FUNDATIA IOAN BARBUS

CELE MAI CITITE

Arta militantă se păstrează în flacoane mici

În 1989 fotograful Andres Serrano a expus imaginea unui crucifix scufundat într-un pahar cu urină. Artă mare, domnule.

În 1999 pictorul Chris Ofili a expus un tablou realizat parțial din balegă de elefant, înfățișând-o pe Fecioara Maria înconjurată de organe genitale feminine. Altă operă artistică inegalabilă.

Au fost și alții, care mai de care mai inventivi (mă rog, atât cât permite fixația scatologică), dar nu putem să trecem în revistă toată plevușca.

Trebuie totuși să remarcăm că în pleiada marilor artiști militanți a mai intrat unul. Dan Perjovschi.

Muzeul de Artă Modernă din Varșovia i-a găzduit recent o expoziție de grafică percutantă. Publicul polonez a fost peste măsură de emoționat la contactul cu stilul frust și direct, dar plin de zeamă meditativă, al artistului:

perje1

perje2

În interviuri Dan Perjovschi s-a plâns că artiștii nu sunt apreciați cum se cuvine în România și nici nu primesc leafă, stipendiu, ceva recompensă financiară de la stat. De la stat, adică din buzunarul cetățenilor plătitori de taxe și impozite. Care cetățeni nu numai că sunt zgârciți, dar sunt și brute neșlefuite incapabile de prețuire si recunoștință, așa cum merită un artist mare ca dumnealui. Adică un astfel de talent nu merită titlul de artist al poporului, așa cum erau răsplătiți maeștrii din iepoca de aur? Dacă, năpădit de deznădejde, își taie o ureche, ca Van Gogh? Oare posteritatea îl va cunoaște sub numele tragic de Van Perje?

Tot ce putem face, până când va fi reparată această nedreptate, este să fim solidari cu artistul. Și cum mai bine, decât prin artă? În premieră națională vă prezint o compoziție omagială. Despre muritorii de rând se spune că își zămislesc destinul cocoțați pe umerii giganților care i-au precedat. Dar locul unui artist de talia lui Perjovschi nu poate fi decât în urina caldă și genială a marilor săi precursori.

Acum vreau să fiu și eu lefegiu la stat. Că doar sunt artist și am mesaje tari.

piss-perje

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Emil Borcean

Emil Borcean

6 Comments

  1. Anca Cernea
    29 July 2013

    Felicitări, Emil!
    Astfel se inaugurează Galeria de Artă Nonconformistă ILD! Ministerul Culturii să facă bine să o subvenționeze!
    Iar ICR să facă tot ce trebuie pentru ca această operă de avangardă să fie expusă la Varșovia.

  2. George Daniel
    29 July 2013

    Emil, întrebarea ta e foartă bună, ţinând cont că perjovski e full of shit.

  3. Costin Andrieş
    29 July 2013

    Atelierul de Scatofilie, Pornoace si Arta Militanta ????

    Mie imi plac desenele lui Perjovschi, inca multe dintre ele sunt ichiar ingenioase si reusesc sa surprinda una-alta. In opinia mea, situl polonez niezalezna.pl greseste cand generalizeaza nepermis si le numeste “desene de proasta calitate” ( “bohomazy rumuńskiego rysownika Dan Perjovschi”). Adevarul e ca cele expuse in Polonia sunt niste porcarii, porcarii pe gustul noii stangi poloneze la fel de anticlericale ca mult mai anemica stanga romaneasca, dar multe altele sunt bune.

    Cunosc desenele lui Perj. din anii 90, din revista22 si imi amintesc ca ilustrau cartile lui HR Patapievici, o faceau foarte bine. Ceva s-a intamplat intre timp, cand, poate din cauza batranetii, sau din lipsa de activitate (poate de bani, cum se plangea polonezilor), Dan Perjovschi s-a apropiat foarte mult de grupurile de extrema stanga din Romania, si aici ma refer la cea mai entuziasta dintre extremele stangi, contribuind cu desenele la “ocuparea UBB de la Cluj de “Tinerii Maniosi”, grup construit pe modelul grupului “Students for a Democratic Society” din anii 60 in America, grup din care s-au desprins teroristii comunisti din Weather Underground Organization (omagiati de Tinerii Maniosi acum un an si ceva. detalii aici https://inliniedreapta.net/terorismul-comunist-al-weather-underground-promovat-la-cluj/ ).

