Dragoș Paul Aligică: Putinism în România, între aberații dughiniste și veselia tâmpă a unor semiliterați

    Print Friendly, PDF & Email

    Faptul ca gandirea social-politica reprezentativa -apologetica si definitorie- pentru Rusia si Putinism este ilustrata in sfera culturii si dezbaterii publice in Romania de un spectru ce se misca intre (a) aberatiile rudimentare ale unui Dughin si (b) veselia tampa, guresa si iresponsabila a unor impostori semiliterati juvenili in cautare de autopromovare si notorietate,nu e un accident. Asta e nivelul de gandire social-politica din tara muma, asta e calitatea „curentelor de idei” chiar si la ele acasa.

    ernu legionari

    Interesant: Rusia nu pare sa aiba capaciatea de gandire social-politica.

    Una din doua: Fie delir misticoid-geopolitic in varii forme, cu niste entitati numite „Moscova” sau „sufletul poporului rus” in rolul principal care fac ceva pentru umanitate in scara metafizica a lucrurilor si umanitatea e rea si nu intelege ( asta fiind ultimamente o forma de gandire fosila medievala, toatal straina spiritului stiintelor sociale moderne).

    Fie o forma de calchiere a unor teme occidentale, transformate in mantre ideologice in formule pivot. In masura in care stiintele sociale moderne sunt prezente in asta sunt pe post de servant ideologic si retoric;nu au nimic dea face cu ceea ce numim sttinte sociale si politice in mod obisnuit. Ganditi-va la relatia dintre stiiinte sociale si marxism-leninism.La stalinism.

    Si mai interesant: Cand ganditori izolati scapa perimetrului formarii si operarii in „modul rus de gandire” in stiinte social politice, au de spus lucruri importante sau cel putin interesante: Vezi de pilda Gerschenkron sau Kuznets sau Sorokin. (Berlin in stiintele politice este ca formatie „rus” atat cat este german sau englez, la fel s-ar zice si despre Gerschenkron dar ma rog, de dragul argumentului…)

    Rusii -ca si noi- nu au traditie si originalitate in acest domeniu. Noi operam ca note de subsol sau ecouri la gandirea franceza, germana si mai nou anglo-saxona. Diferenta e ca la noi incercam sa ne sincronizam de bine sau de rau (HT Eugen Lovinescu). La ei si cand incearca asta, iese ce vedeti ca iese: ideologie anticapitalista,antioccidentala cu parfum de activismpolitic occidental juvenil si semianalfabet.

    Iar cand nu incearca dar se sforteza sa dea ceva „specific” iese o forma de delir medieval, paralogic si atat de primitiv ca face geopolitica zilnica de la Urlatoare din Cismigiu sa para avanpost al modernitatii.

    Lasă un comentariu

    Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.