El Che Vive! 14 iunie 2008 – 80 de ani de la naşterea lui Che Guevara

    7

    El Che Vive!Omniprezent în simbolistica oficială din Cuba lui Fidel şi Raul Castro, Che Guevara era absent până ieri 14 iunie din ţara sa natală, Argentina, cel puţin de pe străzi şi din pieţe. În 2007 s-au comemorat cei 40 de ani scurşi de la moartea, de fapt de la lichidarea în Bolivia a celui ce a devenit în timp un simbol al luptei comuniste contra “imperialiştilor”. Anul acesta i se sărbătoresc 80 de ani de la naştere, iar la anul probabil se vor sărbători 50 de ani de la victoria sa care a dus la capturarea oraşului Santa Clara în timpul insurecţiei cubaneze. În 2010 se va vorbi probabil despre o altă sărbătoare legată de numele acestui mit, mit creat de jurnalişti, ideologi şi activişti ce nu lasă să se vadă decât partea strălucitoare a personalităţii argentinianului. Un mit întors către trecut, ce se hrăneşte din minciuna propagandei ce nu a încetat nici o clipă să aiureasca minţile înfierbântate ale tineretului de stânga de pe glob.

    Aşa se face că oraşul Rosario din Argentina s-a “îmbogăţit” cu o statuie enormă ce îl reprezintă pe Ernesto Che Guevara, figură simbol a comunismului mondial, cu ocazia împlinirii a 80 de ani de la naştere. Statuia, realizată din bronz de către sculptorul Andres Zerneri, are o înălţime de aproximativ 4 metri şi cântăreşte 2.7 tone. Au fost colectate trei tone de bronz într-un număr total de 75000 de piese (chei, lacăte, suporţi de lumânări, etc) de la circa 15000 de donatori benevoli şi entuziaşti de pe tot globul. Statuia a fost adusă de la Buenos Aires pe calea apei, drumul pe fluviul Rio Plata începând pe data de 28 mai, după demonstraţiile contra preşedintei Cristina Kirchner şi guvernului sau progresist de stânga din 24 şi 25 mai ce au avut loc tot în oraşul Rosario. Aceste demonstraţii nu au fost bine primite de către consiliul orăşenesc dominat de formaţiuni de stânga, dar se ştie că memoria stăngii este selectivă…

    Dar hai să revenim la statuie. La fel ca şi alte sculpturi ce vor să înfăţişeze personalităţi vizionare, opera lui Zerneri îl arată pe Che Guevara privind către un orizont îndepărtat, în stilul celebrei fotografii făcute de Alberto Korda, lucru ce ar trebui să ne facă sa credem că privea către viitor, către un viitor poate mai bun al omenirii. Au şi orientat statuia către nord-nord-est, ca să o facă să se privescă în ochi cu cealaltă statuie faimoasă a lui Che din oraşul cubanez Santa Clara ce este orientată cu faţă către sud-sud-vest. Un arc al privirii ce traversează continental sud-american, un arc ce doreşte să fie un simbol al vizionarismului celui ce a promovat lupta armată ca fiind singura cale pentru realizarea “revoluţiei”. Înfrăţirea dintre cele două locaţii a fost subliniată şi de participarea cântăreţului Santiago Feliú din Cuba care a evoluat alături de muzicianul argentinian Horacio Fontova la inaugurarea statuii în piaţa ce poartă de acum încolo numele lui Che Guevara. Rămâne de văzut dacă viitorul este înspre Cuba lui Fidel sau înspre Argentina capitalistă.

