Societatea umana a trecut, în epoca moderna, prin schimbari majore în plan politic, social, cultural si economic.
Aceste transformari, care au cunoscut un ritm accelerat în secolul XX si care continua în secolul XXI, au condus societatea umana spre mai bine. Viata comunitatilor si a indivizilor a fost în general îmbunatatita. Au fost eliminate, în multe parti ale lumii, nedreptati si inechitati profunde, prin asigurarea unor drepturi fundamentale si prin salturi calitative ale vietii.
În acelasi timp însa, acest context a adus cu sine coagularea unor curente care submineaza valori fundamentale ale societatii umane. Secularismul agresiv, tendinte radicale de redefinire a familiei, marginalizarea valorilor moral-crestine sunt o realitate manifesta.
Societatea româneasca nu a ramas izolata de aceste evolutii. Iesita dintr-o lunga perioada totalitara, România si locuitorii sai înca lupta pentru re-gasirea de sine, pentru redescoperirea acelor valori comune, care fac parte din tesatura sa intima.
Din aceasta identitate comuna face parte, la loc de frunte, credinta crestina, împartasita de un procent covârsitor dintre cetatenii României, întretesuta în ethosul nostru national si care influenteaza manifestarile sociale, culturale si politice ale românilor, fiind reperul la care ne raportam ca la un standard comun, atemporal si absolut.
Totusi, în contextul transformarilor social-politice ale secolului XXI, s-a creat potentialul pentru un conflict incipient între valorile moralei crestine si „noile valori” seculare, în esenta anti-crestine, promovate la nivel international, în special în cadrul Uniunii Europene.
Putem constata ca acest conflict este deja manifest în unele state membre ale UE. Asistam, în ultima vreme, la tot mai multe cazuri în care crestinii sunt adusi în fata Justitiei ca învinuiti datorita credintei lor, suferind o forma de pedeapsa pentru ca valorile lor crestine exprimate încalca noi legi sau noi „drepturi ale omului”, în marea lor majoritate iluzorii, contrare ratiunii si binelui autentic al omului. Aceasta evolutie nefericita creeaza o presiune asupra crestinilor, pentru a-si cenzura sau chiar abandona credinta si valorile, pentru a nu se face pasibili de încalcarea unor norme ale statului sau vietii publice. Nu putini crestini vad în aceasta situatie o întoarcere la perioadele istorice în care crestinii erau prigoniti pentru credinta lor.
Având în vedere cele de mai sus, subsemnatii, crestini care urmam învatatura Sfintei Scripturi, a Sfintilor Apostoli ai Domnului si Mântuitorului Iisus Hristos si a celor ce le-au urmat lor si care ne-au învatat calea mântuirii, lasând deoparte disputele teologice, marturisim valorile crestine comune insuflate de Sfântul Duh si afirmam cu tarie cele ce urmeaza:
a. Iisus Hristos este acelasi, ieri si azi si în veci (Evrei 13:8). Credinta crestina pe care o marturisim este deasupra transformarilor sociale vremelnice ori a spiritului unei epoci sau al alteia.
b. Aceasta credinta ne determina viata si actiunile de zi cu zi, în tot locul si în tot ceasul. Ea nu poate fi tinuta ascunsa; nu putem fi crestini numai acasa sau doar la biserica.
c. Potrivit Sfintei Scripturi, întelegem sa ne facem datoria de cetateni si sa dam Cezarului – conducerii legitime a Statului – ceea ce se cuvine si sa ne supunem autoritatilor si legilor, în masura în care acestea nu contravin constiintei si valorilor noastre crestine.
d. Familia întemeiata pe casatoria între un barbat si o femeie este o institutie fundamentala a societatii, creata de Dumnezeu si expresie a complementaritatii naturale dintre barbat si femeie, a dragostei si respectului reciproce.
e. În calitate de parinti crestini, avem fata de copiii nostri datoria sa îi crestem si sa-i educam în spiritul ascultarii de Dumnezeu. Suntem îngrijorati de manifestarile imorale, permise sau chiar promovate în numele drepturilor omului si al unei tolerante fara discernamânt.
