FUNDATIA IOAN BARBUS

CELE MAI CITITE

Fitna

Costin: FITNA lui Geert Wilders a aparut si are peste 2.000.000 de vizualizari dupa cateva ore de la postare.

Fitna (Subtitrat în româneşte) from Patruped Bun on Vimeo.

Revin.

Sînt două vorbe româneşti care exprimă cel mai bine senzaţia mea după vizionarea acestui film: Wilders nu a trîntit cu mucii în fasole şi nici nu a rupt gura tirgului. Vorba lui Caragiale, nici prea-prea, nici foarte-foarte.

Temerile că Wilders va insista pe echivalarea Coranului cu Mein Kampf, a musulmanilor cu naziştii, sau că se va lansa în diatribe sau gesturi furioase şi degradante s-au dovedit a fi nefondate. Pasajul din film care face analogii explicite între retorica şi simbolistica nazistă şi practica islamofascistă suferă de banalitate. Nu e nimic extravagant, ceea ce în sine e un lucru bun. În acelaşi timp, nu spune nimic în plus faţă de ce s-a spus deja pe marginea acestei asemănări.

De fapt, întregul film este în acest registru. Nimic nou, fie în plan faptic sau al interpretării. Aceleaşi lucruri arhi-cunoscute, chiar şi pentru cineva care a petrecut ultimii ani într-o peşteră, fie ea şi în nordul Pakistanului. Ştim ce s-a întîmplat pe 11 septembrie, ştim de atentatele din Madrid şi Londra, ştim despre soarta lui Theo van Gogh şi despre reacţia la caricaturile daneze. Ştim într-o oarecare măsură despre pasaje din Coran justificînd orice mijloace pentru instaurarea supremaţiei lui Allah şi ştim că aceste pasaje sînt obiectul unor dispute aprinse de natură teologică şi istorică. Deci ştim că acest film nu este contribuţia unui învăţat aducînd la lumină date noi sau proiectînd cel puţin o viziune proaspătă asupra muntelui de teorie şi practică deja în existenţă. De asemenea, nu este nici un exerciţiu trivial de populist, demagog, sau extremist. E un deja vu lipsit de acel moment de revelaţie şi inerţie in cădere liberă ca un fel de entorsă existenţială.

Este o banală recapitulare. Cam ca un plop pe marginea drumului, cu rădăcinile bine prinse în istoria recentă a celor 7 ani care au trecut din 2001. Tot ce se spune în acest film a fost mai bine argumentat şi mai elocvent spus de către mulţi alţii. Totuşi, un plop pe marginea drumului are un rol anume. Doar în această circumstanţă devine filmul relevant. Ca reper orientativ. Acum, imaginează-ţi un drum fără plopi pe margine. Un astfel de drum e înghiţit de peisajul amorf şi destinaţia pare a fi nicăieri. Acesta e terenul politic european la ora de faţă. Wilders face un lucru banal, dar neobişnuit pentru cei care conduc sau pretind că reprezintă Europa. Preia cel mai evident numitor comun al realităţii şi îl plantează înalt pe marginea drumului aleator spre un viitor prestabilit. După 7 ani de la 2001 am ajuns aici. Faceţi un popas şi gîndiţi-vă bine unde vreţi să mergeţi mai departe.

update
Liveleak nu mai găzduieşte Fitna – vezi comentariile.
Filmul a fost încărcat pe un site canadian şi poate fi văzut aici.

update 2
Fitna cu subtitrare în română pe YouTube.

Partea 1

Partea 2

canalul de youtube pe care am postat Fitna a fost sters de youtube

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Emil Borcean

Emil Borcean

44 Comments

  1. Imperialistu'
    27 March 2008

    Emil, l-am centrat eu. Ma gandesc ca parca ii sta mai bine centered. ????

  2. emil
    27 March 2008

    Nici o problema. Voi reveni cu continuarea la postare putin mai tirziu. Abia am vazut filmul.

  3. costin
    27 March 2008

    La 8 ore de la postare FITNA avea 6.000.000 de vizualizari din Olanda si 800.000 din restul lumii. Ma uit acuma pe canalele de stiri din Olanda si de ore intregi se discuta despre film. Filmul este considerat mult mai putin socant decat era de asteptat.

