FUNDATIA IOAN BARBUS

Amărăciune pe stil grec

Furia comunist-sindicalistă opusă programului de austeritate adoptat de guvernul grec în urmă cu o săptămînă a furnizat spectacolul obişnuit – marşuri, grandilocvenţă, paralizie temporară, guerilla urbană – dar apa trece, problemele rămîn.

Statul elen este cel mai mare proprietar din Grecia: deţine sau controlează măcar parţial producţia şi distribuţia de energie şi apă, operatori de telefonie şi transport, porturi, aeroporturi, şosele. Şi cum se spune în reclame: but wait, there is more! Jumătate duzină de bănci, cazinouri, hoteluri, căi ferate, spitale, staţiuni turistice, fabrici de armament, o loterie, terenuri agricole, o mină de nichel, facilităţi olimpice, o pistă de curse hipice şi lista continuă.

Pentru a îndeplini o condiţie de obţinere a sprijinului financiar internaţional de care are nevoie pentru a evita intrarea în incapacitate de plată, guvernul grec ar trebui să încaseze în jur de €50 miliarde de pe urma unui efort de privatizare la nivel naţional. Numeroşi analişti se tem că nici măcar jumătate din această sumă nu va fi strânsă.

Grecia a încasat doar €10 miliarde de pe urma privatizărilor efectuate după anul 2000, iar nevoile presante actuale înseamnă obţinerea unei sume de cinci ori mai mare, în jumătate din timp. Pe de altă parte, oferta conţinută în lista de privatizare nu este de natură să excite potenţiali cumpărători, în special la preţurile cerute de guvern. Ineficienţa, corupţia, nepotismul şi datoriile acumulate în timp au transformat firmele de sub tutela statului în poveri riscante pentru orice investitor privat. Pe de altă parte, opoziţia sindicatelor este semnificativă în numeroase cazuri. Anul trecut se vorbea despre privatizarea a 40% din corporaţia publică de producţie şi distribuţie de energie. Sindicatele au protestat vehement, iar în acest an ar fi un succes dacă 17% ar fi privatizată. Răspunsul sindicatelor la acest plafon mult mai modest? Ameninţări cu întreruperea intermitentă a livrărilor de energie în întreaga ţară.

Cum a început scufundarea Greciei în mlaştina etatistă? Înainte de Speranţă şi Schimbare® a fost Schimbare.

Amărăciune pe stil grec

Napoleon Linardatos

În această toamnă în urmă cu treizeci de ani, pe 18 octombrie 1981, un profesor universitar charismatic cu experienţă guvernamentală limitată şi un slogan compus dintr-un cuvânt – Schimbare – a fost ales prim-ministru al Greciei. Numele său era Andreas Papandreou. Astăzi, grecii şi-ar dori ca în urmă cu trei decenii să fi avut o mişcare Tea Party. Întorsătura istoriei ar fi fost cu totul alta.

În urmă cu treizeci de ani, Grecia se afla într-o poziţie de invidiat în privinţa datoriei naţionale, situată atunci la doar 28.6% din PIB. La sfârşitul primului mandat al lui Papandreou, proporţia datoriei faţă de PIB aproape s-a dublat, ajungând la 54.7%. La sfârşitul celui de-al doilea mandat, acest procentaj a crescut la peste 80%.

Anii optzeci în Grecia au fost un deceniu de expansiune dramatică a statului. Papandreou şi partidul său socialist au creat un nou sistem de asistenţă medicală controlat de stat, au crescut substanţial numărul locurilor de muncă în sectorul public, au naţionalizat companii falimentare şi au sporit ajutoarele sociale distribuite de guvern. Expansiunea statului a fost atât de vastă şi în atâtea domenii încât în cele din urmă a generat o revoluţie a dorinţelor şi atitudinilor faţă de rolul guvernului în societate. Niciun guvern ulterior nu a reuşit să dea înapoi această revoluţie, chiar dacă au existat circumstanţe presante sau hotărâre în acest sens.

Aceasta este situaţia nocivă în care se află prim-ministrul actual George Papandreou, fiul lui Andreas. O situaţie jalnică creată de o generaţie pentru a fi rezolvată de altă generaţie, fiul care plăteşte pentru păcatele tatălui – acesta e materialul din care se plămădesc tragediile greceşti.

Etatismul anilor optzeci a primit un impuls suplimentar atunci când au început să sosească subsidiile Uniunii Europene şi încă un impuls în 2001, când Grecia a adoptat euro şi a descoperit că poate să facă împrumuturi la dobânzi foarte mici. Euro şi subsidiile au jucat pentru Grecia acelaşi rol pe care l-a avut petrolul în Orientul Mijlociu: oxigenul unui sistem economic nesustenabil, întăritorul unei clase politice demagogice.

În prezent, guvernul grec prezidează peste un procentaj al datoriei naţionale faţă de PIB de peste 140% şi în creştere acută. Din mai 2010, această problemă a devenit şi problema Uniunii Europene. Deoarece Grecia este membru UE şi al zonei euro, există temerea că instabilitatea ei va duce la destabilizarea altor membri şubrezi ai UE. Grecia nu poate să apeleze la pieţele financiare pentru a-şi finanţa datoria şi noile deficite; acestea sunt acum în grija plătitorilor de impozite al altor naţiuni de pe continentul european.

Înţelegerea dintre UE şi Grecia a stipulat că Grecia va reduce deficitul în mod drastic, iar în schimb va primi ajutor european. Reducerea deficitului urma să fie realizată prin reduceri ale cheltuielilor bugetare şi prin creşteri de impozite. Guvernul grec mai degrabă şi-a manifestat intenţia de a reduce cheltuielile bugetare şi a urmărit cu vigoare creşterea impozitelor.

Acest mod de abordare nu este surprinzător, considerând influenţa politică de care se bucură angajaţii guvernamentali din Grecia. Unul din patru adulţi în câmpul muncii lucrează în sectorul de stat. Iniţial, guvernul a implementat unele reduceri de salarii şi pensii, dar de atunci şi pînă în prezent a încercat să rezolve problema finanţelor publice prin creşteri de impozite.

Rezultatele absolut jalnice ale acestor creşteri de impozite nu l-au convins pe Papandreou cel tânăr şi colegii săi să reducă povara exercitată de stat asupra economiei, manifestată prin impozite, regulamente şi corupţie. Guvernul grec dă de lucru la o mulţime de oameni, chiar şi în contextul standardelor europene, iar creşterea şomajului de la începutul crizei se datorează exclusiv pierderii de locuri de muncă din sectorul privat. Finlanda are probabil cel bun sistem educaţional din Europa, dar raportul numărului de elevi la numărul de profesori este dublu faţă de cel din Grecia, care are unul dintre cele mai proaste sisteme de educaţie din Europa. În numeroase domenii de activitate guvernamentală Grecia are cel mai mare număr de angajaţi raportaţi la populaţie, dar şi cele mai slabe rezultate: numărul de inspectori financiari este mult peste medie, însă colectarea impozitelor lasă mult de dorit; numărul de poliţişti este peste medie, însă ordinea publică suferă de dezordine; cel mai mare număr de curţi de justiţie locale, dar probabil cel mai lent şi greoi sistem juridic de pe continent; un număr record de spitale, dar în cadrul unuia din cele mai proaste sisteme de sănătate publică.

Există sute de organizaţii guvernamentale care dau de muncă la mii de oameni şi nimeni nu ştie ce fac, cum, sau dacă fac ceva pur şi simplu. Recent s-a aflat că există o agenţie guvernamentală pentru întreţinerea unui lac care a secat în urmă cu zeci de ani. Apoi sunt companiile proprietate sau controlate de stat. Una dintre acestea este Organizaţia Căilor Ferate, care are venituri anuale de €100 milioane, plăteşte salarii anual în valoare de €400 milioane şi în fiecare an înregistrează pierderi de câte €1 miliard. Acum guvernul pretinde că face curăţenie în finanţele Organizaţiei Căilor Ferate, prin transferul angajaţilor companiei direct sub tutela birocraţiei centrale guvernamentale. O astfel de “curăţenie” i-ar ruşina şi pe directorii firmei Enron.

Pe de altă parte, guvernul grec nu are nicio reţinere să mărească impozitele. Impozite pe venit şi proprietate, pe apa minerală şi bazine de înot, pe automobile şi gaz natural, pe profiturile corporatiste din anii trecuţi, pe electricitatea consumată de populaţie. Taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru numeroase produse se ridică în prezent la 23%.

Guvernul grec se găseşte într-o situaţie foarte dificilă. Nu mai poate continua să stoarcă sectorul privat de mai mulţi euro. Sectorul privat grec, care a devenit un fel de şerb modern, este foarte slab şi în contracţie rapidă. În schimb, sectorul public – cu salarii de două pînă la trei ori mai mari decât cele din sectorul privat, beneficii generoase, pensii ieşite din comun şi pensionări la vârste timpurii – este pur şi simplu prea puternic politic pentru a fi restructurat. Există o soluţie pentru criza greacă, dar problema este că soluţiile în Grecia au tendinţa de a nu fi viabile politic.

Greci ca mine ascultă cu inima strânsă oameni ca Paul Krugman, care le predică americanilor despre felul în care preluarea unui sector economic de către stat va facilita în viitor reforme care sunt necesare acum.

Aici se află Grecia astăzi, la un an după ce a fost salvată de contribuabilii altor ţări, având de a alege între reformă şi ruină, dar nereuşind să se hotărască.