    Două sute de ani de revolte, revoluţii, lovituri de stat şi-au pus amprenta pe continental sud-american. Astăzi la putere, mâine în opoziţie sau mai rău, forţele politice de stânga sau de dreapta sunt ori prea de stânga ori exagerat de dreapta. Centrul este o noţiune aflată mereu în echilibru instabil, aşa cum este şi firea oamenilor. Astăzi cântă şi dansează, mâine omoară şi poimâine plâng adevărat sau fals pe mormintele celor fără de noroc. În perioada 1976-1983, numită şi perioada “războiului murdar”, dictatura de dreapta a interzis cultul imaginii lui Che, iar atacatori “necunoscuţi” au auncat în aer apartamentul unde se născuse după ce municipalitatea pusese o placă de comemorare. Mii de stazi din Buenos Aires poartă tot felul de nume, chiar şi de viceregi din perioada colonială, dar nu este nici o stradă cu numele lui Che Guevara. În schimb, consiliul socialist municipal din oraşul Rosario i-a ridicat o statuie şi a botezat o piaţă cu numele său. I-a dedicat şi un muzeu. Fiind o figură controversată, este privit cu admiraţie de unii şi urât teribil de alţii. Adevărul despre Che se cunoaşte şi acest adevăr este rostit de regulă de cei de dreapta, pe când stangistii văd doar mitul. Mulţi argentinieni susţin ca Guevara nu a făcut nimic pentru patria sa, pe care a părăsit-o ca să se ducă în Cuba. Alţii susţin că Guevara şi-a onorat ţara prin lupta comunistă pe care a dus-o.

    Participantă la eveniment, alături de fraţii săi Celia, Ernesto şi Camilo, Aleida Guevara March, fiica lui Che cunoscută prin activismul sau de stânga, a fost primită cu strigăte de “viva” de către participanţi şi a declarat următoarele:

    „It’s good for me to see so many young people here. Monuments aren’t important, what matters is that we put Che’s beliefs into practice.”

    Iată însă ce declară un om din popor, şoferul de taxi Diego Benitez cu ocazia dezvelirii statuii:

    “He was a terrorist. There are a lot of other people who deserve to have statues. It’s not right to give killers monuments. To cap it off they use public money. We all pay whether we like it or not.”

    Învingător la Santa Clara şi în Santiago de Cuba, învins în Africa şi în Bolivia, Ernesto „Che” Guevara de la Serna priveşte către Cuba din Argentina şi către Argentina din Cuba. “Eroul” comunist nu-şi poate găsi locul, iar caracterizarea făcută de Hogo Chavez – “infinite revolutionary” – ar trebui să fie o insultă pentru materialistii dialectici puri şi duri. If any…

    Print Friendly, PDF & Email

    7 COMENTARII

    1. Un taximetrist stie ca Che Guevara a fost un criminal, dar un scriitor precum Ernesto Sabato nu. Pentru amaratul asta de Diego Benitez tov. Guevara e un terorist, dar pentru mult-talentatul Sabato el reprezinta idealistul oricand gata de supremul sacrificiu. Ceva nu e in regula in toata afacerea asta. Sansele sunt ca niciodata tov. Che sa nu aiba parte de o evaluare corecta. Lumea iubeste impostorii si ii uita repede pe cei care chiar ar merita sa ramana in memoria ei. Poza aia e de vina : rebel, visator, macho. Si toti cei cu minte putina pica pe spate, fermecat de maretia luii. Mitul lui Guevara ne va ingropa pe toti, iar prostii o sa ii poarte chipul pe tricouri si peste 100 de ani.

    2. Imperialistu: „Mitul lui Guevara ne va ingropa pe toti, iar prostii o sa ii poarte chipul pe tricouri si peste 100 de ani.”
      Nu inteleg de ce trebuie sa-i jigniti pe acei care totusi cred in acest revolutionar, comunist Che Guevara? Fiecare este liber sa faca ce vrea, ca doar de asta traim in democratie, si sa poarte ce tricouri doreste…
      Cei care asculta manele sunt si ei tot niste prosti… nu-i asa?
      Nu mi pare corect sa-i jigniti pe cei care au o alta parere decat cea pe care o aveti dumneavoastra!
      Numai bine!

    3. Marius Andrei, citeste totusi articolul. Revolutionarul comunist a fost un criminal, un om care cu mina lui a ucis sute de tarani in America de Sud. Nu a vb nimeni despre a interzice tricourile cu imaginea lui Che Guevara, dar cunoscind cine a fost omul Che Guevara (nu eroul revolutionar) un minim de igiena spirituala te indeamna sa il detesti si sa ii consideri pe idiotii care le poarta ceea ce sint, niste ignoranti hedonisti care in alte vremuri ar fi purtat cu placere zvastika sau tricouri cu Hitler, iar acuma poarta kafia si tricouri cu marele revolutionar comunist. Scuza-ma ca m-am bagat in discutia dintre tine si Imperialistu.

