FUNDATIA IOAN BARBUS

CELE MAI CITITE

Vladimir Tismăneanu: Utopie, teroare, genocid

Crimele impotriva umanitatii sunt, trebuie sa fie imprescriptibile. In raport cu ele nu vom gresi niciodata prin surplus, prin exces de memorie. Ori prin revendicarea justitiei reparatorii. Am mai spus-o: A ierta nu inseamna a uita, dar a uita este de neiertat. Este chiar nevoie de ceea ce istoricul francez Alain Besancon numeste hipermnezie. Este nevoie de ceea ce Monica Lovinescu a definit drept o etica a neuitarii, a veghei de nestins. Eroarea–etica si stiintifica–este sa consideram aceste capitole sangerande inchise, sa asezam peste ele lespedea de mormant a unei uitari cinice. (…)

Integral pe blogul lui Vladimir Tismaneanu, Memorie, libertate, moderatie

In ce ma priveste, consider ca, in fazele lor radicale, regimurile comuniste au fost sisteme genocidare, similare celui nazist. Nu kadarismul din anii 70, ci rakosismul de la inceputul anilor 50. Ori perioada de maxima intensitate terorista a dictaturii comuniste din Romania (Canalul, lagarele,reeducarea, deportarile, munca fortata). Oricine citeste interventia mea de pe acest blog despre romanul lui Vasili Grossman, Viata si destin, aparut la Polirom, poate observa ca nu nu am nici cea mai mica ezitare in aceasta privinta. Pozitia mea legata de regimul comunist din Romania si practicile sale criminale este destul de cunoscuta. Intr-atat incat sa ma fi vazut criticat pentru ca sustin aplicarea termenului de genocid pentru crimele in masa sistematic organizate de regimurile de tip leninist, mai degraba decat conceptele de sociocid, politicid ori democid. (…)

Istoricul britanic Michael Burleigh are dreptate (replicand socialistilor nostalgici, dar si pozitiei trotskiste care refuza sa vada originile catastrofei in bolsevism): “To detach utopian dreams from terror or to regard them as a colourful ‘if-only’ before the onset of Stalin’s grey ‘Thermidor’ is to indulge in vicarious utopianism from the safety of the modern Western campus”. (Sacred Causes, HarperCollins, 2007, p. 50). Nu mai vorbesc de eforturile de a echivala genocidul armean, marea foamete din Ucraina, Shoah, Katynul, Gulagul, ororile Khmerilor Rosii cu colonialismul ori razboiul din Vietnam. Este vorba de un relativism care amesteca deliberat lucrurile, inlatura criteriile analitice, ignora ce inseamna asasinatul in masa al unor intregi categorii decretate sub, ori non-umane, genocidul (democidul, sociocidul) intreprins de aparate statale din ratiuni si cu justificari ideologice.

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Dreapta.net

Dreapta.net

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *