TVR – platformă pentru dezinformările ambasadorului rus la București

    Print Friendly, PDF & Email

    Valeri Kuzmin, ambasadorul Rusiei la București, a fost invitat pe 21 septembrie pentru un interviu lung la TVR, cu Claudiu Lucaci. Ca reprezentant al lui Vladimir Putin în România, Kuzmin a vorbit în numele Rusiei pe 3 direcții. Un mesaj pentru Statele Unite, unul pentru instituțiile și experții români, dar și unul pentru publicul român, din moment ce interviul a fost dat la televiziunea de stat, la oră de maximă audiență. Despre ultimul e vorba în continuare.

    Dezinformarea cea mai importantă mi se pare a fi chiar cea pe care TVR a găsit de cuviință să o plaseze în titlul interviului, pe site: „Dacă România ne asigură că scutul nu este folosit cu focoase nucleare, eu accept mesajul. Dar nu e suficient„. Ambasadorul rus spune că scutul defensiv de la Deveselu nu e, de fapt, gândit ca scut, ci are un potențial rol ofensiv – poate primi încărcătură nucleară, iar România trebuie să dea asigurări că acest lucru nu se va întâmpla (chiar dacă „nu e suficient” pentru a obține pretinia Poporului Rus). Pentru că, după cum ni s-a spus deja pe diferite canale, americanii vor să pornească al treilea război mondial și o vor face de pe teritoriul României, lansând bombe atomice asupra Rusiei; iar pe români, războinicii americani îi vor folosi drept „carne de tun”. Cu alte cuvinte, ne dă de înțeles trimisul lui Putin, americanii ne iau de fraieri când ne spun că la Deveselu e un răsad de flori antirachetă.

    Pe de altă parte, interviul și reportajul din Moscova care l-a precedat promovează îmbunătațirea relațiilor dintre România și Rusia, ceea ce presupune, practic, și anularea sancțiunilor impuse de Occident (deci și de România) Rusiei după invadarea Ucrainei.

    Înfinițarea, anul trecut, la inițiativa lui Titus Corlățean, pe când era Ministru de Externe al PSD, a „Centrului Rus de Știință și Cultură la București” este prezentată de TVR ca o speranță că nu e totul pierdut. Este anunțată și înființarea, la Moscova (nu s-a înființat încă?), a unui centru similar, „care să promoveze cultura românească în Rusia”.

    Un exemplu despre cum promovează Centrul „marea cultură rusă” în România, pe Facebook:

    Pe de altă parte, răcirea relațiilor instituționale și scăderea nivelului schimburilor economice dintre Rusia și România sunt deplânse de Televiziunea Română drept o evoluție negativă, care ar trebui corectată.

    În privința tezaurului românesc trimis în Rusia și niciodată înapoiat, Claudiu Lucaci îi cere părerea ambasadorului rus în calitate de „istoric”, parcă uitând că e reprezentantul oficial al intereselor lui Vladimir Putin (minutul 11:30): „Sunteți istoric, dvs. considerați că tezaurul trebuie să rămână în Rusia, în condițiile în care acesta e parte din patrimoniul național românesc?”. La care Kuzim relativizează  invocând multiplele forme de guvernare prin care a trecut Rusia în ultimul secol și concluzionează că… ce rost are?, „după aproape 100 de ani, eu cred că asta nu ar trebui să ne împiedice să avem relații bune”.

    Claudiu Lucaci nu a ascultat, totuși, cu totul pasiv elucubrațiile ambasadorului rus. A remarcat că Valeri Kuzmin a recunoscut, practic, prezența soldaților ruși în Crimeea înainte de anexare și că „forțe militare au preluat controlul asupra Crimeei”, dar principala intoxicație din interviu, cea despre arsenalul nuclear ce urmează să fie instalat la Deveselu de către americani, pentru a ataca Rusia, a rămas în mare parte netaxată.

    Claudiu Lucaci nu a cerut, în schimb, explicații despre amenințăruile repetate ale Rusiei la adresa României din ultimii doi ani. Lui Kuzmin nu i s-a cerut să comenteze în detaliu nici momentul în care de la Moscova ni s-a transmis că  România e „în bătaia rachetelor rusești” (mai 2016), nici cel în care s-a spus că “Vom caută și mijloace de a anihila flota militară romanească” (februarie 2015); nici când Vladimir Putin a spus că „dacă aș vrea, trupele rusești ar ajunge în două zile la București” (octombrie 2014).

    V-ați plătit taxa TV luna asta?

    Aș fi vrut să văd că Televiziunea Română, cea plătită din taxele românilor, pune insistent întrebări despre aceste amenințări și despre multe alte lucruri, în nici un caz nu aș fi vrut să aud aplauze pentru înființarea la București a „Centrului Rus de Știința…” și propagandă sovietică.

    Informații suplimentare despre Valeri Kuzmin:

    Vedeți și: ICR, Mircea Dinescu, cultura rusa si nostalgia pentru URSS

    Un gând despre “TVR – platformă pentru dezinformările ambasadorului rus la București

    1. Kuzmin a insinuat că scutul antirachetă de la Deveselu ar putea fi echipat la un moment dat cu focoase nucleare şi a minimizat problema tezaurului românesc, considerând că este o chestiune ce „datează de aproape 100 de ani“ şi care „nu trebuie sa impiedice dezvoltarea relaţiilor noastre“.

      Câteva zile mai târziu, aceste declaraţii spumoase au fost însoţite de un gest aparent nobil: o donaţie de o sută de euro pentru campania guvernamentală de strângere de fonduri în vederea achiziţionării sculpturii „Cuminţenia Pământului“ a lui Constantin Brâncuşi. Însă, în stilul lui Kuzmin, donaţia a fost făcută la pachet cu un filmuleţ care prezintă file din „adevărata istorie“ a relaţiilor ruso-române ce trebuie spusă copiilor, o istorie scrisă cu „sânge“, „nu pe un platou de filmare“.

      Cu imagini captivante şi cuvinte simple, Ambasada Rusiei la Bucureşti nu are nicio reţinere în a rescrie istoria. „Istoria adevărată nu a fost scrisă de actori pe un platou de filmare. Istoria adevărată a fost scrisă cu sânge pe câmpul de luptă. Primul Război Mondial – Armata Rusă şi Armata Română au luptat împreună pentru independenţa României. Al Doilea Război Mondial – Armata Sovietică şi Armata Română luptă împreună pentru independenţa Europei. România se reconstruieşte economic şi social cu ajutorul Uniunii Sovietice“, sunt mesaje care rulează peste imagini din Primul şi Al Doilea Război Mondial, cu toate că armata română şi armată rusă, deşi au luptat la un moment dat cot la cot, n-au făcut-o niciodată nici pentru independenţa României, nici pentru independenţa Europei. Mesajul „promovează o viziune proprie asupra unor capitole din istoria relaţiilor bilaterale“, a reacţionat MAE, în timp ce diverşi cetăţeni români au returnat suta de euro misiunii diplomatice ruse tocmai din cauza acestui filmuleţ de propagandă. Băşcălia la adresa românilor a continuat, Ambasada Rusiei la Bucureşti autovictimizându-se pe Facebook că are parte de „un limbaj de ură“ şi „înjurături ordinare“ pentru un „demers umanitar bazat doar pe sentimente prietenoase“.

      Citeste mai mult: adev.ro/oeburs

    Lasă un comentariu

    Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.