Cărticica propagandistului rus în Polonia și România. De ce citește Dughin ILD.

Voina, disidența îndoielnică și „revoluția mondială”

Voina, „Război” în rusește, grupul protestatar „artistic radical” rusesc invitat la festivalul de film One World Romania, a cîștigat o oarecare notorietate zilele acestea mulțumită unei cascadorii parcă anume gîndite. Unul dintre membrii grupului a pălmuit un tînăr „care a apreciat drept ‘lasa’ actiunea liderilor Voina de a aduce un copil de doi ani in mijlocul unui protest cu potential violent si de a-l folosi drept ‘scut'”, scrie Romania Liberă.

Despre Voina aflăm mai multe de la Vasile Ernu, cel care i-a îmbrățișat cu entuziasm în mai multe rînduri pe acești „luptători neînfricaţi şi cinstiţi”, de stînga, „ne radicalizăm spre stînga. Tot mai spre stînga”. „Voina este un grup care se declară a fi compus din artişti care pretind că ceea ce fac ei este artă: gesturile lor radicale la adresa puterii reprezintă, pentru ei, o formă de luptă cu puterea prin intermediul artei,” scrie Vasile Ernu. Ideologia grupului e „un amestec complex de artă contemporană, punk, anarhism şi pohuism (starea de a nu-ţi păsa de nimic, ştiind că totul îţi este îngăduit)”, o combinație între ceea ce Vladimir Tismăneanu numea „nihilismul ludic postmodern” și „nihilismul dostoievskian” („dacă Dumnezeu nu există, totul este permis!”). Nihilistul dostoievskian e cel care „ura lumea, ura omul din strafunduri, se ura de fapt pe sine cu o pasiune de nestins”. În interviul dat lui Vasile Ernu de conducătorul grupului, Alexei Plutser-Sarno, acesta spune că „ni se rupe-n paişpe de toate, în afara revoluţiei mondiale.„‘

Voina spune că luptă prin „arta” sa împotriva puterii din Rusia, „vârcolacii, duhurile negre şi diavolii cu epoleţi” care „beau sânge şi se afişează ca nişte iepuraşi inocenţi, fiind reprezentanţii puterilor iadului”. Aici putem cădea de acord, dar îi putem descrie mai exact fără a face abuz de metafore infantile: sînt aceiași, aceiași „vîrcolaci” care se aflau în fruntea URSS-ului, cu diferență notabilă că acum 2 decenii și ei erau interesați doar de „revoluția mondială”. Putin este un fost agent KGB, FSB este o simplă redenumire a KGB-ului, fără nici un fel de mișcări de cadre; mentalitatea predominantă printre „vîrcolaci” este aceeași de acum 20 de ani: totalitară, expansionistă, însetată de război (http://inliniedreapta.net/dereferinta/olavo-de-carvalho-vs-alexandr-dughin/), doar dramaturgia este oarecum diferită. Aceiași oameni au aceleași ambiții și aceleași metode, de data aceasta în numele „ortodoxiei” dughiniste, al mitului politic eurasiatic.

Grupul neo-bolșevicilor trendy, Voina, susține reprezentații în toată lumea pentru uzul idioților utili din occident. Își dedică actele „artistice” lui Che Guevara, decembriștilor, etc. În Moscova, batjocoresc miliția, organizează concerte punk în tribunalele federale și își fac un titlu de mîndrie din faptul că ar fi urmărți pe tot mapampondul de FSB. Totuși, toate astea nu împiedică guvernul împotriva căruia luptă cu „arta” lor „eroică, monumentală, superioară” să le acorde premii în bani„peste puţin timp urma selecţia lucrărilor de artă care să primească titulatura de „cea mai importantă lucrare de artă a anului”. Premiul are o valoare simbolică importantă şi una materială la fel de importantă. Întîmplător, sau nu, în final au ajuns Monstraţia şi Voina. Iar premiul l-au luat cele două proiecte. Grupul Voina însă a boicotat şi nu s-a dus să-şi ridice premiul. E de apreciat şi curajul juriului.” (Vasile Ernu) Confrom AFP, premiul pe care urmau să îl primească cei de la Voina a fost acordat de o galerie finanțată de stat, de guvernul rusesc – „Street art group Voina, or War, won the 400,000-ruble ($14,000) Innovation prize last week for the phallus which it painted on a drawbridge opposite the headquarters of the FSB security service in Saint Petersburg last summer. (…) Russia’s culture ministry Wednesday said it was disgusted by the awarding of a top art prize for a phallus painted on a bridge but vowed to stay out of the controversy as it was not an „organ of censorship”. „ (sursa) După cum știm, democrația e la mare preț în Rusia iar cenzura nu este o problemă, nici chiar atunci când o galerie de finanțată de stat premiază un grup „disident” de declară „voina”, prin arta sa, chiar FSB-ului.

Rusia ca model de urmat și agresiunea statului neoliberal în Glamour-Gulag

Urmărind aventurile „eroice” ale Voina ai putea rămâne cu impresia greșită că Rusia este un alt stat liberal paralizat de angoasele corectitudinii politice, un fel de Marea Britanie în care polițiștii fug înfricoșați din calea islamiștilor și a stîngiștilor, de teamă să nu „provoace” (așa cum i-a reproșat un bărbat din public celui pălmuit la București).

Rusia nu este Marea Britanie, nici Spania, nici Suedia, este țara în care disidența e întîmpinată cu toleranță zero, nu cu premii din partea guvernului. Anna Politkovskaia nu a primit premii pentru merite deosebite în jurnalism, a fost asasinată într-un lift de ziua lui Putin. Alexander Litvinenko nu a fost îngropat în daruri, a murit otrăvit la Londra de sponsorii grupului Voina. Toate acestea mă fac să cred că de fapt Voina nu este nici pe departe un grup disident, cum le place să spună, ci o mișcare tolerată și încurajată de Kremlinul pe care îl înjură cu poftă. O supapă de evacuare, poate chiar o opțiune ideologică lăsată deschisă. Cineva care cunoaște chiar și puțin Rusia zilelor noastre, privește cu o doză sănătoasă de scepticism acești anarhiști „eroici”, „luptători neînfricați și cinstiți” pentru „revoluția globală” bolșevică. În schimb, simțul critic și scepticismul sînt total absente la Vasile Ernu și sînt înlocuite de o îmbrățișare entuziastă. Este firesc să fie așa venind din partea unui coleg de idei, cel care recomandă cu atîta căldură textele lui Walter Benjamin, un alt îndrăgostit de „revoluția mondială”, și care face cultul violenței, „autorul la care ţin atît de mult”. Dar despre Walter Benjamin, în partea a doua.

Pentru Vasile Ernu deosebirile dintre SUA și Rusia sînt minime, „de la New York la Moscova vîrcolacii puterii seamănă izbitor de mult, au doar metode diferite”, cu mențiunea că în SUA „vîrcolacii puterii” nu stau doar în Casa Albă, „ci și în bănci și multinaționale glamouroase”. Eu, din aceste rînduri pot trage o singură concluzie, și anume că pentru nostalgicul sovietelor Vasile Ernu, protestul violent este mai îndreptățit în SUA capitalistă decît în Rusia condusă de KGB-ști. Tot Vasile Ernu este cel pentru care viața unui om care își cumpără bere și mici de la mall, un televizor în rate, un apartament sau o mașină, e viața unui rob în noul sclavagism al „lanțurilor de aur”. Viața noului sclav în Glamour-Gulagul ratelor este comparabilă cu viața în Gulagul sovietic în care au fost exterminate milioane de oameni. Nici o diferență, prin urmare, între cetățeanul Rusiei „alienate” al zilelor noastre, bolnav de „neoliberalism”, de „capitalism fără suflet”, și Ivan Denisovici, personajul lui Soljenițîn, cel pe care Monica Lovinescu îl numea „zek-ul (deținutul lagărului de concentrare) paradigmatic”. Nu FSB-ul e problema, ci mall-ul.