f. Drepturile parintilor sunt drepturi fundamentale, între ele primordial fiind dreptul parintilor de a dispune de educatia civica, morala si religioasa a copiilor lor.
g. Fiecare copil are dreptul sa fie nascut si crescut într-o familie care se constituie dintr-un barbat si o femeie.
h. Dreptul la viata, începând cu momentul conceperii si pâna la moartea naturala, este un drept fundamental al tuturor fiintelor umane.
i. Libertatea religioasa si libertatea de constiinta sunt drepturi fundamentale si istorice.
j. Demnitatea umana este intrinseca fiecarei fiinte umane, creata dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu si este deasupra oricarei autoritati lumesti.
k. În participarea noastra la viata cetatii si viata politica, sprijinim si conlucram cu acei factori care adera la valorile în care credem. Oricare ales sau reprezentant trebuie sa îi reprezinte pe cei ce-l voteaza si sa afirme valorile lor.
În încheiere, chemam Statul Român si reprezentantii sai sa respecte si sa reflecte, în formularea legilor si politicilor publice, valorile si traditiile sociale si culturale, de inspiratie crestina, ale poporului român, pentru a nu se ajunge la conflicte – de constiinta sau manifeste – între cetatean si autoritatea din care izvorasc aceste legi.
Cei care doresc sa semneze Delaratia de la Timisoara o pot face la: https://www.alianta-familiilor.ro/decl_timisoara.php
Important: semnarea Declaratiei se face in doua etape. Bifati linkul si semnati Declaratia. Apoi veti primi un mesaj care va va cere sa confirmati semnatura apasind pe un link de confirmare. Fara confirmarea semnaturii, numele si semnatura d-tra nu vor apare in lista semnatarilor.
Ce este Declaratia de la Timisoara?
Declaratia de la Timisoara isi are originea in dezbaterile participantilor la conferinta anuala AFR tinuta pe 20 martie la Centrul Areopagus din Timisoara. S-a discutat faptul ca in alte tari crestinii iau pozitii publice privind valorile crestine si le afirma relevanta in viata sociala si publica. Am observat tendinte in Romania, dar mai ales in Uniunea Europeana, unde valorile crestine si traditionale, valorile familiei, si in general moralitatea si decenta sunt marginalizate in numele si in favoarea unui secularism fundamentalist tot mai ingust la minte si agresiv. Noua nu ne este rusine de valorile crestine. Nu ne este rusine sa le traim, sa ne ghidam viata dupa ele, sa le profesam in spatiul public, si sa le promovam. Si nici nu suntem timizi in dezaprobarea actiunilor si pozitiilor anticrestine si imorale ale celor care promoveaza valorile mortii. In consecinta ne-am gindit ca e potrivit ca noi, participantii la conferinta, sa lansam acest document extraordinar, un apel la constiinta crestina, in care sa identificam pilonii fundamentali ai societatii pe care ne-o dorim si in care dorim sa ne crestem copiii. Acesti piloni au asigurat supravietuirea societatii si civilizatiei si dorim sa continuie sa asigure fericirea si supravietuirea generatiilor viitoare.
Nu suntem singuri
Nu suntem singurii, nici primii crestini care sa fi initiat o Declaratie de acest gen. Au inceput crestinii americani in noiembrie 2009 cind au lansat Declaratia de la Manhattan (The Manhattan Declaration). A fost redactata de personalitati intelectuale proeminente americane provenite din toate grupurile crestine majore: ortodoxe, catolice si protestante. Pina in prezent Declaratia Manhattan a fost semnata de peste 467.000 de persoane. In ianuarie am facut-o cunoscuta in Romania si multi dintre voi ati semnat-o.
In aprilie crestinii englezi au demarat Declaratia de la Westminster (The Westminster Declaration) care pina acuma a fost semnata de aproape 70.000 de persoane. Acum citeva luni am promovat-o in Romania si multi dintre voi ati semnat-o.
In iulie crestinii australieni au lansat Declaratia de la Canberra (The Canberra Declaration) care pina acuma a fost semnata de peste 10.000 de persoane. Acum citeva saptamini am promovat-o in Romania si multi dintre voi ati semnat-o.
Iar acum ne-a venit rindul si noua, celor din Romania. Suntem incredintati, din ceea ce cunoastem, ca suntem prima tara, in afara tarilor anglo-saxone, care a lansat o astfel de Declaratie.
Declaratia de la Timisoara enumera aceleasi idei si principii majore pe care si celelalte Declaratii le enunta: (1) primordialitatea si relevanta valorile de inspiratie crestina in societatea civila; (2) sanctitatea casatoriei si a familiei; (3) sanctitatea vietii din momentul conceptiei pina la moartea naturala; (4) sanctitatea demnitatii umane; si (5) libertatea religioasa si de constiinta. Aceste principii nu se negociaza. Nu le vom ascunde si nici nu vom ingadui nimanui sa le marginalizeze sau sa le trivializeze.
Declaratia deasemenea afirma ca noi, crestinii din Romania, pe linga loialitatea noastra fata de Dumnezeu, suntem in acelasi timp si cetateni fideli ai societatii civile si ne angajam sa ne exercitam drepturile fundamentale pentru a directiona tara in care traim si ne crestem familiile spre pretuirea nu distrugerea valorilor si libertatilor noastre fundamentale. Intelegem ca trebuie sa dam Cezarului ce este al Cezarului, dar Cezarul trebuie sa inteleaga ca nu poate primi din partea noastra, si nici nu ne poate interzice, ceea ce trebuie sa dam lui Dumnezeu.
Cine sunt autorii Declaratiei de la Timisoara?
In redactarea Declaratiei de la Timisoara s-au implicat personalitati laice si intelectuali crestini din toate grupurile religioase majore din Romania. Redactarea a luat mult timp tocmai pentru a fi sensitivi si a include toate sugestiile si opiniile care ne-au fost sugerate pe parcursul mai multor luni de zile. Folosim din nou aceasta ocazie pentru a ne exprima multumirea fata de toti care s-au implicat, cu rabdare si minutiozitate, in redactarea Declaratiei.
De ce sa semnez?
Unii poate se vor intreba, de ce sa semnez? Motivele pentru care fiecare crestin roman trebuie sa semneze aceasta Declaratie sunt multe. Si toate evidente.
In primul rind pentru ca, asa cum am afirmat cu citeva saptamini in urma, cine nu isi afirma valorile le pierde. Grupurile seculare in restul Europei isi afirma cu agresivitate valorile, numindu-le “valorile europene,” in timp ce pe ale noastre le marginalizeaza. Rapoartele, rezolutiile si directivele care s-au emis in doar ultimii ani in Parlamentul Europei, Consiliul Europei si in alte forumuri europene si internationale reflecta aceasta tendinta. Glasul crestinilor trebuie sa fie auzit in cetate, adica in locul in care locuiesc si isi cresc familiile, asa dupa cum glasul celor care promoveaza “valorile mortii” este auzit si luat in seama.
In al doilea rind prin adeziunea la aceasta Declaratie afirmi ca apartii unei comunitati virtuale cu ale carei valori si scopuri te identifici.
In al treilea rind e important sa lasam in urma acest document ca si o mostenire spirituala colectiva pentru copiii nostri. Cind ei vor ajunge la virsta discernamintului isi vor da seama ca Dumnezeu i-a binecuvintat cu parinti intelepti care au avut curajul sa se impotriveasca raului atunci cind raul a cautat sa le intunece calea.
In al patrulea rind prin semnatura ta dai de inteles ca nu accepti ca libertatile si valorile noastre fundamentale sa fie compromise.
In al cincilea rind prin semnatura ta reafirmi ca ne consideram o tara crestina. Ne mindrim cu rezultatele sondajelor de opinie care indica ca 99% dintre locuitorii Romaniei se declara crestini. E deci imperios sa unim vorba cu fapta, asa dupa cum ne invata Sfintii Apostoli.
In al saselea rind Declaratia da riposta dispretului cu care aderentii secularismului fundamentalist ne privesc, atit pe noi cit si valorile noastre. Ei numesc raul bine si binele rau. Casatoria un lucru demodat iar concubinajul un lucru “cool.” Avortul si distrugerea vietii un drept al omului, iar respectul pentru viata si demnitatea umana un lucru depasit. A venit vremea sa spunem si noi un NU raspicat.