Dragos Paul Aligica: Poate fi corectitudinea politică mai mult decât o ideologie neo-marxistă?

    Print Friendly, PDF & Email

    Va semnalez un text despre corectitudinea politica scris de cineva care are bibliografia la zi si care face un efort sa gandeasca dincolo de tiparele oficiale si aprobate. „Despre Sacru și despre Corectitudinea Politică” de Adela Toplean. Textul investigheaza conjectura urmatoare: Poate corectitudinea politică (CP) să fie mai mult decât o ideologie neo-marxistă? Ipoteza este aceasta: adeziunea la CP începe să semene tot mai mult cu un angajament religios și tot mai puțin cu o doctrină ideologică.”

    E o interventie serioasa care in mod normal ar trebui sa genereze o discutie serioasa. Au mai fost lansate in trecut baloane de incercare si teste ale posibilitatii angajarii intr-un dialog serios cu nenumaratii sustinatori intelectuali si academici ai doctrinelor si practicilor asociate cu CP in spatiul de limba romana.

    Rezultatul a fost asa cum stiti: zero. Unu, ca nu exista CP in Romania, doi, ca si daca exista e binevenita nefiind in exces si trei, ca si daca este in exces, tot mai trebuie.. samd samd. Pe scurt, chestii de astea: mantre si meme preluate de la centru, refuz de a gandi, refuz de a face un efort minim cogitativ si de comunicare. Dogmatism si rutina sablonarda.

    Sa vedem acum ce iese. Sunt foarte curios.

    Teza mea generala este urmatorea: Incercam sa angajam intelectual la modul onest si serios oameni care functioneaza memetic, identitar si contextual in structuri de retea ce nu au la baza ratiuni epistemice, ci de cu totul alta natura. A cere un angajament epistemic si filosofic real de la ei este a cere o imposibilitate de grad unu.

    Mai grav, functioneaza in siajul unui curent ideologic -sau familiii de curente ideologice- in interiorul carora s-a gandit ultima oara prin anii 30 ai secolului trecut. O traditie care, altfel spus, nu a mai generat un efort propriu intelectual si o idee noua de aproape 100 de ani, multumindu-se cu replicarea si carpirea la zi a unei mosteniri in continua degradare. Asta face sa fim pusi in fata unei imposibilitati, ca sa zicem asa, de grad doi.

    Dar dat fiind ca am invatat de la ei ca tot ceea ce trebuie sa faci cand esti confruntat cu o problema de logica sau gandire este sa schimbi sensul termenilor si cuvintelor, sa faci artificii semnatice si sa jonglezi cu etichetele, sa numim si noi „posibilul”, „imposibil” si viceversa si sa asteptam. Sa vedem ce se intampla.

    Articolul Adela Toplean, aici:

    http://www.contributors.ro/…/despre-sacru-%C8%99i-despre-c…/

    Dragos Paul Aligica

    Lasă un comentariu

    Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.