FUNDATIA IOAN BARBUS

CELE MAI CITITE

Ce se pregăteşte în Egipt? Câteva sondaje despre viitorul „democratic” al statului egiptean

Jurnalismul amator de pretutindeni tratează evenimentele din Egipt ca făcând parte dintr-o naturală lupta pentru libertate, una care a ajuns, într-un târziu, şi pe meleagurile egiptene. Datorită lipsei de pregătire a celor ce se ocupă cu informarea opiniei publice, rişti să cazi în capcana pe care media nu a putut-o evita şi să ajungi a crede în schimbarea în bine ce se anunţă în Egipt. Dar nici clasa politică a Occidentului nu este mai răsărită: Statele Unite ale Americii şi Uniunea Europeană au cerut, prin intervenţiile lui Barack Hussein Obama şi Cathy Ashton, aproape direct, ca puterea egipteană să ţină cont de dorinţele poporului, să evite violenţa şi, implicit, să renunţe la preşedintele Hosni Mubarak. Aparent, decizia liderilor occidentali este una de bun simţ: după 30 de ani, a venit vremea ca Egiptul să renunţe la dictatură şi să facă tranziţia spre democraţie.

Dar poate că nu ar strica să ne punem următoarea întrebare: dacă se îndeplineşte dorinţa străzii şi Mubarak pleacă, cine îi va lua locul? Noi credem că ştim cine o va face. Folosind sondajele de opinie realizate în perioada 7 aprilie – 12 mai 2010 de Pew Research Center, vă putem oferi un răspuns.

I. Lupta dintre modernizatori şi fundamentalişti
59% dintre egiptenii musulmani care văd în Egipt o luptă între modernizatori și fundamentaliști (31% dintre respondenți) îi susţin pe fundamentalişti. Doar 29% dintre aceștia îi sprijină pe modernizatori.

II. Segregarea pe sexe, la locul de muncă
54% dintre egiptenii musulmani sunt de părere că sexele trebuie segregate: la locul de muncă nu trebuie să existe contact între femei şi bărbaţi.

III. Opinia despre pedepsele dure
82% dintre egiptenii musulmani susţin lapidarea adulterilor
77% dintre egipteni musulmani susţin biciuirile şi amputarea de membre pentru hoţie şi tîlhărie. Observaţie: amputarea membrelor este o pedeapsă coranică, de regulă aplicată prin tăierea unor membre opuse (de ex. mâna stângă şi piciorul drept).
84% dintre egiptenii musulmani doresc instituirea pedepsei capitale pentru renunţarea la religia islamică.

IV. Opinia islamică despre atentatele sinucigaşe
8% dintre egiptenii musulmani consideră că atentatele sinucigaşe sunt deseori justificate.
12% dintre egipteni musulmani cred că atentatele sinucigaşe sunt uneori justificate.
34% dintre egipteni musulmani sunt de părere că atentatele sinucigaşe sunt rareori justificate.

V. Susţinerea pentru atentatele sinucigaşe
20% dintre egiptenii musulmani susţin atentatele sinucigaşe.

VI. Preocuparea faţă de extremismul islamic
30% dintre egipteni sunt foarte îngrijoraţi de extremismul islamic; 40% sunt puţin preocupaţi.
20% dintre egipteni sunt foarte îngrijoraţi de extremismul islamic din Egipt; 41% sunt puţin preocupaţi.

VII. Opinia despre grupările extremiste: Hezbollah, Hamas şi Al Qaida
30% dintre egiptenii musulmani au o părere bună despre Hezbollah.
49% dintre egipteni musulmani au o părere bună despre Hamas.
20% dintre egipteni musulmani au o părere bună despre Al Qaida.

VIII. Este bine sau rău ca Islamul să deţină un rol mare/ mic în politică?
95% dintre egiptenii musulmani consideră că ar fi bine ca Islamul să deţină un rol important în politică.
80% dintre egipteni musulmani sunt de părere că ar fi rău ca Islamul să deţină un rol neimportant în politică.

IX. Opinia despre Hezbollah
30% dintre egiptenii musulmani au o părere bună despre Hezbollah. Observaţie: egiptenii sunt musulmani suniţi, Hezbollah este o mişcare islamistă şiită.

X. Opinia despre Hamas
49% dintre egiptenii musulmani au o părere bună desore Hamas. Observaţie: egiptenii sunt musulmani suniţi, Hamas este o mişcare islamistă sunită.

XI. Opinia despre Al Qaida şi Osama bin Laden
20% dintre egiptenii musulmani au o părere bună despre Al Qaida.
19% dintre egiptenii musulmani au o părere bună despre Osama bin Laden.

