Dan Grigore despre expoziţia The Human Body – „Suntem fascinaţi de cum să ne degradăm mai repede”

    Print Friendly, PDF & Email

    […]

    Cum se reflectă pierderea aceasta a sensibilităţii şi a sacralităţii în numele unor aşa-zise cauze utilitare aflăm cel mai bine de la un artist. Astfel, am avut onoarea să-l avem ca invitat pe cunoscutul pianist Dan Grigore, unul dintre cei mai mari artişti români clasici, care a avut amabilitatea să răspundă la câteva întrebări legate de prezenţa în ţară a controversatei expoziţii The Human Body, de la Muzeul Antipa.

    Î: Ce părere aveţi dumneavoastră despre expunerea la muzeul Antipa a cadavrelor neidentificate provenite din China?

    R: Eu cred că trebuie să existe o graniţă între libertatea de a cunoaşte, de a cerceta, de a căuta noi tărâmuri, noi frontiere ale cunoaşterii şi celălalt taler al balanţei care este păstrarea demnităţii umane, păstrarea misterului corpului uman, în acelaşi timp păstrarea sacralităţii fiinţei umane în tot ce semnifică acest lucru în profunzimea lui pentru că vedem cu ochii noştri, în zilele noastre, cât de puţină semnificaţie, cât de puţină importanţă a ajuns să poarte fiinţa umană în lume. Oameni mor pe capete zilnic, în fiecare secundă, în proporţii îngrozitoare, oameni suferă, sunt trataţi absolut monstruos în multe colţuri ale lumii fără niciun pic de consideraţie pentru ceea ce trebuie să fie de fapt fiinţa umană. Faptul că în ultima perioadă de timp, să zicem de mai bine de o sută şi ceva de ani, sacrul a făcut loc profanului, se vede cu ochiul liber în tot ceea ce trăim în ziua de astăzi, nu numai în România. Este un efect global al scăderii sfinţeniei corpului uman, a fiinţei umane, pentru că corpul este un purtător de fiinţă, corpul este cum spunea un apostol,”este fratele meu întru fiinţă”, iar toată această decădere a importanţei omului în lume este un semnal că mergem către o disoluţie a civilizaţiei în sensul ei profund, a culturii, a menirii omului pe Pământ. Eminescu spunea la un moment dat că omul este o întrebare pe care şi-o pune universul în sensul sacralităţii lui. Această frontieră între libertatea de cunoaştere şi expunerea publică a unor – dacă este aşa cum spuneţi dumneavoastră – a rezultatelor unor torturi de fiinţe umane, mi se pare un semnal extraordinar de îngrijorător. Şi, dacă această expoziţie a fost tratată cu superficialitate în ţara noastră, faţă de alte ţări civilizate din Europa, cred că trebuie luate urgent măsuri ca lucrul acesta să fie repus în normalitatea unor civilizaţii demne de Europa zilelor noastre.

    Î: Să vă mai spun încă un amănunt: intrarea copiilor sub 7 ani este gratuită. Sunt publicaţii, sunt oameni de presă care declară că este un spectacol macabru, cu 200 de cadavre expuse în diferite forme. Au fost cazuri de copii care leşină la expoziţie. Aţi dori să comentaţi?

    R: Părerea mea este că macabrul şi obscenul vând foarte bine. Deci macabrul şi obscenul sunt prezente în permanenţă pe micile ecrane în casele oamenilor, fără posibilitatea majorităţii acestor oameni de a-şi proteja copiii în primul rând. Şi nu e vorba numai de copii aici, este vorba şi de protejarea sensibilităţii omeneşti în ansamblul ei. A tot bombarda societatea cu macabrul, cu atrocităţi şi obscenităţi transformă omul într-un zombie, într-o fiinţă din care nu rămâne decât carcasa. Atunci, desigur că acest cerc vicios se închide şi putem să ne perindăm prin faţa rămăşiţelor unor semeni de-ai noştri fără niciun fel de sensibilitate, fără niciun fel de învăţăminte vis-a-vis de tragedia pe care ei au trăit-o şi pe care noi o trăim prin degradarea noastră atunci când acceptăm să privim această expoziţie care este un rezultat al atrocităţilor pe care ei le-au suferit. Deci în primul rând macabrul şi obscenul de pe micul ecran traumatizează, iar prezenţa acestei expoziţii nu face decât să confirme că există un fel de atracţie morbidă către propria noastră degradare. Suntem fascinaţi de cum să ne degradăm mai repede, cum să ne privăm de sensibilitate şi cum să ne despuiem de elementarele calităţi de emoţie, de emotivitate şi de pudoare pe care omul trebuie să le aibă.

    […]

    Lidia Melinte

    7 gânduri despre “Dan Grigore despre expoziţia The Human Body – „Suntem fascinaţi de cum să ne degradăm mai repede”

    1. Ce mod mai bun de a aminti de : „memento mori”. Altii mai destepti si poate mai putin patetici si in mod cert de foarte mult timp de pe vremea cand se aprecia „sfintenia corpului uman” (?!?) si azi nu se apreciaza.

      PS. Au fost cazuri de copii care au lesinat …. Zilele acestea copii fac multe la „initiativa parintilor” – urasc ungurii de exemplu-doar doar….

