FUNDATIA IOAN BARBUS

Sfîrşit de săptămînă la Aşkelon

Ok, nu chiar sfîrşit de săptămînă, mai degrabă vreo 24 de ore. Am plecat de acasă vineri pe la prînz si am ajuns la destinaţie în trei sferturi de oră. Ne-am întors acasă a doua zi după-amiază.

Parcare pentru UEPrimul lucru văzut la hotel a fost flota de maşini oficiale ale misiunii UE pentru Gaza. Da, da, Gaza. Şi totuşi, în locul paradisului terestru creat de ei şi de americani în fîşia independentă (sub controlul organizaţiei teroriste Hamas, aleasă în mod democratic de populaţia sătulă de corupţia lui Arafat şi a acoliţilor sai), reprezentanţii Ievropii preferă un hotel din Aşkelon. E bine, dau de lucru israelienilor. Numai că ocupă parcările cu Mercedesurile si Volkswagen-urile lor. Nu-i bai, am găsit loc. Ne-am luat cheia şi ne-am dus bagajul sumar în cameră, soţul meu şi cu mine. În loc de ceai şi biscuiţi la ora 5, eram programaţi la masaj în doi. Nu vă gîndiţi la … – mini weekendul era de fapt petrecerea de rămas bun a directorului şi a adjunctului, care plecau de la firma unde lucrează de vreo zece ani soţul meu. Aşa se obişnuieşte în Israel, locurile de muncă organizează diverse activităţi de recreere pentru salariaţi şi de multe ori şi familiile acestora, pentru a le oferi ocazia de a se cunoaşte mai bine, şi de a petrece împreună momente relaxante. Aşa chipurile creşte productivitatea muncii şi randamentul. Pas mal, zic eu.

Vedere de la hotel

Pînă la masaj ni s-a făcut foame. Unde să ne ducem să mîncăm? Că imediat începe sabatul şi se închid prăvăliile. De la fereastra camerei vedeam marea, plaja şi o marină. Ne-am gîndit că trebuie să fie vreo crîşmă pe malul mării, aşa ca am luat-o frumos spre faleză şi nu ne-am înşelat. Am găsit chiar în marină un mic restaurant unde am mîncat cîte o pizza, să ne ţină pînă la cină, la 7:30. Am hrănit şi pisicile vagaboande (dar frumuşele) cărora pare să le priiască traiul pe plajă şi ne-am dus la masaj.
Hotelul, nu chiar nou-nouţ, era foarte curat şi bine întreţinut, iar secţia de tratamente de-a dreptul frumoasă, cu parchet pe jos, miros de uleiuri aromatice, luminat – mai mult nu – de felinare chinezeşti în culori pastel, muzică în surdină. Cabinetele de tratament erau decorate cu pînze asortate cu felinarele, măsuţe joase de lemn pe care ardeau lumînări parfumate, roci şi pietre de tot felul, şi bineînţeles, paturile de masaj cu prosoape albe, moi şi calde …
După ce ne-am întins pe burtă pe paturile de masaj, şi ne-am învelit cu prosoapele, au venit două fete, au turnat pe noi ulei încălzit şi ne-au luat „la trei păzeşte”. Timp de o jumătate de oră ne-au frămîntat spatele, umerii, braţele şi picioarele, după care ne-au lăsat să revenim la realitate. Trebuie să recunosc ca am fost un pic ameţită, ori de statul cu fata în jos, ori poate de mirosurile exotice, dar a trebuit la un moment dat să mă îmbrac şi să părăsesc acest mini-paradis, şi să mă conformez programului dinainte stabilit.
Fuga la duş (că eram plini de ulei deşi ne ştersesem bine cu prosoapele după sfatul maseuzelor), gătit ţurcă şi mers la masă, că sabatul începuse de mult. Am găsit imediat grupul nostru, am mîncat, am băut şi am ieşit un pic pe afară. După care s-a întîmplat ceva ce numai în Israel se poate întîmpla: în acelaşi hotel era şi un grup de la Direcţia Poştelor, care rezervase clubul hotelului pentru o petrecere privată. Unul din directorii mari de la poştă şi unchiul unei graficiene din grupul nostru, ne-a invitat şi pe noi la petrecerea lor. Muzică, dans, antren, bere, măsline, alune, sărăţele… Pe la miezul nopţii ne-am dus la culcare.

