FUNDATIA IOAN BARBUS

CELE MAI CITITE

Toţi oamenii au fost creaţi identici

„Susţinem aceste adevăruri ca fiind de la sine evidente, că toţi oamenii au fost creaţi egali, adică sînt înzestraţi de Creatorul lor cu anumite drepturi inalienabile, printre care se regăsesc Viaţa, Libertatea şi Căutarea Fericirii.”

DEX:
EGÁL, -Ă, egali, -e, adj. 1. (Adesea adverbial și substantivat) Care este la fel cu altul într-o anumită privință;

***

Susţinem aceste adevăruri ca fiind de la sine evidente, că toţi oamenii au fost creaţi identici, adică sînt înzestraţi de Creatorul lor cu anumite drepturi inalienabile, printre care se regăsesc Viaţa, Libertatea, Căutarea Fericirii,

  • dreptul de proprietate
  • dreptul la vot
  • dreptul la scoală
  • dreptul de autor
  • dreptul la 15 minute de celebritate
  • dreptul de a purta pantaloni
  • dreptul de a lucra pe tractor sau pe tanc
  • dreptul de a te căsători (cu cine, cu cîţi sau cu ce preferi)
  • dreptul de a oficia într-o biserică creştină (indiferent dacă eşti bărbat, femeie, copil, gay, musulman sau ateu)
  • dreptul ţiganilor de a avea locuri rezervate la facultate
  • dreptul de a nu sta la coadă
  • dreptul la parlamentari morali, cinstiţi si săraci
  • dreptul la asistenţă medicală de calitate
  • dreptul la un venit decent
  • dreptul la asistenţă socială după nevoi
  • dreptul la scutiri de impozit
  • dreptul la pensie suficienta (indiferent dacă şi cît ai contribuit de-a lungul vieţii active)
  • dreptul la drumuri şi autostrăzi de calitate
  • dreptul la magazine pline, preţuri mici şi credite cu buletinul
  • dreptul românilor de a avea locuri de muncă
  • dreptul la un concediu pe an în Turcia
  • dreptul greierelui de a cere despăgubiri furnicii
  • şi în sfîrşit, de ce nu, dreptul copiilor noştri de a primi o moştenire egală din partea societăţii; iar dacă asta înseamnă dezmoştenirea altora şi contrazicerea primului drept, cu atît mai bine

DEX: IDÉNTIC, -Ă, identici, -ce, adj. Care coincide întru totul cu ceva sau cu cineva;

Declaraţia Drepturilor Omului şi ale Cetăţeanului, Art I: „Toţi oamenii se nasc şi ramîn liberi şi egali în drepturi”
Babeuf: „Pot să piară toate artele, dacă este nevoie, atît timp cît egalitatea reală rămîne. (Let the arts perish, if need be, as long as real equality remains.)”

***

eu unul nu mă simt egal cu japonezii şi nu e vina lor; subscriu întru totul la comentariul scurt şi la obiect al cuiva de pe youtube referitor la clipul de mai sus: „we’re fucked!”
şi apropo: mă ajută cineva cu embed-ul? deşi sînt egal, mie nu-mi iese nicicum.

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Liviu Crăciun

Liviu Crăciun

12 Comments

  1. costin
    7 September 2010

    l-am pus eu ???? esti egal dar nu stiu, cred ca blogul iti restrictioneaza din drepturi. e dreptul lui.

  2. murfi
    7 September 2010

    costin
    e datoria si placerea mea sa iti multumesc ????

  3. emil
    7 September 2010

    Murfi, ai uitat o eticheta: satira. Pentru citeva secunde chiar m-am scarpinat in crestetul capului. Dar, asta vroiam sa spun: eu militez demult pentru dreptul de a te casatori cu oricine sau orice, in cantitati nelimitate. Eu, el, clanta de la usa, frigiderul, vecina, mortul de la lotul nr 42 si nevasta nr. 3 a jihadistului de peste drum. Vezi tu, eu cred in „cross-marriages”, casatorii pe stilul diagramelor Venn. Ne intersectam cu totii si ne bucuram din plin de tot ce ne ofera viata. Poate ca jihadistul de peste drum se va opune, dar este sortit sa piarda: fie se va autodetona in semn de protest, fie se va intoarce la oaza natala. Dar, pentru ca varianta a doua sa devina inexorabila, trebuie sa implementam progresismul pina la ultima consecinta. Asta e buba progresismului: prea multe exceptii de la „ideal”.

  4. TLC
    7 September 2010

    Ce naiba e asta?

  5. murfi
    7 September 2010

    noi oamenii avem obiceiul sa pornim de la o afirmatie rezonabila si, pe masura ce tragem concluzii, sa uitam de unde am pornit, sa modificam incetul cu sensul cuvintelor pe care le-am utilizat initial; spre exemplu, egal a devenit identic

    initial s-a postulat egalitatea in citeva privinte; apoi s-a constatat ca si in alte citeva privinte oamenii ar trebui tratati ca fiind egali; iar acum sintem in situatia in care, din aproape in aproape, aplicam aceeasi masura peste tot, fara sa mai judecam

    eu nu zic ca nu sint drepturi rezonabile printre cele enumerate mai sus; dar, cu vremea, am ajuns sa judecam schematic si nu ne mai putem opri: oamenii sint egali in privinta X => oamenii trebuie sa fie egali si in privinta Y si, de altfel, in orice alta privinta la care ne-am putea gindi; ori in punctul asta deja ne-am pierdut bunul simt si ajungem destul de repede la aberatii si abuz;

    mai avem si bunul obicei de a pierde din vedere „the big picture”, din cauze de limitari naturale sau din interes imediat; si, din ce ne invata istoria, de obicei ne trezim prea tirziu, cind numarul de morti care pot fi atribuiti la origine unei idei generoase depaseste o anumita limita

    ideea de baza ar fi ca oamenii nu sint egali in toate privintele si ca trebuie sa admitem asta; idealul de a fi egali in fata legii s-a transformat pe parcurs in idealul de a modifica oamenii astfel incit sa poata fi luati drept identici; probabil ca se putea spune mai simplu si mai clar; scuza mea obisnuita e ca sint ardelean, deci sint intortocheat

