Învățătura sucită a lui Savatie Baștovoi

Eram la o “Noapte a muzeelor pentru strânşii la pungă” la Constanţa, cu plictisitul meu băiat, în partea cu obiecte romane găsite în Dobrogea. Cel mai grozav lucru, să vezi muzeul noaptea târziu! Am rămas blocat în faţa numărului mare de recipiente de toate felurile pentru parfumuri, creme şi altele de îngrijire corporalã. Sticluţe, tuburi, cutioare, fantastic de frumos ornamentate. Eu blocat de diversitatea chestiilor, băiatul meu blocat de atitudinea mea în faţa unor lucruri care nu-i spuneau nimic. Găsesc să îl motivez: uite că şi ei, atunci, erau obsedaţi ca tine cu îngrijirea (tânărul e o calamitate, consumă cantităţi impresionanate de detergenţi de corp, de la şampon la pastã de dinţi). Să mai zic cum am căzut în admiraţie eu, şi el in cea mai neagră plictiseală, văzând părţi din sistemul de instalaţii sanitare din perioada antică?

Conducte romane pentru apă caldă! Ce chestie! Adevărul e că grija pentru corp era în antichitate era perfect comparabilă cu ce avem azi, acum, în lume. Fitness, igienă, good looking, toate. În Sfânta Scriptură la fel, îngrijirea corpului e foarte, foarte importantă. Fiind corpul Templu al Duhului Sfânt, şi slăvind şi prin trup pe Dumnezeu, acesta trebuie fără îndoială îngrijit cu toatã atenţia (I Corinteni 19, 20), alături de suflet. E o constantă pentru majoritatea civilizaţiilor: să îţi îngrijeşti corpul şi să îi pui în valoare calităţile date de la Dumnezeu. A, există şi asceza, care trebuie să ducă la o atenţie mai mare dată sufletului şi în final la o spiritualizare a corpului, la o punere la punct a raportului dintre corp şi suflet, privând corpul de confort pentru a-l îmblânzi şi a-l supune. Ei, şi chiar când îţi lipseşti trupul de confort atunci când posteşti, spune Mântuitorul Iisus Hristos că trebuie să te arăţi îngrijit: “tu însă când posteşti unge capul tău şi faţa ta o spală” Matei VI, 17.

bastovoi

Când comuniştii ne-au lipsit de confortul elementar, nu au făcut-o pentru un bine mai mare, pur şi simplu au făcut-o ca să ne controleze ca pe nişte animale şi, în rare cazuri, chiar atunci când încercau (foarte rar) să facă ceva spre folosul oamenilor, nu erau în stare să asigure cele necesare traiului cât de cât decent. Aşa că atunci când propagandişti ai Rusiei lui Putin au scăpat public ciudăţenia imensă că săpunul a produs un mare rău lumii, a fost uşor de înteles – băieţii vor (încercarea e ridicolă) să facă trecutul comunist mai uşor de acceptat, să gasească o justificare lipsurilor de atunci şi să mai cureţe un pic imaginea Imperiului fost comunist.

Simplu, nu? Însă lucrurile s-au complicat când am citit la Savatie Bastovoi că apa caldă şi produsele de îngrijire sunt rele. Chiar aşa? Omul e preot călugar, ce e drept la o mitropolie aflată sub ascultarea Bisericii Ruse, din câte ştiu… Bun, sunt valabile două variante: una, că omul, plin de bună credinţă se gândea la un model mai radical de asceză, iar cealaltă variantă ar fi că şi el ar cam face propaganda Rusiei lui Putin, alături de ştiutul bandwagon pestriţ unde nefericiţi de capetele cărora nu e mare lucru, sunt primadone. Mi-am dorit să fie valabilă prima variantă, cu ce ar fi înțeles el din ascezã, chiar dacă nu e tocmai potrivită învăţăturii ortodoxe române. Numai că citind păreri de-ale lui, am văzut ca omul doreşte şi falimentarea firmelor producătoare de produse de îngrijire şi, ca și cum asta nu ar fi destul, găsește că tocmai capitalismul a facut un rău imens omului lipsit de dragostea de cele simple. Atenţie, lucrurile astea nu sunt zise de propagandiştii ştiuţi. Sunt zise de un om care zice că slujeşte în Biserică (bine, aia rusă…) şi e născut în Imperiul răului unde au murit în chinuri zeci de milioane de nevinovaţi, motivul uciderii lor fiind tocmai lupta comuniştilor împotriva capitalismului!

