FUNDATIA IOAN BARBUS

CELE MAI CITITE

Jens Galschiot – Artistul Forumurilor

Protestul contra unor injustiţii, reale sau închipuite, îi aduce spontan laolaltă pe activiştii progresişti şi pe artiştii militanţi, care se simţ solidari cu masele, cu grupurile de persoane sau cu indivizii pentru ale căror drepturi s-au hotărât să lupte. Este şi acesta un rezultat al democraţiei reale în care trăieşte – încă – lumea occidentală. Dacă raportul dintre etic şi estetic rămâne un subiect fierbinte al expresiei artistice, în ceea ce priveşte arta angajată, mesajul acesteia vine înaintea oricaui altui considerent, şi este direct corelat cu evenimentul unde se dezvăluie publicului.

În ultimii ani, că urmare a interdependenţelor legate de globalizare, s-au multiplicat şi motivele de protest. Lumea este profund divizată cu privire la direcţia de mers şi la felul în care se poate maximiza justiţia socială, dar protestatarii de toate nuanţele s-au înţeles între ei şi s-au unit cu ani în urmă în Forumul Social Global (World Social Forum), la care este afiliat şi Forumul Social European (The European Social Forum), o organizaţie care şi-a ţinut ultima sesiune de dezbateri în Suedia, la Malmo între 17 şi 21 septembrie 2008. Printre membrii Forumul Social European găsim o varietate de mişcări şi organizaţii politice şi sociale, ce reuneşte de la luptători pentru drepturile minorităţilor de orice fel şi activişti pentru protecţia mediului înconjurător, organizaţii neguvernamentale, mişcări antirasiste, sindicate, grupuri de pacifişti, de anti-imperialişti, ligi şi organizaţii feministe, dar care fac parte din spectrul politic de stânga, ce pleacă de la social-democraţi şi ajunge până la formaţiuni de orientare comunistă. Participarea anarhiştilor este exclusă în mod oficial, deşi grupările de anarhişti îşi organizează reuniunile în paralel cu cele ale Forumurilor cu care au intrat în conflict nu numai o dată.

Până acum s-au ţinut cinci Forumuri, primul a fost la Florenţa (în 2002), al doilea la Paris în 2003, al treilea la Londra în 2004, al patrulea la Atena în 2006, iar ultimul după cum am spus la Malmo, în 2008. A fost Forumul cu cea mai mică participare numerică dintre toate, iar dacă plecăm de la milionul de persoane care au manifestat la Florenţa cu ocazia reuniunii din 2002, cele 15000 de persoane care au mărşăluit sau au dansat pe străzile micii localităţi suedeze reprezintă poate nucleul dur al stangismului parlamentar sau extraparlamentar. Nu au lipsit fireşte Amnesty Internaţional sau grupul german Attac, dar au fost şi participanţi basci, militanţi pentru independenţa, sau participanţi turci, care vor pregăti reuniunea programată în 2010, la Istanbul.

Că şi la precedentele Forumuri din Paris, Londra sau Atena, la Malmo artistul aflat în centru atenţiei a fost Jens Galschiot, născut în anul 1954 la Frederikssund, acum rezindent în Odense, Danemarca. Jens Galschiot a prezentat la Malmo un grup format din patru statui de gravide minore crucificate, protest la adresa Preşedintelui Bush şi a Papei, consideraţi responsabili de predicarea fundamentalistă ai Bibliei, pentru prejudiciile produse de ideea abstinenţei sexuale premaritale ca singură metodă de a elimina riscurile virusului HIV şi necazurile pe care le au fetele care rămân gravide fără să vrea.

Vor fi o contralovitură dată ideii lor că educaţia sexuală şi contracepţia reprezintă o invitaţie la voluptate. În acelaşi simbol Biserica Româno-Catolică afirmă că măsurile contraceptive sunt nepermise în conformitate cu doctrinele biblice, de aceea ei susţin absurditatea că numai „sexul neprotejat” este admisibil. Consecinţele pot fi dezastruoase pentru proliferarea AIDS şi a STD (boli cu transmisie sexuală, n.t.) şi de aceea rezultatul va fi o creştere a suferinţelor. Sculptura nu este un comentariu asupra avortului sau a celulelor stem, ci trebuie să fie văzută ca o recomandare artistică pentru dreptul la contracepţie şi la educaţie sexuală neprejudiciată.

