Entropa, o altfel de expoziţie despre UE

    10

    Entropa prezintă fiecare ţară din Uniunea Europeană folosind stereotipurile pe care le avem unii despre alţii. Nu sunt un susţinător al construcţiei europene, dar consider că expoziţia este îndeajuns de amuzantă încăt acest clip să merite o vizionare. Mai mult, cred că am ieşit destul de bine, ţinând cont că avem o faimă foarte tristă pe continent (iar pesedistul Agathon a avut cândva un proiect) care are mai puţin de a face cu istoria îndepărtată caricaturizată de scriitori ignoranţi, cât cu o anumită minoritate naţională ce s-a revărsat în spaţiul european. Uitaţi-vă la Bulgaria, se putea mult mai rău. :mrgreen: Reprezentările Franţei, Germaniei, Danemarcei şi a Olandei sunt chiar foarte amuzante. Altele, mai puţin. De! sunt opera unui artist*, nu e cazul să cerem prea mult.

    Totuşi, îmi explică cineva de ce Polonia e prezentată aşa cum este? Poate că ar fi bine să le luăm chiar pe rând. 😆

    * Artist care a vrut să fie artist până la capăt, înşelând preşedinţia cehă.

    Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

     
    Print Friendly, PDF & Email

    10 COMENTARII

    1. Pentru ca tara le-a fost prezentata ca o colectie de toalete (mai rau, de wc-uri turcesti), bulgarii au protestat viguros. Italienii s-au declarat multumiti ca “cizma” a fost decorata cu mai multi jucatori din squadra azzura. Dar n-am auzit nici un protest din partea tarisoarei de la Atlantic pe suprafata careia sunt infipte mai multe moschei…
      De fapt, de ce si cum ar putea sa protesteze?

      bg

      Bulgaria

      olanda1

      Olanda

    2. Pe mine ma amuza bine instalatia cehului. Cind subversiunea postmodernista ia in vizor UE si sensibilitatile nationale, lumea bună se băşică. Foto-album cu detalii pe ţări:
      Entropa – details

      Instalatia a costat peste 300 de mii de euro, iar autorul a declarat initial ca la ea vor lucra cite un artist din fiecare tara europeana portretizata, dar a realizat-o mai mult de unul singur (a apelat si la ajutorul dat de doi prieteni).

    3. Imperialistu’:

      Eu am ris cu pofta cind am vazut instalatia. E desteapta si ocoleste pietatile politic-corecte la care se asteptau grangurii de la EU. Cerny le-a dejucat magistral auto-importanta, grandilocventa si utopia unei “uniuni” care n-are mai nimic de-a face cu realitatea.

      Citeva note:
      1. Mi-au luat respiratia instalatiile despre Olanda, Danemarca, Franta si Romania. Exact la tinta.

      2. Germania, Italia, si Spania sunt reprezentate banal sau benign sau fumat sau obscur, avind in vedere ca Cerny a vrut sa provoace: autobahns si swastika in Germania, mania fotbalului in Italia, si ciment pentru Spania (citi stiu despre boomul de constructii in Spania din ultimul deceniu???)

      3. Nu stiu mai nimic despre Bulgaria, si putini, in Europa sau USA, stiu mai mult ca mine. Cam asta e ideea: o lume stranie, ca nici una din membrele “Uniunii”, in care te usurezi altfel, pe model turcesc vechi de secole, pare vazatorului din afara ca prim simbol cultural in lipsa de alte simboluri.

      4. Instalatia despre Polonia: Pur geniu, de aceeasi calitate ca una sau doua din caricaturile daneze ale lui Mohamed.

      Toata chestia e un joc serios dspre identitati nationale, diferente culturale si constructii utopice mincinoase in EU.

    4. Panseluta, cehul e un geniu al satirei… nu e de mirare in tara lui Jaroslav Hasek. Fii atenta: cum ziceam, i-a convins pe eurocrati ca opera va fi o lucrare colectiva a 20 si ceva de hartisti europeni, 1 pe tara. UE a tiparit si o brosura oficiala a instalatiei, la care cehul a furnizat continutul. Totul e fictiv!
      Numele hartistilor, biografia, premii cistigate si citatele pompos postmoderniste din brosura:

      IKEA customers across the world are led to believe, naively, that the world is composed of simple elements that we can understand, interlink, and repair if necessary. Populist politicians throughout the world exploit similar social engineering… I respond critically to this European hypocrisy with an IKEA flat pack in the shape of the Swedish kingdom, which conceals an inconvenient truth.

      Artista suedeza “Sonja Aaberg”

      I have chosen a text by the official Slovenian national tourism agency as a departure point for examination of our national identity. According to this text, the first tourists appeared in Slovenia back in 1213 and left a message documenting their visit in one of the caves in the Postojna complex. The discovery that we ourselves are unquestionably the descendants of these tourists is telling; we view ourselves from the position of foreign visitors. This is a strategy associated with the delight of masturbation…

      Slovenul “Erwin Mrkosek”

      Pina si inexistentul artist care a reprezentat inexistenta Marea Britanie din instalatie are ceva profund de spus:

      If art and associated attitudes are not to become pleasing-appearance ready-made goods, but a living, albeit perhaps fleeting, organism, art should be able to improve exactness of its message in the time allotted to it and thus, paradoxically, define itself in history… These screen points are spatial holograms of historical memory, experience, and therefore each such new overlap becomes another non-linear tangle to the naked eye.

      Britanicul “Khalid Asadi”

      Nu exista nici Matei Tiron, reprezentantul Romaniei, dar exista un site bun de pacalit naivii, http://mateitiron.com/, cu tot cu exemplare fictive dintr-o opera fictiva.
      Un artist roman fictiv la o expozitie reala – Entropa

    5. emil:
      Gind la gind, mon ami.
      Banuiesc ca unii s-au simtit sifonati de “interpretarea” data Poloniei. N-ai ce face. Intr-o “Europa” seculara care a inclinat steagul in fata drepturilor homosexualilior, o Polonie a carei constiinta privata si civica/nationala e dominata de Biserica Catolica, si perceputa exact la fel dinafara, ironia diferentelor culturale in cadrul unui “EU” care-si doreste omogenizarea e perfecta si in cazul Poloniei. Calugari care si-au dat viata in lupta contra stelei si ciocanului se lupta acum sa infiga steagul sodomitilor in pamint…. Sunt asa de multe subtexte aici ca, orice-ai crede despre Biserica C in Plonia sau aiurea, nu poti sa nu-ti lingi mustatile si boticul la asa deliciu.

      Ce bine ca l-ai amintit pe Hasek (si, implicit, pe iubitul meu Svejk). Ma faci sa-l repun pe noptiera in seara asta.

    6. imperialistu’:

      Nu vad o enigma uriasa aici. Nu stiu care e dinamica Biserica Catolica/miscarea homo in Polonia, dar, daca te uiti la incercarile EU de-a le forta mina polonezilor in privinta libertatii la avort, probabil ca acelasi lucru se intimpla cu “drepturile homosexualilor”: credinta fortata sa se nege pe sine, cu mina ei, in numele unei uniuni fabricate in laboratoare.

    7. Nu stiu, eu tot nu pricep de ce preotii. Daca Biserica Catolica din Polonia ar avea un Rowan Williams, as mai zice. Cum insa din cate cunosc eu, nu are, nu vad de ce preotii ridica singuri steagul. Daca erau cumva “ajutati” (obligati) si s-ar fi vazut, eram de acord, altfel mi se pare total pe langa subiect.

      Sugestia cehului e ca ridica singuri steagul, nu ca le forteaza cineva mana.

    8. Imperialistu’, greu de zis. In brosura, asta zice la Polonia:

      Stand by your faith.
      Journalistic photographs capturing American soldiers raising a flag on the island of Iwo Jima in 1945. Instead of soldiers, the figures of Catholic priests faithfully copy the positions of the men in the photograph. A rainbow flag where all the colours of the spectrum coexist side by side. A surreal vision of the interconnection of that which cannot be interconnected.