bastovoi

Poftim, alta spusă de Savatie Baştovoi: “Nu este adevărat, nu comunismul a reușit să facă oamenii să urască munca pământului. La noi ura faţã de lucrul pamântului şi creşterea animalelor au indus-o marii exportatori străini, cu sloganul: de ce sã munceşti ca prostul, când poţi să cumperi ieftin!” Bine, în sensul asta Pol Pot ar putea spune multe, că doar el a eliberat orasele de burgheji (sic), şi i-a trimis la frumoasa şi iubita muncă a câmpului, apud Savatie Baştovoi.

La noi în ţară a punctat decisiv la mai buna simţire a produselor pãmântului, în anii comunismului, practica agricolă. Chiar am nişte amintiri cu roşii storcite amestecate cu noroi în mâinile mele îngheţate, sau cu mersul iarna la cules porumb, pe Valea Buzăului, la minus multe grade, elevi duşi în remorca deschisă de camion şi întorşi pe jos, sau zilele de toamnă târzie şi rece când ne prindea ploaia pe câmp la porumb şi așteptam tractorul cu remorcă să ne ia… Fiind eu copil al asfaltului, nu s-a lipit de mine dragostea de pământ, oricât au tras ăştia, comuniştii de la noi de mine. Poate doar khmerii roşii ar fi reuşit să mă aducă pe calea cea dreaptă în relaţia cu recolta, batiuşka Baştovoi probabil ar recomanda aşa ceva, mai tare, să mă îndrepteze.

Savatie Baştovoi e un autor citit în România, nu e un necunoscut. Ştie să scrie. Necazul e că am mai avut noi un povestitor bun, genial chiar, care… Da, de Sadoveanu zic. Mare om, zero caracter. Chiar să nu fi ştiut Sadoveanu ce monstruozitate criminală gira cu numele lui? Iar Savatie Baştovoi, chiar să nu știe de partea cui s-a aşezat?

Milioane de cambogieni au fost trimiși din orașe în zonele rurale, la munca pamântului

1975 – Milioane de cambodgieni au fost trimiși din orașe în zonele rurale , la munca pamântului. În jur de 2 milioane de cambodjieni au fost uciși de Pol Pot între 1975 și 1979.

The following two tabs change content below.
Preot Alexandru Coman

Preot Alexandru Coman

Hirotonit preot în anul 1994, Parintele Alexandru Coman este și absolvent de Psihologie, specializat cu Master în Logopedie (Terapii și compensare în tulburările de comunicare), membru în Colegiul Psihologilor, având și cursuri post-universitare de Jurnalism/Publicitate (anul 2001), timp în care a slujit neîntrerupt în Biserică.

20 de gânduri despre “Învățătura sucită a lui Savatie Baștovoi

  1. Din păcate, pentru mulți, ortodoxismul este sinonim cu anularea rațiunii. Si N. Steinhardt constata fenomenul călugărilor neprieteni ai săpunului. Ok, apa calda dăunează, dar ceilalți din jur ce vină au? Si ce vina au marea majoritate a ortodocșilor, care vor fi luați drept nespălati de asuristi etc

    steinhardt bastovoi

  2. Ma gândesc la alții care fac baie, dar practica alte interdicții magice, care nu au legatura cu dogmele Bisericii: nu te speli pe cap de Rusalii, nu atingi nu știu ce, nu mananci nu stiu ce la unele sarbatori… Savatie, in schimb, e un Dan Puric al monahismului. Macar dpdv prietenie cu Maica Rusie. In loc de Omul frumos, sa aducem Omul ingalat.

