“Diavolul in istorie”, această sintagmă a lui Leszek Kolakowski, mă urmăreşte de ani de zile. Este titlul faimosului său dialog cu George Urban, este titlul cărţii mele în curs de apariţie “The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the 20th Century”. Fără a te gândi la diavol, la ceea ce Immanuel Kant intuia în figura Răului radical, nu poţi să înţelegi ce-au fost Holocaustul şi Gulagul. Comunismul a fost, am mai spus-o, o eclesiologie, o soteriologie, o eschatologie, o religie seculară.” (Vladimir Tismăneanu în Demonologie, soteriologie şi comunism)
Vladimir Tismăneanu, Profesor de Ştiinţe Politice la Universitatea Maryland, Președinte al Comisiei Prezidentiale de Analiză a Dictaturii Comuniste din România, a lansat zilele trecute noul său volum, intitulat
The Devil in History. Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century
Diavolul în istorie. Comunism, fascism şi câteva lecţii ale secolului XX
Iată prezentarea volumului, publicat la editura University of California Press:
„Diavolul în istorie este o analiză incitantă a relației dintre comunism și fascism. Reflectând experiențele personale ale autorului în cadrul totalitarismului comunist, aceasta este o carte despre patimi politice, radicalism, idealuri utopice, și consecințele lor catastrofale în experimentele de inginerie socială ale secolului douăzeci. Vladimir Tismăneanu compară strălucit comunismul și fascismul ca sisteme ale totalitarismului politic, aflate în competiţie, uneori suprapunându-se, și uneori, izbitor de asemănătoare. El examinează recursul inerent la ideologie al acestor mișcări politice radicale, revoluționare, viziunile mântuirii și revoluției pe care le-au urmat, valoarea și tipurile de carismă ale liderilor din cadrul acestor mișcări politice, locul violenței în aceste sisteme, precum și moştenirea lor în politica contemporană.
Autorul discută gânditori care au dat formă înțelegerii contemporane a mișcărilor totalitare – oameni ca Hannah Arendt, Aron Raymond, Berlin Isaia, Albert Camus, François Furet, Tony Judt, Kershaw Ian, Kolakowski Leszek, Richard Pipes, și Robert Tucker C. În aceeaşi măsură, este o analiză teoretică filosofiilor practice ale marxism-leninismului și fascismului, precum şi o biografie politică a unor figuri individuale, această carte se referă la întruparea unor principii diabolic de nihiliste ale subjugării și condiționării umane în numele unor ţeluri pretins pure și purificatoare. În cele din urmă, autorul susține că nici un angajament ideologic, indiferent cât de atrăgător, nu ar trebui să prevaleze asupra vreodată sanctitatea vieții umane. El ajunge la concluzia că nici un partid, mișcare, sau lider nu are dreptul de a dicta adepţilor săi să renunțe la facultățile lor critice și să îmbrățișeze o viziune delirantă pseudo-miraculoasă, mistic autocentrică, a fericirii obligatorii.”
Daniel Chirot, co-autor al Why Not Kill Them All? The Logic and Prevention of Mass Political Murder – despre volumul Diavolul în istorie:
„Diavolul în istorie este un extins eseu asupra originilor intelectuale, crimele și eșecurile celor mai rele tipuri de regimuri totalitare ale secolului douăzeci, fascismul și comunismul. Există puțini universitari atât de familiarizați cu acest material, saucapabili să-l explice atât de bine ca Vladimir Tismăneanu, care oferă o bună explicaţie a cauzei pentru care idealurile utopice menite să depășească relele capitalismului, ale democrației burgheze, au dat greş atât de senzațional și au produs un rău atât de masiv.”
Timothy Snyder, autor al The Reconstruction of Nations: Poland, Ukraine, Lithuania, Belarus, 1569-1999
„Diavolul în istorie este o lucrare foarte importantă de istorie intelectuală, care ia în discuţie o problemă fundamentală a secolului XX și reprezintă o cunoaştere vastă şi ecumenică și o experiență personală bine înţeleasă. Ea are momente de neîndoielnică strălucire.”
Cartea The Devil in History a fost prezentată de Times Higher Education ca book of the week.
Felicitări, Vladimir Tismăneanu, şi cele mai bune urări din partea autorilor şi cititorilor blogului În linie dreaptă!
9 Comments
oglinjoara
16 September 2012Eu n-aş fi satisfăcut cu explicaţia că Marx a fost posedat de Satana.
E o formă de declinare a responsabilităţii faptul de a fi confiscat de diavol.
Nu: Marx este responsabil pentru un mare rău adus omenirii.
Vlad M.
16 September 2012Inchinarea la Diavol nu este declinare a responsabilitatii, ci o alegere constienta.
oglinjoara
16 September 2012Vlad M.
:)))
oglinjoara
16 September 2012Vlad M.
Cred că cea mai obişnuită – şi în acelaşi timp cea mai perversă – formă a răului nu este asumarea lui conştientă – a şti că faci rău, a vrea să faci rău -, ci convingerea că eşti agentul (proorocul, revoluţionarul) Binelui.
Vlad M.
16 September 2012oglinjoara, ti-am mai zis pe Blogary, dar nu vrei sa ma crezi: ai probleme in a intelegere lucruri simple. Ce legatura au afirmatiile tale cu ce am scris mai sus? Este treaba ta daca nu crezi ca Marx scria poezii despre diavol, chiar nu ma intereseaza, dar nu face teoria chibritului doar ca sa ne arati ca poti apasa pe Trimite.
oglinjoara
16 September 2012Vlad M.
Dacă ţii neapărat să faci pe arogantul n-ai decât.
Dacă ţii neapărat să explici Răul în termeni de coarne, coadă şi smoală, ai o TU o înţelegere simplissimă asupra lucrurilor care se văd şi care nu se văd.
(Şi da, m-ai convins să nu vă mai vizitez).
Vlad M.
16 September 2012(…)
1. Richard Wurmbrand a scris o carte despre Marx in care a tratat fascinatia lui Marx pentru ocult si, in special, satanism. Concluzia lui a fost ca Marx, care candva a fost crestin, s-a revoltat fata de Dumnezeu si a devenit admirator al Satanei.
2. Ai zis ca satanismul lui Marx este inacceptabil pentru tine pentru ca vezi Doamne ar constitui o scuza pentru ideile lui Marx.
3. Ti-am zis ca aderarea la satanism este o alegere constienta si ca nu te absolva de nimic; indiferent daca accepti sau nu concluzia analizei lui Wurmbrand, satanismul se bazeaza, ca si crestinismul, pe alegere si observatia ta era lipsita de valoare.
4. Ai inteles atat: „Dacă ţii neapărat să explici Răul în termeni de coarne, coadă şi smoală…” bla bla bla.
Cale batuta, oglinjoara, nu te duce deloc capul.
Anca Cernea
16 September 2012Discuțiile nedocumentate nu au rost aici; unii bat câmpii, alții se enervează, iar cititorii se plictisesc.
Soluția: trimiterea la bibliografie.
Sugestii – câteva, în grabă
Marx și Satan – trextul integral al cărții, în românește. Aici se poate vedea dacă e vorba de coadă, copite, sau de fapte documentate istoric.
Diavolul in istorie: Comunism, fascism si cateva lectii ale secolului XX, Vladimir Tismaneanu
My Century, Aleksander Wat, Czeslaw Milosz
Science, Gnosticism and Politics, Eric Voegelin
Nenorocirea secolului, Alain Besancon
Modernitatea sub un neobosit colimator, Leszek Kolakowski
Costin Andrieş
16 September 2012incepe in 4 minute:
The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century
November 06, 2012 // 3:30pm — 5:00pm
EVENT CO-SPONSORS:
History and Public Policy Program
European Studies