra lui şi îl plouă zi şi noapte, încât se ridică şi protestează faţă de Tismăneanu, Aligică, Tăpălagă şi alţi vânduţi de-ai americanilor care susţin că e „aberant să fii antiamerican şi punct”. Nu poţi „nici măcar să citeşti zecile de cărţi bune antiamericane scrise de americani” [2]…

    Dar toate lamentările lui Rogozen sunt lipsite de sens. Contează prea puţin dacă antiamericanismul este de bodegă (2 cărţi citite; vocabular de 300 cuvinte) sau de salon (6 limbi străine cunoscute la perfecţie şi trecut prin toată opera Şcolii de la Frankfurt), tot eşti un barbar. Nu are rost să se supere pe Aligică, Stânga tovarăşului Rogozanu fiind unicul vinovat pentru această stare a lucrurilor. Cu atâţia intelectuali progresişti care apără sălbăticia (socialistă, comunistă, islamistă etc.), nici barbaria nu mai e ce a fost cândva.

    Stângiştii au distrus-o până şi pe asta.

    [1] Născut în URSS – 43. De la kuhne la oceredi

    Statul ne mai dădea o ocazie de întîlnire, pe care cetăţenii unei ţări capitaliste nici nu şi-ar putea-o imagina, şi anume oceredi/coada. A sta la coadă este un mod de a fi, este o ipostază a fiinţei comuniste, este sentimentul comunist al fiinţei. Cine nu cunoaşte acest sentiment, habar n-are ce este viaţa. Iar sovieticii aveau apucături ruseşti şi deseori ajungeau la discuţii metafizice de genul: există Dumnezeu? care este sensul vieţii? La bucătărie se încercau diversele răspunsuri. Vodca curgea, răspunsurile veneau şi se concluziona. Dumnezeu, e clar, nu există, căci ştiinţa sovietică a demonstrat, pe cînd viaţa, e şi mai clar, îi este dată omului o singură dată, pentru a sta la coadă. Şi stăteam la coadă.

    La ce se stătea la coadă? Asta e o întrebare prost pusă. Pe un american poţi să-l întrebi, căci el stă în principiu la coadă la reduceri, el stă să consume lucruri de care nu are nevoie, dar de care crede că are nevoie. Pe cînd o astfel de întrebare pentru cetăţeanul sovietic era lipsită de sens. Coada era un dat, un bun cucerit şi de aceea se stă la ea. Ea a devenit sensul şi nicidecum scopul nostru. Pe parcurs, fireşte, aflai şi tu la ce se stă, căci puteai de exemplu să te aşezi la o coadă sperînd că o să te pricopseşti cu ceva şi aflai pînă la urmă că e coada de la Biroul de informaţii a oraşului.
    Există o adevărată cultură şi un adevărat limbaj al cozii. N-au creat ei cu toată libertatea lor şi cu toată societatea lor civilă atîta bogăţie cît am creat noi prin această instituţie socială. „Tu după cine eşti?”, „Sînteţi ultimul?”, „Îmi ţineţi puţin rîndul?” „Mă întorc într-un minut”, „Tinere domn, nu-ţi este ruşine?”, „Ce se dă?” şi cîte şi mai cîte. Nu e cazul să vă explic bogăţia şi nuanţele acestor întrebări. Cine ştie cunoaşte, iar cine nu, nu va afla niciodată. Aş putea înşira o mulţime de fraze şi situaţii remarcabile. Aici se făceau noi cunoştinţe, se dezvoltau idei şi opinii, se creau sau se dizolvau solidarităţi de grup. Aici am văzut puterea proletariatului şi mînia sa. Aici am învăţat ce înseamnă să fii „într-un cuget şi-o gîndire”, „uniţi la bine şi la rău”, dar tot aici am văzut ce înseamnă furia şi triumful spiritului individualist. Aici am învăţat ce înseamnă conştiinţa de clasă, conştiinţa de clasă a cozii. E o forţă care poate schimba lumea din temelii. Păcat că aceşti capitalişti au reuşit să producă atîtea mărfuri încît să depăşească capacitatea noastră de a construi cozi. Producţia de mărfuri a bătut producţia de cozi şi ne-au transformat din proletari cu o conştiinţă superioară în nişte amărîţi de consumatori. Dictatura mărfii a fost mai tare decît dictatura cozii. Şi „societatea civilă” sovietică s-a retras să privească o pauză publicitară.

    [2] Domnule Tăpălagă, de ce nu îi daţi voie lui Costi să citească?