Treizeci de ani de etatism strict au distrus nu numai economia naţiunii, dar şi abilitatea de a face politică, de a articula alternative şi idei pentru criza actuală. Totul pare predeterminat şi bătut în cuie, ca bugetele guvernamentale anuale care conţin cheltuieli obligatorii în favoarea circumscripţiilor electorale fidele.

Pe la mijlocul anilor optzeci eram un elev în şcoala primară. Nu înţelegeam politica, dar puteam simţi patosul unei ţări care abia “descoperise” că există ceva numit ospăţ gratuit. Adeseori suntem întrebaţi ce ne-a lipsit în copilărie. Nu aş fi ştiut ce să spun atunci, dar acum pot răspunde cu certitudine: o mişcare Tea Party.

Există americani care se întreabă ce este excepţionalismul american. Eu ştiu.

În original icon-caret-right The Greek Way of Sorrow

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Emil Borcean

Emil Borcean

82 de comentarii

  1. JMT
    7 iulie 2011

    Domnule Emil, chiar crezi ca Tea Party va avea puterea sa opreasca USA sa alunece pe urmele Greciei, eu nu cred.
    Eu cred ca programul initiat de Obama este deja ireversibil, aproape 50% din populatia USA nu plateste Federal Taxes, sindicatele au capatat o extindere masiva si au devenit o forta politica plina de aroganta, aproape revolutionara, nu namai atit chiar si cei care se numeau pina acun conservativi, daca ii asculti atent sint niste pre-socialisti nostalgici, cu toate ca nu vor sa recunoasca sau nu isi dau seama…
    GENIE A IESIT DIN STICLA !!!!
    Fascismul a pierdut razboiul si a fost extirpat ( nu mai exista decit unul de opereta, deocamdata nesemnificativ) Comunismul l-a cistigat cu ajutorul USA, care a transformat in mod constient rusia dintr-o putere revolutionara de cartier intr-o putere mondiala cu o ideologie halucinanta, contagioasa, care dupa cadrea zidului de la Berlin a trecut la infectarea prostanacilor din vest, inbuibati fizic si degradati intelectual de o libertate excesiva, daunatoare se pare inteligentelor minore.
    Cultura civiliztiei vestice a fost diluata, cu droguri si programe scolare politizate la stinga de o dascalime sindicalist/liberala. Religia a fost decodificata si declasata prin aderarea popimii la cultul liberal, cathedralele sint mai pline de turisti si de homless-i, decit de credinciosi.
    Sanctificarea puterii uritului, a retardarii si non-valorii, mistificarea istoriei care ne-a adus pina aici si intronarea statului ca putere dictatoriala cu iz uman care sa ii salveze pe insolvabili de injustitia celor care produc avere sociala este filmul de cosmar al generatiei post capitaliste de azi.
    Deci coloana vertebrala a civilizatie crestine diluata fizic din interior, aplecata si girbovita de o economie din ce in ce mai inceata, pregatita in mod mai mult sau mai putin dirijat sa intre in colaps, punct in care siingura alternativa v-a fi socialismul salvator…
    Cine v-a mai putea spune ca lenin nu a avut dreptate cind prevestea cum ca capitalismul is va sapa singur groapa.
    Sigur ca vor fi destui entuziasti pozitivi cara o sa ma contrazica, dar ei vor fi cei care ar merge cu zimbetul pe buze oricind, la orice defilare, cu convingerea infantila ca viitorul va fi roz, asa cum o faceau multi dintre noi la defilarile de 23 August:…muscind dintr-un covrig rece pe care l-am tinut in buzunar, le spuneam ca o sa ne ducem dracului…iar ei care luasera deja citeva trepte la salariu inaintea mea, imi spuneau ca sint timpit…
    Nu am crezut nicodata ca istoria va evolua mai repede decit imaginatia mea.

  2. Pataphyl
    7 iulie 2011

    JMT

    chiar crezi ca Tea Party va avea puterea sa opreasca USA sa alunece pe urmele Greciei

    Mi-ai adus aminte de un banc străvechi de prin “Amfiteatru” – anii ’70, dacă nu greșesc:

    – Ce mai face zburdalnica Dv. bunică? Se mai dă pe balustrada scărilor?
    – Știți… am fost nevoit să pun sîrmă ghimpată pe balustradă!
    – Și asta o împiedică?
    – Nu, dar îi încetinește alunecarea. :mrgreen:

    Altă șansă chiar că nu-i, ce zici?

  3. Daniel Francesco
    7 iulie 2011

    Calvarul Elen. Rambursarea a 200 de miliarde de euro in 5 ani, in Economist – Moldova:

    Pentru următorii 5 ani Greciei îi e dat să treacă prin „proba de foc”. Statul elen va avea de plătit datorii de 200 miliarde euro. La moment singura soluție viabilă rămâne a fi menținerea austerității cât și amplul program de privatizare ar trebui urmat cu strictețe.

    Cel mai greu an pentru Grecia va fi 2015. Cauza? În 2015 elenii vor fi nevoiți să plătească 74 miliarde euro, ceea ce reprezintă 30 la sută din PIB.

    Pentru a depăși inevitabilul faliment, cabinetul de miniștri de la Atena, a recurs la măsuri de austeritate care au fost catalogate drept „draconice” de către populație – majorări de taxe, reduceri de salarii și noi impozite.

  4. Mekone
    7 iulie 2011

    Statul elen n-are cum să reziste 5 ani în ritmul impus de papandrei, nodul gordian va fi tăiat la un moment dat. Eu trăiesc în Grecia şi situaţia e sumbră de tot în ultimele luni, am scris părerea mea aici.

  5. Liberalul
    7 iulie 2011

    @Mekone

    Statul elen n-are cum să reziste 5 ani în ritmul impus de papandrei, nodul gordian va fi tăiat la un moment dat. Eu trăiesc în Grecia şi situaţia e sumbră de tot în ultimele luni, am scris părerea mea aici.

    Statul elen se numara printre cei mai mari detinatori de terenuri si intreprinderi de stat din UE. Cheia succesului nu consta in a stringe cureaua ci in introducerea reformelor autentice. Smiorcaierile nu ajuta. Focusarea intensiva asupra cresterii economice este singura solutie. Privatizari, crearea unor facilitati si conditii prielnice a mediului de afaceri, reduceri de taxe, atragerea investitiilor directe (de tip IDS) se vor numara printre aceste masurile rapide. Liderii eleni trebuie sa se adapteze la noile realitati si veti vedea ca in unrmatorii ani economia o sa duduie.

    P.S.
    azi capitalul nu are granite, multe state (i.e. german, francez, polonez, olandez, etc) nu se tem de fenomenul internationalizarii. Lupta (concurenta) se duce pentru atragerea a cat mai multor investitii, tinta principala fiind proiectarea cresterii economice si crearea a noi locuri de munca. Cei care au inteles acest fenomen azi se afla de afla de partea castigatorilor.

  6. JMT
    7 iulie 2011

    Liberaluleeeeeee….

    atragerea investitiilor directe (de tip IDS) se vor numara printre aceste masurile rapide.

    Tu traiesti in lala land, ai investit vreodata macar un leu in viata ta, ai incercat sa creezi macar un loc de munca si sa dai de lucru macar la un om, in viata ta ? ai simtit vrodata cum e sa vina vinerea si sa ai de platit citeva guri flaminde, din contul tau bancar ? ai incercat vreodata sa vezi cit costa sa le platesti pentru pensie si pentru asigurarea lor medicala?
    cine crezi ca o sa investeasaca in grecia…tu cind ai nevoie de lapte, ai cumpara o vaca moarta ?
    Mai baiatule ce fumezi tu acuma? Daca tu ai fi muncit (cea ce nu e usor, sint convins ca nu stii asta) si ai fi avut un profit de un million de dollari, i-ai investi in grecia ?

  7. JMT
    7 iulie 2011

    Pataphyl@3 nu pot sa cred ca iti mai amintesti de “Amfiteatru” eram atit de tinar si de prost la vremea aia, acum sint batrin si….la fel ca atunci. Oricum se pare ca parabola cu bunicuta, face sens pentru discutia noastra, mai ales ca e si dureroasa, asa cum este de fapt intodeauna adevarul ….

  8. calehari
    7 iulie 2011

    JMT@1. Citesc zilele astea “ Razboiul timpurilor “, a lui Traian Ungureanu. Are el, stilul ala de a scrie, hai sa-i spun, direct la tinta, ca eu unul, dupa ce termin de citit, ma uit si-mi zic minunandu-ma : Ia uite domne’, cum arata Adevarul !! Nu stiu cati or fi de parerea mea, dar marturisesc un pic rusinat, ca eu asa simt !
    Acum, dupa ce l-am citit de vreo doua ori pe JMT, ca sa ma asigur , imi vine sa spun ca am descoperit cine este JMT. ???? Dar mai bine sa-mi tin eu gura, pentru ca unii n-au sa ma creada , iar altii s-ar putea chiar sa rada de mine. Zicea unu si intelepte vorbe a zis : “ Cuvantul care nu-l spui , ti-e sluga , iar ala de-l spui ti-e stapan “, asa ca n-am sa mai zic nimic de TRU si de JMT.
    Dar, tot am sa spun, ca dupa ce l-am ascultat pe JMT , mi-am spus minunandu-ma : Ia uite domne’ cum arata Adevarul !

  9. JMT
    7 iulie 2011

    Calehari@8 Draga prietene iti multumesc si “I have to buy you lunch” sau pe romaneste ca e mai dreapta, ti-as da o bere daca ai fi pe aproape…..sa vezi ce nu ne-ar mai tace gura si ce ne-am mai lua de par…..Cit despre Razboiul timpurilor, promit ca am sa incerc sa pun mina pe ea…

  10. Liberalul
    7 iulie 2011

    Tu traiesti in lala land, ai investit vreodata macar un leu in viata ta, ai incercat sa creezi macar un loc de munca si sa dai de lucru macar la un om, in viata ta ?

    JMT, nu aveti nici cea mai vaga cunostinta despre backgroundul meu. Intimplarea se face ca eu chiar am acumulat 14 ani de experienta in sectorul financiar!

    Mai baiatule ce fumezi tu acuma? Daca tu ai fi muncit (cea ce nu e usor, sint convins ca nu stii asta) si ai fi avut un profit de un million de dollari, i-ai investi in grecia ?

    Au trecut 20 de ani dar nu ati abandonat incoerenta, practica inujuriilor si a atacurile dure la persoana (imi este teama ca nici nu puteti altfel… asa ati fost educat, asa ati fost format).

    In ceea ce priveste evaluarea situatiei economice din Grecia eu propun sa lasati acest subiect cu intreaga lui complexitate pe mana economistilor care detin expertiza necesara.

  11. JMT
    7 iulie 2011

    Liberalul@10
    Domnule imi pare rau ca te simti ofensat, nu poti insa sa joci fotbal fara sa-ti
    murdaresti plovarasul (dar oricum daca doare atit de rau imi cer scuze!)
    Lucrind insa in sectorul financiar (propozitie foarte vaga si eu lucrez pe planeta pamint, poti sa-mi trimeti o scrisoare?) inteleg in termani romanesti ca te joci cu banii altora pe care ii vezi doar pe hirtie si ca tu esti acela care lucreaza opt ore pe zi cu pauza de masa.
    Deci plimbi hirtiile, iar la doua saptamini ceri furios cea ce crezi ca ti se cuvine sub forma de salariu care de fapt nu este decit o subsidie sociala a existentei tale aproximative.
    Insa vrei sa-ti dam soarta lumii pe mina ta si altora ca tine care de fapt nu a avut curaj nici macar sa isi ia singur soarta in mina si asteapta altul sa-i dea papica cu biberonul social.
    Te-am intrebat daca ai facut un payroll, macar o data in viata si vineri dupa ce i-ai platit pe toti sa pleci acasa cu bani mai putini decit receptionista care lucreaza opt ore pe zi ( patru daca le numeri) si are si 30 de minute pauza de masa (o ora de fapt ca asa vrea pasarica ei liberala), dupa ce tu muncesti in fiacre zi 14 la 16 ore si nevasta te astapta pina la miezul noptii in fiecare zi cu supa rece (asta daca ai norocul sa ai nevasta din romania) si pentru ce, fiindca speri ca o sa faci un nenorocit de profit pantru care o sa fi chemat de plimabatorii de hirtie “exploatator” si o sa fie amenintat de fomistii pe care ii hranesti ca se sindicalizeaza.
    Deci cu payroll-ul nu mi-ai raspuns, dar mi-ai spus ca esti in sectorul financiar, probabil ca receptionista mea in sectorul constructii…
    Sotia mea a facut ASE in romania si lucreazade 25 de ani in “sectorul financiar” nu stiu sigur daca nu o jignesc cu atita aproximatie si face accounting pentru o intreaga companie (nu GM) si pentru mine deasemanea, deci sintem in famile deci nu ma poti invinuiestii de disrespect…insa ea crede ca sitatia din grecia este mai mult legata de istorie decit de contabilitate, asa ca lasa-ne si pe noi disperatii astia mai mici care nu am visat niciodata sa facem CEPECA, sa vorbim despre situatia asta, e mult prea importanta sa o lasam pe mina “economistilor” te rugam frumos domnule cu 14 ani de experienta in domeniul financiar. (pacat ca nu poti sa-mi auzi intonarea cuvintelor)

  12. Liberalul
    7 iulie 2011

    @JMT

    E amuzant sa-ti vad eforturile de a ma trage de limba. Daca te stradui si reusesti sa fi un pic mai politicos poate iti voi dezvalui si eu cate ceva despre backgroundul meu.

    pacat ca nu poti sa-mi auzi intonarea cuvintelor

    Sper ca nu ti-a crescut tensiunea. Sorry, nu a fost cu intentie rea…

  13. JMT
    7 iulie 2011

    Liberalul @12 Nu am nicio intentie de a te trage de limba eu daja stiu totul despre dumneata, daca insa vrei sa n-e spui la toti mai mult sint convins ca vei fi citit cu placere.
    Pina acum conversatia a fost foarte constructiva si nimeni nu a avut nimic de pierdut….Hm… poate numai eu care daca mai stau mult pa net ,nu o sa fac pe ziua de azi probabil nici macar cit receptionista, pe care de cind cu economoa asta “infloritoare” nu imi mai permit sa o platesc, asa ca ghici ce…., e plaltita de guvern ( cu unemployment benefits), deci cu bani din salarile celor care mai au inca de lucru. Morala fabulei: iata cum si conservativii pot invata de la liberali cum se poate supravietuii intr-un sistem socializat. Dar asta merge numai pina cind vor ramine toti fara salarii si atunci mai facem o revolutie, ” c-asa e-n tennis”.

  14. marcos
    7 iulie 2011

    @calehari:

    da, “Razboiul timpurilor” este o carte absolut remarcabila . Ideile din ea m-au marcat .

  15. marcos
    7 iulie 2011

    @JMT: si tu ai picat BAC-ul la romana ? stai linistit, se mai intampla, multora …

  16. marcos
    7 iulie 2011

    @ emil b.:

    totusi, acest articol, bazat pe idei valoroase, copiate din vecini, nu ma incanta . De ce te-ai apucat sa-l scrii ? cu lipsa ta de talent, compromiti viitorul celor care au inventat democratia … ????

  17. Mih
    7 iulie 2011

    @16 marcos
    Oare nu trebuia sa te adresezi “@ Napoleon Linardatos”?

  18. marcos
    7 iulie 2011

    @Mih

    nuuuu … personajul jenant in afacerea asta este emil b., pt ca nu comenteaza esentialul:

    De ce Tazrile Islamice, Rusia, USA nu platesc drepturi de autor pentru “Teorema lui Pitagora” (asta e doar un exemplu, grecii au produs lucruri chiar mai tari.)

    Ma scuzati, dar Grecia nu e Argentina, Islanda, Irlanda, Portugalia sau mai stiu eu ce stat falimentar . Are drpetul la respect .

  19. JMT
    7 iulie 2011

    Marcos@16: Domnule Emil B, aici aici un critic serios si “dotat intelectual” care nu se stie cum a trecut bac-ul (daca l-a trecut?)
    Dragutul de el este foarte preocupat de viitorul celor care au “inventat” democratia, dar cind se va intoarce sa invete pentru bac o sa afle surprins ca ei nu mai au viitor deoarece venerabilele personaje au plecat de mult de foarte mult dintre noi.
    Nu m-ar surprinde sa raspunda ca nu e adevarat si ca a vorbitcu unii dintre ei astavara in metrou.
    Intr-o nota mai serioasa, articolul e foarte actual si merita o dezbatere mult mai intensa, chiar decit cel legat de Basescu si Rusia, unde lumea s-a blocat pe o idee putin triviala, comparind la nesfirsit nazismul cu comunismul.
    Ar fi cred mult mai interesant in contextul articolului de fata sa se discute implicatile maladive ale ideologiei comuniste supravietuitoare a WW II, in lumea contemporana ravasita de probleme socialo economice ingrijoratoare.

  20. Mih
    7 iulie 2011

    @18 marcos
    Daca inteleg bine, “tinerii” care au iesit pe strazile Atenei, cer respect pt Grecia si drepturi de autor pt Teorema lui Pitagora?
    emil b., de ce nu ne-ai spus? :)))
    marcos, nu stiu cine esti matale, dar greci din Grecia si in Grecia mi-au spus (e drept, nu in greaca veche si nici in cea vorbita azi), ca sunt in criza din urmatoarele motive:
    1) coruptie
    2) politica asistentiala (muuulti ani)
    3) lene
    Nu comentez, doar reproduc.
    Chestia cu “vrem respect” (moral si in drepturi de autor) din motive de Pitagora e foarte tare!
    Pitagora ce zice? Dar ceilalti greci care au produs lucruri chiar mai tari?

  21. marcos
    7 iulie 2011

    @JMT & Mih

    Sa stiti ca BAC-ul l-am trecut in ’89 (Ceasca insista ca sa treaca toata lumea, ca deh, era comunist). In cea ce priveste Grecia, marturisesc cinstit, a inventa ea multe, dar nu vreau sa va pun intr-o pozitie jenanta . Solutia e simpla: sa primeasca combustibil ieftin de la rushi, tehnologie ieftina de la germani si asistentza politica de la americani .

    Departe de EMil b. sa critice Grecia, ca n-are el nici un drept moral in sensul asta . Nici chiar cei mai mari oameni ai vremurilor noastre (nu e vorba de Basel ori udrea) nu si-ar putea permite asta .

    Pur si simplu vorbim despre o tzara cu totul aparte … inchei aici sa vad daca chiar sunt inteles .

  22. Mih
    7 iulie 2011

    Emil, te rog sa nu mai critici “Grecia” ca nu ai dreptul moral in sensul asta si se supara marcos ( care a luat BAC-ul la insistentele lui Ceasca) si pe urma ne pune pe mine si pe JMT in pozitia jenanta de a ne marturisi cinstit ce multe a inventat ea, Grecia, eheee!
    marcos, nu ar fi mai bine sa vorbesti direct cu rusii, nemtii si americanii, sa le spui ce au de facut ?

  23. emil b.
    7 iulie 2011

    Scuze, dar aici e vorba despre legea lui Arhimede, in varianta moderna. Corpul scufundat este o tara, iar forta egala cu greutatea volumului dislocat impinge in jos. In varianta antica forta impinge in sus, dar grecii vechi se multumeau sa studieze natura, nu sa lucreze impotriva ei.

    Din martie anul trecut (se leaga binisor de subiect):

    Irezistibilul cîntec de sirenă al bunăstării gratis şi naufragiul statului asistenţial

  24. Pataphyl
    7 iulie 2011

    Emil @23

    Cred că legea lucrează în continuare corect (varianta “antică”), numa’ cît toate-s cu susu’n jos… ????

  25. John Galt
    7 iulie 2011

    @Liberalul:

    Lupta (concurenta) se duce pentru atragerea a cat mai multor investitii, tinta principala fiind proiectarea cresterii economice si crearea a noi locuri de munca. Cei care au inteles acest fenomen azi se afla de afla de partea castigatorilor.

    JMT, nu aveti nici cea mai vaga cunostinta despre backgroundul meu. Intimplarea se face ca eu chiar am acumulat 14 ani de experienta in sectorul financiar!

    Wrong. Scopul oricarui guvernant sau intreprinzator ar trebui sa fie crearea PROFITULUI, nu a locurilor de munca. Pe logica ta ajungem foarte rapid in nonsensuri, la Keynes (unii sapa o groapa – altii o astupa), adica mai bine nu facem nimic.

    Liberalule, incearca sa scapi de socialisme inainte sa postezi (14 ani in sectorul financiar :p), pentru ca e posibil sa dai in niste contradictii care perplexeaza, nu care definesc.

    Orice om ce are cat de cat tangenta cu finantele stie asta. ????

  26. emil b.
    7 iulie 2011

    Marcos, alias Marse. Ti-am sugerat la un moment dat sa nu-l mai bagi pe Basescu una-doua in discutie, are sau nu sens. Dar se pare ca Basescu Derangement Syndrome nu are leac: la comentariul nr. 21 ti-a scapat un “basel”, pitit intr-o paranteza. In astfel de cazuri clinice ajuta adresa de IP. Si ca sa vezi unde isi băgă “băselul” coada: adresele de IP ale lui Marcos si Marse sunt identice. Mama lui de Tiran ????

  27. Pataphyl
    7 iulie 2011

    The Dance of the Trolls

    The purpose of his existence is to challenge the hero and play pest / spoilsport / critic / villain / supervillain by constantly attempting to discredit, rubbish and criticise all of the hero’s attempts. To be a troll, you need not have any argument or merit, just a string of abuses targeted towards your object of obsession does the trick, and gets you noticed. All a troll needs is attention. And, you should get it no matter what it takes.

    PLEASE DON’T FEED THE TROLLS!

  28. Pataphyl
    7 iulie 2011

  29. Daniel Francesco
    7 iulie 2011

    Pataphyl, excelente si binevenite comentariile 27 si 28. ILD are capacitatea sa demonteze trolii, atat cei “de voie”, cat si pe cei “de nevoie”, dar este o operatiune consumatoare de energie si resurse.
    Una este sa discuti o eventuala deosebire de vederi cu o persoana/comentator bine intentionat, alta este sa stai la taifas si sa-ti aduni argumente contra unora cu profilul moral exprimat de caricatura din comentariul 27.

  30. JMT
    7 iulie 2011

    Emil b
    Sint deceptionat de interesul redus cu care a fost primit de comunitatea romaneasca acest articol foarte important pentru zilele noastre. Se pare ca sintem mai atrasi de subiecte mai romantate si mai usor de digerat…

  31. dr pepper
    7 iulie 2011

    Si totusi, JMT, eu sunt de acord cu napoleon: america are ce n’are in veci europa – tea party si conservatori.
    Sistemul socialist e sortit falimentului, oricate utopii vind neo-comunistii segmentului votant.
    Acum vreo cateva zile am urmarit un senator democrat ( Sanders parca il chema) pe c-span si pur si simplu nu imi venea sa cred ca in America s’a ajuns la lupta de clasa.
    Parca traiam un vis urat: de vina sunt bogatii ca nu isi cedeaza averile politicienilor ce stiu mai bine ce sa faca cu banii altora.
    S’au creat “n” agentii guvernamentale care traiesc pe spatele sectorului privat – sugrumandu’l cu taxe si reglementari ( doar trebuie cumva sa isi justifice existenta, nu?).
    “Serve and protect” acum prinde “criminalii” care nu poarta centura, sau depaseste viteza legala la mustatza.
    are un bec lipsa sau pur si simplu e cam suspect.
    Corporatiile alea nocive sunt de vina pentru datoria imensa pentru ca nu e dublu taxata – odata la nivel de corporatie si apoi la nivel de actionar.
    Politicienii care au agravat situatia – niciodata!

  32. dr pepper
    7 iulie 2011

    Niciodata nu s’a pus in discutie taxarea la sange a politicienilor.

  33. dr pepper
    7 iulie 2011

    sau macar a idiotilor utili.

  34. dr pepper
    7 iulie 2011

    Uite! Eu spre exemplu sunt de acord ca statul sa ii popreasca “liberalului” 98% din castig.

  35. dr pepper
    7 iulie 2011

    sa ii raman de o ciunga.
    vorba aia.

  36. JMT
    7 iulie 2011

    Dr.Pepper@32
    Sint de acord cu tine ca America are Tea Party si conservatori, dar nu mai sint suficienti, Tea Party paote fi Un Johnny Come Lately, s-ar putea ca party-ul sa fie deja terminat, jocurile au fost facute iar consevativii (compromisi de doi Bush -i, liberali mascati), s-ar putea sa fi pierdut deja trenul, foarte multi americani nu mai au incredere in ei si pe buna drepatate.
    Ameica s-ar putea sa fi trecut de punctul imposibil de intors:
    Aproape 50% of american population nu mai platesc federal taxes, numarul functionarilor de stat a crescut sub Obama la o cifra enorma ( care probabil va fi inposibil sa fie rectificata in jos), numarul sindicalistilor a crescut enorm iar beneficiile lor au fost consolidate masiv, numarul pensionarilor ingroziti ca isi vor piede beneficile promise de democrati sa adauga la ce am enumerat pina acum incluzind minoritataea neagra ( care voteaza pentru Obama in proportir de cca 90%), minoritatea spaniola si minoritatea evreiasca, toti vor vota democrat neconditionat. ce sansa vor avea republicanii la alegarile din 2012, unii spun ca nu au nici o sanasa si s-ar putea sa fie adevarat.
    Marea majoritatae a populatiei visaza sa primeasca beneficii pe gratis si singurii care le-au promis-o sint democratii ( chiar daca stiu ca nu vor fi in stare sa-si tina cuvintul) Republicanii pretind ca vor sa salveze tara ( sper ca cel putin acum sint siceri), dar s-ar putea sa fie prea tirziu pentru ei caci probabil nu a mai ramas destula populatie care sa le dea votul. Nu uita ca cel care a pormit toata politica asta economica neo-socialista a fost un republican George W Bush, Obama nu a facut decit sa-i dea o consolidare masiva, aducind America la o conditie similara Greciei de acum citva ani. Sigur ca ingredientele care coloreaza Grecia acum sint inca invizibile in USA, dar sint acolo gata sa infloreasaca. In USA exista o masa uriasa (cca 12 mil.) de imiganti ilegali, si singurul care vrea sa- i legalizeze este numai partidul democrat, daca aceasta legalizare se va intimpla, democratii vor avea asigurata majoritatea alegatorilor pentru cel putin 50 de ani.
    Toate aceste grupuri sociale pro-democrate au injectat in vine microbul socialismului ( mai putin pensionarii) care este considerat de din ce in ce mai multi americani o varianta atragatoare pentru viitorul uniunii.
    Cind toti cei enumerati mai sus vor seca visteria tarii ( deja debilizata de cheltuielile uriase facute de Obama), iar cind clasa de mijloc (singura care mai munceste pentru a fi compensata) isi v-a pierde si ea abilitatea sa produca pentru ea si pentru cei enumerati mai sus si va incepe sa se dezintegreze, iar beneficile promose de democrati vor incepe sa se subtieze, atunci socialisii vor iesii in strada si isi vor cere cea ce vor considera ca sint drepturile lor. Daci Grecia nu este un scenariu prea indepartat pentru glorioasa america infectata masif cu virusul culturii socialiste.
    Genie is out of the bottle !!!!!

  37. dr pepper
    7 iulie 2011

    jmt, alegerile din 2010 spun cu totul altceva decat ce sustii tu mai sus.
    iar atunci ( in 2010) am subliniat faptul ca alegerile locale sunt defapt marea victorie a republicanilor.
    new jersey si wisconsin fiind doua dintre cele mai importante.
    acum cateva saptamani am discutat cu o fata din wisconsin si am intrebat’o ce parere are despre scott walker ( stiind despre ea ca in trecut a fost fan obama) si mi’a zis ca are o parere foarte buna despre el.
    am intrebat’o daca ea crede ca in conditiile actuale w.s. ar mai castiga alegerile si mi’a raspuns ” cu siguranta”.
    si mi’a explicat ca ce scriu ziarele ( apropos de sondaje) este diametral opus fata de ce se intampla in America ( de parca mai era nevoie sa imi explice ???? ).
    Nu te contrazic, sunt de acord cu tine ca exista un segment destul de mare de votanti care s’a obisnuit cu huzurul banului public si ca democratii incearca sa isi mareasca baza pomeni mai mari si mai noi insa resursele sunt terminate.
    “The problem with socialism is that eventually you run out of other people’s money [to spend].”
    a precizat Maggie si iata ca si in America – tot acolo s’a ajuns.
    Eu nu cred ca e prea tarziu pentru america insa 2012 va fi anul hotarator.
    Miscarea Tea Party mi se pare un fenomen extraordinar.
    In schimb, parerea mea este ca pentru europa nu mai exista nici o sansa – numai privind catre liderii conservatori ai acesteia – Merkel, Sarcozy, Berlusconi sau Cameron si am deja ideea formata.
    In europa – altenativa la socialism este foarte palida.

  38. dr pepper
    7 iulie 2011

    meanwhile

    http://www.thedailybeast.com/articles/2011/07/08/u-s-budget-michael-medved-s-recurring-nightmare-on-obama-and-jobs.html

    “But in tough times, every family needs to reassess its economic priorities. And right now the American family needs to ask, what’s more important—new yachts and island vacations for billionaires, or providing jobs for decent people who need to work?” To underline his point, Obama cited 10 wealthy Americans, seated in the gallery, who came to Washington to express their own eagerness to pay taxes at the higher rate.

    cata ipocrizie. zece americani foarte bogati care s’au dus la washington pentru a’si exprima dorinta expresa de a plati taxe mai mari?

    At this declaration, the Democrats in the House chamber erupted in boisterous cheers, providing further sustained ovations as the president explained his bold plan. He promised to hire 10 million unemployed Americans—a full 10 million!—in federally funded jobs by the end of the year. He proposed to put them to work repairing highways and building high-speed rail, constructing and repairing schools, restoring and expanding parks and recreation facilities, planting trees, tutoring kids, providing day care, caring for the sick and elderly, policing our streets and neighborhoods, putting up new, environmentally responsible power plants, cleaning up pollution, building homes for the homeless, helping update and replace the equipment for our military.

    supertare! ar putea, spre exemplu sa construiasca un canal sau o casa a republicii sau macar un bulevard al victoriei socialismului.
    moama! zece milioane de lucratori la stat extra in timp ce datoria creste vertiginos.

  39. John Galt
    7 iulie 2011

    @dr pepper

    In schimb, parerea mea este ca pentru europa nu mai exista nici o sansa – numai privind catre liderii conservatori ai acesteia – Merkel, Sarcozy, Berlusconi sau Cameron si am deja ideea formata. In europa – alternativa la socialism este foarte palida.

    Aici nu sunt de acord cu tine. Europa s-a trezit dupa 89 cu peste 100 de milioane de oameni ce au trait in comunism si au trait pe pielea lor “binefacerile” socialismului. E imposibil sa-i convingi ca socialismul ar mai avea un viitor. Vorba lui Vladimir Bukovsky : “I have lived in your Future, and it didn’t worked”. (btw.. vedeti link-ul in romana – copyright infringment by Valentin Ceausescu??)

    Acum poate o sa spui ca sunt un optimist incurabil (ceea ce asa e), insa hai sa intram putin in detaliu. Europa nu mai are nici o sansa, corect, e compromisa structural din cauza principiilor morale strambe cu care a pornit la drum, motiv pentru care va colapsa in curand la fel ca Uniunea Sovietica. De acord.

    Insa vezi cine munceste “in vest” (prin “vest” intelegand inclusiv Noua Zeelanda) – de la polonezi, unguri, moldoveni, romani plecati mai nou cu tot cu familii. Acestia in mod sigur nu sunt “socialisti”. Ei nu se bazeaza si nu s-au bazat niciodata pe “ajutorul statului”. Nu au nevoie de sprijin politic, nu vor subventii, nu vor functii in partid. Ei vor sa fie lasati in pace, aici fiind Esenta capitalismului de care vorbeam.

    Acestia sunt capitalisti chiar fara sa o stie. Fac parte dintr-un “Tea Party European” fara sa se fi uitat la nici o emisiune (Glenn Beck). Ei au anticorpii extrem de bine dezvoltati impotriva oricarui totalitarism, colectivism sau planificari centralizate, pentru ca au trait aceste lucruri pe pielea lor. Si au preferat sa renunte la tot ce aveau pentru a pleca.

    Ei sunt cosmarul oricarui birocrat din Bruxelles, probabil aici fiind si motivul pentru care sunt ignorati cu desavarsire. Sunt absolut sigur ca o miscare care ar aduna acest electorat sub un singur steag ar provoca groaza in TOATE partidele europene, pentru ca ar avea potentialul de a le spulbera definitiv.

    Nu neaparat numarul acestor imigranti din est e important cat mai ales Ideile ce ii determina sa plece pentru a-si cauta un viitor. Ele sunt definitorii pentru ORICE individ ce se opune Statului (sau oricarui tiran), si izvorasc tocmai din drepturile naturale pe care absolut toti incearca sa le nege acum. E imposibil sa le distrugi. Nu intamplator Franta, Germania samd au deschis portile larg musulmanilor prin 90, incercand sa dilueze acest curent antisocialist prin amestec cu milioane de asistati din Orient, uneori primiti fara nici o conditie ba chiar cu stimulente (vezi prin comparatie clauzele puse celor veniti sa munceasca din Romania fata de ajutoarele de somaj pentru fiecare nevasta), indiferent daca acestia doreau sa se integreze culturii locale sau nu. Multiculturalismul se bazeaza si el pe aceeasi ipocrizie socialista si cauta sa obtina acelasi control, make no mistake about it.

    Revenind, potentialul unui partid autentic de dreapta (aici e o mica contradictie in termeni insa poate mai discutam pe subiect), ce ar veni ca o alternativa reala la socialismul european, cred ca este mult mai mare ca in US. Nu neaparat ca organizare centralizata, cu program si lideri care sa-i promoveze ideile in 27 de limbi (aici fiind alt motiv pentru care e destul de greu sa existe asa ceva), ci mai degraba ca o ideologie ce schimba viata dar mai ales ALEGERILE individuale facute la nivel de familie sau grup de prieteni/cunoscuti. Deja nu mai vorbim de organizatii finantate prin bugetul de stat sau de cine stie ce corporatie, de platforme program sau alte povesti, ci de idei vechi de mii de ani ce trec prin timp si spatiu fara nici o problema, vorbim de traditii si religie, ca UNIC MOD in care cineva poate avea un viitor.

    Iar vorbim despre aceste lucruri, vorbim despre .. capitalism. Indiferent de limba, cultura sau educatia unor oameni, acesta asigura un numitor comun, un set de valori universale ce ii uneste pe toti intr-o singura tabara, indiferent daca acestia realizeaza sau nu. Forta lui sta in transmiterea acestor IDEI intre cunoscuti, in familie, intre prieteni si “de la om la om” ( visul lui Lenin – citeste si da mai departe :P), nu prin fituici aruncate din elicopter, nu prin articole publicate in reviste sau ziare de scandal. Acesti indivizi au mai mare incredere in judecata lor decat in cea a unor che guevaristi platiti sa indrume poporul de la tribuna. Unii nu se mai uita la Antena 3 de ani buni.

    Din acest punct de vedere, Facebook-ul, articolele publicate pe un site, filmuletele puse pe Youtube, lovesc in TOATE fundatiile si programele de inginerie sociala inventate pana acum. Le corup din interior. Le deturneaza scopul fara nici o problema, in majoritatea cazurilor chiar fara stiinta individului ce transmite informatia respectiva. Deja nu se mai pune intrebarea DACA se va atinge aceasta masa critica (impotriva socialismului / agresiunii / totalitarismului), deja e o chestie de CAND.

    Iar eu cred ca acest lucru se va intampla extrem de rapid – in maxim 1-2 ani. Si de nevoie. Indiferent ce si-ar dori unii, colapsul sistemului actual este inevitabil (peste o luna, in august cred ca va fi primul soc). Din punct de vedere economic este mai mult decat evident. Iar in acel moment, “alternativa la socialism”, despre care vorbeai la inceput, va fi SINGURA sansa pentru intreaga civilizatie, indiferent daca vorbim de cea europeana, orientala, sau chiar asiatica. China ar fi ramas si acum in evul mediu fara americani.

    Da, exista oricand sansa reintoarcerii la totalitarism, la dictatura. Insa acum ea inseamna disparitie totala. Si nici un om din lume nu cred ca vrea asa ceva.

  40. JMT
    7 iulie 2011

    Dr. Pepper@38:
    “Eu nu cred ca e prea tarziu pentru america insa 2012 va fi anul hotarator.”

    Sa dea Dumnezeu sa ai dreptate, in fundul inimii mele si eu sper la fel ca tine, dar judecind dupa experienta mea pe lume, istoria nu a fost intodeauna de acord cu asteptarile mele emotive.
    Speranta mea de bine este motivata in plus si de faptul ca America este o tara de exceptie cu o putere de renastere fascinanta si un potential economic si uman fabulos.
    Indoila mea vine in principal de la faptul ca glasul multor conservativi in care aveam incredere, a devenit mai pitigaiat si mai defetist decit m-am asteptat iar unii deja au in privire o lacrima nostalgica de umanism liberal.
    Teama mea cea mai descurajanta insa este impresia ca tot mai m ulti americani au inceput sa se obisnuiasca cu idea ca socialismul ar fi o alternativa aceptabila….

  41. calehari
    7 iulie 2011

    In momentul in care, dreptul de a nu munci, a devenit dupa aproape doua generatii de exercitare, unul dintre drepturile omului si cand de acest drept beneficiaza sute de milioane de oameni, din Statele Unite si pana in tarile Uniunii Europene, a vorbi despre “ lipsa de viitor “ a Socialismului, este draga John Galt, nu optimism ci utopie.
    Daca oamenii astia nu ar avea drept de vot da, te-as intelege, dar dupa cum stim voteaza si in fiecare an sunt mai multi. Partidele de dreapta au disparut de mult iar cele botezate asa se bat pentru ocuparea locurilor intr-o tribuna a Centrului Asistat si Social.
    Totalitarismul si Dictatura fac parte intrinseca din istoria umanitatii si dupa cum stim, numai si numai pentru ca cei multi nu o cunosc, istoria se repeta, mereu ! Ai ramane uimit daca ai stii cati oameni tanjesc dupa “orgasmul ” pe care-l pot atinge numai in dictatura si totalitarism. Am auzit cu totii de sado-masochisti.
    China ar fi ramas in evul mediu fara Deng Xiaoping ! De americani n-am auzit. ????

  42. John Galt
    7 iulie 2011

    Drept de vot? M-ai auzit pe mine vorbind despre dreptul de vot?

    ????

  43. John Galt
    7 iulie 2011

    Stiu ca totalitarismul si dictatura sunt constante in Istorie, insa acum nu cred ca se mai poate. S-a dus vremea lor. Si nu, nu sunt utopic chiar deloc. Acum e imposibil sa mai obligi oamenii sa fie sclavii cuiva – exista prea multa informatie in jur, ar trebui arse prea multe carti si interzise prea multe locuri. Ar trebui interzise inclusiv discutiile in familie (iarasi, visul oricarui socialist).

    Daca americanii nu ar fi renuntat la etalonul de aur (sau mai bine zis daca ar fi pastrat industria la ei acasa nefinantandu-se prin deficit – pus pe spinarea cui?), China ar fi ramas la stadiul de triburi, ca in nord. Nu lui Xiaoping trebuie sa-i ridice ei statuie ci lui Edison, lui James Watt, Thomas Newcomen si Richard Trevithick, pentru ca ei sunt cei care i-au adus in viitor.

    Oricine se inchina la “chip de lut” va simti greseala pe pielea lui, indiferent ca vorbim de China, Statele Unite, Europa, sau toate la un loc.

  44. JMT
    7 iulie 2011

    John Galt @40
    Vorbesti de emigrantii romani:
    Acestia sunt capitalisti chiar fara sa o stie. Fac parte dintr-un “Tea Party European” fara sa se fi uitat la nici o emisiune (Glenn Beck). Ei au anticorpii extrem de bine dezvoltati impotriva oricarui totalitarism, colectivism sau planificari centralizate, pentru ca au trait aceste lucruri pe pielea lor. Si au preferat sa renunte la tot ce aveau pentru a pleca:

    La-la-lalaaaaa land !!!

    John Galttttttt !!!!! imi vine sa urlu, as fi curios sa stiu unde traiesti dumneata acuma in romania si zugravesti o pictra idealizata a emigrantului roman, sau in occident intr-o eprubeta ?
    Majoritatea emigrantilor romani sint liberali prin definiotie, nu pot sa inteleaga de ce trebuie sa plateasca taxe (ca doar in romania nu plateam taxe) si fac tot posibilul sa minta cit pot, majoritatea ofteaza dupa un job pe viata, dupa concediu prin sindicate, dupa invatamint gratuit.
    Majoritatea considera ca sint exploatati si cel care l-e da un salariu si care l-e pune piine pe masa este un jegos incapabil si ca ei ar trebuii sa ii ia locul si ar face treaba mai buna ca el.
    Majoritatea isi amintesc de Ceausescu ca de un unchias sugubat, majoritatea nu vor sa recunoasca ca au fugit de acolo de foame si isi amintesc ca ei aveau pe masa de toate bunatatile si ca nu au dus lipsa de nimic in socialism (ei au fugit din romania numai sa viziteze lumea, nu de foame, dar dupa 30 de ani nu au fost nici macar la Paris) sau se vaita de idiotul de ford pe care il conduc acum, cind ei in romania aveau o dacie luata din fabrica de la unchiul costel care ii pusese planetare frantuzesti.
    Majoritatea considera capitalismul o monstruozitate si se viseaza sa devina membrii ai unui union, majoritatea voteaza democrat si considera ca slarile doctorlor ar trebuii cartelate de guvern, majoritatea ofteaza dupa sistemul medical gratuit din romania socialista care i-a cescut drepti si destepti….

    Majoritatea mi-au spus ca sistemul capitalist e pe duca si ca va venii si vremea cind socialismul care e de fapt o idee buna va lua putere, majoritatea mi-au spus ca se va alege Obama si….au avut dreptate !!!!!!!

    John sub ce piatra traiesti ascuns de lumea reala….. daca traiesti in occident…
    Restul articolului tau este asa de frumos, si denota un suflet foarte bun si o candoare idilica, cele mai multe formulari sint insa dezarmant de teoretice, pate chiar imaginativ bucolice…
    Ar fi asa frumos sa ai drepatate….

  45. dr pepper
    7 iulie 2011

    John Galt, eu unul nu m’as baza asa de mult pe capitalistii emigrati.
    Asa am crezut si eu pana nu demult – ca o parte a acestora se vor intoarce in tara cu idei noi – insa am remarcat dezamagit ca defapt acestia odata intorsi in tara sunt inghititi de catre sistem.
    Si ca nu au nici o sansa in a schimba mentalitatea celor ce i’au lasat in urma.
    Sa nu ma intelegi gresit: mi’as dori nespus sa gresesc.

    Europa s-a trezit dupa 89 cu peste 100 de milioane de oameni ce au trait in comunism si au trait pe pielea lor “binefacerile” socialismului. E imposibil sa-i convingi ca socialismul ar mai avea un viitor. Vorba lui Vladimir Bukovsky : “I have lived in your Future, and it didn’t worked”. (btw.. vedeti link-ul in romana – copyright infringment by Valentin Ceausescu??)

    Comparabil, tanara Europa este cu mult mai conservatoare decat vechea Europa, de acord, Romania cred ca are mai multi intelectuali de dreapta decat Franta de exemplu sau Polonia mai multi decat Germania cu toata lovitura adusa dreptei poloneze odata cu prabusirea avionului de la Katyn.
    Parerea mea este ca dreapta, defapt conservatorii vest-europeni sunt mai apropiati de democratii moderati din Statele Unite decat de miscarea Tea Party.
    De aceea am facut afirmatia ca alternativa este foarte palida.

  46. John Galt
    7 iulie 2011

    majoritatea ofteaza dupa sistemul medical gratuit din romania socialista

    Nu stiu ce prieteni ai tu insa printre ai mei sunt multi doctori care mi-au zis clar ca s-au saturat sa lucreze pentru asigurarile medicale de stat, ba chiar ar vrea sa lucreze numai in spitale private, conduse de exploatatori.

    ..au fugit de acolo de foame

    E suficient. Asta spun si eu, ca sunt capitalisti fara sa-si dea seama.

  47. John Galt
    7 iulie 2011

    ..alternativa este foarte palida.

    Realitatea economica ii va trezi pe multi la.. ADEVAR. Sunt niste legi implacabile de care nu poti sa scapi nicaieri. Inalienabile.. chiar. ????

    Indiferent cat de multi intelectuali ar avea Franta, pana la urma e vorba de un principiu vechi de cand lumea: ai ce sa pui pe masa – mananci. Nu ai ce sa pui, nu mananci. E simplu.

    Iar in acel moment, “alternativa” e mai dura si mai palpabila (reala) ca oricand. Nu tine cont de nici o Constitutie.

  48. dr pepper
    7 iulie 2011

    ps + argumentul lui jmt – si eu cred ca o mare parte a emigrantilor romani gandesc cum bine explica jmt.
    Am cunoscut destui emigranti romani care credeau sincer ca daca ajung in America – vor primi casa si masa de la stat.
    Si erau foarte dezamagiti cand au aflat ca trebuie sa munceasca pentru asta.
    Cu majoritatea cu care am stat de vorba ( putini e adevarat) sunt de parere ca sistemul socialist european de sanatate este cu mult mai bun decat cel american.
    Acum cativa ani cand economia duduia, toti aveau masini germane, case frumoase si datorii fabuloase.
    Numai asigurarea la bmw, mercedes sau vw facea cat trei sferturi de asigurare medicala, dar nici unul nu isi cumpara asigurare medicala pentru ca erau convinsi ca asta li se cuvine.
    degeaba am incercat sa le explic ca si asigurarea medicala si educatia sunt produse ca oricare altele.
    ca sistemul de sanatate socialist va duce inevitabil catre situatia din Romania cu toate lipsurile aferente si ca in europa, spre exemplu, se platesc doua asigurari medicale, nu una ca in u.s.
    una la stat de care nu beneficiaza nimeni si una la privat unde oamenii sunt tratati omeneste.
    si nici asa nu am reusit sa ii conving.

  49. dr pepper
    7 iulie 2011

    Iar in acel moment, “alternativa” e mai dura si mai palpabila (reala) ca oricand. Nu tine cont de nici o Constitutie.

    John Galt, sunt de acord cu tine in principiu – insa mai exista o alternativa: o criza continua.
    Cam ce se intampla in Romania din 89 incoace.

  50. John Galt
    7 iulie 2011

    insa mai exista o alternativa: o criza continua.

    Nope. Acum ea inseamna disparitie totala. Si nu glumesc.