XII. Încrederea în Osama bin Laden
19% dintre egiptenii musulmani au o părere bună despre Osama bin Laden.

XIII. Influenţa Islamului în politică este bună/ rea?
85% dintre egiptenii musulmani consideră că influenţa Islamului asupra politicii este pozitivă

Concluzii
Mişcările de stradă din Egipt nu vor face loc pentru o democraţie liberală, nici măcar pentru una de tip turc. Prăbuşirea regimului Mubarak se va solda, cel mai probabil, cu instaurarea unei guvernări islamiste care va intensifica persecuţia creştinilor, oferi sprijin grupărilor teroriste şi sabota relaţiile cu Israelul, aruncând ţara în urmă cu trei decenii, înainte de decizia curajoasă a lui Anwar al Sadat de a semna pacea cu statul evreu.

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Vlad M.

Vlad M.

44 Comments

  1. Alex
    2 February 2011

    Valeu, ce ne facem, vine potopul in Egipt. Datele ne spun clar asta.
    Desi intre 10 si 20% din egipteni sunt crestini, datele sondajului sunt foarte clare, 95% dintre egipteni consideră că ar fi bine ca Islamul să deţină un rol important în politică.

    Sunt foarte ingrijorat si sper ca presedintele Hosmin Mubarak sa puna din nou trupele de represiune pe manifestanti, sa omoare cateva mii si sa mai bage cateva zeci de mii de oameni la inchisoare. Doar asa putem scapa de catastrofa ce ameninta Egiptul.
    Tot inainte, pana la capat, domnule presedinte! O faceti pentru binele poporului. Peste ani, va va fi recunoscator.

  2. bugsy
    2 February 2011

    @Alex: cu Xanax ai incercat?

  3. Corneliu
    2 February 2011

    Si dupa comentariul de mai jos, ce este urit, negru si bate la usa?
    Raspuns: VIITORUL.

  4. Vlad M.
    2 February 2011

    Vezi, Bugsy? Reactie de stangist. Pana si sondajele de opinie sunt discutabile! Indiferent ce dovezi ai aduce, astia-s la fel de neconvinsi pentru ca daca realitatea este reactionara, nu este demna de a fi luata in serios.

    Alex> Numarul exact al crestinilor din Egipt este necunoscut, iar orice sondaj are o marja de eroare, asa ca nu vad nici o problema. Cat despre represiune, nu vezi padurea de copaci. Regimul lui Mubarak nu este unul de sfinti, este o dictatura arba, dar istoria ne arata ca dictaturile nu sunt egale intre ele. Unele pot fi mai rele chiar decat media, iar regimurile de tip Iran sunt mult mai periculoase. Sa nu uitam, Iranul este tara care a dat curatarea campurilor de mine cu mujahedini: mii de oameni isi foloseau trupurile pentru a curata minele lasate de irakieni.

  5. ionut
    2 February 2011

    Problema e ca in text nu interpretezi corect sondajele, ele au fost facute doar pe populatia musulmana a Egiptului, dupa cum reiese din subtextul tabelelor. Si la primul sondaj, aia 59% care suporta fundametalistii sunt numarati doar din cei 31% dintre musulmanii care considera ca exista un conflict intre modernisti si fundamentalisti. N-or fi sondajele de opinie discutabile, dar interpretarile lor sigur sunt.

  6. Vlad M.
    2 February 2011

    Da, dar populatia musulmana a Egiptului reprezinta in jur de minim 90% dintre cetatenii statului egiptean. O sa aduc corecturile necesare la 1 si o sa fac mai clar unde au fost intrebati doar musulmanii. Danke. ????

  7. Vlad P.
    2 February 2011

    @Alex, procentajul crestinilor nu depaseste 10%

  8. cristoiu
    2 February 2011

    Probabil ca armata nu va accepta un regim islamic.Ingrijoratoare poate fi atitudinea lui Barak Obama.

  9. Vlad M.
    2 February 2011

    In acest timp, administratia Obama pregateste terenul pentru Fratia Musulmana.

    The Obama administration said for the first time that it supports a role for groups such as the Muslim Brotherhood, a banned Islamist organization, in a reformed Egyptian government.

    The organization must reject violence and recognize democratic goals if the U.S. is to be comfortable with it taking part in the government, the White House said. But by even setting conditions for the involvement of such nonsecular groups, the administration took a surprise step in the midst of the crisis that has enveloped Egypt for the last week.

    The statement was an acknowledgment that any popularly accepted new government will probably include groups that are not considered friendly to U.S. interests, and was a signal that the White House is prepared for that probability after 30 years of reliable relations with Egyptian President Hosni Mubarak.

    Monday’s statement was a „pretty clear sign that the U.S. isn’t going to advocate a narrow form of pluralism, but a broad one,” said Robert Malley, a Mideast peace negotiator in the Clinton administration. U.S. officials have previously pressed for broader participation in Egypt’s government.