  6. murfi
    7 September 2010

    o cana cu ceai nu este egala cu o cana cu lapte; daca auzim pe cineva spunind ca au acelasi volum sau ca sint ambele lichide ii vom da dreptate; dar vom considera ca este absurd sa consideram egalitatea lor ca un ideal si sa mergem pina la ultimele consecinte cautind sau fortind aspecte sub care sa le putem declara egale; pina la urma ceaiul ramine ceai si laptele lapte, unii vor prefera ceaiul, altii laptele; altii le vor consuma pe rind sau impreuna pe amindoua.

    egalitatea in fata legii este un ideal pe care il consideram cu totii ca fiind de dorit; poate mai gasim si alte aspecte sub care oamenii sint sau ar trebui sa fie egali – sintem de acord ca oamenii sint egali in fata mortii, credinciosii sint in general de acord ca oamenii sint egali in fata lui Dumnezeu, etc; dar asta nu inseamna ca trebuie sa transformam egalitatea in sine si in orice privinta in ideal: femeile sint femei si sint nenumarate privinte in care sint diferite fata de barbati („diferit” e opusul lui „egal” si, oricit am fi de sensibili la subiect, „diferit” nu este egal cu „inferior”), negrii sint diferiti fata de albi, romanii fata de japonezi, cei cu studii umaniste fata de realisti, anticii fata de contemporani, crestinii fata de musulmani, etc

    capcana in care cadem este ca am invatat mecanismul egalizarii si il aplicam compulsiv asupra a orice ne iese in fata ochilor

    ca sa revin la aspectul casatoriei: motivatia judecatorului din california de a anula referendumul se bazeaza tocmai pe argumentul discriminarii, insa nu duce argumentul pina la capat – daca egalitatea in sine si sub orice aspect este un ideal si asta ne obliga sa redefinim casatoria, atunci trebuie sa acceptam si casatoria cuiva cu un copil, cu mai multi copii, cu mai multe femei, cu mai multi barbati si femei, cu animale, clante sau cu sine insusi; dar atunci care este diferenta intre o casatorie si un ONG? un ONG este o forma libera de asociere care uneori este si sfintita de preoti pentru cei care doresc asta. de ce trebuie neaparat schimbata definitia casatoriei? pentru ca egalitatea este un ideal? dar la inceput nu era vorba doar de egalitate in fata judecatorului? cind s-a transformat in altceva?

  7. calehari
    7 September 2010

    Pt.TLC #4. SPIRIT.

  8. TLC
    7 September 2010

    Spirit de ce? Am avut senzatia ca ma uit la un documentar despre furnici.

  9. Imperialistu'
    7 September 2010

    Spirit de furnici. ???? Acestea fiind zise, calehari se referea la stilul lui Murfi. ????

  10. calehari
    7 September 2010

    Noroc cu Imperialistu’, ca TLC nu era in bioritm. ????

  11. TLC
    7 September 2010

    Ironia chiar nu-si avea rostul. Mirarea mi-a fost provocata de androizii made in Japan, nicidecum de stilul lui Murfi.

  12. vlad
    7 September 2010

    deputatul PDL Silviu Prigoană e ”on fire”. mai întâi propune legalizarea prostituție, apoi vrea cenzurarea (”reglementarea” în cuvintele sale) presei scrise și a celei online (deh, tot democrat precum colega psd-istă Olguța Vasilescu, care dorea reglementarea comentariilor din spațiul virtual.

    Susținătorii proiectului (Prigoană și alți 8 colegi) și-au motivat inițiativa astfel:
    “Ne preocupă mult în zilele noastre otrava din alimente, otrava din aer şi apă, însă nu facem mai nimic pentru a reduce otrava informaţională. În România, presa este liberă şi este bine că este aşa. Însă în acelaşi mod în care nu reuşim să beneficiem doar de partea pozitivă a libertăţii în viaţa de zi cu zi, nu reuşim să avem doar o presă de informare sau opinie şi suportăm, nu de puţine ori, elemente de presă denigratoare, insultătoare sau calomnioasă.”

    dar să nu ne oprim aici, Prigoană poate și mai mult de-atât:

    TVR Internaţional, trecut în subordinea MAE

    Un alt proiect al deputatului PDL Silviu Prigoană se referă la modificarea Legii de organizare şi funcţionare a SRTVR şi SRR. Aici, Prigoană propune, nici mai mult, nici mai puţin, ca TVR Internaţional să treacă în administrarea MAE (împreună cu personalul angajat), urmând ca postul să fie finanţat din bugetul propriu al ministerului. Conform proiectului, deciziile editoriale aparţin MAE, care poate solicita gratuit producţii proprii ale TVR. Proiectul mai prevede şi desfiinţarea posturilor TVR3 şi TVR Info. Abia lansată, propunere deputatului Prigoană a stârnit controverse chiar printre colegii de partid.

    “Consider că trecerea TRV Internaţional în administrarea MAE ar fi o mare greşeală. În ceea ce priveşte desfiinţarea unor posturi ale SRTVR, această decizie poate aparţine doar conducerii TVR, în funcţie de situaţia financiară a instituţiei”, a declarat Raluca Turcan (PDL), preşedinta Comisiei de Cultură a Camerei.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *