Acest episod se concentreaza pe sexolul XII, cînd multe dintre faimoasele catedrale europene, mănăstiri şi abaţii au fost construite. Kenneth Clark ne spune că triumful bisercii Romano Catolice a rezultat în mai multă stabilitate, iar pentru artişti şi artizani a constituit o imfuzie incredibilă de energie; primul semn al spiritului epocii este ornamentul foarte bogat al mănăstirea Abbey of Cluny. Opus stilului Cluniac a fost Sf. Bernard de Clairvaux, a cărui influenţă a rezultat în apariţia stilului Cistercian, mai aproape de idealul arhitectural modern al simplităţii şi funcţionalităţii. Această energie s-a manifestat şi prin cruciade şi pelerinajele spre Ţara Sfîntă, iar ca urmare arta a început să capete influenţe orientale aduse înapoi de cruciaţi şi pelerini. Una dintre figurile cele mai influente ale secolului a fost Abbot Suger, care credea că prin efectul pe care lucrurile frumoase îl au asupra simţurilor, cineva poate înţelege frumuseţea supremă, pe Dumnezeu. Această filozofie, întrupată în Catedrala Sf. Denis, este considerată a fi baza credinţei moderne în virtuţile artei. Catedrala de Chartres, spune Clark, „este o capodoperă a armoniei proporţiilor”; construită de oameni de pe tot întinsul Franţei, Catedrala a fost distrusă de incendiu în 1194 şi reconstruită în momentul în care o relicvă foarte preţioasă a Fecioarei Maria a fost descoperită printre ruine sale. Chartres, luntrea dintre arhitectura romanescă şi cea gotică, este citată drept culmea primei deşteptări a civilizaţiei occidentale. The Great Thaw
Text: The American Film Institute catalog of motion pictures