Ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice: spectacol total made in China. O demonstraţie de comunism cu faţă umană, dar cu efect devastator asupra audienţei externe. Milioane de oameni privind cu fascinaţie fiecare mişcare a celor zece mii de chinezi aflaţi pe stadion şi, lăsându-se furaţi de artificii şi alte lumini, căzând în capcana pusă de Partidul Comunist Chinez.
La Jocurile Olimpice de la Beijing, China şi-a arătat adevărata faţă, dar prea puţini au reuşit să treacă dincolo de măştile puse la înaintare de PR-ul neomaoist. Cei mai mulţi au preferat să îngroaşe corul admiratorilor, aducând laude organizatorilor chinezi. În spatele acestora, o admiraţie autentică faţă de ce poate noua Chină şi o profundă neînţelegere a ceea ce a fost, este şi va fi Republica Populară Chineză.
În Paravanul olimpic din numărul 962 al revistei “22” Traian Ungureanu explică de ce.
Paravanul olimpic
Traian Ungureanu
Nimic mai binevenit decât kitsch-ul stabil al ceremoniilor oficiale. Într-un anume fel, de mult şi bine rodat, enormă incompetenţă stilistică a ceremoniilor de stat garanteaza ceva esenţial: imobilismul geopolitic. Nimeni nu e, adică, agitat de idei şi viziuni noi, de pulsiuni care anunţa că lumea trebuie remodelată, în numele şi prin mijloacele colosale ale unei noi ambiţii globale. Când e sterp, inept, stângaci – oricum, dar nu coerent şi ofensiv – ceremoanialul de stat spune că lumea stă bine, iar viitorul e previzibil. Când, însă, trece în alegorie, fabricând mesaje şi soluţii, ceremonialul de stat devine festival vizionar. Iar lumea are de ce se teme. Cine a văzut spectacolul de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Beijing a privit, chiar fără s-o ştie, prin intrarea în secolul XXI.
Inventatorii scrisului nu pot citi (pe Internet)
Ceremonialul de stat aşternut vreme de patru ore la Beijing e preambulul copt si pictograma încheiată a lumii în care riscăm să trăim, a mutaţiei generale de mentalităţi de care ne apropiem, pe măsură ce ne plictisim de propoziţiile clasice ale democratiei. Simbolistica oficială a marelui festival de stat chinez a desfăşurat unul si acelaşi mesaj. A fost vorba tot timpul de disciplina de mase, încordare coordonată la nivel mega demografic şi expansiune robotizată. Noutăţile aparente au venit din supradotarea tehno şi din referinţa istorică insistentă. Nu e nimic nou, de fapt, în aceste două aparente schimbări de discurs.
Tehnologia frenetică şi covârşitoare e noul mediu comun, noua plasmă naţional-uniformă care înlocuieşte sau, mai degrabă, ascunde vechea unitate conformă a maoismului. Partidul nu mai ţine să vorbeasca nonstop, dar administrează, în schimb, un continuum tehnologic la fel de vid, inexpresiv şi inevitabil ca versetele maoiste. Referinţa istorică insistentă, repetiţia bizară a imaginilor prin care autoritatea organizatoare chineză a tinut să ne înştiinţeze că lumea se sprijină pe ştiinţa arhaică şi inteligentă chineză nu e decât masca precară a unui sentiment rudimentar. Naţionalismul chinez revine – tot ca substitut recomandat al maoismului – şi ne spune că vechea problemă istorică nu s-a resorbit sau vindecat: oficiala suferă de un fabulos complex de inferioritate pe care e gata să îl basculeze resentimentar în pretentii paranoice de supremaţie. Aşa lucrează acea nevroză a primatului universal pe care au trăit-o sau o trăiesc micii sau marii geloşi şi toţi surclasaţii predemocratici: sârbii, ruşii şi, din când în când, cu mijloacele unui naţionalism de ipsos, românii.