Sculptura nu este o acuzaţie globală asupra creştinismului. Dimpotrivă, îi admir pe acei creştini care iau în serios cerinţa pentru caritate din Biblie şi acţionează în consecinţă. Creştinii progresişti trebuie să se disocieze de abuzarea Dumnezeului „lor” în numele unei politici contraceptive reacţionare.

pregnant-teenagers-crucifixion-sculptures-at-european-social-forum_medium

Un artist militant, Jens Gelschiot şi o multimede idei, toate de aceeaşi factură: exploatare, colonialism, dominaţia celor bogaţi, foamete. În imaginea de mai jos (Atena, 2006) se pot vedea alte grupuri de statui, cea mare care reprezintă o femeie albă, diformă, care stă pe umerii unui biet african, iar în jur sunt copii africani ce suferă de foame.

athens

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Daniel Francesco

Daniel Francesco

9 Comments

  1. Imperialistu'
    6 March 2009

    Vai, dar ce artist luminat! Seamana cumva cu maestrul nostru loca, Sorin Tara. Nu inteleg de ce este atat de greu de priceput ca Biserica nu poate incuraja sexul dezmatat. Nu poate, este anti-crestin („sa nu preacurvesti”). Ce facem, revenim la vechile paganisme cu sex in templele destinate zeitatilor greco-romane? Indraznesc sa cred ca ierarhii catolici nu sunt tampiti. Ai foarte putine sanse de a lua o boala cu transmitere sexuala daca nu faci sex. E aproape imposibil.

  2. costin
    6 March 2009

    ce-i draga cavaler teuton, imperialist, calare pe 5 cai albi, te pastrezi pentru dupa casatorie?

  3. Imperialistu'
    6 March 2009

    Bag de seama ca faci pe prostul. Intrebarea ta nu are nici un pic de relevanta pentru subiectul nostru. Discutam despre Biserica, nu despre ce fac eu sau altcineva. Fiecare isi stabileste singur codul de conduita; in stabilirea principiilor pe care le pune la baza comportamentului sau social, poate sa tina cont sau nu de crestinism. Crestinismul nu incurajeaza sexul de dragul sexului; ca asta place sau nu hippiotilor, stangistilor si modernistilor lipsiti de repere, conteaza prea putin. Crestinismul nu poate fi „trendy”, in pas cu vremurile. Nu poate si nu trebuie. Este perfect normal ca Biserica sa incurajeze abstinenta. Anormal ar fi ca preotii sa ii incurajeze pe tineri sa practice free love.

    Mai stiu eu pe cineva care a strambat din nas cand a auzit asta. Stii pe cine? Pe stimata vecina, plecate dintre noi de ceva timp ???? (pesemne eram un cuib de reactionari fara speranta). Vecina il lua peste picior, in unul din mesajele de pe blogul propriu, pe Evan Sayet pentru ca respectivul a sustinut in cadrul unei conferinta de la Heritage Foundation ca abstinenta are mai putine sanse de a da gres in ceea ce priveste BTS-urile.

    Daca nu esti de acord cu mine, precum vecina, demonstreaza-mi, rogu-te, ca e mai usor sa iei HIV practicand abstinenta. ????

  4. ws
    6 March 2009

    intr-adevar, un artist profund. pentru Galschiot, recursul la universalitate nu eludeaza deloc (da’ deloc!) meandrele concretului.

    bravo lui.

    as fi curios sa stiu daca se fac lucrari de doctorat despre opera lui.

    si inca ceva: nu e prea corect politic sa reprezinti o femeie provocata pe orizontala (horizontally challenged). cu atat mai putin cu cat sculptura din atena din 2006 (denumita „the survival of the fattest”, cat de subtil e numele!)
    o arata opresand un african-african (adica un african din africa, nu un african din america).
    ar trebui remediata problema cat mai repede posibil. ar trebui pus in locul ei un mascul, cu o bere in mana (ca sa fie clar), si vopsit in alb, ca sa elimine orice dubiu.

    regards,
    ws

  5. costin
    6 March 2009

    No matter how good you think you are you can always find the racist in you

    De ce ai ales „Bestia interioara” ca simbol???
    „Bestia interioara” este un simbol pentru ce se intimpla in prezent in Europa. Lumea a devenit prea mica pentru a cope cu conflictul de interese.
    Unii oameni inca mai cred ca ne mai putin mentine prosperitatea chiar daca doua treimi din oameni traiesc in saracie.
    Dar bineinteles, daca nu ai atitudinea ca oamenii ar trebui tratati diferit in termeni globali, la fel faci si in termeni locali. Ma gindesc la rasism si la lucruri de genul… despre asta e bestia interioara. Cint spui: „Eu si cei ca mine sintem cei care am construit aceasta tara. Nu vrem intrusi. Lasa-l sa moara inafara granitei, asta nu e problema mea. Aceasta este esenta bestiei interioare. Si in acest mod vom ajunge sa fim daca n ne gindim la directia pe care o vrem sa o ia societatea noastra.