  51. calehari
    7 iulie 2011

    John Galt @44. ” Acum este imposibil sa mai obligi oamenii sa fie sclavii cuiva – exista prea multa informatie in jur ” . Ai cerut parerea si miliardului de musulmani care-si doresc dictatura lui Allah si Mohamed si care navalesc peste noi. Te-ai intrebat ce valoare are informatia pentru vreo 600 de milioane dintre ei care sunt analfabeti ? Vorbesti de prea multe carti ce ar trebui arse ? Pai in tarile in care traiesc oamenii astia despre care vorbesc eu, s-au tradus in ultima mie de ani tot atatea carti cate s-au tradus in Spania intr-un an ! Nu au ce sa arda! Recita Coranul pe de rost, fac copii unul dupa altul, traiesc cand ajung in lumea civilizata din munca si banii fraierilor de kuffari, se roaga de 5 ori pe zi, si sunt luptatori pentru Islam, Islam care nu are nicio legatura cu capitalismul.

  52. JMT
    7 iulie 2011

    dr pepper@46

    Parerea mea este ca dreapta, defapt conservatorii vest-europeni sunt mai apropiati de democratii moderati din Statele Unite decat de miscarea Tea Party.

    Afirmatia ta de deasupra este foarte adevarata dar este foarte greu de explicat celor din europa cu atit mai mai greu celor din romania…..Europa a mers atit departe in acceptarea socialismului incit incepe sa-l considere normal, asa cum consideram normal pe vremuri sa samanam porumb in cuiburi asezate in patrat pentru ca asa spunea Moskova. In romania cei mai multi oameni daca au ce sa manunce nici nu pot concepe ca totusi fac parte dintr-un lagar socialist.

  53. John Galt
    7 iulie 2011

    Calehari, vezi te rog videoclipul de aici.

    Daca ai avea de ales intre viitorul civilizatiei vestice si oameni care “nu au ce sa arda”, daca ar exista numai aceste doua alternative si atat, tu ce ai face?

  54. dr pepper
    7 iulie 2011

    Nope. Acum ea inseamna disparitie totala. Si nu glumesc.

    SI totusi ar putea sa o prelungeasca cu dolarii chinezesti.
    Insa conversatia a plecat de la alternativa.
    Spre exeplu – Grecia: ce alternativa de dreapta are pentru guvernare?
    Si chiar daca ar avea – cine i’ar vota?
    In timp ce America are Tea Party – Europa are los indignatos.
    Eu, cel putin asa vad.

  55. John Galt
    7 iulie 2011

    totusi ar putea sa o prelungeasca cu dolarii chinezesti.

    “Dolarii chinezesti” dispar in cateva luni. Pana si chinezii vor sa scape de ei. Banii, fara principii morale sanatoase pe care sa poti cladi un viitor, sunt numai niste hartii..

  56. dr pepper
    7 iulie 2011

    jmt,

    Afirmatia ta de deasupra este foarte adevarata dar este foarte greu de explicat celor din europa cu atit mai mai greu celor din romania…..

    nu si celor care scriu aici pe acest blog colectiv.
    multi traiesc in Romania si sunt total de acord cu fenomenul Tea Party.
    si total impotriva Los Indignatos.

  57. dr pepper
    7 iulie 2011

    “Dolarii chinezesti” dispar in cateva luni. Pana si chinezii vor sa scape de ei. Banii, fara principii morale sanatoase pe care sa poti cladi un viitor, sunt numai niste hartii..

    John Galt, nu stiu de ce dar traiesc cu impresia ca nici nu discutam in contradictoriu
    ????

  58. Pataphyl
    7 iulie 2011

    Frumoasă discuție, băieți! Dolari chinezești à la grecque: viitorul sună bine… ????

  59. JMT
    7 iulie 2011

    John Galt @47
    Am un prieten doctor aici in usa care preda (medicina bineinteles) lo o scoala medicala americana unde bineinteles are un salariu foarte bun dar nu atit de bun ca al unui doctor foarte bun cu birou personal.
    Plin de naduf, dupa o discutie cu mine ca ecou al dascalimii liberale cu care isi face veacul, domnul doctor liberal mi-a zis ca guvernul ar trebuii sa intervina sa controleze cistigurile obscene ale doctorilor…i-am zis ca daca e obsdat de chestia asta am sa-i platesc eu insumi “one way airplane ticket to Romania” ca sa ii demonstrez cit de mult as vrea sa il vad fericit…sa-ti spun ceva , nu a acceptat.

  60. dr pepper
    7 iulie 2011

    Ideologia verde-adanc nazista a lui Martin Heidegger

    un articol de Mark Musser

    One of the most influential philosophers of the 20th century, foundational to the academic left and deep ecology of the greens, was committed to Nazism.

    Unul dintre cei mai influenti filozofi ai secolului trecut, membru fondator al academiei stangiste si mentorul verzilor adanc ecologisti a fost un fervent sustinator al nazismului.

    Conectia dintre verdele de Nazi si “ecologia de adancime” cu viata si lucrarile lui Martin Heidegger au fost constant ignorate pe parcursul anilor de multe institutii academice occidentale inamorate de filozofia existentiala a acestuia. Potrivit cartii profesorului Emmanuel Faye, se pare ca teoria afilierii accidentale lui Heidegger la ideologia nazista isi va da curand obsetescul sfirsit.

    Profesorul de origine franceza, Emmanuel Faye, demonstreaza reala afiliatie a lui Heidegger (1889-1976) la ideologia nazista citand cartea sa de referinta ” Introducerea nazismului in filozofie prin prisma seminariilor nepublicate” (1933-35).
    Mediile academice occidentale sunt asa de pasionate de filozofia existentiala a acestuia incat cu greu accepta faptul ca acesta avea convingeri naziste. Foarte multi ii iarta trecutul nazist trecandul pe seama unei temporare amnezii adolescentine accidentala.

    Istoricii de mediu ( profesorii de istorie stangisti din facultatile ecologice, parerea mea) s-au grabit sa ii ia apararea lui Heidegger pentru ca in viziunea lor, acesta este o figura importanta in filozofia moderna “verde”. Multe din tezele acestuia sunt congruente cu ceea ce in ziua de astazi poarta numele de “ecologie adanca”. Heidegger este cunoscut printre adeptii ecologisti ca un avocat tarziu al anti-tehnologiei iar ideile acestuia despre natura care trebuie lasata sa isi urmeze cursul ( let it be) este atribuita reintoarcerii din ratacirea ideilor naziste. Faye sustine insa ca “ratacirea accidentala a lui Heidegger in ideologia nazista este un mit modern construit pe minciuni” iar pentru aceasta aduce ca argument operele timpurii ale lui Heidegger ascunse de ecologisti sub un limbaj de lemn si un existentialism opac. In concluzie insa Martin Heidegger este un nazist trup si suflet si adevarul este ca acesta nu a renuntat la ideologia nazista ani de-a randul dupa ce Germania Nazista s-a prabusit…..

  61. John Galt
    7 iulie 2011

    ..guvernul ar trebuii sa intervina sa controleze cistigurile obscene ale doctorilor

    JMT, uite un videoclip pentru prietenul tau. Sunt sigur ca ii va fi de mare ajutor.

    Health Care Is Not a Right [Part 1 of 3] – Leonard Peikoff

  62. JMT
    7 iulie 2011

    dr. pepper@57
    domnule te felicit, pe dumneata si pe toti romanii cu postura dumitale, majoritatea fostilor mei colegi din romania, gemania, suedia, etc. nu pot sa rationalizeze ce poate fi o idee conservativa si care este rostul ei, cind l-e spun ca sint de fapt niste stingisti se simt jigniti, dar nu vor sa ridice capul din tarina sa vada ca mai sint si alti care ar ceva de sus in afara de ei si lumina de la Brussels.. Vreau insa sa mentionez ca am totusi un fost coleg in romania cu care ma conversam pe net si care cind am inceput sa discutam politica a fost de acord cu mine si spre surprindera mea a reactionat la fel ca tine…este insa numai unul…insa interventia ta ma face sa incerc sa imi reconsider pozitia si sa fiu mai optimist.

  63. dr pepper
    7 iulie 2011

    jmt, nu e nevoie sa ma feliciti pe mine.
    si eu am fost placut surprins la descoperirea acestui blog colectiv.

  64. JMT
    7 iulie 2011

    dr pepper@57
    de fapt tu esti tipul de roman cu care imi place sa vorbesc si de la care astept sa invat cea ce nu mai pot sa inteleg despre romania si romani, datorita faptului ca sint atit de departe de tara, care evolueaza si ea in permanenta , in tipare dincolo de putera mea de cunoastere..

  65. dr pepper
    7 iulie 2011

    ei bine, jmt, am sa te uimesc in continuare: si eu sunt departe de tara ????
    si multi de aici sunt la fel de departe.
    si fac parte dintre aceia care considera casa – tara de adoptie.

  66. dr pepper
    7 iulie 2011

    panseluta, silvapro, israeliana, Transylvania Phoenix, emil sau Pataphyl sunt doar cativa dintre ei.

  67. Pataphyl
    7 iulie 2011

    Hey doc, dacă mai ai treabă prin Seacaucus poate-ți fac “lipitura” cu JMT, ce zici?

  68. dr pepper
    7 iulie 2011

    Nu cred ca e nevoie pataphyl, momentan am renuntat la cele 48 de state.

  69. dr pepper
    7 iulie 2011

    economia nu imi mai permite.

  70. dr pepper
    7 iulie 2011

    ca sa nu mai zic ca uram sa trec prin statul tau.
    prost semnalizate.
    drumuri intortocheate,
    proaste ca la balamuc,
    scumpe asijderea.
    claxoane ca in bucuresti.
    nervi si alea alea.
    eu nu pot sa va inteleg.
    mergeti pe acelasi drum cu aceeasi destinatie ani de zile si sunteti zmei, dati claxoane sunteti nervosi pe “provinciali” insa in momentul in care intervine cea mai mica intemperie si v’au scos de pe fagasul normal – sunteti pierduti in spatiu.
    nu mai stiti pe unde sa o luati.
    sunteti debusolati cu totul.
    va pierde brusc “talentul” de chauffeur.