Da, China a inventat hârtia şi s-a pus devreme pe scris, dar a continuat blocând Internetul, cu minuţie tipică, asa cum constată, acum, la Beijing corespondenţii străini. Lista “site-urilor subversive” de care vorbeste Partidul Comunist Chinez nu e cunoscută, dar e uşor de bănuit. Cine a încercat să acceseze site-ul Amnesty International a încercat degeaba si are sorţi de izbândă numai dacă se repede, cu tot cu laptop, undeva la un metru in afara graniţelor de stat chineze.
Raportul Amnesty International asupra situaţiei drepturilor omului în China nu trebuie cunoscut în China. La fel, însemnarile corespondenţilor prezenţi la Beijing care îsi caută zadarnic blogurile personale pe net. La ce bun, atunci, măreţia originilor şi mirifica vocaţie chineză a scrisului ca artă pictorială? Desigur, la nimic altceva în afara nevoilor bulimice ale revanşei naţional-imperiale chineze. Regimul comunist chinez vorbeşte în parabole, unele involuntare, altele în mare stare de veghe. Bilanţul e un discurs în acelaşi timp calculat şi subconştient, despre armonizarea universală sub modelul-miracol chinez. Acest abuz de comunicare şi influenţă a fost înlesnit în mod iresponsabil de Comitetul Internaţional Olimpic, furnizorul corupt al tribunei de la care iradiază, acum, atât imaginea unei Chine “normale, legitime şi capitaliste”, cât şi invitaţia la saltul în paradisul postdemocratic. Aici, în acest punct de maximă corupţie morala şi augustă prostie olimpică, se joacă percepţia populară care ar putea înlesni viitoarea opţiune globală pentru alinierea la modelul chinez. Cum a fost posibilă reunirea de interes a birocraţiei de lux olimpice şi a aparatului de propagandă chinez? Nici un mister. Pe bază de contract reciproc avantajos.
Statuia Libertăţii e senilă
CIO, de mult specializată în proxenetism festivalier, a închiriat Jocurile Olimpice unui regim pe care se poate conta: China a pus pe masă, fără ezitare, un plan de cheltuieli de 40 de miliarde de dolari, a ordonat reformularea Beijingului, a încadrat caravana sportivă cu o forţa de 100.000 de militieni şi “agenţi speciali” şi a construit, până la ultimul şurub, la timp şi impecabil, stadioane, hoteluri, aeroporturi. Poporul era, oricum, de mult construit şi rămânea doar de dat la şlefuit, iar de asta s-au ocupat, cu un succes enorm, ultimii 20 de ani de capitalism de partid. Economia a luat-o razna spre supraproducţie, chinezii au secretat o clasă de parveniţi intens dopaţi cu consum şi lumea întreagă a aflat, cu recunoştinţă, că undeva, între Himalaia şi Pacific, a inceput hipererupţia unui vulcan producător de bunuri, de orice bunuri de consum. Ghicise că lumea din afară a devenit o aglomerare uriaşă de consumatori de mărfuri şi credit. În consecinţă, Marele Zid Chinezesc s-a ridicat şi a lăsat să se reverse în toate direcţiile o maree comercială care a inundat mai intâi casele occidentalilor care nu şi-ar fi permis niciodată mărfuri occidentale la preţuri occidentale. Handicapul consumatorului european şi american de rangul doi a devenit bogăţia regimului comunist chinez şi, infinit mai grav, anestezicul perfect al nervului politic democratic.
Modelul chinez a convins, în primul rând, marele conglomerat al claselor mijlocii şi comune ale Occidentului, promiţând prosperitatea pe cheltuieli minime şi punând în evidenţă costurile “nerezonabile” ale democraţiei. Între viaţa conflictuală, dinamică şi problematică a societaăţilor libere şi pensionarea morală subvenţionată masiv prin consum, tot mai mulţi au început să opteze pentru ipoteza calmului de inspiraţie chineză. La capătul acestei simpatii încă nerostite, mai străjuia critic doar reputaţia inacceptabilă a statului comunist chinez ca opresor de popoare şi cetăţeni prizonieri, ca vânător de fetuşi, organizator de avorturi colective şi cenzor stăpân pe conţinutul presei, dar şi pe planul de investiţii admise sau pe lista de împrumuturi aprobate de băncile “independente”. Dar dacă toate astea sunt iluzii? Dacă toată critica realităţii interne a regimului comunist chinez nu e altceva decât o bolboroseală liberal-rituală depasita? Dacă Statuia Libertăţii e senilă? Bănuiala şi-a făcut loc subliminal şi astepta un pretext major pentru a deveni concluzie: Jocurile Olimpice.