    The George W. Bush administration pushed Mubarak for democratic reforms, but a statement in 2005 by then-Secretary of State Condoleezza Rice did not specifically address a role for Islamists.

    „This is different,” said Malley, now with the International Crisis Group. „It has a real political edge and political meaning.”

  10. Vlad M.
    2 February 2011

    Ce a mai spus Hussein.

    Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy

  11. Vlad M.
    2 February 2011

    CAIRO – The Egyptian military called Wednesday for an end to more than a week of demonstrations demanding President Hosni Mubarak step down immediately after nearly 30 years in power.

    Mubarak’s embattled regime and the powerful military appeared to be making a unified push to end a street movement to drive out the 82-year-old leader.

    The declaration was a clear shift in the stand of the army, which gave a tacit endorsement to the movement on Monday by saying it would not use force against protesters, and that they had legitimate demands.

    The emboldened protesters brought more than 250,000 people into Cairo’s main square Tuesday to demand Mubarak leave within days. The president responded with a defiant statement pledging to finish out his term and serve seven more months in office.

    The army’s message to the demonstrators Wednesday had a conciliatory tone, appealing to young protesters to stand down „out of love for Egypt.”

    „You have started coming out to express your demands and you are the ones capable of returning normal life to Egypt,” military spokesman Ismail Etman said in an address on state television. „Your message has arrived, your demands have become known.”

    Immediately after his statement, state television ran a scrolling message reading: „The armed forces call on the protesters to go home for the sake of bringing back stability.”

    […]

    In his 10-minute address, Mubarak appeared somber but spoke firmly and without an air of defeat. He insisted that even if the protests demanding his ouster had never broken out, he would not have sought a sixth term in September.

    He said he would serve out the rest of his term working „to accomplish the necessary steps for the peaceful transfer of power.” He said he will carry out amendments to rules on presidential elections.

    Mubarak, a former air force commander, vowed not to flee the country.

    „This is my dear homeland,” he said. „I have lived in it, I fought for it and defended its soil, sovereignty and interests. On its soil I will die. History will judge me and all of us.”

  12. Vlad M.
    2 February 2011

    Assange are un rival in lupta pentru titlul de instigator al revolutiilor democratice: Obama a pregatit demonstratiile din Egipt prin discursul tinuyt la Cairo.

    RATHER: Speaking of President Obama- you know, in a way, he fueled this uprising in Egypt. When he came to Cairo, let us remember, and he spoke of- listen, we stand for freedom and democracy and listening to people. The Egyptians believed his rhetoric. The actions since then have not matched that.

    Comentariu Weaselzippers.us: „Good, then we can blame him when the Muslim Brotherhood takes over.” ????

  13. Alex
    2 February 2011

    @Vlad M, bugsy
    Nu trebuie sa spun eu ceva, va faceti de bafta singuri. Sa consideri ca cel ce are o opinie diferita iti este adversar stangist (cine nu e cu noi e impotriva noastra… asa suna, nu?), sa iti jignesti interlocutorul sau sa sustii ca sondajele de opinie nu sunt discutabile, tocmai tu, un pretins conservator, ma scutesc pe mine de argumentatie.

    Am o profunda admiratie pentru Vladimir Tismaneanu si credeam ca aici voi vedea cum sunt puse in practica valorile conservatorismului: moderatie, echilibru, corectitudine, memorie, libertate, scepticism. Doar libertatea o gasesc la voi din lista asta si aceea este aici doar libertatea de a-ti confirma propria parere o data si inca o data. Pacat. Din nefericire, miscarea conservatoare din Romania nu are viitor. Pacat, pacat.

    @Vlad P
    M-am uitat pe niste tabele. Numarul de crestini este neclar, intr-adevar. Insa, tinand cont ca statul tinde in general sa favorizeze religia dominanta in recensaminte, opinez ca procentul depaseste lejer 10%. Probabil ca un recensamant intr-un Egipt liber ar aduce o lumina mai clara asupra subiectului.
    Oricum, este fascinanta istoria coptilor ????

  14. Vlad M.
    2 February 2011

    Nu trebuie sa spun eu ceva, va faceti de bafta singuri. Sa consideri ca cel ce are o opinie diferita iti este adversar stangist (cine nu e cu noi e impotriva noastra… asa suna, nu?), sa iti jignesti interlocutorul sau sa sustii ca sondajele de opinie nu sunt discutabile, tocmai tu, un pretins conservator, ma scutesc pe mine de argumentatie.

    N-am jignit nici un interlocutor, I just call a spade a spade. Am ceva experienta cu stanga si recunosc imediat discursul, n-am nevoie de confirmari personale. Relativismul si ironiile ieftine spun mai multe despre un om decat o mie de proclamari de principii.

