FUNDATIA IOAN BARBUS

Legătura sfântă dintre Stalin și Biserica Ortodoxă Rusă

De pe Timpul.md am aflat că “Centrul editorial al Patriarhiei Ruse a tipărit calendarul biografic al anului 2014: ‘Stalin’ “.

Coperta:

Timpul.md dă ca sursă situl rusesc echo.msk.ru, de unde aflăm mai multe detalii:

 

Centrul editorial patriarhal „Lavra Sfânta Troiță” (Sviato-Troițki) a tipărit calendarul biografic al anului 2014: “Stalin”. Calendarul „Patriarho-Stalinist” este mărturia faptului că legătura dintre Biserica Ortodoxă Rusă și Stalin (“Conducătorul Așezat de Dumnezeu”) a fost și este apropiată de sacru. Pentru alte pagini din calendar și detalii, consultați situl centrului editorial https://www.id-dostoinstvo.ru/page/49.html.

Situl indicat ca fiind al editurii Patriarhiei anunță cu pompă: “Editura ‘Demnitatea’ e mândră să prezinte calendarul pentru anul 2014. Calendarul este cadoul perfect pentru veterani și împătimiții de istorie.

"Calendarul este cadoul perfect pentru veterani și împătimiții de istorie.“
“Calendarul este cadoul perfect pentru veterani și împătimiții de istorie.“

O explicație

"Calendarul este cadoul perfect pentru întreaga familie!"
“Calendarul este cadoul perfect pentru întreaga familie!”

Deoarece poate părea contradictoriu faptul că editura Bisericii Ortodoxe Ruse publică, alături de calendare ortodoxe (în dreapta), un calendar dedicat unuia dintre cei mai mari criminali comuniști din istorie și prigonitori ai creștinismului, cu siguranță cel mai mare prigonitor al ortodoxiei rusești, se impun câteva explicații privind modul în care este văzută ortodoxia de conducerea de la Moscova.

Biserica Ortodoxă Rusă și Stalin?

Kiril I, “Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii” este un fost agent KGB, cu o avere de 4 miliarde de dolari, conform unui articol publicat în februarie 2012 de Novaya Gazeta. Același ziar relata că Patriarhul Kiril, un propovăduitor al “ascetismului creștin”, și-a făcut, în parte, impresionanta avere din trafic cu tutun și alcool scutite de taxe pe motive “umanitare”. Mai multe detalii în articolul lui David Satter, Russia’s State Church.

Despre ortodoxia rusă în concepția lui Alexandr Dughin, principalul ideolog și sursă de inspirație a eurasianismului Putinist, am mai scris cu altă ocazie:

Într-un interviu acordat unui jurnalist polonez în 1998, Dughin se declara un admirator entuziast al bolșevismului, leninismului și stalinismului și spunea că Eurasia va fi o sinteză între comunism și ortodoxie. În ochii lui Alexandr Dughin, comunismul și bolșevismul au reprezentat lupta “barbariei rusești pentru sacru în lume”. Întrebat cum se împacă anti-ortodoxismul comunismului, demolarea bisericilor, torturarea și uciderea clericilor, deportarea credincioșilor în Siberia și ateizarea forțată cu lupta pentru sacru, Dughin spune că Stalin nu a făcut decât să distrugă partea “foarte occidentalizată” a ortodoxiei, “îmbibată de spiritul occidental, alienată de națiune. Visul mesianic poate exista și înafara Bisercii Ortodoxe, poate înflori și în alte forme. Comunismul a fost încercare de a elibera acest mesianism de o înțelegere pur religioasă.” Dughin continuă spunând că “în următoarea expansiune, ar trebui să profităm de toate experiențele noastre, atât pur religioase cât și socialiste[…] Dacă îmi exprim necondiționat entuziasmul pentru bolșevism, Lenin și Stalin, nu este pentru că l-aș considera un sistem perfect, ci pentru că la acea vreme era unica noastră soluție […] Următorul pas va fi comunismul ortodox – Eurasianism, misionarism, pan-slavism, tătarofilie…” O combinație între comunism/nazism și ortodoxie, o “ortodoxie purificată de elementele occidentale”. Prin „elemente occidentale” de care ar trebui descotorosită ortodoxia, Dughin înțelege chiar creștinismul acesteia: „Ortodoxia şi creştinismul sunt două lucruri diferite. (…) Ortodoxia, care nu este o religie, ci o tradiţie, este mult mai aproape de ceea ce numim păgânism. Include şi încorporează în sine păgânismul.”

Mai multe detalii despre “ortodoxia stalinistă” ( dar și depsre ramificațiile ei în România), aici și aici.

În loc de încheiere

Câteva afișe staliniste care, în cuvintele ideologului lui Vladimir Putin, aveau rolul de “distrugere a părții ortodoxiei îmbibate de spirit occidental”:

“Religia e otravă. Protejați copiii!”
(Pe fațada clădirii spre care fata vrea cu disperare să meargă este scris: “Școală”)

“Lupta contra religiei este lupta pentru socialism!”

Yuri Gagarin spune “Nu există Dumnezeu!”

“Bunica mi-a spus cu asprime: Fără Dumnezeu, nu poți face nimic, dar lumina orbitoare a științei a demonstrat că nu există Dumnezeu!”

Două variante de “Crăciun”

“Triumful creștinismului” (a se vedea figura asupritorului capitalist de pe cruce)

“Ciorile negre pregătesc un atac terorist împotriva URSS. Proletar, fii atent!”
(Papa din imagine este, cel mai probabil, Pius XI)

“Religia este opiumul popoarelor!”

Dar “ortodoxia” dughinistă “nu este o religie”, nu-i așa?

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Costin Andrieş

Costin Andrieş

Autor, co-fondator și redactor-șef ILD https://twitter.com/CostinAndriess

41 de comentarii

  1. Radu
    9 ianuarie 2014

    O vorbă a lui de Gaulle s-ar cuveni citată aici: „Stalin nu a plecat în trecut, s-a împrăștiat în viitor”.

  2. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    primele reactii:

    Russian Orthodox Church Slammed For Stalin Calendar (Europa Libera)

    A calendar published by the Russian Orthodox Church in honor of Soviet dictator Josef Stalin has sparked indignation from bloggers. The 2014 calendar is advertised “an excellent gift for veterans and history buffs.”

    The Russian Orthodox Church is under fire for publishing a calendar devoted to Soviet dictator Josef Stalin.

    Pictures from the 2014 calendar have been making the rounds on the Internet, sparking a barrage of criticism and prompting a lively discussion on the Moscow Patriarchate’s troubled ties with Stalin.

    The calendar, published by the printing house of the Trinity Lavra of St. Sergius Monastery in Moscow, presents photos and biographical information documenting Stalin’s evolution from a young seminary student in his native Georgia to the gray-haired Soviet leader.

    The publishing house advertises the calendar on its website as a bestseller and “an excellent gift for veterans and history buffs.”

    It sells for 200 rubles ($6) online and in bookshops.

    Mikhail Babkin, a noted Russian historian specialized in Russian Orthodox Church studies, fuelled the controversy on January 8 by posting photos on LiveJournal.

    “The link between the Moscow Patriarchy of the Russian Orthodox Church and Stalin,” he wrote, “remains close to sacred.”

    His post has sparked a flurry of outraged comments.

    “The Russian Orthodox Church has long turned into a business structure and churches into shops offering religious services,” wrote one reader. “Worshippers are only considered to be sources of wealth.”

    “It’s shameful, a disgrace and an insult against all those who died” under Stalin’s rule, another one said.

    Stalin had a complex relationship with the Orthodox Church.

    He attended an Orthodox seminary in his youth but was expelled for reasons that remain unclear.

    As Soviet leader, he oversaw a vast campaign of persecution against the Russian Orthodox Church that saw countless churches being destroyed.

    After World War II broke out, however, Stalin softened his stance and allowed the Church to operate, albeit under close state scrutiny.

    — Claire Bigg

  3. pista laszlo
    9 ianuarie 2014

    @ 1 Radu „Stalin nu a plecat în trecut, s-a împrăștiat în viitor” Exact asta scrie pe foto 2, motto-ul dintre ghilimele, dreapta sus.

  4. Octavian
    9 ianuarie 2014

    Conducerea Tipografiei Patriarhale a fost disponibilizată în urma tipăririi calendarului dedicat lui Stalin. Directorul Centrului Editorial din cadrul mănăstirii „Sfântul Serghie”, Natalia Kulaghin, comunică diaconul Andrei Kuraev pe blogul său.

    http://mesager.net/actual/corectitudine-politica/rusia-directorul-tipografiei-patriarhale-a-fost-concediat-pentru-tiparirea-calendarului-cu-chipul-lui-stalin/

  5. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    Femeile urcă un deal, lângă râul Volga, şi spun că urmează “Legea Dragostei”. Legea aceasta le aduce aduce în faţa unei clădiri cu trei etaje, din cărămidă albă, cu turnuleţe aurii şi o poartă roz. O numesc “Capela Învierii Rusiei”. La poartă îşi schimbă ghetele prăfuite cu sandale verzi de plastic, înainte de a aşterne carpete pentru rugăciune, pentru a se ruga către sfântul lor protector: Vladimir Putin, actualul premier şi viitorul preşedinte rus [oct 2011 n.red.]. Ele consideră că Putin este reîncarnarea Sf. Pavel.

    https://inliniedreapta.net/monitorul-neoficial/o-secta-din-rusia-se-roaga-la-sfantul-vladimir-putin/

  6. pista laszlo
    9 ianuarie 2014

    Situatia e complexa, pentru ca nu epoca lui Stalin a fost apogeul terorii antireligioase in URSS.
    Stalin a reabilitat biserica pentru a avea sustinerea ei in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Pe vremea lui a fost ales patriarhul si s-au redeschis 22.000 biseirici, seminare teologice etc.
    Campania antireligioasa a fost reluata dupa moartea lui Stalin de catre Hrusciov, care a distrus bisericile redeschise de Stalin.

    Distrugerea bisericilor si asasinarea a zeci de episcopi, a o suta de mii de preoti si a milioane de credinciosi a fost opera altora, pe care Stalin i-a inlaturat de la putere. De exemplu catedrala Iisus Mantuitorul a fost distrusa de Lazar Kahan, numit si Kaganovici. Liga ateilor militanti era condusa de Minei Izraelevici Gubelman, zis si Emilian Iaroslavski, directorul publicatiei “Bezbojnik”, adica Ateistul. Liga ateilor se ocupa cu distrugerea bisericilor si persecutarea preotilor.
    Icoanele si odoarele bisericesti erau jefuite de un fost student in studii talmudice, Iakov Iurovski, asasinul tarului Nicolae si al familiei sale. Ca rasplata pentru asasinat, Iakov a fost numit seful Departamentului “Aur” din cadrul trezoreriei URSS.
    Nu degeaba sunt unii “anticomunisti” care, ca din intamplare, denunta in principal “stalinismul” si minimalizand sau ignorand alte epoci comuniste.

    Referitor la imaginile foto din articol, cea cu televizorul si cea cu Gagarin evident ca sunt din era Hrusciov. Este un anacronism sa le plasati in era Stalin. Celelalte e posibil sa dateze din camnpania antireligioasa din URSS, 1921/1928 si sa provina din revista “Bezbojnik” a tovarasului Izraelevici.
    Campania anticrestina, printr-o coincidenta, s-a stins odata cu expulzarea din URSS a instigatorului acesteia, Leiba Bronstein Trotsky.

  7. Adi
    9 ianuarie 2014

    Uau, ce nebunie din partea lor. Si asa rusii aveau putina credinta, acuma o sa fie si mai multi care se vor indoi.