Sîmbătă dimineaţă ne-am trezit de voie, am coborît la micul dejun, bufet de tip israelian – brînzeturi şi iaurturi de tot felul, peşte, fructe, verdeţuri, pîine, chifle, unt, miere, dulceţuri, compoturi, flakes de toate felurile, ouă, prăjituri, halva, sucuri de fructe, cafea, ceai – totul la discreţie. De-oi fi uitat ceva, completează Bugsy.

Marina

La ora 11 a venit un ghid şi ne-a luat la plimbare pe malul mării şi prin marină. Ne-a povestit un pic despre istoria orasului, despre Samson (cel cu Dalila) şi despre marina cea mai mare şi ieftină din Israel. În ultima vreme a cam fost abandonată din cauza atacurilor cu rachete din Gaza, care au nimerit-o şi pe ea. Am vazut şi atelierele de reparaţii, unde fiecare poate închiria un loc pentru propria ambarcaţiune. Apoi ne-am întors la hotel, ne-am mai învîrtit un pic şi am luat-o spre casă.

Seara la ştiri, am auzit că în timp ce noi eram la masaj şi la cină, cîteva rachete au căzut pe o bază militară din sudul Aşkelonului şi un soldat a pierdut un picior, iar la al doilea a suferit răni foarte grave. Din fericire, după o operaţie de şapte ore medicii au reuşit să i-l salveze.
Spitalul Barzilai unde au fost evacuaţi răniţii nu este în Beerşeva, cum zice link-ul, ci la intrarea în Aşkelon. Rachetele din Gaza fiind ghidate cu ajutorul sistemului allahu akbar au lovit în trecut un mall în care erau cabinete medicale (cel mai grav atac asupra oraşului Askelon şi au căzut chiar şi în curtea spitalui.
Culmea este că arabii din Gaza au pretenţia să fie trataţi în Israel, la Barzilai, şi de cîte ori sînt refuzati se plîng la ONU şi la alte organizaţii pentru strîmburile omului.
Dar de multe ori îi tratăm (nu gratuit, avem un aranjament cu Autoritatea Palestiniană), din motive umanitare si în speranţa că se va găsi cineva să admită într-o bună zi că atîta vreme cît pacienţi din Gaza sînt trataţi în spitale israeliene, cînd doctori israelieni, evrei şi arabi, luptă cot la cot pentru a salva omeneşti şi prelungesc artificial viaţa unei femei muribunde doar pentru a permite venirea pe lume a unui copil, cînd asistenţi medicali israelieni, evrei şi arabi, şterg la fund pacienţi ca această femeie din Bulgaria, care, ca şi altele, din România de exemplu, s-a convertit la Islam şi şi-a găsit fericirea într-o tabără de refugiaţi, cineva va admite, zic eu, că în Israel nu se practică nici apartheidul, nici genocidul.

Puteți sprijini activitatea noastră cu o donație unică sau una recurentă prin Patreon.

Israelianca

28 de comentarii

1. Panseluta

Isreaelianca:

Ce coincidenta ca scrii despre Askelon…splendid de evocator, de altfel; am ris copios la citeva detalii.
    Cu ani in urma imi planificasem o vacanta in Israel, cu o sedere in Askelon, care imi cuprinsese imaginatia. Visez Askelonul, il stiu pe de rost, din imagini si relatari de pe web. O fantezie de tarim plin de istorie si soare si mare, pe care tu a-i adus-o, cumva, la dimensiuni reale.
    Exact cind era sa-mi perfectez itinerariul si sa-mi iau bilet de avion a inceput trasul cu rachete din Gaza. Am renuntat la excursie nu din frica, ci din dispret–greu de explicat–fata de cei care lasau ca teroarea sa se intimple.

Cit despre spitalele israeliene si munca pe care o fac, inclusiv pentru arabi dusmani, nu e marturie mai revelatoare ca cea a Nonei Darwish, fiica unui ofiter superior din armata lui Nasser, stationat in Gaza, a carui misie era sa omoare cit mai multi zionisti posibil. Tipul a pierit pre limba lui, dar fratele Nonei, care preluase misia tatalui, a fost salvat de o boala care-i ameninta viata de evreii din spitalul unde decisese sa fie dus, nu in Egipt, ci in Israel:

Cartea Nonei Darwish

Cartea Nonei Darwish e frusta, directa, nu satisface la „citit” ca multe proze memorialistice, dar are puterea clara si dura, necoapta, a adevarului unei experiente unice.

2. Francesco

Gaza = Hamastan, israelianca. Ai scris:

„…sistem allahu akhbar”

Excelent verificat in Sderot, Haifa, Mumbai, Madrid, New York, Londra, etc.

In alta ordine de idei, sunt splendide fotografiile. Te uiti si visezi…

3. Panseluta

Erata:

Darwish, nu Darvish (desi cuvintul pare acelasi, in alta ortografie). Cartea se numeste: Now They Call Me Infidel

4. Francesco

Panseluta,

Greseala este a mea. Neatentie remediata.

5. israelianca
    6 decembrie 2008

Francesco, Mumbai, Madrid, New York si Londra n-au fost inca bombardate cu rachete. Si desi mii de rachete au fost lansate impotriva noastra in ultimii 6-7-8 ani, pagubele nu sint semnificativ de mari. Mare pacat de oamenii omoriti sau schiloditi. Orice alt stat in locul nostru ar fi ras de pe fata pamintului orasul sau teritoriul de unde se lanseaza asemenea atacuri, dar noi sintem si milosi (pe cuvint) si ne si leaga ONU miinele la spate.

As fi facut mai multe poze, dar a fost timpul tare scurt si a trecut repede. Si stii cum e, ba nu e unghiul bun, ba esti contra luminii.
    Ne-am propus insa sa mai mergem la o pizza la marina, ca de ajuns se ajunge mai usor decit la Tel-Aviv (traficul e mai usor) si sa vizitam si parcul arheologic (ca sa vada Panseluta la ce a renuntat).

Ce e frumos la Ashkelon este vegetatia luxurianta din cauza combinatiei de clima mediteraneeana cu desert. Foarte interesant mi s-a parut felul in care se cultiva hibiscusul – se tunde pentru a arata ca un pom cu coroana rotunda, si cind infloreste arata superb – din frunzisul verde se vad florile uriase rosii si galbene (bineineles ca nu pe acelasi pom). Sint plantati pe strazi, alternind cu cite un palmier. Ceva de vis…

A propos Hamastan. Cisiordania = Fatahland.
    Iata cum un popor care nu exista are practic doua state. Vai si amar …

6. bugsy
    6 decembrie 2008

@Israelianca: O singura completare: ouale erau si ochiuri si omleta. Acelasi meniu (dezmat culinar, mai bine spus) pe care il descrii tu l/am servit si eu, dar la Eilat. Culmea, tot intr/o sambata dimineata si tot cu tir de rachete cazute in Eilat, despre care am aflat seara, la stri.
    Se intampla cu un an sau doi in urma!
    Ai zice ca e asa de monotona viata in Israel!

7. israelianca
    6 decembrie 2008

bugsy, la asta te referi?

La Eilat se servesc si pancakes – cu sirop de ciocolata sau artar. Curată orgie, monşer.

8. bugsy
    6 decembrie 2008

DA! Israelianaca, atunci a fost. Acum trei ani! Eu am stat la hotelul Le Meridien. Din balcon se vedea Golful Aqaba si Iordania, de unde s/au lasnast rachetele.
    La „orgie” am consumat pancakes cu sirop de ciocolata.