    Sunt foarte ingrijorat si sper ca presedintele Hosmin Mubarak sa puna din nou trupele de represiune pe manifestanti, sa omoare cateva mii si sa mai bage cateva zeci de mii de oameni la inchisoare. Doar asa putem scapa de catastrofa ce ameninta Egiptul.
    Tot inainte, pana la capat, domnule presedinte! O faceti pentru binele poporului. Peste ani, va va fi recunoscator.

    Si dupa un asemenea mesaj sa mai ai si indrazneala de a-ti acuza interlocutorii ca nu te respecta! Frumos, n-am ce zice.

    Am o profunda admiratie pentru Vladimir Tismaneanu si credeam ca aici voi vedea cum sunt puse in practica valorile conservatorismului: moderatie, echilibru, corectitudine, memorie, libertate, scepticism. Doar libertatea o gasesc la voi din lista asta si aceea este aici doar libertatea de a-ti confirma propria parere o data si inca o data. Pacat. Din nefericire, miscarea conservatoare din Romania nu are viitor. Pacat, pacat.

    Aha, si moderatie, echilibrum, corectitudine, memorie, libertate, scepticism se traduc in „sondajele nu spun nimic despre profilul egiptean” si „hai, mubarak, la moarte cu ei!”.

    In rest, astept cu interes nuantele care trebuie luate in seama atunci cand vorbim de procente de tipul 20% (musulmani egipteni care sustin atentatele sinucigase si pe Al Qaida), 30% (musulmani egipteni care au o parere buna despre Hezbollah), 49% (musulmani egipteni care au parere buna despre Hamas), 54% (musulmani egipteni care sustin segregarea pe sexe), 77% (musulmani egipteni care sustin amputarea de membre ca pedeapsa pentru hotie), 82% (musulmani egipteni care sustin lapidarea), 84% (musulmani egipteni care cred ca parasirea religiei islamice trebuie pedepsita cu moartea). Multumesc anticipat.

  15. bugsy
    2 February 2011

    @Alex: daca tot contesti datele statistice, uite o intrebare simpla, tot cu cifre.
    In zilele acestea de protest din Cairo (inclusiv la mitingul de ieri), au fost in strada 1 milion de oameni (cea mai optimista cifra).
    Cairo are intre 16 si 20 de milioane locuitori, iar Egiptul 80 milioane.
    Crezi ca e reprezenativ pentru intreaga populatie a Egiptului faptul ca 1 milion (+ inca 1 milion in alte orase Alexandria, Suez, etc) ies in strada si cer caderea lui Mubarak? Pot fi ridicate semne de intrebare referitor la spontanietatea, reprezentativitatea si…sinceritatea celor care protesteaza?

    Daca intr-adevar este, precum spun mass media, asa mare setea de democratie, foamea, ura impotriva lui Mubarak nu crezi ca ar fi fost normal sa vezi in strada jumatate din populatia tarii?

  16. Hello
    2 February 2011

    Live Coverage: Violent Clashes Erupt Between Mubarak Supporters and Anti-Government Protesters

    http://interactive.foxnews.com…..l?chanId=3

    Imagini care amintesc de Tirgu Mures, martie 1990

  17. calehari
    2 February 2011

    bugsy @ 15 . Observatii corecte care atrag dupa ele intrebari normale . Acum vad ca in strada au iesit si altii ( sa le spunem suporterii lui Mubarak ) care s-au inclestat in lupte fratricide cu ” luptatorii pentru democratie ” . Exista posibilitatea sa fim martorii , unei etape noi , de transformare a ” revolutiei ” , in ceva asemanator unui razboi civil in stadiu incipient , lucru ce va atrage dupa sine interventia in forta a armatei ( la momentul oportun ) ce va deveni astfel Salvatorul natiunii . Am descris un posibil scenariu , ce are cred , logica sa .

  18. bugsy
    2 February 2011

    @17, Calehari: exact acelasi scenariu pe care il enunti tu il intrevad si eu. nu am acum la indemana un articol extrem de interesant, pe subiectul Egipt, aparut la jumatatea lunii decembrie, (atentie!!!) pe site-ul ww.debka.com. Si acum o ghicitoare? A cui „voce” nu se aude deloc (sau, ma rog, aproape deloc) in ce priveste subiectul Egipt?

    deci:
    – Casa Alba a zis de la inceput ca Mubarak trebuie sa faca ce a promis populatiei (in subtext sa plece…),
    – cancelariile europene au pus placa respectarii democratiei, bla, bla,
    – Tel Aviv-ul , prin vocea PM Benjamin Netanyahu (care a cerut membrilor cabinetului sa se abtina de la orice declaratie pe acest subiect), asteapta evolutia situatiei……
    – …………….(guess who?)