  8. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    posterele sunt din perioada 20-60, probabil cateva dintre ele sunt dinafara perioadei lui stalin, dar asta nu le face mai putin staliniste. asta chiar daca stalin a “reabilitat” biserica (mi se pare total nepotrivit termenul de “reabilitat”. a “reabilitat” biserica inlocuind preotii cu organe de partid, nu inseamna reabilitare). pe de alta parte, nu inteleg ce doresti sa transmiti cand scrii ca “unii “anticomunisti” care, ca din intamplare, denunta in principal “stalinismul” “. care sunt acestia? de ce “anticomunisti” e intre ghilimele. de ce “stalinismul” e intre ghilimele? are legatura cumva cu trotki si trotkistii care il acuza/u pe stalin de “deviationism de dreapta”, desi inceputurile persecutiilor comuniste le-au facut impreuna? trotki il acuza pe stalin de “birocratizare” (sustinuta si de trotki cat a fost la putere), il acuza si ca a “reabilitat” biserica si a luat masuri “de dreapta” (permiterea formarii colhozurilor si a exploatarii de catre tarani a mici parcele de pamant etc). totusi, asta nu il facea pe tortki cu nimic mai putin salbatic decat stalin, a sustinut epurarile, nationalizarile, partidul unic etc. Il acuza pe stalin ca a tradat proletariatul, dar si stalin ii aducea cam aceleasi acuze. daca pentru tortki tot ce era rau in rusia era stalinismul, pt stalin, trotki intruchipa raul. totul era un joc de “uite interesul proletar”, “nu e interesul proletar”.

    intre timp, din directia rusiei putiniste, aia care “redescopera dreapta”, e “traditionalista”, “conservatoare”, sua este acuzata, in buna traditie stalinista, tot de trotkism – fara a face in nici un fel distinctia intre democrati si republicani, intre reagan si obama. tot ce e rau acum este numit, atat de partea comunista criticataca, cat si din partea ortodoxist-filorusa, “neoliberalism/neoconservatorm/trotkism”. putinistii acuza sua si dreapta (neputinista, aici intra si ild si alti ganditori si politicieni de dreapta romani – inclusiv basescu) de trotkism/neo-nustiuce. toate semnele (inclusiv calendarul de fata) arata ca o fac din perspectiva stalinista. “anticomunismul” (aici ghilimelele isi au rostul) e bun, atata timp cat e …stalinist/putinist, se pare.

    si apropo de #4, calendarul asta nu a fost o eroare, e parte a politicii oficiale rusesti


    The leader of the “Bus of Victory” campaign, Viktor Loginov, wrote in his blog that the buses will appear on May 6 in Kiev, Minsk, Tallinn and Riga, as well as in many Russian cities, including Moscow, St. Petersburg and Volgograd (formerly Stalingrad).
    “Some 40 cities have joined the campaign so far and it has already broken previous records,” he said. http://en.rian.ru/world/20120419/172923241.html

    Visind la Stalin, Putin rescrie istoria Rusiei http://stiri.acasa.ro/social-125/visind-la-stalin-putin-rescrie-istoria-rusiei-49991.html
    “Elevii rusi invata despre “gloriosul” Stalin si colapsul imperiului global al SUA. Pe masura ce reafirma pozitia antioccidentala a Rusiei,presedintele Vladimir Putin incearca sa le inoculeze si tinerilor acest sentiment, alaturi de nationalism si de cultul propriei sale personalitati, prin intermediul manualelor de istorie si stiinte sociale.

    ….Evenimente importante , precum revolutiile portocalii din spatiul ex-sovietic, sint prezentate drept comploturi americane. „Tensiunea a fost sporita artificial in Ucraina si a fost pus la cale scenariul unei «revolutii»“, descrie manualul alegerea presedintelui
    prooccidental Viktor Iuscenko.

    …Stalin este vazut in acelasi manual drept „cel mai glorios lider sovietic”, gulagul sovietic este privit ca o conditie necesara pentru intarirea Rusiei, iar prabusirea URSS este „cea mai mare catastrofa geopolitica a secolului XX”. Putin insusi a considerat ca Marea Foamete din 1937, soldata cu 1,5 milioane de morti, nu se compara cu bombardamentele atomice ale SUA, razboiul din Vietnam sau segregarea rasiala din Statele Unite”

    vezi si https://inliniedreapta.net/stalin-putin-si-provocarile-memoriei/bb

  9. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    si ca tot a ajuns discutia la trotkism, prietenii comentatorului de la #4, cel care ne acuza de trotkism de fiecare data cand are ocazia, au publicat asta “Cu Troţki prin Bucureşti” http://www.criticatac.ro/24494/cu-troki-prin-bucureti/

  10. Alex M.
    9 ianuarie 2014

    @8 Chiar nu observă nimeni că dl. László Pista (István?) trage într-o singură direcție: cei responsabili pentru persecuția rușilor erau cu toții evrei (cel puțini toți dintre cei pe care îi numește domnia sa). Stalin nu era evreu, așa că trebuie spălat de toate păcatele, pentru că nu se potrivește în schemă. Că acei evrei renegați au făcut același tip de mizerii evreilor religioși din URSS, asta nu mai contează. E o retorică pe care o auzim și ori de câte ori vine vorba de impunerea comunismului în România, în scopul spălării lui Dej și, mai ales, a lui Ceaușescu.

  11. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    @Alex, am observat. prima oara am crezut ca inteleg gresit, acum nu mai cred.

  12. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    Continuare: La revedere, William S. Lind, mergi cu Hurduzeu!

    ps am rescris comentariul cu stalin si trotki, era un talmes-balmes.

  13. Alina
    9 ianuarie 2014

    Apropo, de afirmatia lui Yuri Gagarin ca nu ar exista Dumnezeu, cicula un banc in Rusia despre asta, cica dupa zborul lui Gagarin in cosmos, au fost adunati preotii si li s-a spus sa predice a doua zi ca Gagarin a fost in cosmos si nu l-a vazut pe Dumnezeu. Un preot s-a perpelit toata noaptea cum s-o scoata la capat si a doua zi vine la biserica si spune: “Oameni buni, Gagarin a fost in cosmos si nu l-a vazut pe Dumnezeu, dar Dumnezeu pe Gagarin l-a vazut si l-a binecuvantat!”

  14. Anca Cernea
    9 ianuarie 2014

    Observați și șopârla de la @4.
    „conducerea Tipografiei Patriarhale a fost concediată în urma tipăririi calendarului dedicat lui Stalin”
    ca și cum asta ar drege busuiocul

    indiferent că au fost dați afară pt neascultare (că l-au făcut pe stalin alb-negru și nu color, și a ieșit ca dracu), sau că au fost, de fapt promovați, iar acum conduc o (altă) tipografie mai mare a FSB/GRU
    chestia asta cu dat vina pentru o mare porcărie instituțională pe un trepăduș mai mic, și spălarea întregii operațiuni prin scoaterea acestuia din schemă, dacă scandalul a ieșit mai mare decât era prevăzut, e o șmecherie fumată și răsfumată; nici măcar nu e invenție sovietică, o recomandă și Machiavelli – dacă abuzurile principelui trezesc prea mare indignare și revoltă în cetate, să se dea vina pe un sfetnic impopular, să i se taie capul, și să se zică „nu e vina principelui, ci a dregătorilor, uite, principele când a aflat, a pus să fie pedepsit cum se cuvine”

    această informație nu schimbă absolut cu nimic gravitatea și relevanța faptului prezentat de articol
    nu e posibil ca într-o instituție bisericească, directorul unei tipografii să-și facă de cap în așa hal încât să tipărească un calendar pupincurist spre slava celui mai mare dușman al acelei biserici, din toată istoria și din toată geografia, omorâtorul unor milioane de credincioși ai săi – cei mai buni și mai curajoși și mai drepți dintre aceștia, ierarhi, preoți, mireni

    Vă închipuiți, de exemplu, că ar fi posibil ca centrul editorial al Bisericii Armene să tipărească un calendar dedicat în întregime lui Kemal Atatürk? iar apoi, după ce calendarul e gata și circulă, iscându-se scandal, treaba să fie dreasă printr-un „ups, a fost o scăpare, l-am dat afară pe director”?

    Cine ar putea fi atât de prost încât să înghită o asemenea „rezolvare”? (Octavian, desigur, nu mai e nevoie să subliniem, el chiar speră că mai găsește și alți proști pe aici, și își tot încearcă norocul, căutându-și tovarăși/camarazi pe ILD – altă prostie.)

    Episodul calendarului reflectă cât se poate de fidel mentalitatea kaghebistă ce domnește în instituția condusă de Patriarhul kaghebist Kiril și în rândul dreptcredincioșilor kaghebiști care conduc Rusia, în frunte cu kaghebistul Putin.
    Stalin nu e pentru ei un personaj negativ. Personaje negative sunt occidentalii, capitaliștii, americanii, evreii, polonezii.
    Cât despre martirii și sfinții autentici ai Bisericii Ortodoxe Ruse, mda, și ei pot fi folosiți, kaghebiștii se pot cocoța pe oasele lor ca să proclame sfințenia regimului Putin. Contând pe confuzia din capetele prostimii, kaghebiștii ridică în slăvi și pe martiri și pe călăi, sperând că nu se prinde nimeni, și setează ei o nouă normalitate.

    PS
    Și la noi Iliescu și Năstase au participat cu pioșenie, ca invitați de vază, la beatificarea Monseniorului Ghica, iar prezența lor a fost salutată cu deosebită dragoste de Monseniorul Ioan Robu. Așa cum erau prezenți membri ai familiei Ghica, au fost prezenți la ceremonie și membrii familiei politice a celor care l-au torturat și ucis pe Fericitul Vladimir.

  15. Anca Cernea
    9 ianuarie 2014

    @Alex. Și eu am observat. Și nu e prima oară.

  16. Bogdan Calehari
    9 ianuarie 2014

    pista laszlo

    Comentariu vadit pro-stalinist si anti-semit, ce masacreaza, in binecunoscutul stil neo-legionar si filo-pravoslavnic, adevarul istoric. In Rusia a existat intotdeauna un singur stapan, Tarul. Indiferent cine a fost el: Ivan cel Groaznic, Petru, Lenin, Stalin sau Putin. Ce spunea sau spune Tarul, aia se face si nimic altceva. Intr-adevar, marea majoritate a conducatorilor revolutiei bolsevice au fost de origine evrei, dar a fost o revolutie marxist – bolsevica si nu una evreiasca. S-au executat intocmai ordinele unuia singur, si acela a fost intai Lenin si dupa aceea Stalin. A-i acuza pe Bronstein, Isaac, Lazar, Iakov, Strul sau Itzic, pe directorul vreunei publicatii sau pe vreunul dintre komisarii bolsevici de initierea programului de exterminare a crestinilor, de daramarea bisericilor, de prigonirea credintei crestine, adica a-i acuza pe unii dintre executanti pentru a-i spala de sangele varsat pe cei care au dat ordinele, este cea mai mare mizerie posibila.
    Catedrala Isus Mantuitorul a fost distrusa la ordinul lui Stalin, asa cum Manastirea Vacaresti a fost distrusa la ordinul lui Ceausescu. A-i face vinovati pentru asta pe criminalul Kaganovici sau pe sluga Gogu Radulescu, este o magarie ordinara.
    “Pe vremea lui Stalin a fost ales patriarhul”!! Haida de! Chiar ne iei de prosti? Pe vremea lui Stalin, un ofiter NKVD cu grad mare, a primit ordinul sa fie patriarh! Asta este realitatea. Si daca flamura cu imaginea Sfintei Fecioare era trasa de avion deasupra Stalingradului, era nu pentru ca Satana de la Kremlin se pocaise brusc, ci pentru ca voia sa-i faca pe mujici sa-l apere cat mai eroic.

    @Anca

    Si daca nu e prima oara, de ce nu se face nimic?

  17. Anca Cernea
    9 ianuarie 2014

    @ Bogdan
    Eu am văzut comentariile abia azi dimineață. Alex deja dăduse un răspuns care mi s-a părut excelent.
    Așa că m-am mulțumit să răspund șopârlei lui octavian, care trecuse neobservată.
    O altă opțiune ar fi fost să ștergem comentariul cu pricina al lui piszta laszlo. Sunt argumente și pro și contra. Pro, evident de ce. Contra, pt că nu e numai laszlo în această stare de confuzie, din păcate, cele exprimate în comentariul lui sunt destul de des întâlnite, nu numai în România, pe tot mapamondul. Din acest motiv, ar fi indicat să discutăm deschis aceste lucruri și să risipim prejudecățile acelora care, poate, sunt de bună credință, dar duc lipsă de unele informații. Ar fi indicat să dedicăm acestei teme spațiul cuvenit și bibliografie adecvată. Articolul lui Costin nu e chiar despre asta. În aceste condiții, am considerat că răspunsul lui Alex spune tot ce trebuie în această discuție. Într-adevăr, numeroase persoane de origine etnică evreiască, ce își renegaseră credința și trecuseră la secta bolșevică, au făcut parte din conducerea și angrenajul revoluției leniniste și sistemului criminal sovietic. Asta știe toată lumea. Ceea ce lumea nu știe destul (sunt și mulți evrei care nu știu asta) e că de partea cealaltă, a martirilor, a victimelor, a eroilor rezistenței, a celor care s-au opus – și care se opun și astăzi – sistemului/ideologiei criminale comunist/e, s-au numărat și se numără foarte mulți evrei. Care sunt mult mai evrei decât cei din categoria de care vorbește laszlo, pentru că sunt evrei și în sens etnic, și în sens moral/religios, nu și-au renegat apartenența la Poporul Ales al lui Dumnezeu, nu au acceptat să lupte împotriva Lui și împotriva poporului lor. Vom reveni asupra acestei teme. Ea a mai fost atinsă, aici, pe ILD. Dar nu destul. E foarte importantă.

  18. Bogdan Calehari
    9 ianuarie 2014

    @17 Anca Cernea

    Da, ai dreptate!

  19. John Galt
    9 ianuarie 2014

    Am observ si eu tendinta sovieticilor de a da vina pe altcineva atunci cand vine vorba de crimele lor. Intotdeauna e altcineva, nu ei. “Socialistii de fapt erau oameni buni, vroiau binele, cei care l-au pus in practica au fost rai, evreii au omorat, nu Lenin”. Dar mai e ceva. In cazul de fata, faptul ca evreii sunt acuzati de instaurarea socialismului cred ca are si o alta dimensiune: in 30-50 de ani planul e ca Eurasia sa fie majoritar musulmana. Pana si armata Rusiei va avea 80% musulmani. Prin urmare evreii trebuie sa dispara. Asa ca s-a inceput de pe acum propaganda in viitorul califat numit Europa, adica nu m-as mira sa vad inclusiv in vest astfel de idei.

  20. Bogdan Calehari
    9 ianuarie 2014

    @19

    Da, pentru cretini, si acum, dusmanul principal il constituie evreii. Nu marxismul cultural, nu renasterea si invazia islamica, nu visul nebunesc privind infiintarea unui imperiu euroasiatic. Asa zisul anti-sionism, pe care-l promoveaza radicalii de stanga din Occident si nu numai, este anti-semitism mascat. Pro Palestina, pro Hamas, pro Fratia Musulmana, pro-hijab si Jos anti sionistii rasisti de la Tel Aviv!
    S-a ajuns, in Franta, din prostie unii, din ura fata de evrei altii, la o alianta incredibila ce ii face pe francezii sustinatori ai Frontului National, pe arabii din ZUS-uri, pe anarhistii anti-sistem, pe elevi de liceu cat si pe soldati ai armatei franceze sau angajati ai corporatiilor, sa foloseasca, cu totii, salutul nazist modificat, inventat de umoristul camerunez, bineinteles negru, Dieudonne! Hitler rade in hohote!

  21. ninel
    9 ianuarie 2014

    @John Galt
    Sigur e vorba de Eurasia in acel plan, sau doar de Europa? Pentru ca e greu de crezut ca India si China (adica grosul “materialului”) pot fi islamizate in atat de mare masura intr-o perioada atat de scurta totusi. Cat priveste Europa, aici e buba, pentru ca si eu vad posibila islamizarea ei, vazand cum evolueaza lucrurile. Si daca exista acest plan, cui ii apartine el? Pentru ca mi se pare unul extrem de periculos chiar si pentru autorii lui. Asa adormit cum e si cu picioare de lut, uriasul sistem mondial ce are la baza civilizatia iudeo-crestina, nu cred ca va ceda fara o lupta decisiva, cand va ajunge cutitul la os, cum se spune. Totul e sa nu fie prea tarziu. De fapt, cu cat mai tarziu va veni acel moment, cu atat distrugerile vor fi mai mari, punand in pericol insasi existenta Omului.

  22. Mihaela Bărbuş
    9 ianuarie 2014

    Of! Pista stie ruseste, stie cum erau fineturile politicii sovietice fata de religie, si ne mai invata si pe noi. Si noi, in loc sa intelegem ca acolo exista pluralism de opinii si multiple posibilitati de actiune, nu apreciem nimic!

  23. Tastoniu
    9 ianuarie 2014

    E incredibil si inimaginabil ! Dughin ăsta este malefic de-a dreptul ! Parcă întruchipează profetul mincinos Apocaliptic !
    Ce non-sens mai e și asta: „Ortodoxia şi creştinismul sunt două lucruri diferite. (…) Ortodoxia, care nu este o religie, ci o tradiţie, este mult mai aproape de ceea ce numim păgânism. Include şi încorporează în sine păgânismul.” ? ? ?
    Oare tot atât de multi mujici ruși mai sunt și astăzi ca in epoca stalinistă, care să nu fi citit Biblia și să nu înțeleagă ce minciuni bolnăvicioase debitează Dughin ăsta?
    Câți ruși îl cred și îl urmează pe un profet mincinos ca ăsta ?

  24. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    dupa o discutia despre Rusia, homosexualitate, Dughinism, inclusiv ILD si acest articol, adminul de pe RazboiIntruCuvant.ro, concluzioneaza:

    oricat de mult ar fi implicat cinismul politic si clerical, totusi pentru noi Rusia e un model (in sens de model de rezolvare a unei situatii, de definire a ei) – nu incrimineaza penal niste relatii, ci sanctioneaza promovarea deliberata a unui mod de viata sexuala. Nu degeaba au inceput si paleoconservatorii americani sa valorizeze acest lucru. Nu ne amagim, mai ales noi, asezati aici, cu privire la substantialitatea noului imperiu rus, insa ca model politic, social, ca normativitate, este ceva demn de luat in seama.

    in septembrie anul trecut, “achiesa cu usurinta” la un manifest comunist, revolutionar bolsevic, publicat de criticatac https://inliniedreapta.net/insemnare/achiesam-cu-usurinta-protestele-rosia-montana-si-infratirea-dementelor-ideologice/ atunci adminul RiC a tinut sa ma lamureasca ca nu sustine dughinismul, din contra (nu am inteles de ce vorbeste despre el la plural). A nu sustine dughinismul, chiar a i te opune, chiar sa iei nota de “cinismul politic si clerical”, sa nu te amagesti “cu privire la substantialitatea noului imperiu rus” si cu toate astea, sa iti ramana Rusia Reperul (cu R mare) – asta in timp ce esti un inversunat luptator impotriva “neoliberalismului” american, impotriva capitalismului, impotriva Chevron, sa ii gasesti mereu bube lui Basescu dar sa nu spui mai nimica niciodata nimic despre Antena3 – sa iei nota de faptul ca Rusia e condusa de un stalinist si totusi sa o preferi Americii – mi se pare ca nu mai lasa loc de nici un tura-vura.

  25. vladimir tismaneanu
    9 ianuarie 2014

    Ateismul face parte din matricea doctrinara a socialismului, inca dinainte de Marx si Engels. A existat si un socialism crestin, dar a fost marginalizat (v. “Manifestul PC”). Proudhon era ateu, la fel Blanqui ori Marat. Da, vechiul bolsevic Emelian Iaroslavski a condus Liga Ateista (bezbojnicii), dar facut-o ca emisar, trimis, imputernicit, vicar al lui Stalin. L-as indemna pe dl “Pista Laszlo” sa citeasca si altceva decat Wiki. Lazar Moiseievici Kaganovici a fost locotenentul lui Stalin in anii 30, fara indoiala. Nu a fost eliminat, epurat, prigonit (fratele sau, Mihail, a fost executat). A cazut abia in iunie 1957. Dupa moartea lui Stalin, atesimul a ramas un pilon al ideologiei oficiale. In anii 60, principalul propagandist al ateismului era secretarul CC al PCUS, Leonid Iliciov. In Albania, religia a fost interzisa prin Constitutie. In Romania, s-au ocupat cu atesimul Aurelian Tache si Octavian Chetan, turnatorul lui Gabriel Liiceanu. Enver Hoxha si Mehmet Shehu nu erau evrei. Cred ca acuratetea si rigoarea sunt indispensabile cand se exploreaza chestiuni istorice. Este util sa se renunte la mituri, fabricatii si fantasme nocive de genul “Zydokomuna”.

  26. Anca Cernea
    9 ianuarie 2014

    Halal ortodoxie a la Poutine:

    “Mulți spun că Mausoleul lui Lenin este împotriva tradiției. Dar ce este împotriva tradiției? Mergeți la Lavra Pechersk de la Kiev, sau căutați la Mănăstirea Pskov sau Muntele Athos. Veți vedea moaștele sfinților acolo. ”

    unde sunteți, legionaroizilor din blogosfera „ortodoxă”, care faceți plecăciuni la țarul Putin? unde ești, „război întru cuvânt”, să iei de aici cuvânt de învățătură de la un criminal în serie, cum să te închini la „moaște” de satanist ? pe asta cum o mai justificați? ce, și Putin e evreu?

    acest citat mai arată de ce e atât de firesc să se tipărească la tiparnița lui Kiril un calendar cu Stalin
    dacă țarul pravoslavnic compară mumia monstrului satanist Lenin cu moaștele sfinților, de ce mutra monstrului satanist Stalin nu ar da bine într-un calendar „ortodox” editat de patriarhie?

    stai că vine acum octavian și ne spune că jurnalistul care a consemnat acest spici al lui Putin deja a fost împușcat, deci nu se pune….

  27. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    Anca, iar esti ideologica si faci scurtcirscuit (vezi cele mai recente comentarii de acolo). RiC achieseaza la Putin, dar nu oricum, ci neideologic, pt ca Putin apara si ‘traditia’, nu doar pe Stalin si Lenin. Ca doar n-o achiesa cu Imperialismul American terorist.
    Si nu fi atat de dura, cineva de acolo a gasit si un ‘comentator echilibrat, Octavian Racu (parca)’. Singurul comentator echilibrat de pe ILD e un stalinist ????

  28. Anca Cernea
    9 ianuarie 2014

    cel mai echilibrat, moderat și centrist e Dughin, pt că face media între Hitler și Stalin !

  29. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    ultimele noutati:

    Racu (altul) a scris un comentariu lung, pacat ca am renuntat de mult sa ii citesc delirul; dar am remarcat un pasaj: “a existat si exista gandire sociala crestina anticapitalista (America Latina, spre exemplu, este plina de ea) dar in Romania ea a fost si este constant marginalizata…” — teologia eliberarii, marxism in sutana, oarecum asemanator de dughinism, bolsevismul in sutana. din pacate pt Racu e marginalizata in Romania. In fine, argumentele lui Racu converg inspre astia nu sunt de acord cu mine, deci “nu stiu ce inseamna libertatea si a gandi cu propria minte” pentru ca asa au invatat ei de la “stapanii lor de peste ocean” care ii platesc.

    intrebarea care se pune e ce anume preferam intre occidentul socialist anti-religios si relativist, in care, cu toate astea, crestinismul e de cateva zeci de ori mai viu decat in Rusia ( date: https://inliniedreapta.net/insemnare/dan-puric-intre-rogozanu-si-hristos-la-pungesti/#comment-89403 ) si care este inca un spatiu al civilizatiei, si national-bolsevismul lui Putin in care crestinismul e folosit doar pentru a-si legitima despotismul criminal?

    daca nu am avea gandire “ideologica”, ca RiC, am alege putinismul.

    ok, am pierdut destul timp cu ei.

