Sorin Ioniță: Nicolăescu şi Depardieu, sau cum marii artişti îşi dau foc la valiză

    Print Friendly, PDF & Email

    De fapt n-am cine ştie ce de zis despre primul, căruia Patriarhia i-a dat degeaba discount 50%, nereuşind să-l fure de client concurenţei daco-celte pe regizorul topit (scuze) într-unul din personaje. Doar nu era ca Sergiu Nicolaescu, cum îl ştim, să lase fără libret propriu tocmai scena finală, nu? Ci mai curând despre disputa fiscală din Franţa, unde socialistul Hollande şi-a pus în cap clasa mijlocie, plus industriaşi şi vedete, cu ideea de a ridica rata marginală a impozitului la 75%, o performanţă dificilă chiar şi pentru justiţiarul comisarul Moldovan.

    Ca atare popularitatea lui Hollande a scăzut la jumătate în mai puţin de un an; […] Procentele socialiştilor francezi s-ar fi dus la vale dacă n-ar fi apărut în peisaj plăvani precum Gerard Depardieu, cărora nu le e suficient protestul fiscal prin mutarea gologanilor peste graniţă cu mare tam tam, perfect legitim. Nu: ca artist european, trebuie să dai şi o dimensiune profundă, cultural-politică gesturilor tale. Aşa că Depardieu s-a dus săptămâna trecută la Soci, s-a văzut cu Putin, a lăudat Rusia ca mare democraţie şi a dobândit râvnita cetăţenie rusă. De ceva vreme studia exilul în trei ţări: Belgia, unde are casă; Muntenegru, unde are prieteni (dar unde n-are!); sau Rusia.

    A optat pentru ultima, acolo unde face şi reclamă băncii Sovietskaya. Comisia belgiană de naturalizare a anunţat că mişcarea complică lucrurile iar cetăţenia belgiană nu mai e sigură. Cum Depardieu (alias Ghenadii Depardiov) vrea să renunţe de tot la paşaport francez, bine ar fi să-şi ia repede unul muntenegrean, nu de alta, dar ca să nu paţă ruşinea cozilor la ambasade pentru o viză Schengen, când o vrea să viziteze UE. (Valabil şi pentru Brigitte Bardot, damă bătută de acelaşi gând de naturalizare în Rusia, pentru o chestie cu nişte elefanţi morţi în nedemocratica Franţă).

    Asta-i problema cu marii artişti – actori, rockeri, pictori, ce-or fi ei – când vor să fie adânci, relevanţi social, dar n-au un scenarist să le compună replicile memorabile pe prompter: îşi iau voce gravă, dau ochii peste cap şi comit banalităţi preţioase ori episoade de ridicol crâncen. Fiind doar aspiraţional oameni de idei, cad în clişee. Ca Depardieu acum, care nu se putea duce în Elveţia, Cipru sau alte destinaţii cu impozite chiar mai mici decât cele ruseşti, dar prea burgeze şi deloc şic pentru adolescenţii întârziaţi ai artelor franceze. Nu, lui i-a trebuit noua Rusie, combinaţie de libertate specială pentru oligarhia pro-Putin cu glamour intelectual al fostei URSS. Vă mai amintiţi cohorta de spioni recuperaţi, artişti cu gărgăuni sau dezadaptaţi (Kim Philby; Sartre; Yves Montand; Lee Harvey Oswald, ăl de l-a împuşcat pe Kennedy) care au leşinat de plăcere pe lângă Kremlin?

    Desigur, Franţa nu e un paradis antreprenorial iar pe termen mediu va avea probleme de competitivitate, cum arată chiar comisia specială a preşedinţiei. Insă poţi să zici asta public şi fără să devii încă un creier de bibilică în lista celor rupţi de realitate. Şi fără să-i faci lui Putin o campanie de PR de care are nevoie ca de aer […].

    Sorin Ioniță

    4 gânduri despre “Sorin Ioniță: Nicolăescu şi Depardieu, sau cum marii artişti îşi dau foc la valiză

    1. ei ash ! la moscova nu-i dracu chiar atat de rosu !!! se traieste mai bine decat in multe orase europene ! sic ! si nu vorbesc pe n.v.

    2. N-oi fi vorbind pe n.v., dar ce are sula cu prefectura, hypolita? Moscova este cel mai scump oras din lume, daca imi aduc bine aminte, insa posibilitatile pe care ti le ofera – daca ai bani – nu schimba cu nimic natura regimului rus, sper ca esti de acord cu mine.

    3. La Moscova si/sau la Sankt Petersburg se traieste mai bine decat in multe orase europene. Tot asa, in cea mai mare parte a Europei ( cu exceptia Ucrainei si a Belarusului) se traieste mai bine decat in c.m. mare parte a Rusiei. Sic! 🙂

    Lasă un comentariu

    Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.