  19. dr pepper
    2 February 2011

    Nu trebuie sa spun eu ceva, va faceti de bafta singuri. Sa consideri ca cel ce are o opinie diferita iti este adversar stangist (cine nu e cu noi e impotriva noastra… asa suna, nu?), sa iti jignesti interlocutorul sau sa sustii ca sondajele de opinie nu sunt discutabile, tocmai tu, un pretins conservator, ma scutesc pe mine de argumentatie.

    Nu ma mir ca miscarea conservatoare a ajuns intr-o fundatura cu un asemenea tip de gandire

    ma intreb de unde moda asta de a se dezice de gandirea leftista, au ajuns sa le fie rusine? ????

  20. kappa
    2 February 2011

    Multi comentatori uita ca protestele din Egipt si Tunisia au pornit in urma cresterii pronuntate a preturilor la alimente. Oamenii nu au iesit in strada pentru democratie. In ochii lor principalul vinovat este seful statului, care, in principiu, este conducatorul suprem. Este posibil ca extremisitii islamisti sa profite de aceste nemultumiri. Extremismul se dezvolta, mai ales, in perioade economice tulburi (Germania interbelica, Hitler). In acelasi timp, imi vine greu sa cred ca toti un miliard de mahomedani declarati practica, intr-adevar, religia (pe care, personal, o consider o ideologie, dar asta-i alta discutie). e ca si cum ai spune ca toti cei care se declara crestini, urmeaza toate perceptele invataturii crestine. In paranteza fie spus nu fac o analogie intre crestinism si islamism, fiind complet diferite si neavand nici un punct comun.
    Problemele din Tunisia si Egipt vor aparea si in alte tari, nu neaprat majoritar islamice. In momentul de fata se pare ca ne indreptam spre o criza alimentare globala conform unor analisti sceptici. Tiparnitele de dolari si euro afecteza profund tarile lumii a treia si nu numai. E frumos sa-ti exporti problemele prin devalorizarea accentuata a monedei.
    Referitor la Egipt, faptul ca au iesit doar un milion de oameni din 80 de milioane e ca si cum ai spune ca la mitingurile Tea Party ar fi trebuit sa fie cel putin 100 de milioane de americani, nu-i asa? Fapt demonstrat: manifestatiile au impact in orasele mari, nu in satuce. Ce vreau sa spun este chiar daca nu a iesit toata populatia Egiptului in strada, nu inseamna ca nu sunt de acord cu protestatarii.
    Sondajul discutat in articol ar fi fost si mai relevant daca ar fi avut si intrebari legate de motivatii: de ce sustin anumite lucruri? Plus ca un sondaj facut intr-o tara in care libertatea de expresie este restransa nu stiu cat de sincere sunt raspunsurile. Inchipuiti-va un sondaj in Rusia stalinista (chiar facut de occidentali) – cum ar fi raspuns rusul la intrebarea E bun comunismul? etc
    O dictatura nu este mai buna sa mai rea fata de o medie. Nu, o dictatura este rea. Care ar fi media: anul asta a ucis 500 de oameni/a inchis 1000, media e 700/2000. E in regula, lasati-l mai departe.
    Imi cer scuze daca formularile mele nu fost coerente si sper sa nu fiu taxat de stanga.

  21. Bleen
    2 February 2011

    Tare mi-e teamă că vom avea scenariul Rusia 1917 – Iran 1979. Pînă la urmă, decisivă va fi poziţia armatei egiptene. Însă poziţia armatei egiptene depinde de atitudinea US. Strategic, Egiptul ar fi o pierdere imensă.

  22. bugsy
    2 February 2011

    @20, Kappa:

    „Multi comentatori uita ca protestele din Egipt si Tunisia au pornit in urma cresterii pronuntate a preturilor la alimente. Oamenii nu au iesit in strada pentru democratie”

    Deci au iesit pentru mancare, da?

    „Referitor la Egipt, faptul ca au iesit doar un milion de oameni din 80 de milioane e ca si cum ai spune ca la mitingurile Tea Party ar fi trebuit sa fie cel putin 100 de milioane de americani, nu-i asa? Fapt demonstrat: manifestatiile au impact in orasele mari, nu in satuce”

    deci , daca au iesit in strada doar pentru mancare (si nu pentru democratie ori alte …idei) atunci conform (i)logicii tale, doar 1 milion de egipteni sufera de foame (cei din strada). Kappa, daca era vorba doar de foame, to Egiptul era in strada!

    Apoi, paralela cu Tea Party este cel putin…deplasata. Tea Party e o miscare civica in care dezbaterea de idei, propunerae de noi solutii sunt de baza. E firesc sa nu aiba o reprezentativitate mare in strada.

    Cei care ies in strada in Egipt (conform opiniei tale) sunt manati de instinct: DE FOAME, mai precis!!!!!