    Ei bine, TM au organizat o “ocupare” a UBB in stilul SDS, iar la aceasta “ocupare”, desenele care au decorat sala au fost realizate special de Dan Perjovschi, cel care acum 15-20 de ani ilustra cartile reactionarului Patapievici.

    a sustinut si ipohondrica cu voie de la Moscova “Ziua Națională Pentru Interzicerea Fraturarii Hidrulice în România! ” de joi https://www.facebook.com/photo.php?fbid=164973500327381&set=a.158094881015243.1073741826.153757544782310&type=1&theater

    Pentru Apa Curata si Contra Fracturare Hidraulica
    Îmi place pagina asta · acum 6 ore

    ÎMPREUNĂ PENTRU APĂ, VIAȚĂ, PĂMÂNT ȘI CREAȚIE !
    Dan Perjovshi | http://www.perjovschi.ro/ | ~ ilustrator, scriitor, jurnalist și autor de performance român, a dorit să susțină în stilul său Campania pentru Interzicerea Exploatării Gazelor de Șist.
    Dan Perjosvchi este unul dintre artiștii români moderni care au contribuit și contribuie semnificativ la construirea identitătii naționale, abordând teme sociale de actualitate in operele sale.
    Dânsul ne-a trimis un set de desene tematice care ilustrează în maniera sa umoristică dar realistă, riscurile Fracturarii Hidraulice. Acesta este al treilea dintre ele.
    De ce ? Pentru că nu vrea:
    – apă poluată, copii bolnavi, cutremure, boli incurabile(printre care și cancer), alunecări de teren, flori ofilite și animale obosite, pământ murdărit și trai otrăvit.

    Vezi de ce pe http://tinyurl.com/ap6vzuf

    Implică-te în campania pentru aflarea adevărului despre pericolul fracturarii hidraulice. Informează-te și informează !

    4 / 04 va fi Ziua Națională Pentru Interzicerea Fraturarii Hidrulice în România!
    Locațiile, evenimentele și orașele vor fi anunțate în curând. Distribuie și urmărește pagina.
    Eveniment Național FB – http://tinyurl.com/b9vpgfs/
    Web Site – http://stopfracturare.ro/ — cu Perjovschi Dan.

    http://www.privesc.eu/Arhiva/15727/-Se-Poate-Cluj—-Plenara-din-28-martie-2013

    ——
    La cativa ani de cand DP ilustra cartile lui HRP si ale altor “reactionari”, acesta se roaga, practic il implora pe leninistul Florin Poenaru, care adapteaza la contemporaneitate propaganda sovietica a anilor 50 (la propriu), sa aiba mila si sa nu il dea afara de la evenimentele Tinerilor Maniosi pe motive de deviationism de dreapta:

    Perjovschi Dan
    Florin Poenaru (Critic Atac) crede ca miscarea occupy s-a umplut de ridicol pentru ca am trecut eu prin amfiteatrul Iorga din Bucuresti (care eu as reprezenta consensul hegemoniei de dreapta bla bla revista 22). Afirmatia ca protestul a fost suspendat ca sa se faca ateliere cu mine este un prostie. Occupy UBB si Occupy UB au facut ateliere pe weekend sau cind au avut chef indiferent de mine si alti “necoresunzatori”.

    Eu nu sint reprezentat suta la suta de locurile unde colaborez expun sau scriu. Eu sint reprezentat de desenele mele si eu reprezint consensul desenelor mele. Spre deosebire de domnul Poenaru eu nu stiu ce este mai bine pentru studenti. Daca ei se identifica cu ceea ce desenez, foarte bine. Mie imi plac miscarile critice si ma solidarizez cu ele chair daca nu avem aceleasi credinte doctrinare.
    Topai de bucurie cind vad pe cineva facind ceva nu doar penstru sine ci pentru ceilalti. Coridoarele de la Istorie sint de-o tristete iremediabila. Ma bucur ca am contribuit sa inlocuirea tablourilor cu daci cu alte urgente.
    Cind imi vad desenele lipite de jur imprejurul salii unde se protesteaza simt ca n-am desenat degeaba si ca nici-un muzeu de arta nu-mi poate da asta.

    Ca si ocupantii amfiteatrelor de acum am folosit ca artist prin anii 90 corpul fizic si discutia ca mediu de expresie pentru ca vorbitul si corpul erau si sint ieftine si radicale.

    Am urmarit de la distanta ce se intimpla si mi s-a parut remarcabil. Am mers la UB nu sa dau lectii ci sa iau. Spre deosebire de domnul Poenaru si alti ayatolahi de stinga eu am umor.

    “Se poate” mai Florine?

    toata discutia la care a participat si sovietofilul Vasile Ernu e aici .

  4. Anca Cernea
    29 July 2013

    Acum, pe bune, cazul lui Perjovschi mai arată ceva:
    CÂT DE CONFORMISTĂ E, DE FAPT, ATITUDINEA SA „NONCONFORMISTĂ”. (Așa cum e cu toți termenii când sunt folosiți de stânga: „pace” înseamnă ocupație sovietică/islamistă, „egalitate” înseamnă privilegii pt nomenclatură/minoritățile purtătoare de progres, etc, etc.)
    Caricaturile care își bat joc de cele mai sfinte lucruri ale creștinismului sunt, în realitate, cele mai conformiste, disciplinate și slugarnice acte de „cultură” care se pot închipui în ziua de astăzi, oriunde pe planetă. Iar rezultatul cunoscut dinainte și așteptat de autor e primirea acestuia în „lumea bună”, între „elite”, și promovarea în carieră.
    Perjo simte miros de ciolan în zona stângii anticlericale care se află la butoane, de exemplu, în Polonia.
    „Elitele” astea „culturale” ca Perjo, chipurile „îndrăznețe” și „provocatoare”, sunt orientate de cel mai cinic și mai primitiv instinct de ascensiune socială plus cea mai nevertebrată obediență față de cei puternici în domeniu. Își vând sufletele din proprie inițiativă, fără să le fi fost cerute de Partid, ghicind cu sensibilitate de artist ce obscenități sataniste vor politrucii stângii să vadă pe pereții galeriilor de artă. Au înțeles că pentru a intra în voia acestora, trebuie să vii cu o blasfemie mai grețoasă decât cele de până acum, în așa fel încât să te remarci. Atunci ești băgat în seamă, scrie de tine prin ziare, ești invitat și lăudat. Mme Mungiu nu așa a intrat în „elita” „societății civile” ?
    Nonconformism adevărat, fără ghilimele, e să publici caricaturi cu Mahomed într-o țară islamică – fie că e vorba de Iran sau de orice țară vest-europeană. Aia da nonconformism.
    Desenele lui Perjo nu intră în această categorie, ci în „nonconformismul” unor Păunescu și VC Tudor, lingăi de cur-
    te ai lui Nicolae Ceaușescu. Sau în cel al artei angajate nord-coreene contemporane.

  5. Liv STOmer
    29 July 2013

    Hmmmm…..Anca…..imi placea Perjo, pana ieri, as vrea mult sa te pot contrazice, pana am citit comment #4, si mi-am spus…..”hmmmmm….she’s gotta point though” (chiar exista, arta angajata nord-coreana contemporana? ai vreun link la asa ceva? chiar nu m-am mai prapadit de ras de mult! :)) ). Hmmmm….Perjo….da, ce sa spun, comparatia cu Mungiu-3,14^2 x di e extrem de potrivita…..si mai e ceva, un lucru de care vad ca n-a comentat nimeni aici: oare de ce se cred toti intelectuacii lu’ poisson grille+accent indreptatiti sa militeze pentru/contra gazelor de sist, oare de crede toata protipendada ca se pricepe la tehnologia fracturarii hidraulice? Mie chiar mi-e frica, daca maine poimaine se apuca sa urmareasca toate cursurile de mecanica si rezistenta materialelor, alea care se gasesc free pe Massachusets Institute of Technology, si pe-urma imi fura painea? Daca maine-poimaine il vad pe Perjo construind zgarie-nori, proiectand poduri si autostrazi suspendate? Ce ne facem Anca, ce ma fac??? ???? ???? ???? ???? ????

  6. Anca Cernea
    29 July 2013

    Uite, Liv. Arta nord-coreeană, apreciată de cretini din Lumea Liberă. Coreea de Nord i-ar oferi unui Perjo toate condițiili, ca să nu se mai plângă că poporul e nerecunoscător.

    PS. Tragedia e că perjo nu era așa acum câțiva ani. S-a rinocerizat în ultimul timp…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

România a făcut mulți pași în direcția corectă de la revoluția din 1989. Cu toate acestea, revoluția nu a fost niciodată terminată în România. Influența malefică a Rusiei, datorită proximității sale geografice față de România și relația continuă a României cu China comunistă, creează multe probleme care subminează progresele economice și democratice ale României, precum …

adrian zuckerman foto