9. israelianca
    6 decembrie 2008

bugsy, stii unde-mi place mie la Eilat? La Orhideea, satul tailandez, vis-a-vis de observatorul submarin.

In general nu avem probleme cu iordanezii, atacul se pare ca a fost lansat de al-Qaeda, care ii viza pe americani. Dar daca se reusesc sa omoare si vreun israelian doi, pentru ei e bonus.

10. Imperialistu'
    6 decembrie 2008

Israelianca, eu prefer denumirea de Fatahstina. Hamastan si Fatahstina, un tanar cuplu cu multe probleme! :mrgreen: Asa-i in dragoste cand esti tanar si te arunci cu capul inainte! ????

11. israelianca

BUUUUN! Bravo, Imperialistu’!

12. bugsy
    6 decembrie 2008

@Isrealianaca, am retinut. La urmatoarea vizita in Eilat, merg la Orhideea!
    @Imperialistu’: good point! good point!

13. Panseluta

Israelianca:

Stiu perfect la ce-am renuntat atunci.
    Dar n-au intrat zilele-n sac.

14. israelianca
    6 decembrie 2008

Va rog sa nu ma ocoliti cind veniti in Israel. Putem merge la o cafea, la un humus – ca veni vorba, Bugsy, cum ramine cu humusul?

Orhideea

Asta este suita „premiantilor”. Cei cu note mai mici stau in casutele mai mici. Dar tot e foarte frumos.

15. Panseluta

Israelianca:

Nu stiu despre Bugsy, dar eu abia astept.

16. israelianca

same here, Panseluta.

17. bugsy

@Israelianca: nu am uitat invitatia la un humus adevarat! Cu prima ocazie cand ajung in ISR, te anunt! Thanx again!!!

18. Panseluta

Patrupezi:

N-am apucat s-o spun pina acum: Felicitari pentru noul format! Merge splendid, atit vizual cit si ca management al informatiei. E mai usor de navigat, mai disciplinat, mai bine punctat, mai inteligent.
    Multzam, sincer, pentru toata munca voastra.

19. emil
    6 decembrie 2008

Panseluta, ma bucur mult ca iti place. Era nevoie de o casa mai incapatoare si mai aerisita ????

20. patriotul

Salut pe toti,
    Am fost deja in concediu in Israel,am stat doua saptamani, din care am fost vre-o 5 zile si pe la Eilat – marea rosie, jerUSAlem, Nazareth , Bethleem, Haifa, Mediterana, marea moarta, Qalia, marea galileii (tiberias) totul e ok.
    As vrea sa merg din nou anul acesta tot acolo in concediu dar dati-mi va rog alte repere…ceva diferit de ce se vede .
    Am batut cu pasul bazarul din Jerusalem, piata ( cu rusi ) din Haifa, m-am strecurat pe strazile orasului unde am luat masa . Am fost chiar si la restaurantul romanesc de acolo .
    E adevarat ca nu am fost (si recomandarea a fost de aceasta natura – eu fiind in concediu cu familia ) in hebron, cisiordania, zonele considerate dificile .
    Ajutati-ma, va rog, in demesul meu .

21. bugsy

Patriotul: uite recomandarea mea
    – Akko (cetate port la 30 km nord de Haifa, neaparat de vizitat cetatea cruciatilor si de luat masa la Abu Christo);
    – Rosh Hanikra (in nord, la granita cu Libanul, de vizitat pesterile formate de Mediterana);
    – Zykhron Yakkov (la cativa km de Haifa, in sud est, aproape de Carmel, este printre primele asezari formate de colonisti in Eretz Israel, in 1890. Bazele asezarii au fost puse de 100 de romani veniti din zona Boldesti Scaieni, adusi de Baronul de Rotchild pentru a cultiva o plantatie de vita de vie. obligatoriu de vizitat mai ales pentru romani, vizita la cramele unde se face celebrul vin de Carmel e , si ea , obligatorie); Massada -(IMPRESIONANT, DE NEUITAT);
    Ginossar – daca vrei sa te odihnesti intr/un loc simplu, dar placut, linistit si plin de istorie (pe malul Marii Galileei)
    ENJOY ISRAEL!!!

