„Der Spiegel”: Cum câştigă Rusia războiul propagandistic despre Ucraina

    Print Friendly, PDF & Email

    Cu ajutorul unor agenţii de ştiri precum Russia Today şi Ruptly, Kremlinul încearcă să schimbe modul în care lumea percepe Rusia. Şi a avut foarte mult succes: Vladimir Putin a câştigat războiul propagandistic în faţa Ucrainei, iar Vestul este divizat, notează jurnaliştii germani.

    Ruptly este o agenţie de ştiri care oferă conţinut exclusiv video. Are sediul în Berlin, iar din biroul redactorului şef se vede clădirea Reichstag, scrie „Der Spiegel”.

    La prima vedere, nu este evident că Ruptly este, de fapt, Kremlin TV. Pe lângă discursurile lui Putin, în arhiva postului există numeroase alte clipuri, de la Pussy Riot până la arestarea membrilor opoziţiei din Rusia. Când vine însă  vorba despre estul Ucrainei, platforma de ştiri oferă aproape în exclusivitate clipuri video care sunt favorabile susţinătorilor proruşi ai „Republicii Populare Doneţk”, înfiinţată de separatişti. Tot aici găseşti şi extremişti de dreapta precum britanicul Nick Griffin sau neamţul Olaf Rose, ideolog afiliat Partidului Naţional Democratic, grupare neonazistă cunoscută, care instigă ura faţă de Uniunea Europeană şi politicile Ucrainei.

    De la înfiinţare, Ruptly a încheiat 14 abonamente şi a avut peste 200 de clienţi, printre care şi companii germane din domeniul audiovizualului, atât „publice cât şi private”, spune Ivan Rodionov, redactorul şef al platformei, citat de publicaţia săptămânală „Der Spiegel”.

    Lupta pentru Ucraina se poată prin mijloace diverse – cuvinte aspre şi diplomaţie blândă, cu gaze naturale, arme şi servicii de informaţii. Dar poate că instrumentul cel mai important folosit de Moscova este reprezentat de internet, ziare şi televiziune, inclusiv jurnalişti aşa-zişi neutri şi intelectuali trimişi în întreaga lume pentru a propaga poziţia Kremlinului.

    „Ne aflăm în mijlocul unui război propagandistic neîntrerupt”, spune Andrew Weiss, vicepreşedintele pentru studii în cadrul Carnegie Endowment for International Peace, un think tank foarte influent din Washington. Weiss consideră că propagandaa este una dintre cele mai importante unelte folosite de Rusia la nivel de politică externă.

    Moscova nu are planuri doar pe termen scurt, ci încearcă să influenţe opinia pe termen lung pentru a crea „un discurs alternativ în ţările vestice de asemenea”, spune Margarita Simonyan, redactor-şef al postului în limba engleză RT, fost Russia Today, care deţine şi agenţia de ştiri video Ruptly.

    Anual, Kremlinul investeşte aproximativ 100 de milioane de euro pentru finanţarea organizaţiilor de presă rusă din afara ţării, tocmai pentru a influenţa opinia publică în Vest. Acest efort explică parţial de ce Vladimir Putin s-a adresat direct germanilor în discursul despre anexarea Crimeei. Punând accent pe faptul că Rusia a sprijinit procesul de reunificare a Germaniei, el le-a cerut nemţilor să sprijine reunificarea Rusiei cu Peninsula Crimeea.

    Iar politicile Rusiei vizavi de diseminarea informaţiilor sunt considerate mai mult decât satisfăcătoare, spune o sursă de la Kremlin jurnaliştilor germani. „Poate că am câştigat războiul din Georgia în 2008, dar am pierdut de departe lupta propagandistică împotriva Americii şi a Vestului. Graţie RT şi internetului, însă, acum reuşim să reducem această distanţă”, spune un oficial sub protecţia anonimatului.

    Un gând despre “„Der Spiegel”: Cum câştigă Rusia războiul propagandistic despre Ucraina

    Lasă un comentariu

    Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.