    In concluzie, daca foamea e motivul real al revoltei, Egiptul ar fi strada.

    Mea culpa: se pare ca cifra avansata de mine (1 milion de oameni la mitingul de ieri) a fost muuuult exagerata:www.hotnews.ro/stiri-international-8265181-wired-piata-tahrir-nu-poate-gazdui-mai-mult-200-000-oameni.htm

  23. emil b.
    2 February 2011

    Salut Kappa. Intr-adevar, criza alimentelor este un factor de avut in vedere. A fost mentionata in cadrul acestei postari (poti gasi acolo cateva amanunte interesante). In ce priveste sondajul, comparatia pe care o faci nu mi se pare tocmai potrivita. Ar fi mers daca intrebarile ar fi fost direct legate de regimul Mubarak, dar nefiind cazul nu am motive sa pun la indoiala sinceritatea respondentilor. Ideea articolului nu este de a justifica dictatura lui Mubarak, ci de a releva o serie de preferinte masurabile ale publicului egiptean. Bineinteles ca am dori o tranzitie catre un stat democratic si secular, dar se pune intrebarea in ce masura acest deziderat este validat de optiunile exprimate intr-o serie de chestiuni colaterale.

  24. bugsy
    2 February 2011

    @20 Kappa:
    „Multi comentatori uita ca protestele din Egipt si Tunisia au pornit in urma cresterii pronuntate a preturilor la alimente. Oamenii nu au iesit in strada pentru democratie. In ochii lor principalul vinovat este seful statului, care, in principiu, este conducatorul suprem.”

    Deci, foamea nu (lipsa)democratiei i-a scos in strada, da?

    „Referitor la Egipt, faptul ca au iesit doar un milion de oameni din 80 de milioane e ca si cum ai spune ca la mitingurile Tea Party ar fi trebuit sa fie cel putin 100 de milioane de americani, nu-i asa? Fapt demonstrat: manifestatiile au impact in orasele mari, nu in satuce. Ce vreau sa spun este chiar daca nu a iesit toata populatia Egiptului in strada, nu inseamna ca nu sunt de acord cu protestatarii.”

    comparatia cu Tea Party e deplasata.
    fapt demonstrat: poti trai si fara democratie, fara paine nu poti!

    Concluzie: Daca foamea ar fi motivul real al revoltelor, atunci tot Egiptul ar fi strada!

    PS 1: cifra de 1 milion de particpanti la mitingul de ieri se pare ca a fost muuult exagerata: http://www.hotnews.ro/stiri-in…..oameni.htm

  25. calehari
    2 February 2011

    bugsy @18 . Astept sa gasesti articolul . M-ai facut curios . Ma pui in dificultate cu raspunsul la intrebare . Tocmai cand ma simteam mare analist , expert in problemele Orientului Mijlociu , un fel de Paraipan al doilea ???? , m-ai adus cu picioarele pe pamant in poiana lui Iocan . Am citit declaratia unui ministru al guvernului iranian , ministru care ii cerea lui Mubarak sa plece . Cred totusi ca la vocea Ahmadinejad – Iran-ului te gandesti .

  26. bugsy
    2 February 2011

    @25, Calehari: raspunsul este oferit de Rammstein: http://www.youtube.com/watch?v=lork4zxRGxI

  27. calehari
    2 February 2011

    bugsy @ 26 . Daca istoria se va repeta ( in cazul Egiptului ), vei fi principalul vinovat :). Am sa depun marturie ????

  28. bugsy
    2 February 2011

    @27: Calehari: Nu vreau sa subminez pozitia de expert in problemele Orientului Mijlociu a d-rei Paraipan, mie imi convine un rol in poiana lui Iocan (amintita de tine intr-un comentariu anterior), ca atare ma comport si eu ca Moromete, Cocosila sau Balosu: citesc gazeta(e) (in varianta on line) si apoi imi dau cu presupusul. Ce inteleg eu pana acum se poate sintetiza cam asa:

    – iesitul in strada la Cairo pentru democratie e un moft (cel putin conceptul de democratie asa cum este ea perceputa in cultura occidentala nu este compatibil cu lumea araba);
    – iesitul in strada pentru mancare e…tot un moft (ar fi trebuit sa iasa in strada 90% din populatia Egiptului);
    – iesitul in strada in urma unor manipulari, diversiunii, provocari – mai degraba;

    care este miza?
    pai daca nu este nici democratia, nici mancarea, atunci pot fi: resursele (de energie in special) si/sau controlul unei pozitii strategice (Canalul Suez);

    cine sunt cei mai interesati?
    in mod normal, jucatorii din „major league”, adica SUA si Rusia. De ce Rusia? Pentru ca i s-a ridicat o minge la fileu prin politica de-a dreptul infantila a Casei Albe, sub administratia Obama, in ce priveste Orientul Mijlociu. Ca atare, Rusia a sesizat o nisa pe care o speculeaza din plin. Vrea sa spuna ca are si ea un cuvant de spus, din nou, in zona. (hint: recentul referendum din Sudan!!!!)

  29. George
    2 February 2011

    @Alex

    Esti un ignorant veritabil. Crestinii (majoritari copti) in Egipt nu depasesc 10%. Pe de alta parte sondajul a fost facut exclusiv in randul musulmanilor. Prin urmare ori ai vedenii, ori citesti printre randuri. Sau, cel mai probabil, n-ai citit sondajul dar ai postat ca un veritabil postac islamist in misiune.

    1. Perspectiva e cu adevarat cumplita. Problema lumii islamice o reprezinta religia. Nimic altceva.
    2. Obama e total depasit de problemele de politica externa. Il dubleaza pe Carter ca al doilea cel mai slab presedinte pe care l-a avut America in intreaga sa istorie. Carter a lasat Iranul pe mana fundamentalistilor iar Obama e pe cale sa faca acelasi lucru cu Egiptul. In numele unui falimentar concept aplicat de political correctness in politica externa americana. Problema cea mai grava este ca intregul Orient mijlociu e pe cale sa ajunga in mainile unor scelerati.

  30. Vlad M.
    2 February 2011

    The Brotherhood speaks. La BBC.

    Reprezentantul Sverige Demokraterna a fost tratat ca un nazist, iar nemernicul asta a fost lasat sa isi spuna toate prostiile. Bravo, BBC.

    A se vedea un fragment extins.

  31. Vlad M.
    2 February 2011

    In alta ordine de idei, armata a permis suporterilor pro-Mubarak sa se repeada asupra celorlalti protestatari.

    CAIRO (The Blaze/AP) — Thousands of supporters and opponents of President Hosni Mubarak battled in Cairo’s main square Wednesday, raining stones, bottles and firebombs on each other in scenes of uncontrolled violence as soldiers stood by without intervening. Government backers galloped in on horses and camels, only to be dragged to the ground and beaten bloody.

    At the front line, next to the famed Egyptian Museum at the edge of Tahrir Square, pro-government rioters blanketed the rooftops of nearby buildings, dumping bricks and firebombs onto the crowd below – in the process setting a tree ablaze inside the museum grounds.

    On the street below, the two sides crouched behind abandoned trucks and hurled chunks of concrete and bottles at each other, and some government supporters waved machetes.

    Bloodied anti-government protesters were taken to makeshift clinics in mosques and alleyways nearby, and some pleaded for protection from soldiers stationed at the square, who refused. Soldiers did nothing to stop the violence beyond firing an occasional shot in the air and no uniformed police were in sight.

    In Egipt e business as usual.

  32. calehari
    2 February 2011

    bugsy @28. Unii ( cei care nu-i cunosc pe rusi ) ar putea sa rada . Eu nu pot nici sa zambesc . De ce Rusia ? Fara discutie , in aceste zile ( si mai ales inaintea lor ) , oamenii lor din Egipt , au fost foarte ocupati . Rusii , sunt din nefericire , din nou in situatia in care , cand SUA fac un pas inapoi , ei sa faca imediat un pas inainte .

  33. bugsy
    2 February 2011

    @33, Calehari: Exact! Ai sintetizat perfect!

  34. ion
    2 February 2011

    Voi domnilor, prin articolele voastre, nu doriti decat sa alarmati inutil lumea. Dupa eliberarea poporului asuprit, ce tanjeste acum dupa libertate, cu siguranta statul egiptean va glisa incet dar ferm catre democratie si domnia legii.

  35. emil b.
    2 February 2011

    Ion. Exact acelasi lucru il dorim si noi. Spre deosebire de tine, nu suntem convinsi de directia glisarii. Sunt suficiente motive de ingrijorare sau scepticism. Urmarim, la fel de interesati ca tine, ce se intampla si chiar daca este riscant sa prezici cu certitudine – asa cum faci tu – faptul ca noi prezentam detalii descurajante nu inseamna nici vreo dorinta ca lucrurile sa se incheie prost si nici o alarma inutila. Dupa 1979 este prudent sa sufli in iaurt… printre altele.

  36. para
    2 February 2011

    legii sharia.

  37. Vlad M.
    2 February 2011

    Daca realitatea deranjeaza, cu atat mai rau pentru ea. Tare!

  38. ion
    2 February 2011

    para ????

  39. emil b.
    2 February 2011

    Confirmare la Para: graficul de mai jos face parte dintr-un sondaj de opinie realizat in 2007, de catre Universitatea Maryland si World Public Opinion. Trei sferturi dintre egipteni doresc sharia, aplicata strict sau mai putin strict.