      Ultima fraza ar putea da o sugestie de interpretare, dar s-ar putea sa fie o explicatie mai simpla. S-ar putea sa fie o polita personala pe care a platit-o polonezilor.

      In 2005, Černý created Shark, an image of Saddam Hussein in a tank of formaldehyde. The work was presented at the Prague Biennale 2 that same year. The work is a direct parody of a 1991 work by Damien Hirst, The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living. In 2006, the work was banned twice, first in Middelkerke, Belgium, then in Bielsko-Biała, Poland[1]. With respect to the Belgian situation, the mayor of that town, Michel Landuyt, admitted that he was worried about the potential of offending Muslims in a year already marred by tensions associated with Danish cartoons depicting the prophet Mohammed.

      In Poland, the reasons for censorship remain ambiguous. The Deputy Mayor and designated cultural censor of Bielsko Biała, Zbigniew Michniowski, contacted the city-funded gallery, galeria BWA on September 9, 2006 and threatened dire consequences if the artwork were not removed promptly. Jacek Krywult, the mayor of Bielsko Biała, has not yet fully explained the reasons….

      Wikipedia – David Černý

      S-a razbunat pe cenzura poloneza? Posibil.

    9. imperialistu’:

      Cum ti-am mai scris, poate ca sunt ingramadite, in imaginea Poloniei, mai multe idei care se suprapun. Poate sunt aluzii la scandalurile homosexuale/pedofile din Biserica C. De ce a facut-o in cazul Poloniei si nu Vaticanului ramine un mister.
      In final, cred ca Cerny a vrut sa socheze sensibilitatile strimt nationaliste ca si iluziile unei uniuni europene fantasmagorice.
      Nu-l lua pe tip prea in serios. E clar destept, ii merge mintea dincolo de socul pe care si-l doresc autorii contemporani de “instalatii”. E o coerenta si un umor sceptic si/sau negru in tot jocul sau cu pietricele si legouri si masinute care miroase a “realitate” si “viziune”, oricit de partiale si subiective.

      Cea mai tragica–si profetica–viziune nu e a Poloniei, ci a Olandei. Din cite stiu, Olanda n-a protestat pina acum, dar ma astept s-o faca.
      Cea mai derizorie imagine e a Italiei, si mi se pare exact la fix. Lumea face si drege, Oriana Fallaci moare in semi-anonimat acuzata de “rasism” pentru ca vrea sa apere valorile Italiei in care doar fotbalul aprinde sufletele.

      Bizareria/enigma adevarata si tragica, oarecum, din instalatie e Bulgaria. Biserica C si celelate institutii evocate, inclusiv Dracula, au tract istoric in constiinta europeana, asa saraca in informatie si gindind in stereotipuri, dupa cum se dovedeste de multe ori.
      Noi, romanii, cel putin il avem pe Dracula, cu toata irrealitatea lui sau grauntele de realtitate transformat in kitsch autohton pentru consum extern.

      Ce se fac bulgarii cu mindria nationala umilita profund, de acum inainte identificata la scara mondiala cu niste toalete arhaice, de pe vremea turcilor care i-au stapinit secole si care toalete, by the way, existau si in Romania pe vremea mea?? Sa zic noroc ca Dracula a inlocuit veceurile turcesti, in care mi-am udat pantalonii ani la rind?
      Ce face intelectualul sau politrucul bulgar in pasul asta infernal? Cu ce jalba vine la Uniunea Europeana? Ce are de propus ca simbol bulgar in locul toaletelor?
      Daca destui bulgari s-au scolit prin vest, nu m-ar mira daca vor gasi, in universitati si publicatii, o teorie a Vestului Europei exploatind si marginalizind Estul prin evocarea partizan negativa si identificarea unui intreg popor cu deseurile corpului uman si mijloacele de dispunere a deseurilor.

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here