    2. Chiar ma gindisem la problematica cu copiii si-mi ziceam ca desigur intrarea lor este interzisa. Ca acum sa aflu ca nu sint restrictii, ba chiar intrarea e gratuita pentru cei sub 7 ani!!! SUB 7 ANI???? Se pare ca lumea a luat-o razna…

    3. Las’ ca in schimb are grija statul prin CNA ( acelasi stat care finanteaza Muzeul Antipa) sa interzica unui pusti de 12 ani sa vada Stapanul Inelelor, cu bani, la cinema 🙂

      Eu nici macar nu discut aici istoricul cadavrelor in speta; nu discut, pentru ca de fapt nu stiu, caci mass-media nu mi-a furnizat pana acum vreo certitudine in general, daramite in acest sens, iar eu despre ce n-am oarece certitudini nu ma pronnunt. Prin urmare, nestiind, iata, pornesc de la ipoteza ( poate falsa) ca ele au apartinut unor oameni care si-au dat acordul ca trupul lor neinsufletit sa fie folosit in scop de studiu stiintific. Ok. Treaba lor. Sa zicem, deci, ca ar fi asa.

      Atunci vin si intreb, de bun simt: care parinte, adult, intreg la minte isi duce copilul de varsta PANA LA 7 ANI intr-o sala de disectii/necropsii a vreunei facultati de medicina, a vreunui spital sau a vreunui institut medico-legal ? Pentru ca ma indoiesc ca in afara de copiii strazii/orfani, exista, fie si in Romania – Bucuresti, vreun copil de varsta asta care umbla singur pe strazi la colindat muzee. Sa fim seriosi: daca un copil de pana-n 7 ani scapa un ceas, doua, de acasa, de sub supravegherea adultilor, se duce maxim la batut mingea, frecat rolelele sau la jucat hotii si vardistii pe strazile din cartier….
      Deci, ca statu-i o masinarie imbecila deseori ( fiind o abstractiune fara creier sau suflet; o organizatie impersonala, reprezentata de multi si varii indivizi) e la mintea cocosului. Problema mea ramane: cum e posibil ca un adult normal, in loc sa gandeasca minimal, de bun simt, cu capul lui si cu grija minimala pentru ocrotirea psiho-emotionala a copilului , sa se ia dupa capul imbecil/gol al statului?
      Aici, recunosc, eu nu mai inteleg.

    4. Merge, dar probabil Ioana are niscaiva restrictii si nu poti accesa wall-ul ei fara sa ii fi prieten pe Facebook.

      De mult n-am mai citit un articol atat de prost pe Hotnews via Cotributors. Nu-i chiar la nivelul lui Marga ( repet, ala e zeul gandirii critice, analitice si satirice), dar, cu timpul, autorul poate deveni un concurent serios. De ce-l postez? Pai pentru ca, ratand ultimul paragraf ( important, in care autorul declara ca articolul ar fi o satira), Hotnew, l-a luat si publicat in serios :)) Iar lumea are tendinta de a lua in serios si fara discernamant cam toate articolele/editorialele Hotnews.

      Deci, articolul se vrea a fi o satira pe tema dezbaterilor cu Expozitia ” The Human Body” de la Antipa. N-a mers. Deh, satira e gen greu. Insa eu nu ma pot supara pe autor, pentru ca e inginer ( stiu, sunt rautacioasa); iar cand inginerii traiesc iluzia ca sunt/ pot fi de toate, inclusiv scriitori, nu poate iesi decat prost 🙂 De fapt, autorului ar trebui mai degraba sa-i multumesc ca mi-a adus aminte (mai uit).

      Ba , in semn de multumire, daca l-as cunoaste, l-as preveni ca daca mai repeta public greseli de gen ( aceasta scriere esuata), e foarte posibil ca unii ( mai tineri sau mai plapanzi la minte, cum se arata uneori cei de la Hotnews) sa inteleaga ca ar fi mai mare pacatul si o risipa de sorginte retrograda sa nu-l faca sapun ( cam asa reiese din „satira” lui), caci ceva grasime valorificabila progresist o avea si el prin trup.Nu de alta, dar s-a mai intamplat. Intr-o tara europeana foarte civilizata, unde la momentul respectiv ( nazist-progresist) materia prima biologic-umana s-a valorificat o vreme, foarte eficient. Norocul a fost, totusi, ca n-a durat mult ( numai cativa ani) si ca pentru sapun, materia prima de calitate se considera ca provine preponderent din evrei; dupa nume, nu ma hazardez sa afirm ca autorul ar putea fi iudeu. Desi…mai stii…
      Iata finalul apoteotic al articolului de pe Hotnews:

      „Este aşadar extrem de important pentru elitele intelectuale şi factorii de decizie să realizeze importanţa adaptării societăţii noastre la realităţile noului secol al cunoaşterii. Iar principalul obstacol şi exponent al forţelor retrograde rezistente la această evoluţie naturală, este tradiţia creştină, şi în special cea ortodoxă, mult mai activă şi mai prezentă în spaţiul public, în contrast cu omoloaga sa apuseană, din fericire demult retrasă complet din spaţiul public, cel puţin în ţările avansate ale Europei. Este important ca elitele intelectuale ale societăţii româneşti să fie unite pentru a lupta împotriva conceptelor desuete şi chiar toxice diseminate constant de acele segmente retrograde ale societăţii, precum „valoarea intrinsecă a vieţii umane”, „egalitatea a priori” a fiinţelor umane, indiferent de provenienţă, fie ea şi chineză, precum şi alte manipulări sordide precum „demnitatea umană”, „iubirea aproapelui”, sau, punctul culminant al panteonului psiho-criminal creştin: „smerenia”

      Textul integral, cu tot cu precizarea finala a autorului ca textul se vrea o satira, aici: http://www.contributors.ro/cul.....generatii/

      Inca o data, mii de multumiri deformarii, pardon, ptiu drace, informarii corecte a opiniei publice de catre Hotnews. Cinste jurnalismului romanesc! Si Hotnews e zeu. Ce de zei avem…

    Lasă un comentariu

    Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.