  30. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2014/01/10/biserica-rusiei-ar-vrea-organizarea-unui-referendum-pentru-interzicerea-homosexualitatii/#comment-250741

    “Acest raspuns (“cu stalin inainte!”) e ca o flegma aruncata pe capul decapitat al unui sirian. Prea mare ticalosia…” — dizgratios.

    trebuia sa fi verificat dinainte ce ai scris de egip. soarta cretinilor din siria e tragica si ne preocupa, dar cauzele sunt mai greu de inteles — un indiciu aici https://inliniedreapta.net/conexiunea-putin-osama-bin-laden/ citeste-l, reciteste-l fa conspecte. Acestia sunt rusii care ne plac noua, Bukovski, Litvinenko, Anna Politkovskaya, nu Putin! — dar nu mai putin tragica decat soarta cretinilor din egipt (un articol de pe vremea lui mubarak, cand presa nu spunea nimic https://inliniedreapta.net/islamizarea-egiptului-si-un-semnal-de-alarma-pentru-occident/ )din cauza carora tu afurirsesti presa pentru ca cica ar fi vorbit prea mult despre ei! cand de fapt am fost extrem de atent la ce s-a scris in romania in timpul protestelor, cand a fost dat jos morsi (inainte de asta se scria 0) si am observat complet opusul la ce spui tu, niste articole complet cretine din care nu se afla nimic din ce se intampla in egip http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2013/08/21/cinism-dezgustator-mila-interesata-politic-fata-de-crestinii-copti-din-egipt-si-indignarea-sicofantilor-fata-de-democratia-din-periferie/ in egipt au iesit pe strazi anul trecut zeci de milioane de oameni, armata a trebuit sa inalutre pe morsi pentru a evita o varsare de sange generala https://inliniedreapta.net/soarta-crestinilor-copti-si-pro-islamismul-lui-obama-in-egipt/ observa ca ai vorbit tampenii cand spuneai ca eu vad doar partea buna din america

    imi pare rau ca am vazut doar acum pasajul asta. nu mai pierdeam timpul.

    “Stim, suntem in periferia sistemului neoliberal mondial dominat de statele puternice occidentale, cu SUA in frunte. Prin urmare, suntem expusi exploatarii economice si colonizarii culturale. Dar, uneori, se intrece orice limita a …orice si discursul occidental (euroatlantic, mai precis) revarsat in mass-media atinge cote ale cinismului greu de imaginat.

    De pilda, in ceea ce priveste Egiptul, mass-media deplange masiv soarta crestinilor copti, supusi agresiunilor in special din partea factiunilor Fratiei Musulmane, in prezent supusa represiunilor crunte ale noului guvern interimar controlat de armata. Bineinteles ca mediatizarea acestui flagel nenorocit este legitima, necesara. Insa ea nu izvoraste din vreo compatimire reala fata de genocidul crestin din Egipt, ci dintr-un cinic calcul politic: deplangem soarta coptilor ca sa aratam cat de ingrozitori sunt FM si ca, pana la urma, lovitura de stat militara, rasturnarea lui Morsi, represiunea protestatarilor musulmani este justificata. Focalizam pe tragedia crestinilor pentru ca ne este profitabila politic. Altfel, daca nu ar fi asa, nu am scoate o singura vorbulita, cum se intampla in cazul Siriei, unde mass-media si cancelariile occidentale sunt complice cu “armata rebela” a fanaticilor suniti care macelaresc crestini si siiti.

    Desigur, mai putin se discuta despre faptul ca la originea represiunii crestinilor din Egipt se afla aceeasi politica dementa a haosului profitabil si deliberat care a stat la originea rasturnarii lui Mubarak, apoi a venirii la putere a lui Morsi si, in final, la lovitura de stat a armatei (justificata ca fiind… democratica). Nimeni nu se gandeste ca acum musulmanii se razbuna pe crestini, tapii ispasitori ai represiunii la care sunt supusi de armata… Apropo de cinism, e remarcabil cum joaca Rusia in acest caz, sustinand legitimitatea lui Morsi si a alegerilor democratice, “uitand” interesat, in schimb, de rolul autoproclamat de aparatoare a crestinilor. ”

    trebuia sa ma astept, asa cum in Romania “achiesezi” la bolsevicii, esti de partea USL (vei nega, dar esti!), in aceasta parte de lume esti de partea criminalului Putin, in Egipt esti de partea criminalilor din Fratia Musulmana. ceva in tine te face ca de fiecare data sa te gasesti de partea criminalilor. fara exceptie.

    comentariul asta a fost sters de RiCi

  31. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    hai ca am aflat ceva interesant. “admin”, cel cu care vorbeam eu pe razboiintrucuvant se pare ca este Ionut Butoi, actual consilierul lui Cacarau si prosper afacerist, in trecut consilier al lui Adrian Nastase, in 2004. inca o confirmare de la criticataci: “bun exemplu de site, taliban ortodox, cu trimiteri in trecut catre Saccsiv si Apologeticum. Mai nou si-au sters o buna parte din arhiva, pozandu-se moderati. In orice caz, Ionut Butoi, unul din administratorii site-ului e analist politic pe langa PNL, de aici si ciudatenia dublului discurs pe care-l practica… Ionut Butoi sau pedagogul Adrian Mircea, administratorii site-ului “. a facut (nu stiu daca mai face in continuare) parte din civitas 99 http://www.civitas99.ro/volume/ionut1_vol1.pdf http://www.civitas99.ro/ predecesorul lui civitas politics .

  32. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    surprise! (not)


    https://www.facebook.com/bogdan.alex.duca/posts/10201466278684695?stream_ref=10

    reluare:

    Kiril I, “Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii” este un fost agent KGB, cu o avere de 4 miliarde de dolari, conform unui articol publicat în februarie 2012 de Novaya Gazeta. Același ziar relata că Patriarhul Kiril, un propovăduitor al “ascetismului creștin”, și-a făcut, în parte, impresionanta avere din trafic cu tutun și alcool scutite de taxe pe motive “umanitare”. Mai multe detalii în articolul lui David Satter, Russia’s State Church.

  33. Emil Borcean
    9 ianuarie 2014

    Apropos de Chiril si ortodoxismul kremlinist la care subscriu tot felul de veleitari, care mai de care mai crestini si conservatori.

    Commenting on the statement of Russian Christian Orthodox Church Patriarch Kirill that the EuroMaidan demonstrations are a threat to the spiritual unity of Ukrainians and Russians, the Patriarch of Kyiv and all Rus-Ukraine Filaret stated: “This is not true.”

    “If we take the idea that Kirill defends – Rusky Mir (Russian World) – it is not unity, it is empire, wrapped in a nice package. In fact, it is about creating a new empire. The Customs Union is the beginning,” said Filaret, referring to Russian President Vladimir Putin’s revival of an economic and political union of former Soviet republics including Russia, Kazakhstan, Belarus and Armenia. Putin also hopes to include Ukraine, the second largest former Soviet republic, in the grouping.

    According to Filaret, “the truth is to practice the Orthodox faith, and each nation will have its own independent church, as required by the canons of the church.”

    Filaret also said that Ukrainian authorities should punish those who break the law, while the church and ordinary people who stand on Maidan (Independence Square) should forgive. The EuroMaidan demonstrations, which aim to force President Viktor Yanukovych’s resignation, entered their 49th day on Jan. 8.

    In an interview with the Fifth Channel TV station, the Patriarch of Kyiv and all Rus-Ukraine Filaret commented on the question of whether people should forgive the government for beating activists during the Maidan crackdown.

    According to Filaret, the reason why Maidan stands is that, “people seek justice.”

    “People expectedthat the agreement (with the EU) would be signed, and it did not happen. Students resisted but they were beaten. The nation is outraged,” plained Filaret.

    Additionally, the patriarch said, “Justice requires punishment, and Christianity forgiveness.”

    “Therefore, one should punish, and others forgive. Who has to punish? To whom God has given the sword. God has given the sword to the authorities. Therefore, the authorities should punish, and the church should forgive. Are ordinary people who stand on Maidan Christians? This means they must forgive,” said Filaret.

    “The authorities must carry out their duties to protect the good and to punish evil. When it punishes the good and protects the evil, such authority does not fulfill its obligations”, underlined the Patriarch.

    He also said, “Beating is not God’s will.”

    In addition, he said that the church, “must be out of politics.”

    “But it has to be with the people. Moreover, when people are beaten, it must save the people, to give them shelter. It is not an accident that the Mykhaylivsky Monastery received those who were brutally beaten,” said Filaret.

    Battle of Orthodox Christian patriarchs as Ukraine’s Filaret denounces Russia’s Kirill

  34. observator
    9 ianuarie 2014

    buna ziua!
    sunt interesat de informatii legate de prigoana bolshevismului ateu si criminal impotriva cultului mozaic din uniunea sovietica.
    asta deoarece se insinuiaza pe site-urile ortodocsilor fanatici ca o asemenea prigoana nu ar fi existat si ca numai biserica ortodoxa a fost atacata de regim [alaturi de biserica romano catolica si cultele neoprotestante,considerate agenturi ale occidentului imperialist. desigur,nici musulmanii nici budistii din statul muncitorilor si taranilor nu au scapat de urgie] Multumesc.

  35. observator
    9 ianuarie 2014

    @36 : va multumesc pt linkuri.
    cred ca traducerea cartii rabinului Antelman este o urgenta,deoarece dezvaluie informatii esentiale de natura sa produca mutatii in constiinta crestinilor ortodocsi de buna credinta si suficient de inzestrati intelectual pt a intelege complexitatea fenomenelor politice
    din epoca contemporana. Poate se va gasi cineva dispus sa faca acest efort,atat de necesar pana la urma…

  36. Costin Andrieş
    9 ianuarie 2014

    si partriarhul rusiei, kiril, e nascut si nostalgic dupa urss. cum altfel:

    Russia needs to revive Soviet-era sense of solidarity – Patriarch Kirill

    Moscow, January 22, Interfax – Patriarch Kirill of Moscow and All Russia has said that present-day Russia should build itself around all the good things that made the Soviet era stand out.

    “Whenever we start talking about the Soviet times, some idealize, others demonize them. Yet, was there something that generated those times and that today we can boldly accept and incorporate in our own philosophy of life? There was: solidarity,” the patriarch told the State Duma during its Christmas parliamentary meetings on Thursday.

    We must never forget the achievement of the Soviet people, “and not just the military,” he said.

    “What about those Komsomol members (young Communists) who gathered crops, built the BAM (Baikal-Amur Mainline railway), without getting awards or privileges in return? It is a sense of teamwork, a sense of desiring to join efforts and do something good for your country,” the Church leader said.

    The idea of unity and continuity of the historical memory, protecting the national heritage against falsifications, against biased misinterpretation of the past reality “must form a base of values for cooperation among political forces,” the patriarch said.

    http://www.interfax-religion.com/?act=news&div=11782

  37. Nicolae Ceausescu
    9 ianuarie 2014

    Si eu nu m-as supara sa fie toati judetili, toti tovarasii, pe locu-ntii!
    Spor la munca, tovarasi!

  38. […] Vedeți și Legătura sfântă dintre Stalin și Biserica Ortodoxă Rusă […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Campania pentru “alegerile” la președinția Rusiei programate pentru 15-17 Martie se înfierbântă. Nu încape îndoială că Vladimir Vladimirovici va fi “reales la al N-șpelea congres”, dar întrebările pasionante care rămân sunt: 1) Câți contracandidați vor fi lăsați în cursa electorală măcar așa, de ochii lumii? 2) Cine va mai fi aruncat din tren înainte de …

Putin-stalin-1000x600-11

Comunitatea ucraineană din București invită publicul și presa să participe la un marș care marchează doi ani de la invazia Rusiei din Ucraina – „un moment greu, 24 februarie 2024, comemorarea unei zile negre din istoria noastră și din istoria Europei, momentul declanșării invaziei pe scară largă de către Federația Rusă și generarea celei mai …

protest ucraina arcul de triumf
Ce ai mai putea citi
ro_RORomanian