Diavolul în istorie. Comunism, fascism şi câteva lecţii ale secolului XX (Vladimir Tismăneanu)

    9

    “Diavolul in istorie”, această sintagmă a lui Leszek Kolakowski, mă urmăreşte de ani de zile. Este titlul faimosului său dialog cu George Urban, este titlul cărţii mele în curs de apariţie “The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the 20th Century”. Fără a te gândi la diavol, la ceea ce Immanuel Kant intuia în figura Răului radical, nu poţi să înţelegi ce-au fost Holocaustul şi Gulagul. Comunismul a fost, am mai spus-o, o eclesiologie, o soteriologie, o eschatologie, o religie seculară.” (Vladimir Tismăneanu în Demonologie, soteriologie şi comunism)

    Vladimir Tismăneanu, Profesor de Ştiinţe Politice la Universitatea Maryland, Președinte al Comisiei Prezidentiale de Analiză a Dictaturii Comuniste din România, a lansat zilele trecute noul său volum, intitulat

    The Devil in History. Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century

    Diavolul în istorie. Comunism, fascism şi câteva lecţii ale secolului XX

    Iată prezentarea volumului, publicat la editura University of California Press:

    “Diavolul în istorie este o analiză incitantă a relației dintre comunism și fascism. Reflectând experiențele personale ale autorului în cadrul totalitarismului comunist, aceasta este o carte despre patimi politice, radicalism, idealuri utopice, și consecințele lor catastrofale în experimentele de inginerie socială ale secolului douăzeci. Vladimir Tismăneanu compară strălucit comunismul și fascismul ca sisteme ale totalitarismului politic, aflate în competiţie, uneori suprapunându-se, și uneori, izbitor de asemănătoare. El examinează recursul inerent la ideologie al acestor mișcări politice radicale, revoluționare, viziunile mântuirii și revoluției pe care le-au urmat, valoarea și tipurile de carismă ale liderilor din cadrul acestor mișcări politice, locul violenței în aceste sisteme, precum și moştenirea lor în politica contemporană.
    Autorul discută gânditori care au dat formă înțelegerii contemporane a mișcărilor totalitare – oameni ca Hannah Arendt, Aron Raymond, Berlin Isaia, Albert Camus, François Furet, Tony Judt, Kershaw Ian, Kolakowski Leszek, Richard Pipes, și Robert Tucker C. În aceeaşi măsură, este o analiză teoretică filosofiilor practice ale marxism-leninismului și fascismului, precum şi o biografie politică a unor figuri individuale, această carte se referă la întruparea unor principii diabolic de nihiliste ale subjugării și condiționării umane în numele unor ţeluri pretins pure și purificatoare. În cele din urmă, autorul susține că nici un angajament ideologic, indiferent cât de atrăgător, nu ar trebui să prevaleze asupra vreodată sanctitatea vieții umane. El ajunge la concluzia că nici un partid, mișcare, sau lider nu are dreptul de a dicta adepţilor săi să renunțe la facultățile lor critice și să îmbrățișeze o viziune delirantă pseudo-miraculoasă, mistic autocentrică, a fericirii obligatorii.”

    Daniel Chirot, co-autor al Why Not Kill Them All? The Logic and Prevention of Mass Political Murder – despre volumul Diavolul în istorie:

    “Diavolul în istorie este un extins eseu asupra originilor intelectuale, crimele și eșecurile celor mai rele tipuri de regimuri totalitare ale secolului douăzeci, fascismul și comunismul. Există puțini universitari atât de familiarizați cu acest material, saucapabili să-l explice atât de bine ca Vladimir Tismăneanu, care oferă o bună explicaţie a cauzei pentru care idealurile utopice menite să depășească relele capitalismului, ale democrației burgheze, au dat greş atât de senzațional și au produs un rău atât de masiv.”

    Timothy Snyder, autor al The Reconstruction of Nations: Poland, Ukraine, Lithuania, Belarus, 1569-1999

    “Diavolul în istorie este o lucrare foarte importantă de istorie intelectuală, care ia în discuţie o problemă fundamentală a secolului XX și reprezintă o cunoaştere vastă şi ecumenică și o experiență personală bine înţeleasă. Ea are momente de neîndoielnică strălucire.”

    Cartea The Devil in History a fost prezentată de Times Higher Education ca book of the week.

    Felicitări, Vladimir Tismăneanu, şi cele mai bune urări din partea autorilor şi cititorilor blogului În linie dreaptă!

    Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

     
    Print Friendly, PDF & Email
    DISTRIBUIȚI
    Articolul precedentEuroşpăgarul Severin, avocatul puciştilor din Parlamentul European
    Articolul următorClown In Chief
    Anca Cernea
    De profesie medic, Anca Cernea este preşedintele Fundaţiei Ioan Bărbuş, fiica fostului lider si senator naţional-ţărănist. Anca Cernea a fost vicepreşedinte al Tineretului Universitar Naţional Ţărănesc şi al Organizaţiei de Tineret a PNŢCD la începutul anilor '90. În timpul guvernării CDR, Anca Cernea a fost director al Direcţiei Relaţii Internationale în cadrul Departamentului pentru Administraţie Publică Locală al Guvernului României.

    9 COMENTARII

    1. Eu n-aş fi satisfăcut cu explicaţia că Marx a fost posedat de Satana.
      E o formă de declinare a responsabilităţii faptul de a fi confiscat de diavol.
      Nu: Marx este responsabil pentru un mare rău adus omenirii.

    2. Vlad M.

      Cred că cea mai obişnuită – şi în acelaşi timp cea mai perversă – formă a răului nu este asumarea lui conştientă – a şti că faci rău, a vrea să faci rău -, ci convingerea că eşti agentul (proorocul, revoluţionarul) Binelui.

    3. oglinjoara, ti-am mai zis pe Blogary, dar nu vrei sa ma crezi: ai probleme in a intelegere lucruri simple. Ce legatura au afirmatiile tale cu ce am scris mai sus? Este treaba ta daca nu crezi ca Marx scria poezii despre diavol, chiar nu ma intereseaza, dar nu face teoria chibritului doar ca sa ne arati ca poti apasa pe Trimite.

    4. Vlad M.
      Dacă ţii neapărat să faci pe arogantul n-ai decât.
      Dacă ţii neapărat să explici Răul în termeni de coarne, coadă şi smoală, ai o TU o înţelegere simplissimă asupra lucrurilor care se văd şi care nu se văd.
      (Şi da, m-ai convins să nu vă mai vizitez).

    5. (…)
      1. Richard Wurmbrand a scris o carte despre Marx in care a tratat fascinatia lui Marx pentru ocult si, in special, satanism. Concluzia lui a fost ca Marx, care candva a fost crestin, s-a revoltat fata de Dumnezeu si a devenit admirator al Satanei.
      2. Ai zis ca satanismul lui Marx este inacceptabil pentru tine pentru ca vezi Doamne ar constitui o scuza pentru ideile lui Marx.
      3. Ti-am zis ca aderarea la satanism este o alegere constienta si ca nu te absolva de nimic; indiferent daca accepti sau nu concluzia analizei lui Wurmbrand, satanismul se bazeaza, ca si crestinismul, pe alegere si observatia ta era lipsita de valoare.
      4. Ai inteles atat: “Dacă ţii neapărat să explici Răul în termeni de coarne, coadă şi smoală…” bla bla bla.

      Cale batuta, oglinjoara, nu te duce deloc capul.

    6. Discuțiile nedocumentate nu au rost aici; unii bat câmpii, alții se enervează, iar cititorii se plictisesc.
      Soluția: trimiterea la bibliografie.
      Sugestii – câteva, în grabă
      Marx și Satan – trextul integral al cărții, în românește. Aici se poate vedea dacă e vorba de coadă, copite, sau de fapte documentate istoric.
      Diavolul in istorie: Comunism, fascism si cateva lectii ale secolului XX, Vladimir Tismaneanu
      My Century, Aleksander Wat, Czeslaw Milosz
      Science, Gnosticism and Politics, Eric Voegelin
      Nenorocirea secolului, Alain Besancon
      Modernitatea sub un neobosit colimator, Leszek Kolakowski

    7. incepe in 4 minute:
      The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century
      November 06, 2012 // 3:30pm — 5:00pm
      EVENT CO-SPONSORS:
      History and Public Policy Program
      European Studies

      Vladimir Tismaneanu, professor of comparative politics at the University of Maryland College Park, will discuss his latest book The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century which examines the relationship between communism and fascism.

      Reflecting Vladimir Tismaneanu’s personal experiences within communist totalitarianism, The Devil in History is about political passions, radicalism, utopian ideals, and their catastrophic consequences in the twentieth century’s experiments in social engineering. Tismaneanu compares communism and fascism as competing, sometimes overlapping, and occasionally strikingly similar systems of political totalitarianism. He examines the inherent ideological appeal of these radical, revolutionary political movements, the visions of salvation and revolution they pursued, the value and types of charisma of leaders within these political movements, the place of violence within these systems, and their legacies in contemporary politics.

      The Devil in History explores thinkers who have shaped contemporary understanding of totalitarian movements—such as: Hannah Arendt, Raymond Aron, Isaiah Berlin, Albert Camus, François Furet, Tony Judt, Ian Kershaw, Leszek Kolakowski, Richard Pipes, and Robert C. Tucker. As much a theoretical analysis of the practical philosophies of Marxism-Leninism and Fascism as it is a political biography of particular figures, The Devil in History deals with the incarnation of diabolically nihilistic principles of human subjugation and conditioning in the name of presumably pure and purifying goals.

      Ultimately, Tismaneanu argues that no ideological commitment, no matter how absorbing, should ever prevail over the sanctity of human life. He comes to the conclusion that no party, movement, or leader holds the right to dictate to the followers to renounce their critical faculties and to embrace a pseudo-miraculous, a mystically self-centered, delusional vision of mandatory happiness.

      Joining Tismaneanu on the panel is Wilson Center Fellow Charles King and former CWIHP Senior Scholar Dennis J. Deletant.

      Nida Gelazis, Senior Associate with the European Studies Program, will chair the event.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here