  4. Imperialistu'
    27 March 2008

    Cred ca si musulmanii se asteptau la mai mult, doar stiu si ei ce material se afla in Coran. ????

    Cunoscute – da si nu, Emil. Sunt cunoscute de noi pentru ca noi am stat mult pe acest subiect. De cei mai multi oameni ele nu sunt cunoscute, din diverse motive, unele dintre ele cat se poate de obiective. Ce sa mai zici de cei care neaga si dupa vizionare orice legatura intre Islam si totalitarism… Meritul lui Wilders este ca a reusit sa faca destul hype (marit exponential de cei care au vrut sa ii impiedice – in mod absolut ridicol – publicarea) in jurul acestui film astfel incat sa ii asigure o mediatizare cat mai mare.

  5. costin
    27 March 2008

    In ziarul Telegraaf din Amsterdam, pe prima pagina e un tiltu mare „Musulmanii nu sint impresionati” de filmul lui Geert Wilders
    Imamii din Amsterdam si Utrecht sint relaxati si joi seara inca nu vazusera Fitna „pentru ca nu merita atentie”. Acestia au sfatuit musulmanii sa stea calmi. La stiri deja se dau citate din diferite organizatii musulmane din Olanda care descriu filmul ca o caricatura ridicola a Islamului.
    Emil, se pare ca agitatia din jurul filmului se va stinge in urmatoarele zile cind presa va incepe sa ridiculizeze filmul pe fata. Impactul de moment a fost mare dar cred ca ai dreptate, filmul nu este indeajuns de puternic si bine facut ca sa nu se stinga in scurt time iar lucrurile sa se intoarca la „normalitate”.

  6. Grădinariu
    27 March 2008

    Avertismentul de la început e potrivit. Imaginile sunt într-adevăr „very shocking”.

  7. Imperialistu'
    27 March 2008

    Eu cred ca e destul de bine facut. Sa tinem cont ca e scurt si nu poti sa zici mare lucru intr-un sfert de ora, dar din punctul meu de vedere, s-a spus destul cat sa se traga un semnal de alarma. Este adevarat ca puteau sa il faca mult mai dur, dar per total am iesit pe plus, desi imi cam pare rau ca „profetul” este luat in coarne doar indirect. Eh, tot e bine ca a demonstrat cat circ pot sa faca astia pentru absolut orice nu este pe placul lor. Mai trist este ca o sa demonstreze totodata si cati avocati are Islamul printre necredinciosi, fie ei religiosi, fie atei.

    Obsession – Radical Islam’s War Against the West este mult mai puternic, dar nu a auzit nimeni de el. De Fitna vor auzi destui. Poate prin intermediul lui vor ajunge si la Obsession.

  8. costin
    27 March 2008

    Si daca tot vorbim de documentare- Islam: What the West Needs to Know
    http://video.google.com/videop…..7772997781

    Acelasi documentar a fost sters de pe youtube „due to inappropiate content”! Oare cat va dura pina va disparea si de pe video.google? Eu il downloadez. (Emil, e bun de Bioblioteca ???? )
    Cat despre Fitna, va fi bun sa deschida ochii multor oameni total inconstienti de fenomen.

  9. Imperialistu'
    27 March 2008

    LiveLeak.com has a strict stance on remaining unbiased and allowing freedom of speech as so far as the law and our rules allow. There was no legal reason to refuse Geert Wilders the right to post his film (Fitna) on LiveLeak.com and it is not our place to censor people based on an emotive response. We in no way endorse Geert Wilders, his views, nor the views expressed within Fitna. To many of us involved in LiveLeak.com some of the messages therein are personally offensive. That being said, our being offended is no reason to deny Mr Wilders the right to have his film seen. Pre-emptive censorship or a discriminatory policy towards freedom of speech are both things we oppose here on LiveLeak.com. A person has a simple, clear choice about whether to view this film. No one is being forced to view it and nor is it being broadcasted on every channel on their television set. If you click on media simply to be annoyed, it is pointless to blame others for your choice.