  3. @Oana
    Invatatura Bisericii e clara: suntem datori sa ne ingrijim si trupul, nu numai sufletul! Faptul ca Mantuitorul Hristos a venit in trup ne lamureste cat mare e importanta acestuia. E templu al Duhului Sfant. Un om credincios trebuie sa fie un om ingrijit. Exceptiile ascetilor indepartati de lume nu sunt recomandabile tuturor. Noi avem cuvantul Sfintei Scripturi unde e clar evidentiata obligatia noastra de a ne ingriji.

  4. Eu cred ca asta cu spalatul și industria de cosmetice care sunt pierzanie pe pământ e mai mica decât postarile lui din perioada incendiului de la colectiv.a făcut remarca aceea oribila ca oamenii îl Invocau pe satana și toți idioții care îl citeau atunci făceau bale la gura dandu-i dreptate.sa mai spun ca în perioada în care oamenii au ieșit în strada,vreo 30000,el afirma ca, citez „diavolul a lovit cu copita România și și-a adunat sclavii”. Eu stiu oameni care par deștepți dar care îl citesc și ii sorb cuvintele. uite, ați putea sa scrieți și despre tâmpeniile astea pe care le spune de acolo din cutia lui caldă și din postura lui de mare antreprenor care produce gentuțe fine de piele.omul o geanta fină poate purta dar sa nu cumva sa se spele… e un idiot.

  5. E pentru prima data cand intru pe acest site , am auzit de el pe la radio daca nu ma insel. Cu ocazia asta bine inteles ca am citit primul articol care mi-a aparut in fata si anume acesta. Trebuie sa recunosc faptul ca a trebuit sa-l citesc integral inclusiv comentariile de dupa ca sa pot trage o concluzie nu mai mult decat personala. Nu mi-a fost greu sa-mi dau seama ca autorul da dovada de un subiectivism bine inradacinat :[Găsesc să îl motivez: uite că şi ei, atunci, erau OBSEDATI ca tine cu îngrijirea (tânărul e o calamitate, consumă cantităţi impresionanate de detergenţi de corp, de la şampon la pastã de dinţi)] ,motivatia fiind facuta catre citez : ”plictisitul meu baiat”. Acum referitor la invataturile nu stiu carei biserici sau calugar cu privire la ingrijirea corporala nu vreau sa comentez , vreau in schimb sa remarc ca dorinta asta de a fii cel mai curat sau cel mai neprihanit vine dintr-o oarecare frustrare care nu poate aparea decat in urma apararii subiectivismului in dauna obiectivismului si care este o actiune a omului de rand aflandu-se intr-o stare profunda de amorteala si nici decum treaza sau vie cum se spune . A fii obsedat cu ingrijirea trupeasca e clar ca nu mai poti pune ca prim scop ingrijirea sufleteasca care e vitala in a te invata sa fi obiectiv si deci oarecum treaz . iar comentariile care se fac la articol nu se vad a fii dintr-un punct de vedere obiectiv ci mai mult de complezenta ceea ce ma face sa am unele rezerve in privinta articolelor postate pe aici. A si apropo ”cantitatile impresionante de detergenti de corp si sampoane” nu cred ca spala sau curata murdaria si rautatea care iese din inima omului . Murdarie care s-a asezat tocmai din pricina consumismului. In incheiere recomand o lupta crancena cu egoul din noi pentru a scapa de sub jugul lui si a deveni liberi si vii tot odata.