Cu siguranta, Israelianca este, insa, cea mai in tema si in masura sa/ti recomande unde si ce sa vezi in Israel.

22. israelianca
    6 decembrie 2008

Bine ai venit, patriotul.
    Din ce enumeri ai cam fost peste tot. Hai sa incercam poate gasim ceva nevizitat:
    la Mediterana ai fost peste tot? Adica Tel-Aviv Yafo, Ashkelon, Acco?
    La Massada ai fost? In nord ai fost? La zimmere in Galileea si pe Inaltimile Golan? La Hermon? Ai vizitat un sat de druzi? Cort de beduini?
    Eu ti-as recomanda si de data asta sa eviti Hebron si Cisiordania, sa nu ai surprize neplacute. Dar daca vii in Israel incearca sa iei o excursie de o zi la Petra, in Iordania. Interesant, aparte, dar nu ceva sa cazi in fund, pardon de expresie.
    Iti recomand acest site in limba engleza al unui ziar israelian si daca ai nevoie iti mai caut:

23. patriotul

Va salut pe toti
    si va multumesc pentru raspunsurile voastre prompte.
    Mediterana am vazut-o incepand cu Gibraltarul , sudul Spaniei, al Frantei (de unde am facut si cateva croaziere ) Italia, venind spre Israel prin Grecia si Cipru, unde intradevar am ajuns mai la urma .
    In Israel am fostla Haifa, Tel-Aviv Yafo si Ashkelon; am ajuns si la Masada cand am fost la Qalia si marea Moarta; e intradevar superba imaginea de la Masada peste Marea Moarta spre Iordania .
    Nu am fost pe inaltimile Golan si nici la Hermon .
    La Petra, in Iordania, spui ca ar fi ceva deosebit de sa cad in popou ?
    Eu de obicei imi inchiriez masini in tarile pe unde ajung, crezi ca ar fi o problema sa ajung la Petra cu masina ? Imi este necesara o viza
    speciala ; daca este nevoie de viza pot sa o iau de la granita ? dati-mi , te rog, mai multe amanunte in acest sens .
    Nu am fost nici la cetatea de la Akko, la nord de Haifa, am avut de ales, datorita timpului, intre Gradinile Bahai si Akko .
    La Eilat am fost cazat la Club Hotel si am fost cam peste tot acolo, e adevarat ca vis-a-vis de Coral Beach (Observator) se profila pe deal satul tailandez, „Orhideea” unde as vrea sa-mi fac o rezervare anul acesta .
    Parca acum in iulie este o promotie pana la sfarsitul lunii, sa vad cum reusesc sa plec de la serviciu .

O zi buna si
    astept un raspuns de la voi .