  40. ion
    2 February 2011

    Intr-o tara democratica, cu standard de viata ridicat, pacea, intelegerea si compromisul pot fi atinse chiar si de etnii ce fac parte din civilizatii total diferite
    http://www.euronews.net/2011/0…..rs-record/

  41. Pataphyl (Andrei R.)
    2 February 2011

    Side effect: Situația din Egipt, efectul prezumatului control asupra Canalului Suez, Strîmtorilor Bab el Mandeb și Hormuz pot dubla prețul petrolului!

    De exemplu:
    http://video.foxbusiness.com/v…..ll-move-up

    (va urma, cu siguranță)

  42. Vlad M.
    2 February 2011

    Muslim Brotherhood demands that Mubarak government goes

    The Muslim Brotherhood, seen as Egypt’s biggest organized opposition group, said on Thursday that President Hosni Mubarak and his government had to go to avoid a crackdown on protesters if it was allowed stay in power.

    “We demand that this regime is overthrown and we demand the formation of a national unity government for all the factions,” the Brotherhood said in a statement broadcast by Al Jazeera.

    Fratia Musulmana vrea sa anuleze acordul de pace israeliano-egiptean

    Miscarea islamista Fratia Musulmana, principala forta de opozitie egipteana, spera sa creeze un guvern interimar si sa anuleze acordul de pace semnat cu Israelul, imediat dupa demisia presedintelui Mubarak, a declarat joi purtatorul de cuvant al gruparii, Rashad al-Bayoumi.

    „O data Mubarak plecat si un guvern interimar format, va trebui sa anulam acordul de pace cu Israelul”, a spus el, intr-un interviu acordat televiziunii japoneze NHK si citat de RIA Novosti.

    Rashad al Bayoumi, cadru universitar si mana dreapta a liderului Mohammed Badie, considera ca acordul de pace afecteaza interesele si demnitatea Egiptului, dar si ale intregii lumi arabe.

    Fratia Musulmana a participat activ la manifestarile din Egipt „inca de la inceputul lor”, a spus purtatorul de cuvant, confirmand intentia miscarii de a impune un guvern interimar, alaturi de celelalte partide ale opozitiei.

    Fratia Musulmana este o organizatie islamista fondata in 1928 care promoveaza renastearea islamica si lupta non-violenta impotriva influentei occidentale. Activitatile gruparii sunt interzise in Egipt.

    Intr-un alt interviu, acordat publicatiei elvetiene L’Hebdo, al-Bayoumi a respins orice apropiere de Iran si a afirmat ca Fratia Musulmana nu s-a luptat niciodata pentru o republica islamista, ci pentru o societate mai dreapta.

    Intrebat de ziaristul elvetian despre apropierea din trecut a Fratiei Musulmane de actuala putere din Egipt si despre averile acumulate in acea perioada, Rashad al Bayoumi a raspuns:

    „Este adevarat, avem bani si patroni bogati care sunt apropiati de ideile noastre. Ce e rau aici? Fara proiectele noastre sociale, fara investitiile in imobiliare si in agricultura, mizeria ar fi fost si mai teribila in aceasta tara. Noi, cel putin, noi muncim pentru altii”.

    Chestionat cum comenteaza rolul lui ElBaradei in aceste revolte, numarul doi al Fratiei Musulmane a spus ca laureatul premiului Nobel pentru Pace este un membru al opozitiei ca oricare altul.

    „Aici, este cvasi-necunoscut. Iar poporul nu alunga un dictator pentru a-l inlocui cu un necunoscut a carui reputatie si imagine au fost fabricate de CNN”.

    „Va veni solutia de la presedintele american Obama?”, intreaba reporterul.
    „Mi-ar placea sa cred. Dupa alegeri, Obama a venit in Cairo sa ne spune Salam aleikum. Ne-a promis democratia, dar astazi nu il mai auzim.
    Dar se spune aici ca el este adevaratul presedinte al Egiptului …
    al-Bayoumi, surazand: Poate …

  43. Vlad M.
    2 February 2011

    Egypt’s Opposition Leader Elbaradei: Mubarak Is A „Dead Man Walking”

    (Halucinant final, nu? ???? All hail the Messiah!)

  44. abbu
    2 February 2011

    Din cate vad eu in ultimele 2 zile se incearca introducerea fortat pe scena violentelor si acuzelor a Israelului.
    In Egipt ca si in Turcia.
    Desigur in curan vor apare comparatiile.

    poza 1

    poza 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

România a făcut mulți pași în direcția corectă de la revoluția din 1989. Cu toate acestea, revoluția nu a fost niciodată terminată în România. Influența malefică a Rusiei, datorită proximității sale geografice față de România și relația continuă a României cu China comunistă, creează multe probleme care subminează progresele economice și democratice ale României, precum …

adrian zuckerman foto