40 de miliarde şi alte mărunţişuri
Spectacolul grandilocvent de la Beijing a proclamat succesul formulei chineze şi a redus la şoaptă pretenţiile interminabile ale rigorismului democratic occidental. Investiţia a meritat. Regimul comunist a pus la bătaie 40 de miliarde, a umplut lumea cu institute subvenţionate care plasează mesaje pro-Beijing în mediile occidentale şi a rostit câteva angajamente pe care nu le va respecta niciodată. Imaginea Chinei e sus şi va deveni aproape inatacabilă, cu costuri mult mai mici decât desfiinţarea cenzurii, justiţia independentă, alegeri libere şi alte blestemăţii din lista de baremuri democratice.
Cealaltă parte contractantă, CIO, a judecat mult mai simplu: 3 miliarde câştig net, din drepturi de televizare, bilete de stadion şi licenţe de tatuare cu logo-ul olimpic a produselor McDonald’s, Panasonic, Samsung, Kodak, Visa etc. Cu o precizare tocmai bună pentru sufletul şi confortul birocraţiei olimpice: 8% din profit se duce în salariile funcţionarilor CIO. Mai exact, 24 de milioane de dolari. Şi mai exact: greutatea Olimpiei, în arginţi. De rest, adică de lucrările de optimizare şi amenajare exterioară ale contractului, se ocupă o presă hipnotizată şi foarte sârguincioasă producaătoare de mituri confortabile.
Aşa a apărut tema Olimpiadei care convoacă o audienţă de 3-4 miliarde de telespectatori (cifra e un fals obţinut prin însumarea audienţelor potenţiale, nu reale, ale reţelelor de televiziune care transmit în direct sau difuzează ştiri de la Olimpiadă). Şi tot aşa a început să circule fantezia despre turismul entuziast care aduce venituri solide statului chinez şi muncipalităţii Beijing (de fapt, turismul e moderat, iar veniturile sunt anulate de zecile de mii de invitaţi subvenţionaţi sau decontaţi din fonduri publice). Mizer. În cele din urmă, zecile de miliarde tocate de regimul comunist chinez, ca şi miliardele încasate de CIO sau narcoza mitomană a presei sunt marunţişuri. În spatele acestor detalii lacome sau prosteşti se ascunde o problemă de dimensiuni şi consecinţe istorice: comutarea la destin socialist prin fraudă.
Georgia face joncţiunea cu Tibetul
Paravanul olimpic camuflează ascensiunea noii tentaţii colectiviste a umanităţii. Noua partitură presupune o societate consensuală care primeşte dreptul la confort ieftin şi diversificat, cedând, la schimb, statului protector toate vechile sale libertăţi politice şi de conştiinţă. China şi Rusia renovată de Putin dezvoltă, cu mare eficacitate propagandistică, exact acest tip de regim socialist postsocialist, culegând, pe parcurs, fidelitate internă şi prestigiu extern. China şi Rusia: cei doi utilizatori ai paravanului olimpic. China – prin simbolism de stat, Rusia – la cald, prin banditism de stat. La Beijing, mii de sportivi continuă să joace, de cele mai multe ori inocent, într-o farsă organizată de aparatul de propagandă chinez. La Moscova, nucleul politic al statului imperial-mafiot rus a calculat cu precizie criminală că poate lovi mortal Georgia, în timp ce restul lumii se holbează la “marea sărbătoare a păcii” de la Beijing. A făcut joncţiunea cu Tibetul.
Conjuncţia chino-rusă duce în aceeşi direcţie (spre asfixia sau mituirea tradiţiei democratice occidentale) şi foloseşte mijloace de propagare similare. Nu, insă, noi. Căci voluntarismul naţional, planificarea armoniei, unificarea opiniei şi acordul organic societate-conducător sunt experienţe viscerale verificate. Nazismul german a pornit la drum exact în aceşti termeni. Nu ştim dacă istoria se va repeta, dar aflăm, cu această ocazie, că memoria istorica a umanităţii e precară. Aflăm, de asemenea, care e valoarea de întrebuinţare a Jocurilor Olimpice. Fostele Jocuri Olimpice. Actualul paravan olimpic.