    4. Salut, Marius Andrei, si bine ai venit!

      Traiesc intr-o societate cvasi-relativista, in vremuri relativiste si ma deranjeaza profund. Lipsa de coloana vertebrala si confuzia intre bine si rau nu gasesc in mine nici un pic de intelegere. Prin urmare, din punctul meu de vedere, cei care poarta tricouri cu Ernesto Che Guevara se impart, asemenea celor care poarta keffyieh, in doua mari categorii, ambele condamnabile:

      1. ignorantii; oameni care ar purta pe piept si chipul lui Stalin daca ar da bine.

      2. ticalosii; indivizi care stiu prea bine ce reprezinta si il poarta pe Ernesto pentru ca sunt de acord cu idealurile domniei sale: lupta impotriva asupritorilor capitalisti si a reactionarilor de tot soiul, iar la nevoie, omoara-i pentru ca asa merita niste caini imperialisti.

      Si unii, si altii lasa de dorit din punct de vedere calitativ; prin urmare, sunt prosti.

      Criminalitatea lui Guevara este indiscutabila. Cine nu vede sau nu stie, dar ii poarta figura pe „chiept”, nu merita nici un pic de consideratie. Daca se simte jignit sau nu, asta nu mai este problema mea, dar tinand cont ca se plimba cu figura unui criminal pe haine, cred ca are probleme mai importante decat orgoliul ranit de unul ca mine.

    5. Marius Andrei. In primul rind, Imperialistu’ nu sustinea sa iti fie interzis tie sau altcuiva dreptul de a purta tricouri cu mutra lui Che. Spunea doar ca exercitindu-va libertatea in acest fel aratati ca sinteti prosti, tu si restul care va imbracati cu Guevara. Doi, nu datorita democratiei esti liber sa faci ce vrei, inclusiv sa iti afisezi prostia, ci datorita faptului ca traiesti intr-o societate cit de cit libera, care nu se ocupa cu politia modei. Diferenta e urmatoarea: democratie inseamna vointa majoritatii prin intermediul reprezentantilor. Daca reprezentantii decid sa adopte o lege care interzice purtatul tricourilor cu Guevara, vrei nu vrei o sa inghiti galusca. Si e o galusca democratica. Daca tu decizi in schimb sa incalci legea pentru ca ti se pare strimba si abuziva, nu faci altceva decit sa iti manifesti libertatea de individ cu drepturi inalienabile, sa te opui unui abuz impus prin mijloace democratice. Libertatea si democratia nu sint mutual exclusive, dar nu sint nici pe departe acelasi lucru. Tine minte chestia asta, mai ales pentru ca am ajuns la „al treilea rind”. In al treilea rind, a te afisa in tirg cu mutra lui Guevara imprimata pe piept si in acelasi timp a declama „hei, sint liber si democrat si fac ce vreau” sint doua lucruri incompatibile. Ca cetatean „liber si democrat” nu ai cum sa iti faci idol din cineva care si-a dedicat viata IMPOTRIVA libertatii si democratiei. Ori esti ipocrit sau prea prost ca sa sesizezi absurditatea.

      Capisci?

    6. Un profesor de-al meu a ridicat aceeasi problema ca si tine, si ne povestea ca si-a intrebat studentii de ce poarta astfel de tricouri si daca stiu cine a fost, de fapt, personajul respectiv. Raspunsul primit a fost „pentru ca e cool”…Studentii erau de la Facultatea de Stiinte Politice din cadrul UB, asadar exista si cazuri mai triste decat cel al unuia care afirma, mai sus, ca nu e bine sa ii judeci pe cei care au alte pareri decat tine, dand ca exemplu pe cei care asculta manele?!… N-ai cum sa-i etichetezi altfel decat prosti, sau narrow-minded pe unii carora le face placere sa asculte o muzica infecta, cu versuri si mai infecte!…

    7. Buna, Nebel, si bine ai venit! Prea multe nu pot sa adaug. Situatia este deprimanta si sunt ferm convins ca nu se rezolva prin grija pentru de mandria stupida si sentimentele diversilor guevaristi. Primul pas spre rezvolrea problemei este recunoasterea ei ca atare. Atata timp cat Guevara e „cool”, iar „purtatorii” lui sunt inatacabili, situatia se va perpetua la nesfarsit.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here