24. israelianca

Patriotul,

cred ca Petra e mai complicat decit aveam impresia, adica ai nevoie de viza, nu stiu daca poti vizita fara grup organizat, si mai ales nu e de loc indicat sa te duci acolo in toiul verii, pentru ca temperatura trece de 50 de grade Celsius. Si mai ales NU este ceva atit de deosebit incit sa cazi in posterior.
    In afara de tot ce ti-am sugerat, mai exista un loc foarte interesant in Nordul Israelului, Beit-Shean: http://www.jewishmag.com/39mag/shean/shean.htm.
    Beit-Shean este interesant si prin faptul ca facea parte din Decapolis: http://en.wikipedia.org/wiki/Decapolis.
    Daca te duci la Eilat, iti recomand calduros „Orhideea” – de altfel cred ca am scris mai sus de ea, este ceva extraordinar. De asemenea, poti de la hotel sa faci rezervare pentru „ferma de camile”, unde poti beneficia de citeva lucruri deosebite – o scurta plimbare cu camila, excursie cu mini-jeep (cine are carnet de conducere poate conduce si singur)si excursie cu jeep printr-o rezervatie unde sint citeva animalute. Am fost de curind si am facut toate astea, n-am apucat insa sa scriu un articol si sa pun pozele.
    Daca tot te duci la Eilat si nu ai vizitat in trecut, poti merge la Timna si la Coloanele lui Solomon, de asemenea exista si o excursie nocturna prin desert. Mai exista si o mina de cupru care se poate vizita.
    Cred ca toate acestea pot fi rezolvate prin hotel – in toate hotelurile israeliene exista prospecte si cite un reprezentant al acestor atractii prin care poti face rezervari.
    Ar mai fi tot felul de lucruri interesante – de exemplu un parc de maimute, parcul Mini-Israel (amindoua mai mult sau mai putin in centrul Israelului), Zippori – in nord, Cesareea (la Mediterana, tot spre nord), ferma de crocodili de la Hamat Gader (plus bai termale, si tot in nord).

25. patriotul

Buna seara,
    M-ati provocat cu Petra si deja am luat astazi legatura cu ambasada Iordaniei la Bucuresti, maine dimineata am o discutie cu secretarul acesteia…
    Oricum m-am interesat si sunt cate ceva de vazut si pe acolo si pe la Agabah (vis-a-vis de Eilat).
    As vrea sa stau pe acolo 2-3 zile ( am gasit si un hotel mai bun – petra nabatean castle – ), problema e de gasit o conexiune intre Eilat si Agabah sau Petra ; inteleg ca nu pot merge cu masina inchiriata din Israel si chiar daca as putea nu ar fi recomandat .
    Oricum gasesc sigur o varianta, trebuie sa sincronizez si avioanele astea; se pare ca nu prea sunt bilete ! oricum am facut o rezervare dar pentru sfarsitul lui iunie..nu e inca nimic definitiv ????

26. israelianca

Buna seara, patriotul.
    Sa stii ca Petra e destul de departe de Eilat, in sensul ca de la Eilat trebuie sa ajungi la punctul de frontiera, adica la trecerea in Iordania, si de acolo mai maninci o piine pina la Petra, dupa care ai de traversat vestitul defileu. Ti-as sugera sa iei legatura cu o agentie de turism din Romania si sa te sfatuiesti cu ei. Daca vii din Romania cu viza, poti sa iei o excursie organizata de o zi din Eilat.
    Pot sa te contactez la mailul de la care comentezi aici?

27. patriotul

Buna ziua, israelianca
    Vin din Romania, viza nu mai tebuie de anul trecut din aprilie, o primesc la granita pe aeroport, sper ca nu s-a schimbat nimic de atunci…
    De la ambasada Iordaniei la Bucuresti am primit raspunsul ca pentru straini nu e nici o problema de trecut in Iordania, viza pot sa o iau de la ambasada de la Bucuresti (o zi) sau direct de la punctele de frontiera si ma gandesc sa o iau direct de la granita .
    Problema acum ramane (biletele deja sunt rezervate ! la Eilat – Orhideea este deja rezervare !) cum trec in Iordania, ca pe jos cu familia e mai greu ? Cei de la ambasada au spus ca pot sa vin cum vreau ca nu e nici o problema…bine..bine…
    Astazi o sa iau legatura cu cei de la Shlomo Sixt, de unde am mai inchiriat masini, o sa-i intreb daca pot sa ies cu masina spre Iordania si daca sunt ceva probleme in acest sens .
    Eu as vrea sa stau in Iordania 2-3 zile .
    Da, email-ul este valabil dar putem discuta mai rapid daca poti, si pe mess : ID Mess : markalex07
    Multumesc si o zi buna .

28. israelianca

Buna Patriotul.
    Ma refeream la viza pentru Iordania, nu pentru Israel, daca mai intereseaza pe cineva acest subiect. Imediat te voi contacta la mail.