    Print Friendly, PDF & Email
    Cititi si

    29 COMENTARII

    1. A sta la coadă este un mod de a fi, este o ipostază a fiinţei comuniste, este sentimentul comunist al fiinţei. Cine nu cunoaşte acest sentiment, habar n-are ce este viaţa.

      sublim! artist fin, dom’le

      Păcat că aceşti capitalişti au reuşit să producă atîtea mărfuri încît să depăşească capacitatea noastră de a construi cozi. Producţia de mărfuri a bătut producţia de cozi şi ne-au transformat din proletari cu o conştiinţă superioară în nişte amărîţi de consumatori.

      😆 foarte tare. Au ”involuat” de la consumatori codoși la simpli consumatori. Păi, să nu le plângi de milă? ”proletari cu o conștiință superioară”
      Ăștia patentează senilitatea

    2. Si eu sunt un barbar! 😀 Ba chiar ma simt jignit cand spuneti ca socialismul a distrus „barbaria”, „salbaticia”, Oridinea Ratiunii Naturii PURE, pentru ca de fapt, eu cred ca e invers.
      🙂

      Acum asistam la o lupta ce nu e de ieri de azi ci a tocmai hat din paleolitic tarziu, cand neanderthal s-a intalnit cu feministele socialiste din sapiens, motiv pentru care azi suntem in „era noastra„.

      De absolut fiecare data si-au luat un sut in fund si una dupa cap insa tot nu s-au invatat minte. Drept dovada violurile forestiere de acum. Pe intelesul lor..

      (*pentru ca e singurul mod de comunicare)

    3. Va mai trece un deceniu sau doua si vor veni aceeasi ernu si rogo si ne vor explica cum pana si gulagurile au fost niste tabere de socializare.
      Refuz sa cred ca o persona cu 3 neuroni poate scrie astfel, macar daca ma gandesc ca de la 7-8 ani deja incepusem sa stau la cozi, fie ca se dadeau portocale, lamai, fasole sau creveti vietnamezi. Tin minte frigul, intunericul, umezeala unei toamne tarzii, cand lamaile s-au terminat cu 2-3 persoane inaintea mea. Acum recunosc, am fost un tampit, am ratat sansa socializarii cu cateva gospodine distruse ca nu au ce sa le puna copiilor pe masa, cu cativa pensionari loviti de toate bolile pamantului, dar care erau obligati sa steau ore intregi in picioare pentru a-si cumpara un pachet de gheare de pui si cu ceilalti copii de varsta mea care tremurau, ca si mine, fara a intelege minunatul dar pe care statul comunist ni-l facuse noua, tuturor: coada.
      Cateodata iti vine sa-i iei pe baietii astia si sa-i trimiti direct in … URSS.

    4. puteai de exemplu să te aşezi la o coadă sperînd că o să te pricopseşti cu ceva

      PRICOPSÍ, pricopsesc, vb. IV. Refl. (Pop.) 1. A ajunge la o situație (materială) bună, a realiza un câștig (fără a munci); a se îmbogăți.
      PRICOPSÍ vb. v. avansa, dezvolta, evolua, instrui, înainta, învăța, progresa, propăși, studia.

      si o dedicatie pentru tov Rogozan 🙂

      -Bună dimineaţa, nea Ilie, spuse el.
      -Ia o ţuică, Victore, îl îndemnă taică-său.
      -Ţi-am mai spus, tată, că nu obişnuiesc ţuică dimineaţa, răspunse Victor cu un glas din care se vedea că îi făcea multă plăcere că nu obişnuieşte.
      – De ce, Victore, ai stomacul deranjat? întrebă Moromete cu seriozitate.
      -Nu, dar nu obişnuiesc.
      -Noi obişnuim! spuse Moromete puţin absent, rotunjind şi spălând cuvintele întocmai ca feciorul lui Bălosu. Victor Bălosu fusese câtva timp voiajorul firmei de la care cumpărase maşina de cusut şi învăţase să folosească cu gravitate cuvintele puţin cunoscute. Nici el, nici taică-său nu băgară de seamă ironia ascunsă a vecinului.
      -Cum devine asta, Victore?! reluă Moromete mirat.
      -Ce anume, nea Ilie?
      -Să nu-i placă cuiva băutura.
      -Asta devine după facultăţi, răspunse Victor cu modestie. Sunt unii oameni care le place să aibă mintea turburată. Mie îmi place să fie limpede.
      -Da, e un punct de vedere! conveni Moromete.

      p.s. precizare pentru stingisti cu facultate: te poti pricopsi luind fata popii de nevasta; daca crezi ca te pricopsesti stind la coada la tacimuri, poti stirni doar risul taranilor fundamentalisti

    5. În film, acel „Noi obişnuim” e spus senzaţional. Numai pentru replica asta şi Rebengiuc merita un Oscar :).

