TVR rostogoleste propaganda Rusiei (o etalare „sovietica” de putere)

Rusia face parada cu navele sale de razboi din largul coastei siriene, unde ii invita pe corespondentii presei internationale de la Moscova in turnee menite sa proiecteze puterea sa maritima si care amintesc de practicile sovietice, scria recent, in urma unui astfel de „tur de presa”, agentia internationala Associated Press. Unde au putut vedea romanii un astfel de exercitiu al propagandei militare ruse? La TVR, scrie hotnews.ro

In decembrie, Televiziunea publica difuza un „reportaj exclusiv” realizat de vechiul sau corespondent la Moscova, Liviu Iurea. Acesta a fost invitat atunci, alaturi de alti jurnalisti, la bordul crucisatorului „Moscova”, nava-amiral a Flotei ruse de la Marea Neagra. Materialul poate fi vazut integral pe site-ul TVR.

La inceputul reportajului, difuzat inainte de Craciun, nava este prezentata drept „elementul central al sistemului de aparare antiaeriana desfasurat de Moscova in Siria. La finalul materialului se precizeaza, insa, ca „imediat dupa Anul Nou, crucisatorul Moskva va fi inlocuit de crucisatorul Varyag – nava-amiral a Flotei ruse din Oceanul Pacific”.

  • Materialul este marcat de expresii ce releva efectul acestei vizite asupra jurnalistului: „Armamentul de pe nava este impresionant”; „o adevarata fortareata pe apa”. Sunt descrise pe larg capabilitatile navei – ce rachete transporta, ce raza de actiune au, cate sunt si in cate dispozitive de atac sunt amplasate. Dar undeva, spre sfarsit, se mentioneaza si ca „de pe nava nu a fost tras niciun foc de arma si nu a fost lansata nicio racheta in aceasta misiune. Doar asigura logistica si securitatea navelor rusesti din zona si a aviatiei care loveste tinte ale gruparilor jihadiste din Siria.”

O vizita similara a fost relatata complet diferit, o luna mai tarziu, de agentia Associated Press. Aceasta noteaza de la bun inceput, intr-un articol din 22 ianuarie ce poate fi citit aici, ca astfel de vizite sunt un exercitiu menit sa demonstreze, intr-o maniera „sovietica,” prezenta globala a armatei ruse si sa „proiecteze putera sa navala departe de frontierele” Rusiei.

De aceasta data, corespondentii presei straine de la Moscova au fost dusi pe distrugatorul Kulakov si pe crucisatorul Variag, ce a inlocuit crucisatorul Moskva la inceputul anului. Associated Press ofera contextul necesar – absent in materialul TVR: etalarea de forta a Rusiei avea loc inainte de tratativele de pace ce aceau sa inceapa la Geneva, intre guvernul sirian si opozitie, in conditiile in care, din septembrie, Rusia a sustinut activ operatiunile militare ale guvernului sirian.

  • Tot Associated Press noteaza ca marile crucisatoare ale Rusiei „fac cu schimbul” in largul coastei siriene, „reluand o practica sovietica prin care navele de razboi stau permanent de veghe in Mediterana”.

Iar agentia trece in revista dotarile Varyag abia in ultima parte a articolului, pe care il incheie cu o precizare relevanta: „Asemenea [crucisatorului] Moskva, Variag mentine o pozitie apropiata de tarm pentru a ajuta la protectia avioanelor de lupta ale Rusiei, dupa ce Turcia a doborit unul in noiembrie”, noteaza hotnews.ro.

Lasă un comentariu

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.