  71. Pataphyl
    7 iulie 2011

    Doc, despre ce vorbești, eu nici nu știu unde-i pus claxonu’ ?!… ????

  72. dr pepper
    7 iulie 2011

    Pataphyl, nu despre tine era vorba.
    Toata America e construita cat mai simplist posibil ca orice emigrant batut in cap ca mine sa o poata intelege si aprofunda.
    Mai putin coasta de est cu toate acele exituri intortocheate.
    Toata America isi contorizeaza iesirile de pe autostrada in functie de mile.
    Ei bine, la voi e altfel.
    Sunteti mai cu mot.
    iesirea de pe autostrada la mila 55 ( spre exemplu) nu are numarul 55 sa ai idee cat de mica unde te afli ci numarul 2a sau 2b sau 2c sau 2d sau 2e sau 2f sau asa mai departe pentru ca in mareat-ai inteligenta, coasta de est a adoptat sistemul european de numerotare.
    si daca la exitul 55 de pe autostrada 80 ( exemplu fictiv) aveti exitul 2 – ei bine ;;;;;;la exitul 56 normal ca in toata america voi aveti exitul 2b.
    nu exitul 56
    si tot asa.
    ca ati construit exituri in functie de literele/cifrele ramase nu de milemarker.
    si o sa ajungeti sa aveti exit la mila 60 numarul 2x.
    unde in restul Americii reprezinta exitul 60.
    si unde macar iti poti face idee cat mai ai de strabatut pana ajungi in statul urmator.
    ca sa nu mai adaug ca exitul reprezinta un adevarat calvar – ca nu sti pe unde sa o iei ca semnele sunt mici, neconcludente pentru un emigrant batut in cap ca minel
    ca te pierzi foarte usor ca aveti autostrada 95 numerotata dublu si ca strazile sunt asa de intortocheate vis-avis d ereastul Americii incat nici macar nu stiti pe unde sa o apucati daca o strada e blocata de apa.
    Pataphyl, nu ma refer la tine personal, sper ca ai inteles asta.

  73. dr pepper
    7 iulie 2011

    in schinb, bine ca aveti semne bilingve:faceti conversia din mile in kilometri.

  74. JMT
    7 iulie 2011

    dr pepper@74 ai vazut tu semne bilinqve in NJ or NY, sint eu atit de absent ????
    Iar toata povestea cu numerele exit-urior pur si simplu e ceva la care nu m-am gindit niciodata, cind am nevoie de un exist il iau si merg mai departe nu m-a preocupat niciodata cit am mers pina acolo sau de unde am venit…interesant cum imi complici viata care din punct de vedere ” highway design” era complect detasata…In NJ este adevarat semnalizarea pe drumuri e un dezastru si ramasesem cu nostalgia germaniei, dar cind am condus acolo din nou acum vre-o citva ani am ajuns la concluzia ca nu e mare diferenta… daca vorbesti de soferi tifnosi in NJ inseamana ca ai intilnit soferi ( probabili emigranti) din New York, care sint renumiti, jerseienii sint mai taranosi dar nu prea rai, cei mai multi urasc Manhattanul iar unii din ei chiar nascuti lin NJ la 10-20 de mile de Manhattan, nu au condus niciodata in Manhattan. Daca insa vrei sa iti incerci norocul, du-te im Manhattan la ora de virf sa conduci printre taximetristi, daca ai scapat iseamana ca est norocos.
    Te inteleg insa cu agresivitatea coastei de East, caci eu de fiecare data cind am condus in San Francisco or LA era sa ma urc pe citva pedestrasi, aici cind te vad ca vi fug ca potirnichile….da aici cred ca sintem foarte agresivi caci chiar si in Italia vara nevest-mii care sta la Roma dupa ce am dus-o de la noi de la hotel pina acas la ei, mi-a spus ca nu se mai urca cu mine in masina…asa e romanul se adapteaza repede la mediu. daca treci prin Seacaucus , suna-ma daca vrei sint la numai 15-16 miles Noprth de acolo.

  75. dr pepper
    7 iulie 2011

    jmt, cand m’am referit la semne bilingve – era o metafora..
    statele liberale din nord precum washington, vermont, new hampshire,maine, new york si cele mai putin la sud cum ar fi massacussets, conecticut ( in mica masura) new jersey sau delaware transforma distantele din mile in kilometri.
    daca unele state aflate la granita de nord cu canada – asta poate fi ingaduit sau state precum california sau new mexico care se invecineaza la sud cu mexicul, le poti da circumstante atenuante.
    dar ce poti spune de state precum virginia, maryland sau new jersey care nu au nici o tangenta nici cu canada si cu atat mai putin cu mexicul?
    jmt iti recomand un roadtrip in sudul tarii – undeva incepand din sudul floridei, alabama, mississippi, louisiana, texas. arizona sau mult la nord – north dakota, south dakota, idaho, montana.
    chiar si midwest.
    sa vezi cat de mare este diferenta.
    nu o sa iti vina sa crezi.

  76. Pataphyl
    7 iulie 2011

    JMT, dr pepper

    Nici eu n-am văzut din alea biligve mile/km, da’ de condus în Manhattan m-am încumetat, la două luni după ce m-am parașutat de pe Bahlui în Crossroads State ???? În topurile ofociale se zice că NJ e pe locul 2 pe țară la categoria “șoferi proști/unsafe”, fiind depășiți doar de cei din NY (bănuiesc că NY City). Or fi ei proști, dar în general sînt disciplinați, în topul meu personal cei din Istanbul stau neclintiți în frunte ???? (am “scăpat” în “Occident” în vara lui ’90, bătrîna-mi Dacie s-a încumetat să “facă” Bulgaria și Stanbulul). I95 e aglomerată, despicată și pintenată pe porțiunea Bos-Wash, eu mai la nord de Stamford, CT n-am fost, spre sud doar pînă-n North Carolina, dar după ce treci Potomacu’ e liniște… ca la țară ????

    P.S. V-am trimis cîte-un mail.

  77. JMT
    7 iulie 2011

    dr pepper@76 sint sincer uluit, nu imi amintesc de Km in NE (( New Hampshire, NY, Main. Connecticut (am fost in CT saptamina trecuta)), Virginia si Maryland (am fost citeva luni in urma)) si nici de semnalizare bilinqva in Florida sau Nevada.
    Imi amintesc semnele pe highway din Spania in spaniola si araba, dar iin USA in afara de surpriza cu care am aflat ca pot folosii Ez-Pass din NJ in Chicago si Indiana, nu imi amintesc nimic similar care sa ma fi surprins..

  78. JMT
    7 iulie 2011

    dr pepper, mie Isambul-ul mi s-a parut foarte usor de condus pina si Roma sau Athena nu mi-au facut probleme, pentru ca sint relativ mici. Berlinul, Frankfurt-ul si in general germania mi s-au parut acum de curind, semnalizate destul de neclar, Parisul este mai stresant numai pe anumite locuri semanind nitel cu Manhattan, Chicago e dulce si usor de ghicit, Madrid-ul seamana cu bucuresti dar nu este greu de condus, Manhattan-ul ( care il consider my back yard), cred totusi ca e cel mai dificil din ce am condus pina acum, din toate punctele de vedere, pentru mine nu mai e un mister de mult dar de fapt aste o jungla facuta sa pedepseaca soferul neavizat, cu toate ca il cunosc foarte bine, nu mai parchez in strada de foarte multi ani caci de cele mai mute ori m-a costata mult mai mult decit cel mai scump garaj care deobicei este de cel putin $40 or more.

  79. dr pepper
    7 iulie 2011

    cel putin la nord – acolo unde intre montana si washington se afla o mica fisie din idaho si treci prin localitate coeur d’alene – e pur si simplu nebunie.
    sau sa vizitezi rezervatia navajo din arizona pe I-80 sau cei mai ciudati munti pe care i’am intalnit vreodata in sudul californiei in desertul anza-borrego la granita cu mexicul pe autostrada 8.
    la east de san diego.
    nu. cu siguranta ai sa crezi ca esti intr’o alta lume.
    o lume de care nu numai sti ca nu apartii dar nici macar prin gand nu ti’ar fi trecut ca exista.
    sau sa treci prin tinutul choctaw la granita dintre missouri si oklahoma, sau smoky mts de la granita dintre tennessee si north carolina – acolo unde se afla tinutul cherokee.
    e fabulos.
    nu ma provoca – ca am sa acaparez discutia despre statele unite la nesfirsit :).

  80. dr pepper
    7 iulie 2011

    rectific: autostrada 40 trece prin arizona si tinutul navajo, autostrada 80 trece prin iowa, nebraska, wyoming ( intre laramie si cheyenne este muntele in care ninge intr-una) ca apoi sa intre in utah si sa isi continue drumul prin nevada pana in california.

  81. Pataphyl
    7 iulie 2011

    Doc

    Să-ți spun drept, amărăciunea mea primară e că în ultimii 7 ani am urcat Ceahlăul o singură dată, după ce din 1954 pînă-n 2003 inclusiv nu l-am “ratat” nici un an. Pentru mine e Olimpul personal, ca să revin cumva on topic… ???? Ce să-i fac, am zis de mai multe ori că-s un țăran incorigibil, n-am fost în stare să evoluez mai sus de starea de provincial! ????

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ce ai mai putea citi
ro_RORomanian