    6. Ce nu-nţeleg eu – îi opreşte cineva să trăiască proletar, ”onest şi cinstit”, după cum spunea Ilievici? I-a obligat cineva să fie consumatori? Îi opreşte cineva să-şi facă cooperativă agricolă de producţie utopică, să primească raţia de pâine şi zahăr pe cartelă şi să socializeze la o coadă la care poţi fi strivit uneori?
      Mda,e cool să te dai de stânga şi să trăieşti în capitalism!

    7. Mekone
      nu intelegi sufletul stingist (asta e o lauda 🙂 )
      stingistul mediteaza continuu la „soarta celorlalti”, fundamentul sau e invidia; nu e nici o distractie sa stai tu la coada, placerea e sa vezi restul lumii stind la coada in loc sa faca excursii la Paris; cind un stingist vede o coada in fata ochilor, el nu vede oamenii, el vede o idee; pe care, gindindu-se continuu la soarta celorlalti – in mod curios, intotdeauna cei absenti -, se grabeste sa o popularizeze, spre exemplu, la Paris intr-o conferinta despre metode alternative de socializare

    8. Trebuie sa dam dovada de condescendenta fata de animalele care-si regreta disparitia….cozii.

    9. INTERVIU cu Mioara Roman: Primul lider terorist din lumea arabă era creştin ortodox
      http://www.romanialibera.ro/opinii/interviuri/interviu-cu-mioara-roman-primul-lider-terorist-din-lumea-araba-era-crestin-ortodox-220925-pagina1.html

      ce naiba se intimpla cu lumea asta? „Primul lider terorist din lumea arabă” (George Habash) era COMUNIST, era la fel de crestin ca Lenin si Stalin

      mioara roman intr-un moment de geniu pur:

      Să ştii că în ţările arabe s-au încercat tot felul de forme de guvernare. Coloneii au încercat forme de socialism, deşi unii le numesc chiar comunism. Dar nu le-a ieşit. În sensul că nu s-a creat o societate de bunăstare pentru toată lumea.

    10. Da, am fost absolut uluit de ignoranta doamnei, oripilat de sugestia cu crestinismul lui Habash. Am postat un comentariu, am scris cat de crestin si de ortodox era… E trist, e de-a dreptul trist ca se poate ca un asemenea rahat sa ajunga titlu de material de presa, un carlig otravit, cu care se atrag in hora dracilor multi gura-casca…

    11. liviu,

      Mekone
      nu intelegi sufletul stingist (asta e o lauda 🙂 )
      stingistul mediteaza continuu la “soarta celorlalti”, fundamentul sau e invidia; nu e nici o distractie sa stai tu la coada, placerea e sa vezi restul lumii stind la coada in loc sa faca excursii la Paris; cind un stingist vede o coada in fata ochilor, el nu vede oamenii, el vede o idee; pe care, gindindu-se continuu la soarta celorlalti – in mod curios, intotdeauna cei absenti -, se grabeste sa o popularizeze, spre exemplu, la Paris intr-o conferinta despre metode alternative de socializare

      buna definitie.

    12. Vlad M.

      Nu am inteles postarea ta. Nu mi-e clar cine e autorul citatului copios care incepe cu

      Statul ne mai dadea o ocazie de intilnire…

      Suna a satira/pamflet–ca altfel nu are absolut nici un sens.

      Scuze.

    13. Vlad M. @ 24:

      Vasile Ernu este autorul; nu e satira, ci o oda inchinata URSS.

      Vorbesti serios???

    14. Rogozanii şi ernii sînt din nişte subspecii din aceeaşi familie cu ratus sovieticus: au părăsit fără scrupule corabia cînd se scufunda, iar acum devorează şi împut tot cu coada lor jegoasă. Singura soluţie – deratizarea!

    15. Ceva îmi spune că, dacă mâine i-ar teleporta providenţa pe aceşti băieţi teribili ai capitalismului în plin avânt al comunismului, ei ar fi bijniţari de succes, mândri traficanţi de săpunuri Fa şi ciungă Turbo. Bineînţeles, ei ar lua asta ca pe o formă originală de rezistenţă împotriva unui regim social asupritor.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here