5 Comments
Francesco
20 August 2008Patima perfectiunii formale pe care au cerut-o conducatorii Chinei la ceremonia de deschidere a Jocurilor s-a vazut la aflarea imprejurarilor in care s-a intonat imnul national chinezesc. Astfel, dupa cum marturiseste responsabilul muzical Chen Qigang in interviul dat Radio Beijing, un membru al Biroului Politic al Partidului Comunist chinez a cerut ca pe scena sa apara o fetita frumoasa la intonarea imnului national, “Hymn to the Motherland”. In consecinta a fost combinata vocea lui Yang Peiyi cu prezenta scenica a frumoasei Lin Miaoke.
Dupa cum a spus Chen Qigang:
Si apoi:
Lin Miaoke a devenit o vedeta nationala in urma “performantei”. Yang Peiyi “s-a declarat onorata” ca i s-a auzit vocea la ceremonia de deschidere. Care a fost pacatul lui Yang Peiyi? Nu avea o fata perfecta (si mai ales gura), asa cum cerea interesul propagandistic al Chinei Comuniste.
Ultima strofa din Imnul Patriei:
Francesco
20 August 2008Le Monde a publicat in editia sa electronica pe 21/08/08 un interviu luat de Henri Tincq lui Dalai Lama, conducatorul spiritual al tibetanilor , care se afla in Franta pentru a vizita un templu tibetan la Lodeve. Dalai Lama si-a exprimat tristetea pentru uciderea mai multor compatrioti in zona Kham din estul Tibetului, unde Armata Republicii Populare Chineza a tras la data de 18 august in multime. Cifra avansata de reporter – 140 de morti – nu a fost confirmata de Dalai Lama, care a spus ca asteapta informatii in acest sens.
18 august. Deci in timpul Jocurilor Olimpice China Populara isi continua opera de distrugere a poporului si a culturii tibetane, in timp ce lumea se uita la televizor. De la inceputul protestelor din acest an, un numar de circa 400 de persoane si-au pierdut viata in Tibet.
Dalai Lama a insistat ca doreste ca problema Tibetului sa fie rezolvata prin acceptarea de catre Beijing a autonomiei. In acest caz, Tibetul autonom va urma constitutia Republicii Populare, inclusiv in ceea ce priveste forma de guvernamant socialista. Dupa cum afirma Dalai Lama:
Vineri 22 august Dalai Lama se va intalni cu Carla Bruni-Sarkozy, Bernard Kouchner si Rama Yade. In interviul din Le Monde, s-a reafirmat continuarea politicii non-violente de promovare a intereselor Tibetului.
Imperialistu'
20 August 2008http://life.hotnews.ro/stiri-acasa-4064267-lumea-lui-hancu-olimpiadele-tiranilor.htm
Panseluta
20 August 2008Subscriu postarilor.
Vazuti de aici, americanii in jur de 30 de ani, si mai tineri, nu stiu ce au insemnat China lui Mao si Rusia sovietica. Nu stiu de ce a fost luptat un “Razboi Rece”–si cistigat–de Vest.
Nu-i tulbura ca poza lui Mao e efigia principala in Tien An Men Square, asa cum se vede din studioul lui NBC, parca centrat deliberat pe imaginea absoluta a sclavagiei comuniste , si ca un omagiu deliberat lui Mao–si nu stiu ce a facut Mao, si nu stiu ce s-a intimplat in piata aia in ’89.
Unii au vag intuitia sistemului totalitar, dar, pentru dragul meu prieten David, inselatoria grecilor la doping e mai groasa decit inselatoria impusa de stat la gimnastica si la diving si la cine mai stie la care alte probe.
Panseluta
20 August 2008Tocmai l-am auzit pe robotul NBC spunind:
“Because of the story of China’s rising in world economy and politics…”
Totul e bine in cea mai perfecta lume posibila.
Noapte buna.