Siturile Voina
în rusă: http://plucer.livejournal.com/
în engleză, pentru uzul idioților utili: http://plucer.livejournal.com/tag/%22voina%20-%20wanted

 

21 de gânduri despre “Voina, disidența îndoielnică și „revoluția mondială”

  1. Buna ziua,

    Imi dau seama ca articolul este despre Voina, dar sunt de parere ca putea sa fie publicat fara sa aiba o poza pornografica drept poza de referinta. Am fost surprins, si nu intr-un mod placut, sa vad acest lucru pe site.

    Sa spunem ca a fost prezentata pentru a ne face sa ne dam seama ce fel de „artisti” sunt acestia, dar sunt sigur ca nu era obligatoriu sa fie si pe prima pagina. Imi da sentimentul ca as vedea pagina unui ziar de o calitate indoielnica, tip Click.

    Ciuma

  2. @1 CIUMA

    Buna ziua

    Doamna Ciumă , păi aia nu-i poză pornografică, da-rar ciuma-n ei să dea! Aia-i “performance” doamnă, adică expresie artistică, daca nu ştiaţi!
    Poza sexi, porno pentru dumneavoastră că sunteti mai pudică, era înainte de Revoluţia Mondială, aia de-o declanşară anarho-artiştii- activiştii aştia şi ăilatii ca ei. Acu, în timpul Revoluţiei, că ea este în plină desfăşurare, se numeşte “performance”, expresie artistică, artă, ce mai tura-vura! Şi unde-i Artă e şi Kultură! Ce n-aţi auzit de cultura sado-maso, cultura rock, cultura drogului, cultura străzii ? Ce sunteţi atât de anacronică( scuze!)
    Revoluţia Mondială a decretat : Eşecul culturii, se numeşte de acum înainte Kultură!
    Păi tovaraşu’ colonel Putin de ce-i premiază, nu v-aţi întrebat ? Păi, dacă nu era Artă, nu le trăgea el un glonte-n cap? Sau nu îi servea el cu un ceai cu poloniu? C-ăsta-i om dintr-o bucată, cum i se pare ceva suspect, ne la locul lui, cum, pac-pac, pune lucrurile in ordine! De! Deformaţie profesională. Să avem încredere în el!
    Deci ascultaţi-mi sfatul. Nu vă mai oripilaţi atata, lasaţi poza-n pace şi citiţi articolul!
    Am sentimentul (asta ca să vă citez) că nu găsiţi în Click aşa ceva.
    Dar-ar ciuma şi-n ăla!

  3. Da, fara context nu dibuiam arta.
    Dar e lucrarea lui Voina? La ei in site e vizibila numai pancarta cu Voina Wanted de o mie de ori. Iar linkurile din dreapta apar mai mult pe ruseste. Sau nu m-am dedicat eu mai adinc in cautari.
    Poze mai variate se gasesc davka pe site-ul in ruseste. Oricum nu m-am impresionat ca e cine stie ce de capul lor.

    Daca lucrarea este a lor, tebuia pusa aici pe site. Dupa vorba „o poza e mai mult decit o mie de cuvinte”.

  4. imaginea a fost publicata si pe EVZ http://www.evz.ro/detalii/stir.....deo-9.html nu stiu daca asta face din EVZ un fel de Click. Un alt performance „eroic, monumental, superior” a fost scrierea numelui lor in zapada cu un amestec de urina, fecale si apa sfintita. Simple instrumente in lupta cu vircolacii sponsorii din Rusia, dar si cu vircolacii capitalisti din bancile si „multinationalele glamuroase” din NY, care seamana „izbitor de mult” cu KGB-istii, cum bine a completat Ernu.

  5. Buna ziua,

    “Ciuma, sa spunem ca textul mi s-a parut o ilustrare potrivita a imaginii.”

    Domnule Andries, sa fiu sincer, atunci cand am intrat pe site am crezut ca poza trebuie sa fie reprezentativa pentru text si nu ca textul trebuie sa fie o explicatie potrivita pozei. Ma gandeam ca poza publicata pe prima pagina a unui ziar trebuie sa reflecteze un element cheie al textului la care face referinta si nu ca textul la care face referinta ar trebui sa fie nimic altceva decat o explicatie a pozei.

    “imaginea a fost publicata si pe EVZ http://www.evz.ro/detalii/stir…..deo-9.html”

    Din cate vad, Evenimentul Zilei a publicat o alta poza ca fiind reprezentativa si nu pornografia aparuta aici. Daca priviti cu atentie, o sa vedeti ca poza principala este cu totul alta, o poza decenta care este foarte reprezentativa pentru grup. Abia spre sfarsitul articolului este prezentata imaginea cu activitatea de “procreere” sub titlul de: “Actiunile Grupului Voina”.

    EVZ nu este Click, dar nici structura acestui articol nu se compara cu cea de la ei de pe site, asa ca va rog sa va abtineti de la alte ironii (“nu stiu daca asta face din EVZ un fel de Click”, “Am sentimentul (asta ca să vă citez) că nu găsiţi în Click aşa ceva.”)

    Ciuma

  6. evz nu e click, dar nici strctura art de mai sus nu se compara cu cea a evz, cu alte cuvinte tu zici strctura art il face de click, nu neaparat poza. Ciuma, ce zici, nu incheiem discutia? Nu are leg cu sb art, nici cu ca nici cu voina, dpmv e inutila. Numai bine.

  7. Buna ziua,

    Imi puneti cuvinte in gura. Am spus, domnule Andries, ca EVZ nu a folosit acea poza drept cap de afis, ci a insiruit-o catre sfarsitul articolului (aceasta este „structura” despre care am vorbit). In schimb, dumneavoastra ati facut-o si m-ati ironizat cand v-am prezentat observatiile mele, un vechi cititor.

    Aceasta ostilitate „e inutila”, nu observatiile mele.

    Ciuma

  8. am ales imaginea aia cap de afis pt ca mi se pare ca ilustreaza cel mai clar contrastul dintre ce sint de fapt voina si ce se pretind a fi (eroici, superiori, etc). Atita tot. Nu am ales-o pt ca e pornografica si socanta, am ales-o pt ca-i caracterizeaza. Scuza-ma pt irnoii, dar discutia se indeparteaza tot mai mult de sb articolului… Ipocrizia voina, a stingii, a acestor miscari antiliberale, anticapitaliste, anticrestine, anti civilizatia occidentala, care se folosesc de artificii (pornografie, scatofilie, etc) casa.. Ei bine, asta e sb articolului: ‘ca sa ce?’

  9. Costin, nu-ti fa probleme. Ai ales poza f. bine. E f. graitoare. Daca alegeai ceva „palid”, lumea nu si-ar fi dat seama despre ce arta e vorba, si putea trece mai departe fara sa incerce sa inteleaga miezul chestiunii.

  10. Domnul Andries zice ca a pus aceasta poza pentru a ne arata ce fel de „arta” face Voina, dar nicaieri in articol nu explica legatura cu ea. Ca sa „protesteze”, Voina a adus 5 cupluri in muzeul de biologie pentru a face sex in vazul camerelor de filmat si aparatelor foto. Am aflat asta citind articolul de pe EVZ, nu citind articolul de pe ILD care incepe sa vorbeasca despre un anumit subiect, dar inainte sa ajunga la o finalitate, sare la altul.

    Nu inteleg de ce mi se repeta, a doua oara, ca subiectul este altul. Aici s-a scris despre Voina si a fost atasata poza. Este firesc sa fie comentata aici. Inteleg ca „dpdv” al domnului Andries, discutia „e inutila„. „Dpm(d)v” nu este.

    Ciuma

  11. D-na Ciuma, se subintelege. Deoarece poza e atit de extreme ca nu-ti vine sa crezi ca Voina merg chiar asa de departe, am pus totusi intrebarea ca sa fiu sigura suta la suta si de fapt mai mult din uimire.

  12. @14, totusi, pe mine ma intereseaza ce fel de oameni sint voina, nu ce fel de „arta” fac. uite cum am discutat pagini intregi despre amplasamentul unuei poze, fara sa spunem mai nimic despre voina, despre simpatizantii lor din romania, despre motivul pentru care au fot invitati la bucuresti, despre autenticitatea sau lipsa lor de autenticitate, despre „revolutia globala” la care viseaza, despre simpatiile lor bolsevice, despre publicul lor tinta.

    pentru ciuma este mai important amplasamentul imaginii si multumita lui nici unul dintre subiectele importante nu a fost atins. ciuma, daca vei avea ceva de zis despre sb insirate mai sus, esti invitatul meu, altfel, subiectul deschis de tine este hiperepuizat. nu ma intereseaza unde a pus evz poza.

  13. draga ciuma. inainte sa umpli lumea de cusururi, nu vrei sa sugi niste tetraciclina? ce practici aici se cheama „manevra oafei etern nemultumite” (intri undeva si ceri 271178 de explicatii si e vizibil ca niciuna nu te satisface) si nu reprezinta nimic nou, urmeaza faza aia de tot rahatul in care lumea te repede ca n-are timp sa-ti asculte teoria disecatului matzului de paduche si tu te declari victima.
    cu drag,
    institutul pasteur

  14. Nu , dar poate n-ati observat ce a scris „vechiul cititor” , Ciuma : „Daca priviti cu atentie, o sa vedeti ca poza principala este cu totul alta, o poza decenta care este foarte reprezentativa pentru grup.”
    Stimat/a Ciuma , nu este relevant ce poza vi se pare a fi reprezentativa pentru cacatul acesta de grup de zdrente comuniste . Auzi : o poza decenta care este foarte reprezentativa pentru grup !
    Uite , pentru rataciti ca Ciuma mi-as dori , din nou , o dictatura comunista cum nu a mai fost , una de-aia care sa kilareasca vreo doua milioane de oameni in patru zile , sa umple intr-o saptamana tara cu vreo 600 de lagare de concentrare , unde Ciuma sa travaileze de dimineata pana a doua zi de dimineata si sa manance radacini de copac fierte…dupa care sa citeasca doua ore pravda sau scanteia ! Chit ca as fi si eu pe-acolo , cel putin mor cu satisfactia in suflet ca prostii au ce si-au dorit : O oranduire dreapta pentru cei ce muncesc 🙂
    Cat ma pot exaspera idiotii utili 1 1

  15. Inca un „performance” al feministelor de la FEMEN, de data asta intr-o catedrala din Koln.

    http://www.thegatewaypundit.co.....cathedral/

    Dupa Rusia, Bruxelles, Paris, Kiev, Argentina etc a venit si randul Germaniei. La Koln, o feminista isterica, in tatele goale, a inceput sa urle in timpul slujbei de Craciun de la principala catedrala din oras.

    _____________________________
    FEMEN sunt o actiunea ruseasca, cel mai probabil a serviciilor rusesti care urmeaza sa creeze atmosfera in care KGB-istul Putin sa fie perceput ca salvator al crestinatatii.

    Schema e cam asa: FEMEN < - Pussy Riot <- Voina <- FSB(KGB) <- PutinDespre Voina, grup din care s-a format Pussy Riot/FEMMEN http://inliniedreapta.net/voin.....doielnica/ (apropiati ai criticatac)

    Voina/FEMEN/Pussy Riot in Rusia http://inliniedreapta.net/poli.....a-kremlin/

    Voina/FEMEN/Pussy Riot in Ucraina http://inliniedreapta.net/inna.....ranceze-2/

    Voina/FEMEN/Pussy Riot in Bruxelles http://inliniedreapta.net/inse.....t-crestin/

    Voina/FEMEN/Pussy Riot in Argentina http://inliniedreapta.net/lave.....avortisti/

    Voina/FEMEN/Pussy Riot Koln http://www.thegatewaypundit.co.....cathedral/

Lasă un comentariu

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.