    In continuare in acelasi reportaj, in Berlin, un grup de pusti turci sint intervievati:

    Cred ca este bine ce au facut. Orasele din Europa merita asa ceva.

    Apoi un grup de batrini din Berlin se intreava:

    Ar putea simboliza instinctele josmice ??? [cele trei semne de intrebare apar in subtitrare] Dar de ce au pus-o aici??? … Pai, nu stiu.

    Batrinii, in idea reportajului reprezinta europeanul xenofob, retrograd, mediu.

    din Brussuel:

    … gasesti acest lucru in Danemarca, Suedia, SUA, Germania…

    Italia:

    …e diferenta dintre persoanele tolerante si cele intolerante….

    Un barbat in virsta (alb) din Odense, Danemarca clar xenofob, rasist, retrograd:

    „Cine e responsalbil pt asta? Trebuie luata de aici..imediat”

    Brussels, un tinar fashion:

    Intr-un fel nu e prea frumos pentru porci, pentru ca de fapt sint niste animale foarte simpatice [spre deosebire de oameni]

    Pustii turci din Berlin:

    Poti gasi o multime de bestii interioare, cum ar fi neo nazistii… nu imi plac. Nu vor sa traiasca in pace cu alti oameni.
    Nazisti, skinheads spun lucruri de genul: „Strainii vin ca sa capete profit si iau fucking totul. „Tara ne apartine. Vrem o tara cutrata, cu nativi”

    Brussels, femeie cu copil in brate:

    „Trebuie sa informam oamenii, in special tinerii ca rasismul nu este bun. Sintem cu totii egali. Si copiii trebuie sa invete asta

    Dam cuvintul inapoi astistului:

    Fac acest lucru pentru ca sint speriat de modul in care merg treburile!!! Nu este vorba despre neo nazisti, extremisti de drepata, este vorba de reactiile oamenilor obisnuiti si despre cum au ajuns sa fie ca „Bestia din interior”

    Inscriptiile de pe statuie:

    SPECII:
    Animale cu cele mai josnice instincte.

    RESORT:
    In mine si in tine si in fiecare din specia Homo Sapiens.

    CONDITII DE CRESTERE:
    Creste in momentul in care oamenii sint expusi violentei, degradarii si tratamentului lipsit de respect [victimizare]

    COMPORTAMENT:
    asalt asupra valorilor etice ale omului in felul in care rasimul, ura si intoleranta preiau controlul.

    [Un tinar blond, bine facut [rasist, xenofob, eurocentrist] da cu ciocanul intr-un joc dintr-un parc de distractii.. joc din ala „cu ciocanu”.

    DISEMINARE:
    Este in stare sa preia controlul absolut asupra unei persoane, unui grup social sau a unei intregi populatii.

    [Un barbat alb mai corpolent filmat in multime]
    [iamgine cu statuia cu cap de porc] NU HRANITI!
    Dam din nou cuvintul artistului:

    Pentru mine arta si politica sint interconectate. Dar nu ca sa fac politica, ci casa ridic semne de intrebare. Sa faci politica insemana sa vii cu solutii, eu nu am solutii. [oare de ce?] Eu propun intrebari despre mostenisrea noastra culturala. Ce cale alegem pentru Europa. E ma simt imens de frustrat [oh, really?]. Nu am raspunsuri. [hai sa mor tu!] Daca as avea as deveni politician. Dar nu am.

    Barbati, copii de pe strada care ating statuia in orasele Europei.

    Interviu cu femeie de pe strada in Danemarca despre statuie:

    Este „Bestia interioara”. este inauntrul tau si al meu. Nu conteaza cint de buni credem ca sintem. Poti gasi oricind rasistul din tine.