    We do not intend on defending the content of Fitna, only our choice to allow it. Anyone has the full right of reply on LiveLeak.com. Any person or organizations are free to post their opinion and, dependent on said response falling within both the law and our rules, we will afford such responses equal exposure. There are undoubtedly better ways to spark a discussion but this film is now out there and we believe we should all grasp this opportunity to create an open dialogue and discussion on this subject.

    http://www.liveleak.com/fitnathemovie.html

  10. costin
    27 March 2008

    Ha! Liveleak tocmai au postat un film vadit importiva lui Wilders, un film care se intreaba de ce filmul extremistului care insulta musulmanii nu este interzis. Se mai intreaba si ce rost are libertatea de expresie si de ce Wilders nu este arestat.
    http://www.liveleak.com/view?i=8fd_1206616490

    este evident ca cei de la liveleak tremura de frica si dau inapoi!

  11. Imperialistu'
    27 March 2008

    Da, e comic individul, dar parca ma amuza mai tare comunicatul Liveleak. ???? Cine il citeste se asteapta la cine stie ce nebunie din partea lui Wilder. Cand colo, nu e nimic senzational. Ce ti-e si cu curajul in lumea libera! Cred ca liveleak se si vede data in judecata si acuzata de rasism, intoleranta, etc.

    Ignoring government concerns it could offend Muslims, a Dutch right-wing politician has posted a film on his party’s website criticising the Koran. Geert Wilders made headlines in the past calling it a „fascist” book that incites violence.

    Dutch broadcasters have refused to show the 15-minute film called Fitna – a word which can be translated as „strife”. Last weekend, an internet server in the United States suspended access to a website due to show the movie.

    On Saturday, thousands demonstrated in the capital Amsterdam to oppose Wilders’ comments which they say do not reflect Dutch opinions.

    It is feared the movie could trigger violent protests similar to those in 2006 after caricatures of the Prophet Mohammed were published in a Danish newspaper.

    http://www.euronews.net/index……038;lng=1#

  12. emil
    27 March 2008

    Costin, e ok faptul ca a aparut replica de care vorbeai. Ar fi fost absurd ca Liveleak sa fi impiedicat acea replica si sper sa nu se amestece in cine ce are sa spuna. Filmul lui Wilders este foarte important, tocmai prin incapatinarea de a reaminti lucrurile simple, stiute de destui, despre pretentiile islamofasciste de la lumea libera. Astfel de replici confirma inca o data validitatea Fitnei.

    Imperialistu’, ai dreptate. Cunoscute – da si nu. Confirmare de la Gradinariu. Pe bune, Stelian, ce ti s-a parut socant? Adica, da, unele imagini sint socante, dar e ceva ce nu vazusesi din alte surse?

  13. Imperialistu'
    27 March 2008

    BBC-ul nici macar nu mai mimeaza obiectivitatea:

    Your comments

    Of course the film should be posted on the internet. Freedom of speech needs to be protected. „I do not agree with what you say but I will defend to the death your right to say it”.
    Siobhan Cooney, Dublin, Ireland

    I’ve seen the film and while it’s distasteful, it’ll give the moderate Muslims a chance to speak out. The negative image concerning Islam could in my opinion largely be counteracted by the moderate speaking out against radicalism, which is not happening enough.
    Erwin Kuipers, Hoogeveen, The Netherlands

    I believe it should not have been posted. Every human on God’s earth has the right to choose his or her religion and beliefs and as fellow humans it is our duty to respect that. Why should anyone make fun of anyone else’s beliefs?
    Syed Kazmi, London, UK

    As a law abiding Muslim being born and raised in the West I think this film is appalling. I am all for freedom of speech, every human being has the right to be heard but as the saying goes with power comes responsibility. This film has no other purpose but to perpetuate a growing sense of division in an already deeply divided world.
    Lena, Luton, UK

    Of course, they should be posted. We, in Western Europe, have won our rights to freedom of speech and we need to retain and defend these rights.
    Charles Roffey, Amsterdam, The Netherlands

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7317506.stm

  14. Imperialistu'
    27 March 2008

    Islamic leaders in the Netherlands will ask a court later today to ban a film which accuses the Koran of inciting violence. Dutch MP Geert Wilders launched his film on the internet after local distributors refused to release it. Prime Minister Jan Peter Balkenende added his criticism of the film, saying it was offensive to Muslims.

    „The film shows images of violent acts, and holds Islam and the Koran responsible for them. The government condemns such acts and those who commit them. The film equates Islam with violence, and we reject this interpretation. The vast majority of Muslims reject extremism and violence. In fact the victims are often also Muslims.”

    The film is called „Fitna”, a Koranic term sometimes translated as „strife.”

    It intersperses shots of the 9/11 attacks in New York City, and other bombings blamed on Islamic radicals, with quotations from the Koran.

    There have already been widespread protests against the film, and the governments of Pakistan and Iran have made their displeasure very clear.

    NATO fears an explosion of Muslim anger could threaten the security of foreign forces in Afghanistan, which include some 1,600 Dutch troops.

    http://www.euronews.net/index……038;lng=1#

  15. Grădinariu
    27 March 2008

    Ce-au făcut ăştia? Au scos filmul? ????

  16. Francesco
    27 March 2008

    Mai incearca, Gradinariu, ca merge.

  17. Grădinariu
    27 March 2008

    Mie tot mesajul de abandon din cauza ameninţărilor îmi apare. ????

  18. emil
    27 March 2008

    Fitna a fost scoasa de pe Liveleak! Amenintarile cu moartea adresate personalului Liveleak i-au fortat sa nu mai difuzeze filmul! Costin, ai apucat sa ii faci download? Ieri exista un torrent file pt Fitna. Revin.

  19. Imperialistu'
    27 March 2008

    Il am eu la Bucuresti luat de pe torrente . Uite ca la asta nu ma asteptam. Daca nici Liveleak nu este in stare sa puna un asemenea film pe internet, cred ca putem sa ne punem serioase semne de intrebare in legatura cu asa-zisele libertati pe care – credem noi – ca le mai avem. Am ajuns sa scoatem filme de pe internet pentru ca unii se simt jigniti. Trist.

  20. costin
    27 March 2008

    ok. eu imi fac griji mari. am downloadat filmul inn prima ora. si varianta in olandeza si cea in angelza.

  21. Francesco
    27 March 2008

    Ai dreptate Gradinariu, probabil ca „se agatase” cumva de computerul meu. Cand am mers pe LiveLeak, am vazut ca l-au scos din pricina amenintarilor musulmane. Mai este doar pe YouTube.

  22. Panseluţa
    27 March 2008

    Am vazut filmul ieri pe LiveLeak. Am fost si eu dezamagita pentru un minut sau doua, probabil din cauza asteptarilor mari. Ca multi altii, cred ca am sperat in ceva nou si formidabil, care sa aibe puterea de a-i convinge de pericolulul Islamului pe cei inca sceptici si, poate, de a le provoca o criza de constiinta tovarasilor de drum ai Islamului in Vest.

    Emil are dreptate. Materialul e vechi, dar filmuletul e foarte bine facut pentru ca urmareste, in mica lui structura, de 16 minute, sa coreleze, imagine cu imagine, pasaje prescriptive de violenta impotriva infidelilor si a celor care transgreseaza legea din Coran (ca homosexualii) cu actele de violenta recente impotriva acelorasi.
    Sigur ca pasajele respective sunt controversate in apologetica de azi Islamica si a multiculturalismului academic asa-zis de „stinga”: ba ca cei care interpreteaza pasajele respective le scot din context, ba ca interpretarile sunt „literaliste”, ba ca nu cunosc araba care e ori prea subtila, ori intraductibila (ca si cum toti musulmanii din lume ar vorbi araba–cam 80% din musulmani nu sunt arabi, si nu sunt alfabetizati nici macar in limba lor materna).
    Toate argumentele astea se izbesc de faptul indiscutabil ca cele patru mari scoli de jurisprudenta islamica traditionala accepta si legifereaza violenta impotriva unor categorii de oameni, in special impotriva ne-musulmanilor. Toti mohamedanii care au recurs la omor/teroare/genocid ca sa implineasca comandamentele Islamului au facut-o in deplin acord cu litera si spiritul Islamului, si inspirati de ele, cu ajutorul citatelor din Scripturi. De la Khomeini la Bin Laden la Mohamed Atta la Hamas si al-Sadr si al-Quaradawi, imamul la moda in Vest, toti se bazeaza pe Scripturile lor cu citate.

    Aa, spune un Tariq Ramadan, toti astia gresesc, Coranul si Sunna trebuie citite spiritual, cumva simbolic-metaforic, desi, cind ajunge la lapidarea femeilor pentru adulter, nu mai spune acelasi lucru.

    Cam asta e meritul esential al filmului lui Wilders, dupa mine: a stabilit corelatia inextricabila dintre Coran/Islam si omor pentru culpa, esentiala, de a nu fi supus al lui Allah.. Mie nu-mi place cuvintul „violenta” in contextul asta. Islamul impinge la si sanctioneaza omorul de nevinovati sau de oameni vinovati de transgresii triviale, si toate astea sanctificate si legitimizate de o clasa de teocrati si de stapinii lor cu bani.

    In plus, muzica aleasa, Grieg si Ceaikovski, e extraordinara.

  23. emil
    27 March 2008

    Update. Fitna a fost încărcat pe un site canadian si am adaugat un link unde poate fi vizionat. Linkul se afla in finalul articolului (deasupra comentariilor).

  24. costin
    27 March 2008

    SI ca sa destindem atmosfera putin putem sa ascultam putin rock din desert:
    http://realworldrecords.com/toumast/

  25. Grădinariu
    27 March 2008

    Pietre în deşert? ????

  26. costin
    27 March 2008

    http://www.dailymail.co.uk/pag…..ge_id=1770
    UK Policeman who exposed forced marriages may be fired

    The pui cu sharia?

  27. emil
    27 March 2008

    Multam Costin. Articolul a intrat la „ce zic altii”, prima rubrica in banda stinga sus pe pagina principala.

  28. Panseluţa
    27 March 2008

    costin:
    Delicioasa gaselnita „The pui cu…”
    Nimeni nu o merita mai bine ca simandicosul Arhiepiscop de (bomboane) Cadbury.

  29. costin
    27 March 2008

    Arab Poll: 55% Believe Offensive Words Justify Violence
    http://gatewaypundit.blogspot……words.html

  30. Imperialistu'
    27 March 2008

    What a Shame on You so called ‘Humans’

    How can you judge a whole nation because of some extremists?

    You got a man-made movie, with many mistakes and lots of dirty tricks to fool you.

    But we got so many of real streams from news about your extremisms on our nations,

    But we know that those extremists do not represent their nations (even they do often!)

    Here is a very short stream for such extremisms:

    INDONESIA MASSACRE 2001 by Christian Extremists

    {500 KILLED, HAND-SLAUGHTERED}

    Mirror One

    Mirror Two

    (Note: No search results for this in Google; so do not bother changing or double-checking the keywords,

    they are true but of course no one would post such things, simply because they are on Muslims!!)

    That was just a simple extremism on Muslims; of course you will not find such news in your TV’s,

    We actually know how much your media control your minds, and spread incorrect news about Islam.

    And it focus on some extremists that do not in anyway represent us.

    Anyway, we are not trying to change your faiths, nor your believes about Muslims;

    But kindly search about the true Islam, if you really care about what is Islam.

    Related Links:

    http://www.islamfortoday.com/fundamnetalism.htm

    http://themoviefitna.com/

  31. costin
    27 March 2008

    Fitna subtitrata in romaneste(prima jumatate):
    http://www.youtube.com/watch?v=0AxKT_taS0s

  32. emil
    27 March 2008

    Actualizare. Am inclus versiunea Fitna cu subtitrare în română.

  33. costin
    27 March 2008

    Fitna isi arata „roadele” :
    Over 25,000 Pakistanis rage at Fitna, Motoons
    Tiny Minority of Extremists™ On Parade

    http://www.jihadwatch.org/archives/020591.php

  34. Imperialistu'
    27 March 2008

    Ceva de pe Euronews. Atentie la ce zice desteapta aia care vinde burqini.

  35. gjder
    27 March 2008

    am privit prima parte a filmului subtitrat in romana; seamana mai mult cu o propaganda anti-musulmani (nu-s ei fara de pacate, dar nici chiar asa cum is descrisi):

    1) despre 9/11 exista mai multe teorii…

    2) cam de cand bascii sunt musulmani? exploziile din Spania nu de basci au fost organizate?

  36. gjder
    27 March 2008

    cate ceva despre autorul filmului (care, desigur, poate fi considerat „impartial”):

    „In the past twenty five years Geert Wilders has visited Israel about forty times, where he says he has met Ariel Sharon and Ehud Olmert personally.”

    „Wilders has, in the eight years he has served in the Dutch Parliament, always supported Israel and attacked countries he perceives as enemies of Israel.”

    (din „Verliefd op Israël” (in Dutch), Volkskrant (2007-04-10). Retrieved on 2008-03-24.)

  37. Imperialistu'
    27 March 2008

    gjder, Geer Wilders nu a sustinut vreodata ca ar fi impartial. Si-a exprimat in nenumarate randuri opozitia fata de islamizarea Olandei si a Europei si este un cunoscut sustinator al existentei statului Israel. Sper insa ca nu subscrii tezelor tembele care sustin ca 11 septembrie a fost altceva decat opera terorismului musulman. Atentatele din 2003, din gara Atocha (191 de morti, dintre care 16 romani), au fost opera Al Qaeda. S-a afirmat initial ca ar fi fost opera ETA, dar in curand a devenit clar ca altii au fost faptasii, ceea ce s-a si vazut mai tarziu, Al Qaeda recunoscandu-se ulterior drept autoarea atentatului.

    E cam simplist sa acuzi Fitna de propaganda antimusulmana. Tine cont ca include citate din Coran si enumerari ale faptelor de glorie ale islamului modern. Nu e nimic inventat, totul fiind oferit pe tava de musulmani, singurii care pot fi acuzati pe drept de propaganda antimusulmana. Una e sa ai pacate, cu totul altceva este sa ai pacatele Islamului, multe si grave ???? .

    P.S. Uita-te la Obsession, chiar daca este incomplet.

  38. emil
    27 March 2008

    Gjder. Inainte de orice, raspunde-mi la o intrebare simpla. Cum iti consideri propriile opinii exprimate in cele doua mesaje, sint sau nu sint impartiale?
    Nu e nevoie de nici un fel de explicatii. Da sau nu.

  39. costin
    27 March 2008

    A aparut „Deutscher Fitna”, filmuletul facut de partidul care se opune islamizarii Koln-ului, Pro Köln, inspirat de Fitna lui Geert Wilders.
    Iata trailerul cu subtitrarea in engleza:

    In continuare filmul in intregime, aparut ieri, dar fara subtitrare in engleza. Mai revin cind aparea versiunea subtitrata:




    http://www.pi-news.net/2009/03…..zt-online/

  40. costin
    27 March 2008

    Live Leak a sters din nou Fitna. Am pus clipul din alta sursa

  41. Imperialistu'
    27 March 2008

    Ce dragut din partea Liveleak.

  42. Radu Humor
    27 March 2008

    Dupa cum a inceput , ma pregateam sa vad si reactii din cealalta tabara !
    Asa, e o incercare palida de a demoniza o credinta si atat.
    Un simplu filmulet cu masacrele din Palestina si Gaza va inclina balanta de cealalta parte !

  43. costin
    27 March 2008

    Radu, diferenta intre filmul de mai sus si „masacrele din Palestina si Gaza” este ca primul este real, iar al doilea sint mincinoase. da Radu, mincionoase, iar asta face ca balanta sa ramana nemiscata.

  44. emil
    27 March 2008

    Zice RH la #42:

    Un simplu filmulet cu masacrele din Palestina si Gaza va inclina balanta de cealalta parte !

    S-au facut filmulete simple pe aceasta tema. Cum ar fi „Jenin, Jenin”, despre un masacru inventat de palestinieni si trimbitat de BBC. Ce conteaza minciuna… masacru sa fie!

    Mitul masacrului de la Jenin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

România a făcut mulți pași în direcția corectă de la revoluția din 1989. Cu toate acestea, revoluția nu a fost niciodată terminată în România. Influența malefică a Rusiei, datorită proximității sale geografice față de România și relația continuă a României cu China comunistă, creează multe probleme care subminează progresele economice și democratice ale României, precum …

adrian zuckerman foto