  6. Imediat dupa „lovilutie”, prin ’91 – ’92, am intrat in casa modesta a unui preot batran si aproape orb, eu fiind de-abia trecut de 20 de ani. M-au impresionat blandetea, calmul si simplitatea lui. N-am zabovit prea mult la el, insa din vorbele lui am retinut ceva ce nu pot uita: „Cel mai mare rau pe care l-au facut comunistii a fost distrugerea portului national, in special a iilor albe care obligau taranul sa fie curat. Acum, cu pufoaicele si salopetele comuniste, nu mai conteaza curatenia.” Ma gandesc eu ca omul vazuse multe in viata si cam avea dreptate, ceea ce confirma si spusele Parintelui Coman.
    La urma urmei, confirmarea poate veni – culmea! – si de la islamisti, care-si spala picioarele inainte de a intra in moschee.

  7. Savatie Baștovoi E o demonstratie stiintifica: oamenii care consuma mai mult sapun decit e nevoie devin tot mai murdari si mai bolnavi.
    Îmi place · Răspunde · 13 · 25 noiembrie la 17:14

  8. Fratele Savatie Bastovoi nu greseste cand afirma ca excesul de sampoane, lotiuni , sapunuri lichide asazis bactericide dauneaza scalpului si pielii in general. Sapunul homemade, limpezirea cu ceai de urzica, spalarea cu apa de ploaie sau zapada, spalarea parului cu galbenuse de ou, , coji de nuci verzi, gel de aloe direct din frunza de aloe, masaj cu prosop de canepa, haine de bumbac, in, matase naturala, hrana simpla, miere, lapte integral, paine, malai, carne de 3 ori pe saptamana. Si da, sa inveti sa aprinzi focul in soba sau pe malul raului, sa prinzi peste, sa culegi ciuperci si ce mai da padurea si campul… Pe scurt, e bine sa stii sa te descurci in orice conditii cu ce ai la indemana.

    Peste mari si tari se inceasca reinvatarea dexteritatilor primilor pelerini.

  9. Propovăduirea jegului ca virtute, înfierarea săpunului și a igienei personale par să fie elemente de bază ale imperialismului cultural rusesc.
    Armata Roșie a rămas asociată în memoria românilor cu invazia ploșnițelor.
    În zonele controlate de teroriștii de cultură rusă din Ucraina se întâmplă acum la fel, dar predomină păduchii.
    http://inliniedreapta.net/rusi.....-ucrainei/
    Iar personajele de pe lista lui Dughin nu ezită să-și angajeze toată greutatea ifoselor academice în lupta cu săpunul, cu care par să se fi certat definitiv.
    http://inliniedreapta.net/list.....opolitica/
    Într-un fel, lupta dintre Imperiul Răului și Civilizația Iudeo-Creștină poate fi privită și astfel. Ca o luptă între jeg și curățenie – mă rog, atâta cât e posibilă curățenia pe pământ…

  10. În revista poloneză Fronda, nr 11-12 din 1998 http://www.ruf.rice.edu/~sarma.....chins.html , cunoscutul jurnalist Grzegorz Górny (GG) publică un articol intitulat Îl aştept pe Ivan cel Groaznic, în care redă o conversație pe care a avut-o cu mai puțin cunoscutul pe atunci Alexander Dugin (AD). Câteva extrase:

    GG: … Unii istorici ai religiei cred că Rusia nu a fost niciodată încreştinată în adâncime, creştinismul a fost adoptat foarte superficial, astfel că în rândul oamenilor obişnuiţi credinţele şi obiceiurile pagâne au fost mereu vii.
    AD: Totul depinde de ce numim creştinism. Ordoxia şi creştinismul sunt două lucruri diferite. Când spui creştinism, înţelegi catolicism sau ceva asemănător catolicismului. În acelaşi timp, ortodoxia este definită ca non-catolicism. Deci, dacă catolicismul este creştinism, Biserica Ortodoxă este ne-creştinism. Şi invers, dacă noi suntem creştini, atunci voi nu sunteţi. … Ortodoxia, care nu este o religie, ci o tradiţie, este mult mai aproape de ceea ce noi numim păgânism, include şi încorporează păgânismul….
    Antropologia catolică a pregătit locul pentru o dezvoltare specifică a relaţiilor socio-economice, pentru că a dat greutatea cuvenită noţiunii de individualitate. Antropologia ortodoxă a subliniat totdeauna personalitatea meta-individuală. Cineva se consideră atunci ca parte a unui întreg mai mare. De aceea nu se mântuieşte pe sine, ci cineva mântuieşte prin el. În catolicism, fiinţa umană este un indiviuum, şi de aceea un întreg indivizibil, în ortodoxie fiinţa umană este dividuum, o persoană dividuală, şi de aceea divizibilă. În catolicism, fiinţa umană este finită, este responsabilă ea însăşi – în faţa lui Dumnezeu, în faţa oamenilor şi aşa mai departe. Protestantismul a absolutizat chiar mai mult această convingere. Totuşi, în Biserica Ortodoxă, fiinţa umană este o parte a Bisericii, o parte a trupului Comunităţii, precum piciorul. Atunci cum pot să fie fiinţele umane responsabile ele însele? Poate un picior să fie el responsabil? De aici ideea de Stat, de Stat totalitar. De aceea, ruşii, pentru că sunt creştini ortdodocşi, pot să fie fascişti adevăraţi, spre deosebire de artificialii fascişti italieni… Hegelianismul real este Ivan Peresvietov – omul care a inventat opricinina pentru Ivan cel Groaznic în secolul al XVI-lea. El a fost adevăratul creator al fascismului rusesc. El a formulat teză că statul e tot şi individul este nimic. Statul este mântuirea, Statul este Biserica… Pentru noi nu este individualitate. Unitatea este dizolvată în colectiv. Acesta este felul în care rusul lucrează pentru mântuire.

    GG: A cui mântuire?
    AD: Mântuirea arhetipului, mântuirea lui Adam. Prin Stat, ruşii se îmbulzesc spre mântuire, nu a lor, ci a lui Adam …

    GG: Adam Kadmon, sună cabalistic.
    AD: Nu, aceasta este abordarea holistică. Biserica Ortodoxă priveşte mântuirea Vechiului Testament prin venirea noului Adam, sau Cristos, natura, astfel viaţa sălbatică se mânuieşte singură prin oameni. Statul, în mod special Statul sacru, este un instrument al mântuirii. De aceea, ţarul rus era un participant activ la misterul soteriologic. După căderea Bizanţului, a devenit ultimul paznic al catecon-ului, a acestei tradiţii, a cărei uzurpator, la cumpăna dintre secolul opt şi nouă a fost Carol cel Mare. De fapt, împăratul Bizanţului era adevăratul împărat al Răsăritului şi Apusului.
    La început era Răsăritul şi era Apusul. Răsăritul era raiul, luna plină. Apusul era surghiunul, nimicnicia. Imperiul Răsăritean – legitim, cel Apusean – apostat. Acestea nu sunt numai arhetipuri. Marea încleştare dintre Bizanţ şi Roma este încă în curs de desfăşurare, între Rus şi Apus, Eurasianism şi Atlantism, socialism şi capitalism, barbarie şi civilizaţie. Noi nu reprezentăm civilizaţia, ci cultura. Noi toţi, ruşi, sârbi, tătari, etc., reprezentăm elementul barbar. Barbaria e viaţă, este lumea sacră a tradiţiei. Trăim în colibe, batem toba, bem vodcă, şi suntem agresaţi de Daniel Bell, de postmodernism, de societatea informaţională post-protestantă, Noua Ordine Mondială. În această mare ciocnire dintre civilizaţia Atlantică şi cultura Eurasiatică, tot ce stă între noi, Polonia, Ucraina, Europa Centrală, şi cine ştie poate chiar nemţii, trebuie să dispară, trebuie să fie absorbiţi…

  11. Parinte Alexandru,

    Sint surprins de articol si nu sint impresionat de argumente. Mie imi place curatenia la mod german asa ca nu sint de acord cu murdaria dar nici cu excesele de parfumuri.

    Asa cum il prezentati pe Parintele Savatie, ceea ce mi-a cam displacut, dati friu celor ce ponegresc biserica fiindca luati ca si in lumea seculara citate in afara contextului si brodati pe ele facaind din acest calugar un om aproape nesanatos la minte. Este in primul rind un om inteligent de la care oamenii au ce invata. In timpurile noastre de credinta intelectuala calduta, cuvintul lui este mai greu si nu e bineprimit.

    Sa nu punem credinta si oamenii ei in balaceala secularilor, ca e un act care intristeaza.

  12. Faptul ca un om de care e de invatat trebuia sa il fara pe Savatie Bastovoi sa fie mai precaut si mai calculat in aprecieri. Nu il judec eu pentru slabiciunile sale, dar pozitia lui aduce mult prea mult cu cea a pionilor propagandei pro-Kremlin. Si asta face rau si credintei si noua ca romani.

  13. Sarut mana Parinte Alexandru,
    Nu voi incerca sa-l apar tocmai eu pe Ieromonahul Savatie, il apara cartile sale si miile de cititori (dintre care ma numar si eu). Articolul Dumneavoastra are in continut un aparent interes in igiena corporala, la care il faceti partas si pe propriul D-tra baiat. Dar acest interes este de fapt unul fals, pentru ca, asa cum descrieti in vizita de la muzeu, atat societatea romana pagana cat si cea moderna (tot pagana!), din zilele noastre, pretuiau si pretuiesc mai mult trupul decat sufletul. Deci Ieromonahul Savatie nu a adus nimic nou in critica sa impotriva exagerarilor igienei din aceste vremuri, exagerari pe care le recunoasteti si la baiatul D-tra.
    Nu vreau sa ma lungesc demonstrand ca si celelalte „impunsaturi” adresate vorbelor scoase din context ale Ieromonahului Savatie sunt doar false acuzatii. O sa inchei observand ca obiectivul real al acestui articol este discreditarea Ieromonahului Savatie prin acuzarea ca ar fi un trubadur de curte aservit Kremlinului. Daca Cuviosia Voastra ar fi citit cartile Ieromonahului Savatie, ar fi urmarit emisiunile TV si multele sale postari pe Internet, ar fi amintit in articol despre curajul cu care acesta a criticat structurile administrative si bisericesti rusesti cat si romanesti (de ex. de nenumarate ori si-a criticat propriul Patriarh). De aceea, comparatia cu scriitorul Sadoveanu este total neavenita, nefondata si nu va face onoare.
    Si eu sunt parinte de baiat adolescent si zilnic ma intreb: ce invataturi voi lasa eu baiatului meu dupa ce nu voi mai fi? Contine oare acest articol invataturi frumoase pe care sa le lasati mostenire baiatului D-tra, mai ales ca l-ati inclus in si pe el in continutul lui?
    Cu toate ca nu sunt de acord cu continutul si mai ales cu scopul real al articolului D-tra, eu va sarut mana cu care binecuvantati si tineti Sfanta si Infricosatoarea Euharistie. Tot cu aceasta mana insa, acum la vremea Nasterii Mantuitorului, ati scris cuvinte de vrajba la adresa unui frate in sutana. Dumnezeu sa ne ierte si un Craciun cu pace urez tuturor!

  14. Va rog sa ma credeti ca nu am scris articolul cu inima usoara. Subiecte bune sunt mereu la indemana si ultimul lucru dorit de mine era sa contrariez crestinii care il citesc. Numai ca cineva trebuie sa inceapa sa spuna si adevaruri incomode – Savatie Bastovoi, tocmai pentru ca e un scriitor de calitate recunoscuta, nu trebuia sa ii puna pe credinciosii ortodocsi care il citesc in situatia de a confunda parti din austeritatea auto impusa a vietii monahale cu „bucuriile” vietii sub socialism. Si pe urma, cum poti sa spui ca pana la urma comunismul i-a adus pe oameni aproape de pamant si capitalismul ii indeparteaza? Sau cum poti sa scapi imensa prostie ca iti doresti sa dea faliment firmele care produc „sampon, sapun, creme…” Si sa spui asta dupa ce ai trait in Imperiul raului .

  15. Am vazut acum doua seri la un post tv „Trust me I am a doctor” un documentar in care chiar tema utilizarii unei armate de detergenti si creme de toate felurile era analizata stiintific si in care se demonstra, printr-un experiment, ca cele mai multe dintre acestea (probabil si cele mai ieftine) fie contin diverse substante agresive pentru piele fie nu au prea mare efect. Am povestit cuiva cu mandrie despre documetar si ca eu nu folosesc tot felul de creme de piele si ca aleg cu grija sapunul si samponul – snobisme. In urma aceste articol astept cu nerabdare sa reintalnesc persoana si s-o asigur ca nu sunt de partea jegului propavaduit, ca sa nu inteleaga omul gresit. Sa-i explic cum ca de fapt folosesc dar incerc sa apelez si (!) la produse ce provin direct din plante, uleiuri cat mai naturale, etc., asa cum cred ca foloseau si anticii – probabil ca toate acele vase de uz cosmetic de la muzeu erau umplute cu tot felul de uleiuri si mirodenii, etc. si nu cu DSS/SLL (despre care se vorbeste in documentar ) si asa mai departe.
    Este incredibil cum un subiect serios cum este folosirea in exces (ca altfel probabil sunt necesare) , cu dezinteres si fara minte de catre marea masa a oamenilor a chimicalelor de pe piata si lipsa de cultura sunt exploatate de catre … si cad in derizoriu. De ce nu ne invata SB ce este mirul, ce proprietati are daca se folosea la ungerea capului, sau busuiocul din agheasma, sau despre alte mirodenii care sigur folosite de greci in antichitate au trecut si in uzul bisericilor ortodoxe grecesti, cum se face celebrul vin manastiresc, despre plantele cu proprietati aseptice care sigur erau folosite in manastiri pentru baie, etc.?

    Am citit comentariul doamnei Barbus si am simtit groaza, mi-a amintit despre Borg – din SF-ul Star Trek.

  16. Sa-mi fie cu iertare, dar tare ma mahneste un astfel de articol. Sa stiti ca porniti, nedrept, de pe o pozitie superioara, plina de mandrie vizavi de aproapele dumneavoastra. Ca doar mandria poate incerca sa scoata paiul din ochiul aproapelui.

    Ma intristeaza postarea asta venita de la un preot. Cum ramane cu nejudecata si indelunga rabdare? De ce puneti tunurile pe un monah pentru ca nu gandeste ca dumneavoastra? Ok, inteleg ca poate sminteste pe altii, dar e mai daunator sa inmultiti vrajba dintre oameni si sa semanati radacini de idei care nu pot sa duca decat la invidie, resentimente si sa murdariti si mai mult un om – un frate cu slabiciuni umane firesti. Nu suntem de acord cu ce spune dansul, foarte bine, dar de ce sa il punem la ghilotina pentru asta?

  17. @otdd
    Incercati cumva sa spuneti ca nu trebuia sa spun nimic?
    Tocmai pentru ca sunt preot, sunt dator sa lamuresc aiurelile pe care marginalii din Biserica sau de pe margine le impun in constiinta publica, si cu ajutorul Dvs. direct, ca si cum ar fi norma pentru viata credinciosilor.
    Raul facut de oameni ca Bastovoi e imens cata vreme isi trambiteaza „invataturile” pe toate canalele media posibile si nimeni nu spune niciunde nimic. De cand e propaganda moscovita infailibila de nu trebuie sa comenteze nimeni cand deschide gura un pro-rus? Pe urma, ce treaba are invidia, sau cine murdareste pe cine?

Lasă un comentariu

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.