    „Artistul” a plasat statuia in mai multe orase Europene cu rugamintea de a fi lasate acolo timp de 14 zile.

    Urmatoarele 9 orase au lasat-o:
    Copenhaga
    Aarhus
    Herning
    Amsterdam
    Oslo
    Zurich
    Stocholm
    Berlin
    Bonn

    Urmatoarele orase au indepartat statuia dupa scurt timp [orase rasiste]:
    Odesa
    Antwerpen
    Brussels
    Paris
    Marsilia
    Lyon
    Milano
    Geneva
    Barcelona
    Munich
    Innsbruvh

    http://www.aidoh.dk/new-struct…..east-s.wmv

  6. Imperialistu'
    6 March 2009

    Da, Ws, ???? DAR uiti ceva: femeia alb opreseaza pe negrii muritori de foame, dar este la randul ei victima masculului alb. Sa nu uitam, tovarasi, in bestiarul corect politic, monstrul numarul unu este barbatul alb. Iar daca mai este si crestin si de dreapta… Asa ca ea nu poate fi pusa deasupra barbatului alb decat in filmele progresiste. ???? Ca veni vorba, ne-am distra teribil daca am lua la bani marunti filmele produse de Hollywood. Productia de filme este puternic ideologizata si s-ar putea face studii nemaipomenite pe seama creatiilor Academiei.

  7. ws
    6 March 2009

    @ Imperialistu’

    hmm, ai si tu dreptate, barbatul alb crestin e clar cel mai mare opresor. sculptura cred ca ar trebui sa arate cam asa: un redneck, stirb, gras,cu o pusca in mana si cu o bere in cealalta, calareste:

    -o femeie de culoare

    -o femeie de culoare incerta ce tocmai a fost abuzata de partenerul ei

    – un african-african

    – un african-american

    – un lgtb (o lesbiana, un homosexual, un transsexual, plus un bisexual)

    – un native-american

    – vreo doi musulmani (unu’ shia, unu’ suni)

    – doua femei de religie islamica

    ar fi cam cracanat omul nostru, dar s-ar descurca. zi-mi te rog daca am uitat sa
    mentionez vreo minoritate opresata.

    ai mentionat filmele holywoodiene. uite primul exemplu care imi vine in minte: serialul „xena”.
    o tampenie in care ni se spune ca in timpuri imemoriale femeile se luptau cot la cot cu barbatii, erau egale, chiar ii depaseau pe barbati pentru ca xena ii batea intotdeauna. o aiureala, evident. xena e un fel de feminista radicala din epoca preistorica.

    mesajul asta, transmis saptamana de saptamana, ani la rand, trebuie ca a avut efectul scontat.

    regards,
    ws

  8. Dinny
    6 March 2009

    „Sculptura nu este o acuzaţie globală asupra creştinismului.” Serios? Personal mi se pare o blasfemie.
    „Dimpotrivă, îi admir pe acei creştini care iau în serios cerinţa pentru caritate din Biblie şi acţionează în consecinţă. Creştinii progresişti trebuie să se disocieze de abuzarea Dumnezeului “lor” în numele unei politici contraceptive reacţionare.” Cate ineptii intr-un singur paragraf. Deci crestinismul e ceva ce se poate negocia, ca la piata. Aplici o parte a lui, care iti convine [caritatea de ex.] si ce nu ti-e la indemana devine reactionar. Halal. Ca si cum Iisus ar fi stat pe cruce la taclale cu tortionarii Sai: accept coroana de spini, dar buretele inmuiat in otet e prea mult…mda.
    In cateva cuvinte: SA-I FIE RUSINE „artistului”. E parte din aia 90% se vede ????

  9. Imperialistu'
    6 March 2009

    Ar mai fi cativa: un comunist din vremea lui mcCarthy si un tigan din eterna si fascinanta noastra patrie; victime ale societatii absurde care nu ii accepta pentru ceea ce sunt. Ai dreptate in privinta lui Xena, dar in acest caz, in apararea mea, pot sa zic ca imi placea ca ii batea bine. :mrgreen: Feminista-feminista, dar batea! Asta era important.

    Ma gandesc ca am putea face o insemnare numai despre filme si sa scriem tot ce ne aduce aminte. ????

    Dinny > Pentru alde danezu’ de mai sus, crestinismul e un fel de stangism timpuriu. Nu degeaba a spus Ilici ca Isus a fost de stanga. ????

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *