Propaganda rusa in 2014. Cum isi lustruieste Putin imaginea in Occident

Print Friendly, PDF & Email

Propaganda rusa in 2014. Cum isi lustruieste Putin imaginea in Occident fara sloganuri, dar cu „viziuni alternative”, miliarde de vizualizari pe Youtube si colaborari cu marile ziare ale lumii

RT - primul post de stiri care a atins 1 miliard de vizualizari pe YouTube

RT – primul post de stiri care a atins 1 miliard de vizualizari pe YouTube

​”Seful celei mai mari retele sociale din Rusia, VKontakte, isi paraseste slujba”, suna titlul dat marti de Russia Today stirii ca fondatorul VKontakte se desparte de companie. In ochii presei internationale, esenta stirii este cu totul alta: fondatorul Pavel Durov a anuntat, luni, ca a fost dat afara si ca a aflat vestea „din presa”, iar reteaua VKontakte – Facebook-ul Rusiei – este acum „sub controlul total” al puterii de la Kremlin, prin doi oligarhi apropiati lui Putin. Dar Russia Today nu e „presa internationala”: e unul dintre instrumentele prin care Moscova isi transmite in lume mesajele despre Ucraina, drepturile minoritatilor sexuale, relatiile cu media sau alte subiecte fierbinti, fara „distorsiunile” jurnalismului independent. 

Aceste instrumente – TV, radio, online, tiparite – incearca sa transmita pozitia Rusiei intr-un mod uniform, ca alternativa la comunicarea disparata, adesea haotica pe care tehnologiile si interconectarea reusesc sa o asigure in pofida tuturor restrictiilor pe care le aplica puterea moscovita.

Studiu de caz: cum vede canalul oficial RT (Russia Today) si cum vad media internationale afacerea Durov-VKontakte

  • Stirea despartirii lui Durov de VKontakte este una de interes major pentru piata media din Rusia, asediata in ultima vreme de interesele puterii de a tine sub control intreaga presa si de a elimina vocile critice la adresa lui Putin. Durov – la randul lui un personaj implicat in tot felul de jocuri politice si de afaceri – si-a anuntat demisia in martie, apoi a revenit si a spus ca a fost „o gluma”, iar acum anunta ca pleaca definitiv, fiind fortat sa o faca. Pe contul sau VK, el spune ca reteaua este acum pe deplin sub controlul celui mai bogat om din Rusia, Aliser Usmanov, si magnatului Igor Sechin, un consilier al lui Putin. Asa suna stirea redata de canale occidentale precumThe VergeBuzzFeed sau „Europa libera”.
  • Acelasi subiect, redat de RT (Russia Today): reteaua VKontakte a confirmat demisia lui Pavel Durov, care, dupa ce a declarat public ca pleaca, iar apoi a revenit asupra deciziei, acuza acum compania ca nu l-a informat personal despre aceasta decizie. RT reda explicatiile tehnice transmise de reteaua de socializare si abia in paragraful 6 mentioneaza referirile lui Pavel Durov la oamenii lui Putin. RT nu ofera nicio explicatie referitoare la acestia, notand doar ca Durov se leaga de „o disputa recenta pe care compania a avut-o cu autoritatile”.

Russia Today, asemenea altor media sustinute de guvernul rus, precum Vocea Rusiei sau suplimentele de presa scrisa/online „Russia Beyond the Headlines”, au drept scop sa transmita lumii perspectiva autoritatilor ruse asupra evenimentelor din Rusia si de aiurea. Ele nu ascund acest lucru – il mentioneaza explicit in prezentarile operatiunilor proprii. Si ofera o alternativa uniforma si ordonata a informatiei care razbate din Rusia prin corespondentii presei internationale, prin presa nesupusa care reuseste sa gaseasca solutii de comunicare cu exteriorul in pofida oricaror restrictii si care apeleaza la tot felul desubterfugii online pentru a atinge audiente acasa, acolo unde interdictiile, restrictiile sau influentele politice asupra managerilor de presa sunt in floare.

  • Nici RT, nici „Russia Beyond the Headlines”, nici Vocea Rusiei nu incearca sa atinga masele din tarile occidentale. Ele cauta elitele, incearca sa influenteze opiniile celor care pot sa aiba un cuvant de spus in luarea deciziilor. Oameni pe care nu ii pacalesti ascunzandu-ti identitatea de „voce a Kremlinului” si nici evitand subiecte tabu in presa rusa „de acasa”, precum drepturile minoritatilor sexuale.

Pe pietele internationale, aceste media „oficiale” convietuiesc cu alte posturi rusesti, dar care au o audienta-tinta cu totul diferita: sunt posturi comerciale de limba rusa care se adreseaza vorbitorilor din limba rusa din pietele mari, precum SUA sau Europa de Vest. Spre exemplu, in SUA, Comcast ofera clientilor nu mai putin de cinci astfel de posturi: Channel One Russia, Impact Television, Russian Television Network (RTN), RTVi, TV1000 Russian Kino.

Cine sunt si ce audiente ating mijloacele de informare/propaganda internationala ale Kremlinului?

RT (Russia Today):

  • Potrivit propriei prezentari, RT este o retea formata in acest moment, in principal, din trei canale de informare in limbile engleza, spaniola si araba. S-a lansat in 2005 sub numele Russia Today, devenit ulterior RT. Televiziunea nu spune explicit, in prezentarea sa, ca este platita de la bugetul federal rus, dar mentioneaza ca este operata de „Organizatia Autonoma Non-Profit TV-Novosti”). Pe langa programele internationale, RT transmite doua programe dedicate pietei americane – RT America (din Washington DC) si canalul de documentare RTDoc
  • La nivel global, RT are 22 de birouri in 19 tari si teritorii, de la Washington la Cairo si de la Londra la Bagdad. Televiziunea are peste 1000 de angajati la nivel global si o audienta potentiala de peste 640 de milioane de telespectatori in peste 100 de tari – sau, dupa cum precizeaza pagina de prezentare, peste 28% din toti abonatii de cablu la nivel global.
  • RT afirma ca „acopera problemele majore ale vremurilor noastre pentru telespectatori care vor sa puna mai multe intrebari si ofera informatii ratate adesea de media centrale (….), o viziune alternativa asupra evenimentelor globale majore si pune audienta internationala la curent cu punctul de vedere rusesc”.
  • A fost primul canal TV de stiri care a atins pragul de 1 miliard de vizualizari pe Youtube. Din 2009, a lansat prima agentie rusa de stiri video in limba engleza, FreeVideo, iar anul trecut a adaugat la portofoliul ei o agentie video full-service, Ruptly.
  • In urma cu doi ani, un studiu Nielsen Media Research arata ca RT devenise cel mai urmarit post TV strain in cinci zone urbane majore ale SUA – New York, Washington DC, Chicago, Los Angeles si San Francisco, depasind audienta unor statii precum Euronews, France 24, Deutsche Welle, Al Jazeera English sau CCTV News (China). Audienta RT in SUA: absolventi de facultate, cu varste intre 35-49 de ani, manageri, oameni de afaceri si antreprenori, oficialitati guvernamentale. Tot acum doi ani RT avea o audienta potentiala estimata la 2 milioane de oameni in Marea Britanie si 7 milioane de telespectatori in sase state vest-europene.
  • RT America a atras atentia, recent, prin demisia in direct a uneia dintre prezentatoarele sale, Liz Wahl, care a decis sa protesteze astfel fata de politica editoriala a postului finantat de autoritatile ruse. Imaginile au fost promovate pe Youtube chiar de RT, care le-a insotit cu propriile comentarii referitoare la „cascadoria” de PR pe care ar fi facut-o jurnalista. O alte jurnalista RT, Abby Martin, protestase in direct fata de actiunile Rusiei din Crimeea, fara sa paraseasca, insa, postul de televiziune.

Russia Beyond the Headlines

  • Mai putin cunoscut pentru publicul din Romania, „Russia Beyond the Headlines” este un supliment – publicat si online – care insosteste 22 de ziare influente la nivel international, printre care New York Times, The Washington Post, Wall Street Journal, Le Figaro, Le Soir, la Repubblica, Suddeutsche Zeitung, El Pais, South China Morning Post, pana la The Age (Australia) sau Politika (Serbia). „Russia Beyond the Headlines” publica suplimente in 16 limbi din 26 de tari si mai detine 18 site-uri de stiri si opinii in 16 limbi.
  • „Russia Beyond the Headlines” se prezinta drept „o legatura intre societatea rusa si o audienta straina, punand la dispozitie platformele sale media pentru un dialog international echilibrat si profesionist”
  • „Russia Beyond the Headlines” este sustinut de Rosiiskaia Gazeta, care functioneaza atat ca „monitor oficial”, cat si ca ziar oficial de interes general al guvernului rus. Dar publicatia sustine ca opereaza independent de Rosiiskaia Gazeta, ca urmeaza principiile impartialitatii si echilibrului si ca se sustine din veniturile proprii sau ale Rosiiskaia Gazeta provenite din publicitate si vanzari.
  • In privinta audientelor, „Russia Beyond the Headlines” arata, intre altele, ca intre 40% si 60% dintre cititorii publicatiilor The Washington Post, Wall Street Journal, Daily Telegraph, The Age au vazut suplimentul in ultimele sase luni, si in medie jumatate dintre cititorii suplimentului si-au petrecut peste cinci minute rasfoind cele opt pagini ale acestuia, cel putin o data.

Vocea Rusiei

Pentru publicul din Romania, poate cea mai cunoscuta voce a autoritatilor ruse este chiar Vocea Rusiei, postul de radio cunoscut in epoca sovietica sub numele Radio Moscova si care este si cel mai varstnic mediu al propagandei ruse, fiind lansat in 1929. De aproape jumatate de an, Vocea Rusiei trece prin schimbari organizationale si tehnice, in contextul in care autoritatile au decis in decembrie 2013 unirea operatiunilor radio cu cele ale agentiei RIA Novosti in cadrul unei noi agentii, Russia Segodnia (Rusia Astazi/Russia Today). Potrivit propriei prezentari, cel putin pana la schimbarile declansate in urma cu cateva luni, Vocea Rusiei:

  • emitea in 160 de tari, in 38 de limbi, totalizand 151 de ore de emisie pe zi. Pe Internet, transmitea in 33 de limbi (inclusiv in romana), iar site-ul sau este vizitat de oameni din 140 de tari.
  • Vocea Rusiei sustine ca are 109 milioane de ascultatori la nivel global si citeaza un studiu realizat de o organizatie elvetiana in 50 de tari si care arata ca acest serviciu este al treilea cel mai popular in randul radiourilor internationale, dupa BBC si Vocea Americii.

Un gând despre “Propaganda rusa in 2014. Cum isi lustruieste Putin imaginea in Occident

  1. Uau! Chiar ca nu m-as fi gandit la asa ceva.

    http://www.paginaderusia.ro/ol.....e-de-rusi/

    …etnologul Svetlana Zharnikova, la modul serios, spunea că britanicii sunt urmasii primilor rusi. Se pare ca, aşa cum declara “respecabilul” membru al Societății de Geografie din Rusia, a existat o tradiție la vechii rusi ca hotii si banditii sa fie exilati in cele mai indepartate insule. Iar aceste insule par sa fi fost cele britanice

    Svetlana Zharnikova nu a insistat asupra detaliilor de istoria Rusiei din primul mileniu î.Hr., deși istoricii ruși susțin că, de fapt, slavii provin din populatii indo-europene care au migrat in zona în perioada 4000 -1000 î.Chr.

    Academia de Științe Fundamentale – o organizație non-profit, care include o altă instituție – Insitutul vechilor civilizatii slave și eurasiatice. Șeful Institutului este Valery Ciudinov – autorul unei alte descoperiri fenomenale. Privind imaginile de pe oglinzile etrusce, el a tras concluzia ca Georgia este pamant istoric rusesc. “Cercetatorul” ar fi descoperit inscriptia GORUZIYA pe una din aceste oglinzi, ceea ce inseamna că numele este derivat din cuvantul rusesc GORA (munte), de unde si denumirea ruseasca a Georgiei – Gruzia. Cu alte cuvinte in Caucaz, în cele mai vechi timpuri, a locuit o populatie de munteni rusi. Insailand litere si facand joc de cuvinte, cercetatorul a descoperit ca, de fapt, GORUZIYA in limba veche etrusca inseamna – Rusia la Marea Neagră.

    Apoi, etruscii insisi, trib care a locuit în partea de nord-vest a Italiei, în mileniul I î.Hr., a fost de fapt un popor slav dupa Ciudinov, care crede ca Rusia a apărut în al II-lea mileniu î.Hr, si ca intemeietorii Romei au vorbit in limba slavă.

    Și abia acum incepe distractia. Pentru toate aceste “cercetari” Ciudinov primeste granturi de la guvernul rus.

    … Colegul său, Andrei Tyunyaev editează ziarul “Prezident“, o publicatie laudativa la adresa lui Vladimir Putin. Deseori invitat la televiziunea rus, una dintre descoperirile lui Tyunyaev este prabusirea cu circa 50.000 de ani in urma, in zona Moscovei, a unei expediții interstelare Russe, care a dat naștere etnosului stravechi rusesc in amestec cu populatia locală de primate hominide.

Lasă un comentariu

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.